کد خبر: 3535
1399/03/21 - 14:1


دستگیری شکارچیان غیربومی در زنجان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان از افزایش حضور شکارچیان غیربومی در مناطق مختلف استان خبر داد و به دستگیری 2 گروه شکارچی متخلف غیربومی در شهرستان ماهنشان اشاره کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان از افزایش حضور شکارچیان غیربومی در مناطق مختلف استان خبر داد و به دستگیری 2 گروه شکارچی متخلف غیربومی در شهرستان ماهنشان اشاره کرد.

اسماعیل قلی‌زاده با اشاره به این‌که دو گروه شکارچی متخلف غیر بومی در شهرستان ماهنشان به دام یگان حفاظتی محیط زیست افتادند، اظهار کرد: از این دو گروه شکارچی متخلف یک قبضه سلاح مجاز به همراه یک سر لاشه خرگوش و 5 قطعه کبک کشف و ضبط شد.

وی با بیان این‌که این شکارچیان متخلف از منطقه کردستان آمده و در ماهنشان اقدام به شکار غیرمجاز کرده بودند، بیان کرد: متأسفانه با قرارگیری کردستان در مجاورت استان، حضور شکارچیان کُرد در مناطق مختلف استان بیشتر مشهود است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در ادامه به دستگیری 5 شکارچی متخلف در شهرستان ماهنشان اشاره کرد و یادآور شد: از این شکارچیان غیرمجاز پنج قبضه سلاح شکاری، یک قبضه اسلحه بادی، 90 تیر فشنگ، لاشه 17 قطعه کبک از 5 فرد متخلف کشف و ضبط شد.

 وی با بیان این‌که در حال حاضر در فصل شکار ممنوع قرار داریم و هیچ پروانه شکاری در این فصل صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در فصل تخم‌گذاری قرار داریم و امکان شکار وجود ندارد ولی برخی افراد بدون توجه به این موضوع اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند.

کاهش اعتبار پروانه‌های شکار در استان

قلی‌زاده در واکنش به برخی انتقادات در مورد صدور بی‌رویه پروانه شکار در استان عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت صدور پروانه شکار در استان بهتر از سال‌های گذشته است چرا که پیش از این مدت زمان این پروانه‌ها حداقل سه ماه و هر هفته سه روز بود ولی این مدت زمان کاهش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر اعتبار پروانه‌های شکار صادر شده حدوداً به دو ماه کاهش یافته است، بیان کرد: شکارچیانی که دارای پروانه شکار هستند می‌توانند در هفته یک روز آن هم در روز جمعه به شکار مجاز بپردازند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: عده‌ای از شکارچیان در صورت نداشتن پروانه شکار نیز اقدام به شکار غیرمجاز کرده و تخلف می‌کنند.

وی یادآور شد: یگان حفاظت محیط زیست استان توان و نیرو برای کنترل تمامی نقاط استان ندارد و شکارغیرمجاز به هر طریق رخ می‌دهد ولی با صدور پروانه شکار این امر مدیریت شده و قانونی می‌شود.

دستگیری 2 شکارچی متخلف در ابهر

این مسئول در ادامه به دستگیری 2 شکارچی متخلف از سوی محیط‌بانان شهرستان ابهر اشاره کرد و افزود: یکی از این شکارچی در حین شکار خرگوش در ارتفاعات روستای چارچوق این شهرستان در دام محیط‌بانان گرفتار شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که از این شکارچی متخلف که مشغول به شکار حیات وحش بودند لاشه یک سر خرگوش به همراه یک قبضه سلاح شکاری ته پر تک‌لول کشف و ضبط شد، خاطرنشان کرد: سلاح شکاری این شکارچی دستگیر شده، غیرمجاز (قاچاق) بود.

وی به دستگیری یک شکارچی غیرمجاز دیگر نیز در منطقه ابهر اشاره کرد و افزود: این شکارچی متخلف نیز حین شروع به شکار از سوی محیط‌بانان دستگیر شد.

این مسئول تصریح کرد: از این شکارچی متخلف که قصد شکار جانوران بزرگ جثه را داشت یک قبضه سلاح شکاری مجاز و یک تیر فشنگ چارپاره و هفت تیز فشنگ ساچمه‌زنی به دست آمد.

قلی‌زاده با بیان این‌که این 2 شکارچی بومی منطقه بودند، افزود: برای شکار هر سر خرگوش مبلغ ۴۵۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است که فرد خاطی باید به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست واریز کند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی پرونده نظر می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: خرگوش جزو طعمه‌های اصلی گرگ‌ها محسوب می‌شوند و شکارچیان نباید با شکار آن‌ها در تغذیه این جانوران وحشی خلل ایجاد کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: کمبود طعمه سبب می‌شود تا گرگ‌ها به حریم روستاها و شهرها نزدیک‌تر شوند که این نیز خطراتی را برای اهالی منطقه و دام‌های اهلی در پی دارد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشکارچیان غیر مجازاسماعیل قلی‌زادهحفاظت محیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3535


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»