کد خبر: 3537
1399/03/21 - 15:51


رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان:

پایین بودن سرانه اعتیاد در زنجان

به گفته رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان سرانه اعتیاد در استان نسبت به سرانه کشوری رقم پایینی است به طوری که اگر سرانه اعتیاد در کشور 3 درصد باشد این میزان در استان زنجان 1.5 درصد است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- به گفته رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان سرانه اعتیاد در استان نسبت به سرانه کشوری رقم پایینی است به طوری که اگر سرانه اعتیاد در کشور 3 درصد باشد این میزان در استان زنجان 1.5 درصد است.

محسن حسین‌خانلو از کشف بیش از 406 کیلوگرم انواع مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک درصد افزایش مواجه شده است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به این‌که در طول بیش از دو ماه‌ونیم گذشته بیش از 730 نفر قاچاقچی، خرده‌فروش و توزیع‌کننده انواع مواد مخدر دستگیر شدند و بیش از 110 دستگاه انواع خودرو و موتورسیکلت از قاچاقچیان توقیف و به پارکینگ منتقل شده است، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم اساسی پلیس در برخورد با معتادان متجاهر اجرای طرح پاکسازی در استان است.

حسین‌خانلو با تأکید بر این‌که از ابتدای سال تاکنون چندین طرح پاکسازی با هدف ارتقا امنیت اجتماعی و در راستای جمع‌آوری و برخورد با معتادان متجاهر در استان اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: در طول اجرای این طرح‌ها 300 نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و تحویل مراکز درمانی و بازپروری دادیم.

معتاد متجاهر و کارتن خواب خانم نداریم

این مسئول در پاسخ به تعداد معتادان متجاهر خانم جمع‌آوری شده در زنجان نیز یادآور شد: در بین معتادان متجاهر جمع‌آوری شده معتاد خانم وجود نداشت و به طور کل در زنجان معتاد متجاهر و کارتن خواب خانم نداریم.

وی در توضیح نحوه جمع‌آوری و برخورد با معتادان متجاهر در ایام شیوع کرونا این‌گونه عنوان کرد: در مدت یاد شده طبق دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت طرح پاکسازی و جمع‌آوری معتادان متجاهر در زنجان اجرایی نشد تا این‌که از ابتدای خرداد ماه استان زنجان پس از تهران به عنوان اولین استان پایلوت برای اجرای طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر با رعایت تمامی ضوابط بهداشتی معرفی شده بود.

این مسئول با اشاره به این‌که برای اجرای طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارگروهی متشکل از نیروی انتظامی، بهزیستی، ورزش و جوانان، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، علوم پزشکی تشکیل شد، افزود: برای استقرار این معتادان مکانی با ظرفیت 80 نفر با هماهنگی ورزش و جوانان پیش‌بینی شده بود که کارشناسان و پزشکان نیز در محل حضور داشتند.

وی با بیان این‌که در ابتدا از این معتادان تست کرونا گرفته می‌شد، گفت: این معتادان به مدت 14 روز در قرنطینه بودند که پس از آن معتادانی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شد به بیمارستان منتقل شده و افراد سالم نیز به مرکز ترک اعتیاد معرفی می‌شدند.

اجرای دو مرحله از طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با تأکید بر این‌که اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو مرحله انجام شده است، بیان کرد: مرحله سوم این طرح نیز با شرایط دو طرح قبلی اجرا شده، عملیاتی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از مجموع 80 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده تست کرونای چند نفر مثبت بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون تست کرونای هیچ کدام از این 80 معتاد متجاهر جمع‌آوری شده در مرحله نخست مثبت اعلام نشده است و در مرحله دوم نیز فعلاً مورد مثبتی از تعداد 80 معتاد متجاهر گزارش نشده است.

حسین‌خانلو با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون 11 باند تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم شده است، عنوان کرد: در مدت یاد شده 449 طرح پاکسازی، ارتقا امنیت اجتماعی و کنترل محورهای مواصلاتی به اجرا درآمده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که میزان 10 درصد افزایش رخ داده در تعداد طرح‌های مذکور به این معنی نیست که تعداد خرده‌فروشان و معتادان متجاهر نسبت به سال گذشته رشد داشته است، افزود: هدف از اجرای طرح‌های پاکسازی مصون‌سازی جامعه از آسیب‌های اجتماعی است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم تا همه ساله فاصله زمانی طرح‌ها را کاهش دهیم تا تسلط بیشتری بر معضل خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر داشته باشیم و این افزایش 10 درصدی نشان از افزایش تعداد خرده‌فروشان مواد مخدر نیست.

بیش از 50 درصد انرژی تیم‌های عملیاتی برای پاکسازی تفرجگاه‌ها صرف می‌شود

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در پاسخ به سوالی در مورد برنامه نیروی انتظامی برای پاکسازی تفرجگاه‌های و پارک‌های سطح شهر به ویژه بلوار آزادی که بسیاری از شهروندان به حضور معتادان و خرده‌فروشان در این مکان گله‌مند هستند، گفت: بیش از 50 درصد انرژی تیم‌های عملیاتی برای پاکسازی تفرجگاه‌ها صرف می‌شود به طوری که برای مثال در بلوار آزادی روزانه گشت‌های تیم‌ عملیاتی حضور یافته و نسبت به جمع‌آوری معتادان و دستگیری خرده‌فروشان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر این‌که عوامل مختلفی در حوزه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و خرده‌فروشی دخیل است، تصریح کرد: بافت جغرافیایی، وضعیت کنونی منطقه از جمله این عوامل دخیل است. برای مثال بلوار آزادی به لحاظ جابه‌جایی نفرات، تردد و بافت جغرافیایی به گونه‌ای است که متأسفانه افراد معتاد و خرده‌فروش در آنجا حاضر هستند از همین رو تمام تلاش پلیس بر پاکسازی این مناطق است.

حسین‌خانلو با اشاره به این‌که وضعیت فعلی بلوار آزادی به جهت حضور معتادان متجاهر و خرده‌فروشان نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، عنوان کرد: گواه اقدامات پلیس در این مناطق آماری است که قابل ارائه بوده و از گزارشات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان نیز استقبال می‌کنیم .

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از طرح‌های پاکسازی و برخورد با معتادان متجاهر و خرده‌فروشان در نقاط آلوده به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: تعداد نقاط آلوده در استان قابل توجه نیست از طرفی زنجان یکی از استان‌های پاک به شمار می‌رود.

سرانه اعتیاد در زنجان پایین‌تر از سرانه کشوری است

به گفته این مسئول سرانه اعتیاد در استان نسبت به سرانه کشوری رقم پایینی است به طوری که اگر سرانه اعتیاد در کشور 3 درصد باشد این میزان در استان زنجان 1.5 درصد است.

وی معتقد است معتاد یک بیمار بوده و باید در حوزه درمان این افراد چاره‌اندیشی شود چرا که معتاد برای تهیه مواد خود دست به هر کاری می‌زند و در این بین افرادی هم هستند که از این فرصت استفاده کرده و اقدام به خرده‌فروشی و توزیع مواد مخدر کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با تأکید بر این‌که تمام تلاش پلیس در راستای پاکسازی نقاط آلوده مد نظر بوده و در این راستا ماموریت‌های خود را افزایش می‌دهد، بیان کرد: تلاش نیروی انتظامی جلب رضایت و آرامش شهروندان در نقاط مختلف استان است.

شرط استقرار دستگاه ایکس ری وجود ایست بازرسی مصوب است

وی در پاسخ به سوالی در مورد استقرار دستگاه‌های ایکس ری در مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به صورت قاچاقی به استان عنوان کرد: این دستگاه‌ها را در هر جایی نمی‌توان نصب کرد چون محل نصب این دستگاه‌ها باید ایست بازرسی مصوب داشته باشد که این مورد در زنجان وجود نداشته و گلوگاه مصوب نداریم.

حسین‌خانلو با بیان این‌که این ایست‌های بازرسی مصوب باید در وزارت کشور طرح و به تأیید شورای امنیت ملی رسیده باشد، یادآور شد: این موضوع بیشتر در شهرهای مرزی مورد توجه بوده و اولویت نصب این دستگاه‌ها نیز برای شهرهای مرزی است.

وی با اشاره به این‌که تمام تلاش‌های انجام شده در این راستا است که حتی یک معتاد نیز در کشور وجود نداشته باشد چرا که برای نظام جمهوری اسلامی حتی یک معتاد نیز قابل توجه است و رهبری بر این موضوع بارها اشاره کرده است، تصریح کرد: هزینه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر مطرح نبوده و فراهم بودن ساز و کار مورد نیاز مهم است و همه باید در ریشه‌کن کردن این معضلات پای کار باشند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرانه اعتیاد در زنجانمحسن حسین‌خانلوپلیس مبارزه با مواد مخدر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3537


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»