کد خبر: 3553
1399/03/25 - 15:43


گزارش صدای زنجان از اصرار برخی مسئولان برای الحاق گاوازنگ به محدوده شهر زنجان؛

گاوازنگ، منطقه 5 شهرداری؟

فرماندار زنجان: الحاق منطقه گاوازنگ به محدوده شهر زنجان تسریع یابد/ عضو شورای شهر: چرا به یکباره الحاق گاوازنگ به شهر زنجان مطرح و برجسته شد؟/ شهردار زنجان: در مورد مجموعه گاوازنگ افزایش حریم مطرح است نه محدوده/ رئیس شورای شهر: رأی شورا منفی است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- فرماندار زنجان در حالی از تبدیل گاوازنگ به منطقه 5 شهرداری زنجان سخن گفته و از تسریع الحاق منطقه گاوازنگ به محدوده شهر زنجان تأکید دارد که برخی از اعضای شورای شهر زنجان از طرح این موضوع تعجب کرده و بر این باورند که منطقه گاوازنگ به قدری مشکلات حقوقی دارد که طرح موضوع الحاق گاوازنگ به محدوده شهر زنجان خود جای تعجب دارد؟ مسئولان چه اصراری بر درگیر کردن شهرداری با معضلات و مشکلات گاوازنگ دارند؟

بنا به گفته فرماندار زنجان، تغییر وضعیت و الحاق منطقه گاوازنگ زنجان در انتظار اقدامات مسئولان ذیربط استان و تصمیم شورای عالی معماری است.

رضا عسگری با بیان این‌که تبدیل گاوازنگ به عنوان منطقه ۵ شهرداری زنجان نیازمند پیگیری‌های مجدانه از داخل و خارج از استان است عنوان کرده این منطقه باید در ابتدای امر در داخل حریم شهر و محدوده قانونی قرار گیرد. البته برخی از اقدامات در داخل استان و با برگزاری کارگروه‌های تخصصی انجام شده است.

به گفته فرماندار زنجان پس از بررسی‌ها، این موضوع در کارگروه‌های تخصصی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه تصویب و در شورای عالی معماری کشور مطرح می‌شود. اراده مجموعه استان بر حل مشکل این منطقه بوده و برای تحویل آن به شهرداری و ایجاد منطقه جدید، باید مسیر قانونی طی شود.

عسگری تصمیم‌گیری نهایی در مورد الحاق منطقه گاوازنگ به شهر زنجان را بر عهده شورای عالی معماری کشور دانسته و از ضرورت انجام اقدامات لازم در استان برای الحاق گاوازنگ به منطقه شهری سخن گفته و مجموعه‌هایی نظیر حوزه عمرانی استانداری زنجان، اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت شهری را در این زمینه دخیل دانسته و تأکید بر تسریع در انجام فعالیت‌های الحاق این مجموعه به شهر را دارد.

فرماندار زنجان در حالی از خدمات‌رسانی شهرداری به منطقه گاوازنگ و بهبود وضعیت حاکم بر آن  پس از الحاق این مجموعه به شهر خبر می‌دهد که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان که چندی پیش به عنوان عضو علی البدل جایگزین یکی از اعضای بازداشت شده شورای شهر شد از مطرح شدن الحاق مجموعه گاوازنگ به شهر زنجان در وضعیت فعلی منطقه تعجب کرده و عنوان کرد: چرا در وضعیت فعلی به یکباره باید موضوع الحاق منطقه گاوازنگ به محدوده شهر زنجان مطرح و برجسته شود؟

** چرا به یکباره الحاق گاوازنگ به شهر زنجان مطرح و برجسته شد؟

سرور رحیما، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان بر این عقیده است که مسائل حقوقی منطقه گاوازنگ به قدری زیاد و مهم است که طرح کردن موضوع الحاق گاوازنگ به محدوده شهر زنجان خود جای تعجب دارد؟

وی با طرح این سوال که چرا موضوع وارد حریم شدن گاوازنگ مطرح شده در حالی که مسائل حقوقی مهم‌تر دیگری در مورد این محدوده وجود دارد.

**  طرح جامع مدیریت شهر زنجان تصویب نشده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان در مورد تعیین تکلیف محدوده گاوازنگ و وارد حریم شدن آن به محدوده شهر عنوان کرد: باید تا زمان تصویب طرح جامع مدیریت شهر زنجان منتظر ماند و تا زمانی که این طرح به تصویب نرسیده باشد نمی‌‌توان در مورد آن اظهارنظر کرده و یا تصمیمی اتخاذ کرد.

حبیب یگانه، شهردار زنجان اما نظر دیگری در مورد الحاق منطقه گاوازنگ به محدوده شهر زنجان داشته و بر این باور است که در این موضوع به هیچ عنوان افزایش محدوده مطرح نبوده و مسئله افزایش حریم است.

** در مورد مجموعه گاوازنگ افزایش حریم مطرح است نه محدوده

به گفته شهردار زنجان مسائل مطرح شده در مورد مجموعه گاوازنگ افزایش حریم است و در مورد وارد شدن گاوازنگ به حریم شهر، شهرداری صرفاً تکالیف نظارتی دارد.

وی با اشاره به این‌که در مورد گاوازنگ افزایش محدوده مطرح نیست، افزود: طبق آخرین تعاریف قانون محدوده و حریم شهری مصوب سال 84 مفهوم حریم و محدوده مطرح است که طبق آن محدوده مطابق طرح تفصیلی بوده و مساحت شهر زنجان 6 هزار و 200 هکتار است.

شهردار زنجان با بیان این‌که فعلاً هیچ افزایش محدوده‌ای را در شهر زنجان در دستور کار نداریم، بیان کرد: در حال حاضر محدوده شهر زنجان 6 هزار و 200 هکتار بوده و میزان تراکم 70 نفر در هکتار است.

** افزایش محدوده شهر زنجان در حیطه اختیارات مسئولان استان نیست

این مسئول با اشاره به این‌که طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تا رسیدن به این تعداد و متراکم شدن جمعیت در داخل بافت‌های خالی از سکنه امکان افزایش محدوده در شهر زنجان به هیچ وجه وجود ندارد، بیان کرد: افزایش محدوده شهر زنجان در حیطه اختیارات مسئولان استان نبوده و در صورتی که مسئولان استانی تصمیم بر افزایش محدوده شهر زنجان بگیرند باید در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود.

وی با تأکید بر این‌که سرانه نفر در هکتار در شهر زنجان پایین بوده و به بالای 100 تا 120 نفر برسد تا محدوده شهر افزایش پیدا کند که فعلاً تا رسیدن به آن سرانه‌های جمعیتی فاصله داریم، عنوان کرد: به طور یقین به لحاظ کارشناسی افزایش محدوده در شهر زنجان مورد تأیید و موافقت نه مسئولان استانی و نه کشوری قرار نمی‌گیرد.

یگانه با تأکید بر این‌که در حال حاضر در محدوده گاوازنگ به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که انجام شده و وجود روستاهای بالادست به منظور افزایش نظارت بر کیفیت ساخت و سازها و کنترل آن‌ها موضوع ورود گاوازنگ به حریم شهر مطرح است، افزود: با این اقدام بخشی از حریم نظارتی شهرداری را افزایش داده و شهرداری نسبت به اعمال ضوابط و قوانین خود در این موضوع اقدام می‌کند و به هیچ وجه افزایش محدوده و یا افزایش محدوده سکونتگاهی در شهر زنجان در دستور کار نیست.

** توسعه افقی منجر به غیراقتصادی شدن شهر می‌شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهر به هر میزان که توسعه افقی پیدا کند به شهر غیر اقتصادی تبدیل شده و رساندن خدمات به اراضی تفکیکی مقدور نمی‌شود از همین رو ما مخالف افزایش محدوده شهر زنجان هستیم و اجازه این کار را نمی‌دهیم.

به گفته شهردار زنجان محدوده شهر زنجان به هیچ وجه اضافه نمی‌شود چرا که طبق ضوابط حریم حدوداً 4 تا 5 برابر مساحت محدوده است به طوری که مساحت محدوده شهر زنجان 6 هزار و 200 هکتار بوده و مساحت حریم بالای 20 هزار کیلومتر مربع است.

شهردار زنجان با بیان این‌که حریم زنجان در حال حاضر تا محدوده سه راهی طارم و از سمت دیگر تا نزدیک دانشگاه زنجان بوده و از بخش شمالی نیز تا محدوده روستاهای بالادستی زنجان است، یادآور شد: محدوده شهر باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم کنترل و نظارت دقیق‌تری را در بحث ساخت و سازهای اطراف شهر داشته باشیم تا با مشکل مواجه نشویم.         

** شورای شهر مخالف مدیریت گاوانگ توسط شهرداری است 

با وجود مباحث مطرح شده از سوی فرماندار و شهردار زنجان، رئیس شورای شهر طرح موضوع تحویل اراضی گاوازنگ توسط شهرداری و اصرار مسئولان بر درگیر کردن شهرداری در مشکلات و معضلات منطقه را مبهم دانسته و عنوان کرد که اعضای شورای شهر پیش از این نیز مخالف این موضوع بوده و رأی منفی دادند و بعد از این هم نظر اعضا تغییری نمی‌کند.

این موضوع دو بار به شورا ارسال و مطرح شد و اخیراً نیز نامه‌ای مبنی بر این‌که شهرداری 300 هکتار از اراضی گاوازنگ شامل زمین‌های شمالی بیمارستان موسوی تا گاوازنگ را باید تحویل بگیرد.

راشاد نیز بر این باور است که تعیین محدوده در حیطه اختیارات شورا و شهرداری نبوده و از وظایف کمیسیون ماده 5 شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است از طرفی منطقه گاوازنگ خارج از محدوده قرار دارد.

** مصوبه رد شد

به گفته رئیس شورای شهر زنجان موضوع تحویل گاوازنگ از سوی شهرداری و بر عهده گرفتن نظارت‌ها بر این منطقه حدود 5 ماه پیش در شورای شهر مطرح شد که به اتفاق آرا اعضای شورای شهر به این موضوع رأی منفی دادند و مصوبه رد شد.

وی با اشاره به این‌که اخیراً نیز نامه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارسال شده است که به گمانم رأی اعضای شورای شهر همان نظر قبلی است، بیان کرد: دلیل رد موضوع از سوی اعضای شورای شهر مشکلات حقوقی بی‌شماری بود که در منطقه گاوازنگ وجود دارد.

راشاد با اشاره به این‌که شهرداری و شورای شهر درگیر حل مشکلات شهر بوده و منطقه گاوازنگ در اولویت شهرداری و شورا نیست که بخواهد انرژی و وقت خود را برای حل معضلات و مشکلاتش  صرف کند، تصریح کرد: شورا و شهرداری اختیاراتی در مورد تعیین تکلیف گاوازنگ نداشته و باید مراجع بالاتر تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

وی با تأکید بر این‌که چون محدوده شهر مشخص است ابهامی در مورد حیطه فعالیت و وظایف شهرداری و شورا وجود ندارد، بیان کرد: پیش از این دو بار پیشنهاد تعیین تکلیف منطقه گاوازنگ به شورای شهر داده شده و ما نیز رد کردیم حالا باید به دنبال حل مشکل منطقه از نهاد دیگری باشند.

در یکی از جلسات علنی شورای شهر با عنوان معرفی گاوازنگ و ظرفیت‌های آن برای سرمایه‌گذاری، یکی از اعضای شورای شهر به حق پروانه در نظر گرفته شده برای احداث زمین‌های مسکونی منطقه همانند حق پروانه شهرک کارمندان اشاره کرد.

** مسئولان چه اصراری بر ورود شورای و شهرداری به مشکلات گاوازنگ دارند؟

رئیس شورای شهر در واکنش به این موضوع عنوان کرد که تمامی ساخت ‌و‌ سازها در منطقه انجام گرفته و با درست و غلط بودن آن هم کاری نداریم چون در حیطه اختیارات شهرداری و شورا نیست، افزود: حالا این‌که چه اصراری دارند شورا و شهرداری را وارد مشکلات منطقه کنند جای سوال بوده و مبهم است.

راشاد ضمن اشاره به این موضوع که  شورا و شهرداری قصد ورود به منطقه گاوازنگ و درگیر شدن با مشکلات منطقه را ندارد در واکنش به اظهارنظر شهردار در مورد نظارت بر ساخت و سازهای انجام شده در منطقه گاوازنگ عنوان کرد: بخش عمده‌ای از ساخت و سازها در منطقه انجام شده و این‌که ما بخواهیم در نقطه پایانی خود را درگیر این مشکلات کنیم موضوع مبهمی است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که موضوع تعیین تکلیف منطقه گاوازنگ به شورای شهر ارائه شود در کمیسیون‌های شهرسازی و بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت رأی صادر می‌شود.

5 ماه پیش زمانی که موضوع الحاق گاوازنگ به منطقه شهری مطرح شد رئیس وقت شورای شهر زنجان تأکید کرد که شورا اجازه افزایش حتی یک متر به فضای حریم شهری را نمی‌دهد.

دلیل اسماعیل دویران بر مخالفت الحاق گاوازنگ بر محدوده شهری این بود که با افزایش حریم شهر سرمایه‌گذاران و پیمانکاران به جای ترمیم فضای بافت فرسوده شهری به سمت فضای تازه حریم شده شهر می‌روند و همین که اجازه نمی‌دهیم فضای حریم شهر اضافه شود مشاهده می‌کنیم که سرمایه‌گذاران بافت فرسوده را بازسازی می‌کنند.

موضوع وارد محدوده شدن منطقه گاوازنگ از سال 92 مطرح بوده به طوری که کریمی معاون امور عمرانی وقت استاندار زنجان به بررسی اضافه شدن منطقه گاوازنگ زنجان به محدوده شهری در جلسات کارشناسی اشاره داشته و از آماده شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح تفریحی و توریستی گاوازنگ و برگزاری جلسات کارشناسی با شرکت‌های خدمات‌رسان اشاره کرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگاوازنگشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3553


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»