کد خبر: 3557
1399/03/28 - 22:20


پیشنهاد شیلات استان برای جلوگیری از تکرار مرگ ماهیان در سد گلابر؛

ماهی‌ها را شکار کنید تا نمیرند

خرداد ماه سال گذشته و امسال شاهد مرگ و میر ماهیان در سد گلابر هستیم از همین رو مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در پاسخ به راهکار مسئولان این نهاد برای جلوگیری از تکرار مجدد آن به آزادسازی صید در آن سد اشاره کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خرداد ماه سال گذشته و امسال شاهد مرگ و میر ماهیان در سد گلابر هستیم از همین رو مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در پاسخ به راهکار مسئولان این نهاد برای جلوگیری از تکرار مجدد آن به آزادسازی صید در آن سد اشاره کرد.

منصور حقی‌راد با اشاره به این‌که از سال گذشته تاکنون شاهد مرگ و میر گونه‌ای از ماهیان کپور در سد گلابر هستیم، اظهار کرد: چندین پیشنهاد برای جلوگیری از مرگ و میر این ماهیان مطرح شده که یکی از آن‌ها آزادسازی صید در این منطقه است.

وی با بیان این‌که آزادسازی صید ماهی در این سد سبب کاهش جمعیت ماهی کاراس می‌شود، بیان کرد: آزادسازی صید در سد گلابر باید با مجوز محیط زیست انجام شود از همین رو منتظر گزارش کاملی از این نهاد هستیم.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با تأکید بر این‌که ماهیان مرده در سد گلابر از نوع کاراس گونه‌ای از ماهیان کپور است، خاطرنشان کرد: در بین ماهیان مرده گونه‌های دیگری از ماهیان موجود در سد گلابر مشاهده نشده است.

این مسئول با بیان این مطلب که ماهیان کاراس جزو ماهیان اقتصادی محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: این ماهیان از رشد پایینی برخوردار است به طوری که حداکثر وزن این ماهیان بین 2 تا 2.5 کیلوگرم است و پرورش آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به این‌که تخم‌ریزی این ماهیان در فصل بهار بوده و با افزایش دمای هوا بیش از 18 درجه در حجم قابل توجهی تخم‌ریزی می‌کنند، بیان کرد: این ماهیان خاصیت بکرزایی داشته و 80 درصد آن‌ها در سدها و غیره رشد پیدا می‌کنند.

حقی‌راد با بیان این‌که تخم‌ریزی ماهی کاراس در عمق کم دریاچه انجام می‌شود، افزود: ورود آب‌های کشاورزی، گل‌آلوده‌ شدن آب، به هم خوردن لایه‌بندی‌ها، انتشار گازهایی در کف آب دریاچه و کمبود اکسیژن از جمله دلایل مرگ فقط این نوع ماهی در سد گلابر شده است.

وی با تأکید بر این‌که استرس سبب کاهش سیستم دفاعی ماهیان کاراس شده و همین عامل نیز می‌تواند یکی از دلایل مرگ و میر آنان باشد، تصریح کرد: به منظور کاهش جمعیت این نوع ماهیان علاوه بر پیشنهاد آزادسازی صید، رهاسازی نوعی از ماهیان گوشتخوار نیز داده شده است که نیاز به مطالعات دقیق دارد./ 942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیلات زنجانسد گلابرمرگ ماهی ها
sedayezanjannews.ir/nx3557


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»