کد خبر: 3562
1399/03/31 - 9:59


دستگاه قضایی استان پس از انتشار گزارش صدای زنجان از سرمایه گذار مجموعه ورزشی ساحلی در پونک اعلام کرد:

انحراف در سرمایه گذاری ورزشی

معاون راه و شهرسازی استان زنجان: به جز فنس‌کشی کاری نکرده‌اند، موضوع از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است!/ معاون اداره کل ورزش و جوانان استان: وظیفه ما صدور موافقت اصولی است/ دادستان زنجان: ضعف نظارتی اداره کل ورزش و جوانان در پروژه ورزشی عادل

پایگاه خبری صدای زنجان

 به دنبال اطلاع دادستانی زنجان از آگهی فروش زمین دولتی واگذار شده با کاربری ورزشی واقع در منطقه پونک و جلوگیری از این اقدام غیرقانونی، به اعتقاد وی، سرمایه‌گذاران برای فرار از فسخ قرارداد منعقد شده و سلب امتیاز، نسبت به فنس‌کشی و احداث مستحدثات جزئی اقدام کردند و به نظر می‌رسد ضعف دستگاه‌های نظارتی از جمله اداره ورزش و جوانان سبب ایجاد نیت سوء سرمایه‌گذاران برای فروش این زمین شده باشد!

به گزارش روزنامه صدای زنجان چند روز پیش صدای زنجان به منظور پیگیری وضعیت مجموعه ورزشی عادل واقع در پونک که سال 91 مجوز ساخت را اخذ کرده اما با گذشت نزدیک به 8 سال از تعهد قید شده در قراداد، هنوز تکمیل نشده است، با حمید مقدم یکی از دو سرمایه‌گذار این پروژه گفت‌وگو کرد.

سرمایه‌گذار؟

حمید مقدم، سرمایه‌گذار پروژه مجموعه ورزشی عادل در این رابطه به صدای زنجان گفت: این مجموعه که نخستین مجموعه ورزشی روباز زنجان است را با کمک دوستان سرمایه‌گذار خود با پیگیری‌های اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۱ به صورت مزایده‌ای از اداره کل راه و شهرسازی تحویل گرفت‌ایم. مساحت این مجموعه ۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع بوده و در فاز یک تا به امروز  ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده است. برای تکمیل فاز بعدی که مقرر شده پروژه طی دو ماه اتی به بهره‌برداری برسد، نیز ۱.۵ میلیارد تومان نیاز هست.

مقدم با بیان اینکه فعالیت ما طبق موافقت اصولی در دو رشته فوتبال و تنیس خاکی بوده که این امر را توسعه دادیم و در حال حاضر با طراحی‌هایی که انجام دادیم امکان حضور علاقمندان حدود ۱۴ رشته از جمله فوتبال (چمنی و ساحلی)، راگبی (ساحلی)، هندبال (ساحلی و چمنی)، تنیس (خاکی و ساحلی)، والیبال (ساحلی)، سپک‌تاگرا (ساحلی)، فوتوالی (ساحلی)، باچی‌بال، کبدی (ساحلی) و کاراته در این مجموعه وجود دارد، ضمن قدردانی از اداره کل ورزش و جوانان استان درخواست کرد تا سایر دستگاه‌های متولی نیز در امر توسعه ورزش در کنار سرمایه‌گذاران باشند.

در اداره کل ورزش و جوانان استان در راستای اجرای قانون تاسیس باشگاه‌ ورزشی و ورزشگاه توسط مردم با نظارت دولت مصوب مجلس شورای اسلامی به شماره 30/10/69-ف-1991 و با عنایت به آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت دولت مورخ 23/10/70 و با توجه به قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سازمان وقت تربیت‌بدنی زنجان، نخستین جلسه کمیسیون‌ ماده 5 استان زنجان با حضور اعضا در تاریخ 30فروردین‌ماه سال 90 برابر درخواست شماره 56796/210 موضوع درخواست صدور مجوز تاسیس باشگاه ورزشی با مشخصات مربوطه در رشته‌های ورزشی فوتبال و تنیس خاکی تشکیل شد که در نهایت پس از بحث و تبادل نظر و بررسی محتویات پرونده و با صدور مجوز موافقت اصولی جهت تاسیس باشگاه ورزشی پویان جوان (مجموعه ورزشی عادل) با ضوابط و شرایط اعلامی موافقت شد.

در بخشی از این مجوز آمده است متقاضی باید پس از اتمام مهلت سه ماه اقدام به اخذ پروانه بهره‌برداری کند و اگر چنانچه متقاضی در این خصوص اهتمامی نورزد، برابر با ضوابط و مقررات وضع شده با وی رفتار خواهد کرد. مدت اعتبار این مجوز از تاریخ صدور، دو سال بوده و با ارائه درخواست کتبی به اداره کل تربیت بدنی وقت (اداره کل ورزش و جوانان فعلی) استان نسبت به صدور پروانه بهره‌برداری اقدام می‌شود.

تعلل 8 ساله در ساخت پروژه ورزشی عادل

پس از کسب موافقت اصولی و شرکت در مزایده، 29 شهریورماه سال 91، یک قطعه زمین به مساحت 6 هزار و 808 مترمربع با کاربری ورزشی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان به متقاضیان واگذار شد. در قراداد منعقد شده طرفین، مهلت 4 ماهه به موجر داده شده تا نسبت به اجرای کار اقدام کند، اما هم اکنون پس از گذشت نزدیک به 8 سال نه تنها متقاضیان به این تعهد خود در قبال قرارداد منعقد شده با راه و شهرسازی پایبند نبوده‌اند بلکه 2.5 سال قبل در اقدامی غیرقانونی نسبت به فروش زمین واگذار شده دولتی در سایت دیوار اقدام کردند که با ورود دادستانی، این موضوع عملی نشد.

اداره کل راه و شهرسازی استان چند ماه قبل در پی عدم تعهد مجریان پروژه ورزشی عادل واقع در پونک پس از گذشت 8 سال، با هدف حفظ اموال دولتی و حفظ حقوق بیت‌المال، خواستار تعیین تکلیف این پروژه و پیگیری آن در دستگاه قضایی شد.

عبداله حیدری، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در این رابطه می‌گوید: متاسفانه بیش از 8 سال از انعقاد قرارداد سپری شده اما زمینی که با هدف کاربری ورزشی به متقاضیان واگذار شده بود همچنان خالی است و هیچ مجموعه و سالن ورزشی هم ساخته نشده است.

بنا به اظهارات حیدری، اخیرا اداره کل ورزش و جوانان مکاتبه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی انجام داده و درخواست افزودن فوتبال ساحلی به متن قرارداد شده بود که مورد موافقت قرار نگرفت. چرا که از نظر کارشناسان راه و شهرسازی در موافقت اصولی اسمی از فوتبال ساحلی قید نشده و نکته دوم اینکه بیش از 8 سال از انعقاد قرارداد سپری شده اما مجریان به جز فنس‌کشی و یک زمین چمن، کاری انجام نداده‌اند و از سویی دیگر مجموعه‌ای که اشخاص ادعا می‌کنند محل انجام ورزش‌های ساحلی است هیچ شباهتی به زمین ساحلی ندارد!

چوب حراج به اموال دولتی؟

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به پیگیری‌های این دستگاه در پی عدم انجام تعهد متقاضیان به قرادادهای منعقد شده و مهلت برای انجام کار با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و استان و صدور اخطارهای مربوطه عنوان می‌کند: پس از ورود بازرسی و پیگیری علت عدم اتمام پروژه مجموعه ورزشی عادل، با وجود تکمیل مراحل ساخت منازل مسکونی مجاورت آن مکان، گزارشات مربوط به وضعیت موجود مجموعه ورزشی عادل به این دستگاه نظارتی ارائه شد و در حال حاضر نیز روند قضایی پرونده بر اساس مفاد قرارداد در دادگاه طی می‌شود.

حیدری با اشاره به اقدامات غیرقانونی متقاضیان پروژه مجموعه ورزشی عادل در به فروش رساندن زمین در سایت دیوار یادآور می‌شود: طبق گزارشات وصولی اداره کل راه و شهرسازی مربوط به سال 96، متقاضیانی که قرار بود طبق مفاد قرارداد نسبت به ساخت مجموعه ورزشی بر اساس موافقت اصولی اقدام کنند، در اقدامی غیرقانونی دست به فروش زمین در سایت دیوار زدند. البته این افراد ادعا کردند که منظورشان از این کار، جذب سرمایه‌گذار برای تسریع در روند پروژه بود نه فروش! اما حتی بنگاهی‌ها نیز تاکید می‌کردند که متقاضیان قصد فروش زمین را داشتند.

طبق مجوز صادره در قالب موافقت اصولی اداره کل ورزش و جوانان استان، احداث‌کننده موظف به فعالیت در رشته‌های ورزشی قید شده در متن مجوز تاسیس می‌باشد و افراد باید در نظر داشته باشند که کاربری عرصه و اعیان باشگاه ورزشی صرفا ورزشی بوده و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. 

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طبق قانون هر گونه تغییر کاربری و فروش کاربری‌های عمومی اعم از درمانی و ورزشی از طریق فراخوان ممنوع است، تاکید می‌کند: متخلفان در جریان باشند که ضرر و زیان این کار بر عهده طرفین بوده و اداره کل راه و شهرسازی هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد و بر اساس ماده 4، 5 و 9 ذکر شده در قرارداد ما، کل قراداد فسخ می‌شود.

حیدری با بیان اینکه دستورالعمل تمامی کاربری‌های عمومی به یک شکل است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، اضافه می‌کند: اگر متقاضی نسبت به تکمیل پروژه اقدام کند و قصد انتقال سند را داشته باشد به اشخاص تاکید شده که به هیچ عنوان حق تغییر کاربری و واگذاری به غیر را ندارند. افراد در نظر داشته باشند هر گونه تغییر کاربری باید از طریق کمیسیون ماده 5 که مسئولیت آن بر عهده راه و شهرسازی است مورد بررسی قرار گیرد و نظر تخصصی کارشناسان این کمیسیون باید در دستور قرار گیرد.

منتظر رای دستگاه قضایی هستیم

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به مساعدت‌های این اداره کل با طرفین قرارداد مربوط به مجموعه ورزشی عادل تاکید می‌کند: این دستگاه در چارچوب قانون و هر آنچه از دستش بر‌می‌امده انجام داده و در قالب گزارشات مکتوب، تقدیم بازرسی کرده است. مرجع صالح برای صدور رای قوه قضائیه است و ما نیز منتظر رای دستگاه قضایی هستیم و هر چه که باشد قبول می‌کنیم.

بر اساس اظهارات محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان، صدور مجوز مربوط به موافقت اصولی اداره کل ورزش و جوانان به دو شکل «موافقت اصولی بدون زمین» و «موافقت اصولی با زمین» است. متقاضیان پروژه مجموعه ورزشی عادل زنجان پس از ارائه طرح توجیهی به مسئولان وقت اداره کل ورزش و جوانان استان در حدود سال 91 در مزایده شرکت کرده و پس از برنده شدن نسبت به انعقاد قرارداد با اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام کردند.

کوتاهی اداره کل ورزش و جوانان؟ 

عبداله حیدری، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان معتقد است: اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی امور ورزش مسئول پیگیری پروژه‌هایی است که برای آن‌ها موافقت اصولی صادره است، تا مجریان در موعد مقرر پروژه را به پایان برسانند.

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: اخیرا در جلسه‌ای که در دفتر مدیرکل راه و شهرسازی برگزار گردید، مقرر شد پیگیری‌های لازم انجام و جلساتی با حضور مسئولان مربوطه استانداری و شهرداری، ورزش و جوانان و راه و شهرسازی برگزار و زمین‌های با کاربری ورزشی در اختیار اشخاص و ارگان‌های مختلف تعیین تکلیف شوند که ما در حال پیگیری انجام جلسه به صورت فوریت هستیم.

ضعف نظارتی اداره کل ورزش و جوانان در پروژه ورزشی عادل

این در حالی است که حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار بعد از ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی و برای فرار از فسخ قرارداد منعقد شده و سلب امتیاز، نسبت به فنس‌کشی و احداث مستحدثات جزئی اقدام کرده است، معتقد است: به نظر می‌رسد ضعف دستگاه‌های نظارتی از جمله اداره کل ورزش و جوانان سبب ایجاد نیت سوء سرمایه‌گذاران برای فروش زمین گردید که با ورود دستگاه‌های نظارتی و دادستانی، از تحقق این امر جلوگیری شد و اینک منتظر نتیجه محکمه در این پرونده هستیم.

دادستان زنجان با اشاره به پیگیری پرونده در سیستم قضایی به متولیان نظارتی در کلیه دستگاه‌های هشدار دارد تا برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده نسبت به پیگیری مداوم از پروژه‌های مشابه اقدام کنند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندادستان زنجانمجموعه ورزشی پونک زنجانحمید مقدم
sedayezanjannews.ir/nx3562


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»