کد خبر: 3632
1399/04/07 - 16:16


صدای زنجان مشکل باشگاه‌‌داران پس از اجرای دستورالعمل تاسیس باشگاه‌های سوارکاری مربوط به سال 95 را بررسی می‌کند

اعمال قانون بعد از پنج سال

باشگاه‌دار: چرا سال 94 نگفتند چنین قانونی وجود دارد/ رئیس هیئت سوارکاری زنجان: قانون بود اما کسی توجه نمی‌کرد/ مدیرکل ورزش و جوانان استان: باشگاه‌ها دستورالعمل را رعایت کنند، مشکل تغییر کاربری را از طریق مراجع قضایی حل می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- ابلاغ آئین‌نامه تاسیس باشگاه‌های سوارکاری مربوط به سال 95 تبدیل به چالش جدی بین باشگاه‌داران و اداره کل ورزش و جوانان استان شده است.

رئیس هیئت سوارکاری استان در این زمینه با بیان اینکه باشگاه‌های فاقد تغییر کاربری به محض اتمام زمان پروانه با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، می‌گوید: این قانون از ابتدا بوده اما کسی به آن توجه نمی‌کرد. پس از مشکلات تغییر کاربری بدون مجوز یکی از باشگاه‌های سوارکاری در خرمدره که سبب مشکلات جدی برای اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان شد، مسئولان این دستگاه ناچار به اجرای دقیق آن هستند. مقصر کسی است که تغییر کاربری را جدی نگرفته است، به نظرم اگر این اصول رعایت می‌شد شاید تعداد باشگاه‌ها کمتر می‌شد اما حداقل، فعالیت‌شان قانونی بود.

سال 95 در راستای رعایت تمامی اصول و استانداردها با هدف کاهش خطر و جلوگیری از آسیب به سوارکاران و اسب‌ها، آئین‌نامه مربوط به تاسیس باشگاه‌های سوارکاری تاسیس شد که در آن تمامی موارد از جمله مساحت زمین، فاصله آن از محدوده شهر، تغییر کاربری و غیره که مورد تائید دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری، محیط زیست و دامپزشکی باشد باید از سوی متقاضی صدور مجوز باشگاه سوارکاری مورد توجه قرار گیرد.

ابلاغ آئین‌نامه تاسیس باشگاه‌های سوارکاری مربوط به سال 95 تبدیل به چالش جدی بین باشگاه‌داران و اداره کل ورزش و جوانان استان شده است. رئیس هیئت سوارکاری با بیان اینکه باشگاه‌های فاقد تغییر کاربری به محض اتمام زمان پروانه با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، می‌گوید: این قانون هم از ابتدا بوده اما کسی پیگیر آن نبوده است، پس از مشکلات تغییر کاربری بدون مجوز یکی از باشگاه‌های سوارکاری در خرمدره که سبب مشکلات جدی برای اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان شد، مسئولان این دستگاه ناچار به اجرای دقیق آن هستند. مقصر کسی است که تغییر کاربری را جدی نگرفته است، به نظرم اگر این اصول رعایت می‌شد شاید تعداد باشگاه‌ها کمتر می‌شد اما حداقل، فعالیت‌شان قانونی بود.

عدم صدور مجوز

چهار نفر از سوارکاران انتخابی زنجان که قرار است مهرماه امسال در مسابقات سوارکاری قهرمانی کشور شرکت کنند، به دلیل پلمب شدن باشگاه محل تمرین‌شان 20 روز است که تمرین نکرده‌اند.

کمیل جوادیان، مدیر این باشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان ضمن ابراز تاسف از اقدام اداره کل ورزش و جوانان استان در پلمب این باشگاه تاکید می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان استان که باید حامی ورزش و ورزشکاران باشد، از یک سو مانع تمرین ورزشکاران شده و از سویی دیگر با توجه به اینکه برای جلوگیری از کولیک شدن اسب‌ها، حداقل هر دو روز یکبار باید برای گردش‌شان در محوطه وقت گذاشته شود اما به علت پلمب شدن باشگاه نزدیک 20 روز است که چنین اتفاقی نیفتاده است. به نظرم اقدام اداره کل ورزش و جوانان استان نمونه بارز ورزش‌آزاری و حیوان‌آزاری است.

اداره کل ورزش و جوانان استان مردادماه سال 98، مجوز باشگاه سوارکاری جوادیان که یکی از 10 باشگاه‌ سوارکاری زنجان است را تمدید نکرده است.

مدیرباشگاه جوادیان می‌گوید: مسئولان این دستگاه معتقدند، با توجه به نزدیکی ایستگاه راه‌آهن و تردد قطارها در مجاورت باشگاه سبب شده تا بیش از پیش نگران سلامتی سوارکاران شوند از این رو اقدام به عدم صدور مجوز کرده‌اند!

سردرگمی سرمایه‌گذاران

جوادیان با بیان اینکه باشگاه از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت مسئولان در رابطه با صدور مجوز و تمدید آن مشکلی نداشته‌اند، عنوان می‌کند: «مسئولان پس از حدود 4 سال بهانه‌جویی کرده و می‌گویند اگر اسبی در اثر سوت قطار رَم کرده و سوارکار از پشت اسب سقوط کرده و آسیب بببیند، اداره کل ورزش و جوانان باید پاسخگو باشد، به همین دلیل فعالیت این باشگاه در مجاورت راه‌‌آهن به صلاح نیست. البته بماند که بهانه اول‌شان غیراستاندارد بودن باشگاه بود و می‌گفتند دامپزشکی، استانداری، شهرداری و سایر ارگان‌ها مخالف فعالیت باشگاه هستند. باور کنید در این مدت حتی از بینی کسی خون هم نیامده است، نمی‌دانم این بهانه‌جویی‌ها برای چیست!»

جوادیان با بیان اینکه جای تامل و تاسف است که چرا اداره کل ورزش و جوانان استان که ادعای جانمایی اشتباه باشگاه سوارکاری را دارد در سال 94 نسبت به صدور مجوز اقدام کرده است، اضافه می‌کند: مسئولان این اداره کل چرا در آن زمان اعلام نکردند که باید از ارگان‌های مدنظرشان استعلام کنیم؟ من یک سرمایه‌گذار ورزشی بودم، به دنبال کار قانونی بودم و هستم، در سال 94 باشگاه سوارکاری را طبق اصول و ضوابط اعلامی تاسیس کردم، در این مدت نیز اداره کل ورزش و جوانان در صدور مجوز مشکلی نداشت، اقدامات مربوط به تمدید مجوز باشگاه در زمان مدیریت آقایان ارسلان حسینی، 2 سال، علی جوان، مجوز 6 ماه و علی خلیلی مجوز یک سال را انجام دادم اما از سال قبل دیگر علی خلیلی، مدیرکل فعلی نه تنها مجوزم را تمدید نکرده بلکه اخیرا باشگاه را هم پلمب کرده است.

این سرمایه‌گذار ادامه می‌دهد: مسئولان ورزش و جوانان می‌گویند اگر سوارکار در اثر رَم اسب ناشی از سوت قطار، سقوط کند، مقصر اداره ما است! در صورتی که همه می‌دانیم اسب حیوان جنگی است و از قدیم‌الایام در شکار و نبردهای سخت، انسان از اسب بهره کافی را برده است. مسئولان ورزش و جوانان با گفتن این اظهارات غیرفنی به دنبال عوام‌فریبی هستند تا حرف‌های خود را به کرسی بنشانند.

جوادیان با اشاره به موقعیت جغرافیایی باشگاه در مقایسه با سایر باشگاه‌های سوارکاری که از شهر فاصله دارند، می‌گوید: به منظور سهولت علاقمندان به ویژه بانوان در بهره‌مندی از امکانات سوارکاری، اقدام به ایجاد باشگاه کردیم، خوشبختانه سوارکاران مستعدی هم پرورش یافته‌اند.

وی با بیان اینکه 80 درصد سوارکارهای پرش زنجان در سال‌های گذشته در باشگاه سوارکاری جوادیان این حرفه را آموزش دیده‌اند، تاکید می‌کند: قهرمان رده نونهال استان زنجان (حنانه جوادیان)، قهرمان استان در رده بزرگسالان (محمد مقدادی) و نائب قهرمان استان در رده نوجوانان (امیرمهدی آقاخانی) از سوارکاران تربیت شده در این باشگاه هستند.

بنا به گفته جوادیان هم اکنون 25 الی 30 سوارکار پرش آقا و خانم در این باشگاه حضور دارند. به دلیل سرپوشیده نبودن مکان، ورزشکاران 6 ماه از سال را از امکانات سوارکاری بهره‌مند می‌شود که تعداد آن‌ها در این مدت حدود 300 نفر می‌شود.

نگاه‌های مغرضانه؟

مدیر باشگاه سوارکاری جوادیان ضمن انتقاد از نگاه مسئولان ورزشی می‌گوید: من از مدیرکل سؤال دارم، بالاخره ورزش کنیم یا نکنیم؟ شما مدیرکل ورزش هستید اما از ورزش جلوگیری می‌کنید! مجوز باشگاهم را از مردادماه 98 تمدید نکردید، چرا باشگاهم را که حیوان زنده داشته و نیازمند مراقب است را پلمب کردید؟ برای جلوگیری از کولیک شدن اسب‌ها، حداقل هر دو روز یکبار باید برای گردش‌شان در محوطه وقت گذاشته شود، اما 20 روز است به وضعیت آن‌ها رسیدگی نکرده‌ایم! این کار شما حیوان آزاری نیست؟

وی با بیان اینکه چهار نفر از سوارکاران انتخابی زنجان که قرار است مهرماه امسال در مسابقات سوارکاری قهرمانی کشور شرکت کنند، به دلیل پلمب شدن باشگاه محل تمرین‌شان 20 روز است که تمرین نکرده‌اند، خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌گوید: ورزشکاران ما باید در مسابقات کشوری و تمرینات تیم ملی شرکت کنند، اما اسبشان در باشگاه زندانی شده است. سوارکاران انتخاب شده باشگاه برای حضور در مسابقات کشوری 2.5 تا 3 ماه برای تمرین فرصت دارند، مسئولان ورزش و جوانان برای حمایت از ورزش هم که شده بهتر است در تصمیمشان تجدیدنظر کنند.

تاکید بر لزوم اجرای دستورالعمل تاسیس باشگاه‌های سوارکاری

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان در رابطه با مشکل یکی از باشگاه‌های سوارکاری شهر زنجان می‌گوید: این باشگاه استیجاری است و زمین آن کاربری صنعتی دارد. مدیر مربوطه بخشی از این ملک که در مجاورت آن مصالح فروشی وجود دارد به تبدیل باشگاه اسب‌سواری کرده است. گردوغبار سیمان موجود در نزدیکی باشگاه، هم به اسب و هم به سوارکاران و علاقمندان حاضر در محوطه آسیب می‌زند، در نتیجه فعالیت باشگاه در این فضای آلوده به نظر غیرمجاز است.

این مسئول اضافه می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان استان موظف به رعایت قوانین و دستورالعمل‌های شهری است. باید در صدور مجوز رفاه و سلامتی مردم تامین شود. باشگاه جوادیان در محدوده شهری واقع شده است و اگر بیماری اسب‌های این باشگاه را تهدید کند، سلامتی شهروندان نیز به خطر می‌افتد. پس ما موظف به رعایت اصول محیط زیست و دامپزشکی هستیم.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، طبق دستورالعمل ابلاغی، فاصله باشگاه از ریل باید 200 متر باشد اما فاصله باشگاه مربوطه در زنجان تا ریل قطار به 15 متر هم نمی‌رسد و این مکان درست در محدوده قطار واقع شده است.

به بهانه توسعه ورزش حق نداریم از قانون تخطی کنیم!

خلیلی می‌افزاید: ما به هیچ عنوان به دنبال بسته شدن در باشگاه‌ها نیستیم. اما حق هم نداریم به قانون بی‌توجهی کنیم. اگر بر اثر سوت قطاری، اسب رم کرد و کسی آسیب دید، اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دستگاه صادرکننده مجوز متخلف شناخته می‌شود، ما با در نظر گرفتن تمامی این موارد و با دادن فرصت‌های قانونی متعدد از باشگا‌ه‌دار خواستیم تا نسبت به اجرای دستورالعمل اقدام کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ادامه می‌دهد: مساحت باشگاه سوارکاری طبق قانون باید 6 هزار و 500 مترمربع باشد اما باشگاه جوادیان نزدیک به 3 هزار مترمربع است، این یعنی باشگاه مدنظر فضای استاندارد تعریف شده در دستورالعمل را ندارد.

ارائه فرصت قانونی به باشگاه‌ها

خلیلی می‌گوید: در سال 96 به این باشگاه که به صورت اجاره‌ای فعالیت می‌کند فرصت یک ساله ارائه شد تا قانون باشگاه‌داری را رعایت کند. حتی پس از اتمام این مهلت، مجددا مهلت 6 ماهه‌ برای رعایت اصول دستورالعمل داده شد اما با گذشت یک سال از آخرین مهلت هیچ اقدامی در زمینه دریافت استعلام از دستگاه‌های گفته شده را انجام نداد به همین دلیل نسبت به پلمب اقدام کردیم. حتی به مدیر باشگاه گفته شده اگر این استعلام‌ها را بیاورد خارج از نوبت نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان به هیچ عنوان مخالف ورزش نیست، تصریح می‌کند: ما موافق توسعه صنعت و ورزش سوارکاری هستیم اما معتقدیم هر فعالیتی باید به صورت اصولی و در راستای خدمت به مردم جامعه باشد.

باشگاه‌ها، استعلام‌ مربوطه از دستگاه‌ها را اخذ کنند

خلیلی با تاکید بر اینکه باشگاه‌های سوارکاری باید استعلام مربوطه را از دستگاه‌های ذیربط از جمله محیط زیست، دامپزشکی و شهرداری اخذ کنند، عنوان می‌کند: اگر باشگاه جوادیان نیز این استعلام‌ها را داشته باشد، اداره کل ورزش و جوانان استان حاضر است مشکلات مربوط به تغییر کاربری را پیگیری کند.

علی خلیلی، مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان در این رابطه با تاکید بر اینکه تضمین سلامتی و شادابی از موارد مدنظر این دستگاه در صدور هر مجوز فعالیتی است و با اشاره به دستورالعمل تاسیس باشگاه‌های سوارکاری مربوطه به سال 95 می‌گوید: این دستورالعمل از سال‌های قبل بوده اما به تدریج استانداردسازی شده است. اداره کل ورزش و جوانان نیز به تمامی موارد را به باشگاه‌داران اعلام کرده، حتی در این زمینه به اشخاص مهلت هم داده است.

مزایا و معایب قانون تاسیس باشگاه‌های سوارکاری

محمدرضا رجبی، رئیس هیئت سوارکاری زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه در سال 94 که باشگاه جوادیان مجوز فعالیت اخذ کرد هیچ پروتکل و قانونی برای باشگاه‌های سوارکاری وجود نداشت، عنوان می‌کند: سال 95 نخستین آئین‌نامه مصوب شده برای تاسیس باشگاه‌های سوارکاری با لحاظ کردن ابعاد، متراژ، استانداردها با هدف کاهش خطر و آسیب به اسب و سوارکار باشد، ابلاغ گردید.

رئیس هیئت سوارکاری زنجان با اشاره به تعهدات باشگاه مربوطه نسبت به پیگیری تمامی موارد ذکر شده در دستورالعمل در قبال تمدید مجوز فعالیت از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: مسئول باشگاه به منظور افزایش مساحت زمین، اقدامات مربوط به اجاره فضای کنار دست، جهت تلفیق آن به باشگاه سوارکاری را انجام داد اما شهرداری بنا به دلایلی که داشت، اجازه این کار را به وی نداد تا اینکه زمان مجوز وی در سال 98 به پایان رسید.

رجبی که تغییر کاربری و ضوابط مربوط به دامپزشکی را علت اصلی مشکلات ایجاد شده برای فعالیت باشگاه جوادیان می‌داند، معتقد است: اخذ موافقت دامپزشکی برای فعالیت باشگاه سوارکاری جوادیان به علت واقع شدن در محدوده شهری و نزدیکی به میدان میوه‌وتره‌بار و بیماری مشترک انسان و اسب که برای انسان بسیار خطرناک است، بعید به نظر می‌رسد.

عجله دستگاه‌های اجرایی زنجان در اجرای قانون؟

رئیس هیئت سوارکاری زنجان اصرار مسئولان در اجرای دقیق قوانین سفت و سخت که در برخی موارد به ضرر افراد تمام می‌شود را یکی از مشکلات اساسی این روزهای باشگاه‌های سوارکاری اعلام کرده و با بیان اینکه زنجان در اجرای قانون، شهر اولین‌هاست در حالی که این تغییر کاربری اعلام شده در این دستورالعمل در هیچ یک از استان‌های کشور اجرا نمی‌شود، تصریح می‌کند: در حال حاضر به دلیل قانون مربوط به تغییر کاربری 2 باشگاه سوارکاری پلمب شده و دو مورد دیگر در آستانه پلمب شدن است!

رئیس هیئت سوارکاری با بیان اینکه باشگاه‌های فاقد تغییر کاربری به محض اتمام زمان مجوز با مشکلات فعلی 4 باشگاه یاد شده مواجه می‌شوند، تصریح می‌کند: ما هرگز نمی‌گوییم قانون رعایت نشود. همه جا قانون هست اما به دلیل حمایت از مردم یا مصرف‌کننده ملاحظاتی در اجرای آن در نظر گرفته می‌شود. این قانون هم از ابتدا بوده اما کسی پیگیر آن نبوده است، پس از مشکلات تغییر کاربری بدون مجوز یکی از باشگاه‌های سوارکاری در خرمدره که سبب مشکلات جدی برای اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان شد، مسئولان این دستگاه ناچار به اجرای دقیق آن هستند. مقصر کسی است که تغییر کاربری را جدی نگرفته است، به نظرم اگر این اصول رعایت می‌شد شاید تعداد باشگاه‌ها کمتر می‌شد اما حداقل، فعالیت‌شان قانونی بود.

رجبی اضافه می‌کند: الان یکسری از باشگاه‌ها به دلیل اجاره‌ای بودن نمی‌توانند تغییر کاربری را انجام دهند. در برخی نیز به دلیل ارزش بالای زمین، به صرفه نیست که تغییر کاربری در آن‌ها انجام گیرد. برخی هم نوع زمین‌شان به دلیل درجه یک بودن، از سوی جهاد کشاورزی اجازه تغییر کاربری را ندارند.

قول پیگیری مشکلات باشگاه‌ها در حوزه تغییر کاربری از طریق مراجع قضایی

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به پیگیری مشکلات باشگاه‌ها در حوزه تغییر کاربری از طریق مراجع قضایی اضافه می‌کند: از آنجایی که بسیاری از باشگاه‌ها استیجاری هستند و زمین مربوطه قبل از اجاره، کاربری دیگری داشته است، اگر اصرار بر تغییر کاربری داشته باشیم، باشگاه‌دار نمی‌تواند فعالیت مطلوبی داشته باشد. ما برای باشگاه‌ها مجوز بهره‌برداری 2 ساله صادر می‌کنیم نه مجوز تاسیس. اداره کل ورزش و جوانان استان مخالف تغییر کاربری است زیرا همانطور که گفته شد این موضوع به فعالیت‌های ورزشی ضربه می‌زند اما ذکر این نکته هم ضروری است که خود را متعهد در قبال اجرای صریح دستورالعمل‌های ابلاغی می‌دانیم.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتغییر کاربری باشگاه سوارکاریورزش و جوانان زنجانهیئت سوارکاری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3632


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»