کد خبر: 3652
1399/04/10 - 11:15


علل افزایش شیوع کرونا در زنجان از زبان روسای بیمارستان‌ها

اینجا عادی نیست

بنا به گفته بسیاری از مردم، بازگشایی مراکز عمومی و عدم اعلام آمار دقیق مبتلایان، باعث عادی شدن کرونا شده و شرایط نامطلوبی به راه انداخته و در حال حاضر چهار شهرستان در استان زنجان در وضعیت قرمز هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ویروسی که بیش از چهار ماه گذشته در کشور می‌چرخد و روز به روز شمار زیادی از مردم را مبتلا می‌کند و این روزها به مهمانی عادی در بین مردم تبدیل شده و کمتر کسی نسبت به خطرهای ناشی از این بیماری واکنش نشان می‌دهد.

عادی شدن کرونا در بین مردم و پایان استرس‌های ناشی از این ویروس در استان زنجان امتیاز نیست، بلکه تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه است و حال، در کمال تاسف شیوع این بیماری در برخی شهرستان‌ها در بین تمامی اقشار جامعه اعم از کودک و زن و مرد، بیداد می‌کند و می‌توان گفت اگر همین روند ادامه یابد، این اپیدمی به طور دردناکی فراگیر خواهد شد.

به گزارش ایسنا این روزها انگار همه دلشان برای هم تنگ شده و دوست دارند دور هم جمع شوند و بگویند و بخندد و اگر عروسی هم باشد که چه بهتر؛ در حالی‌که افراد نمی‌دانند این ویروس ناقابل به هیچکس رحم ندارد و بی‌پروا در محافل دورهمی و مجالس عروسی حضور می‌یابد، چه مراسم‌ای سوگواری و چه عروسی و چه تولد؛ با این‌حال آن سوی دیگر داستان را هم باید دید؛ بازگشایی اماکن عمومی اعم از تالارها، رستوران و فضاهای تفریحی در سایه بیتوجهی مردم بر افزایش تعداد مبتلایان دامن زده است و این در حالی است که متولیان معتقدند همه بازگشایی‌ها مشروط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. حال جای سوال است که آیا بازرسی‌های شبانه‌روزی بر فعالیت این اماکن نظارت دارد که موارد بهداشتی را رصد کند؟ آیا در حقیقت رعایتی از سوی اماکن انجام می‌شود؟ آیا صرفاً گذاشتن چند دستکش در ورودی فروشگاه‌های بزرگ به معنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؟

بنا به گفته بسیاری از مردم، بازگشایی مراکز عمومی و عدم اعلام آمار دقیق مبتلایان، باعث عادی شدن کرونا شده و شرایط نامطلوبی به راه انداخته و در حال حاضر چهار شهرستان در استان زنجان در وضعیت قرمز هستند، ولی نباید فراموش کرد که رکن اول رعایت باید از جانب خود مردم باشد؛ چراکه اصناف نیز برای کسب روزی نیاز به فعالیت دارند.

تا دو هفته پیش مردم و مسئولان هماهنگ در خط مقدم نبرد با کرونا پیش رفتند و با اقداماتی مطلوب راه نفوذ ویروس را سد کردند. زمانی آمار مبتلایان به کرونا در کشور روندی صعودی داشت، اما نمودار مبتلایان استان زنجان چنین روندی را نشان نمی‌داد. ولی طی دو هفته گذشته ورق برگشته و تعداد مبتلان به شدت روند صعودی داشته و بر تعداد شهرستان‌های قرمز افزوده شده است.

نظر روسای بیمارستان‌ها در رابطه با دلایل افزایش مبتلایان چیست؟

رئیس بیمارستان بوعلی خرمدره در رابطه با وضعیت این بیماری در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۲ بخش برای بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان فعال است که هر بخش ۲۱ تخت دارد. همچنین این بیمارستان ظرفیت آی‌سی‌یو ۴ تخته برای بیماران کرونایی دارد که امکان افزایش به ۶ تخت را دارد.

سعید فرهادی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۲۳ بیمار بستری داریم و خوشبختانه روزانه ۳ تا ۴ بیمار مرخص می‌شود، ولی در صورت افزایش تعداد بیماران، با کمبود پرستار مواجه خواهیم بود. در حال حاضر مشکل اکسیژن و سیستم سرمایشی بخش‌ها حل شده و به دنبال آماده کردن آی‌سی‌یو ۹ تخته هستیم که امیدواریم تا مرداد این مهم محقق شود.

وی با اشاره به دلایل بالا بودن آمار مبتلایان در شهرستان خرمدره، می‌افزاید: به دلیل اینکه بیمارانی از هیدج و صایین‌قلعه پذیرش می‌شوند، آمار بیماران مبتلای ثبت‌شده در شهرستان خرمدره بالا است و برگزاری مراسم عزا و عروسی نیز این مسئله را تشدید کرده است؛ به‌طوری‌که یک عروسی در هیدج سبب شد که تعدادی از مهمانان مبتلا شود و بی‌تفاوتی مردم به این ویروس نتیجه‌ای جز افزایش تعداد مبتلایان ندارد و در بین جوانان نیز مطرح شده که چون بیماری تاثیر چندانی بر روی آنان ندارد، مراعات را کم می‌کنند؛ این در حالی است که میانگین سنی مبتلایان در این شهرستان کاهش یافته است.

رئیس تنها بیمارستان شهرستان خدابنده نیز اظهار ‌می‌کند: موج اول که شروع شد نسبت به خدابنده و مهمان‌پذیر بودن شهرستان ترس وجود داشت، ولی با اقدامات برونبیمارستانی انجام شده در سطح شهرستان، مشکل خاصی پیش نیامد.

علی مقدم ادامه می‌دهد: در این شهرستان اکثر جمعیت مردم در روستاها متمرکز است و با توجه به فاصله زیادی که بین روستاها وجود دارد و اقداماتی که توسط دهیاران و شوراهای روستا در امر آموزش و پیشگیری انجام شد، تعداد افراد مبتلا در روستاها کمتر بود و بار سنگینی به بیمارستان وارد نشد؛ به‌طوریکه میانیگن پذیرش ۱۰ نفر روزانه و تعداد فوتی‌ها بسیار کم بود و تقریبا در ۱۲ روز هیچ پذیرشی وجود نداشت.

وی می‌افزاید: در موج اول ۸۰ تخت آماده بود که با کاهش بیماران، به ۳۰ تخت تقلیل یافت تا بیماران دیگر، به تخت بیمارستانی دسترسی داشته باشند،؛ ولی پس از کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری مراسم عروسی و عزا، تعداد مبتلایان افزایش یافته است به طوری‌که در هر روستایی که مراسم عروسی و یا عزا برگزار شد چند روز بعد تعداد مبتلایان روستا افزایش یافت.

کرونا قابل پیشگیری است

اگر بپرسید آیا ویروس کرونا قابل پیشگیری است یا خیر؟، باید گفت که بله. در حال حاضر واکسنی برای کرونا موجود نیست، اما می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از انتقال آن پیشگیری کرد. بنابراین سعی کنید تا از افراد بیمار دوری کنید. دست‌ها را مرتب بشویید و از دست زدن به دهان و بینی و چشم‌ها بپرهیزید.

در عین حال باید توجه کرد که علائم بیماری کروناویروس در اکثر موارد معمولا خود به خود خوب می‌شود. در عین حال اگر احساس می‌کنید که علائم شما از یک سرماخوردگی معمولی شدیدتر است، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهای مسکن یا تب‌بر تجویز کند. همانند همه سرماخوردگی‌ها مایعات فراوان بنوشید و تا حد ممکن استراحت کنید.

اگر شما مبتلا به کروناویروس هستید توصیه‌های اصلی پزشکی شامل ماندن و استراحت در خانه و همچنین نوشیدن مایعات فراوان را جدی بگیرید و تا حد ممکن با دیگران در تماس نباشید تا آنها از شما بیماری را نگیرند.

اینها قصه، یادداشت و یا چند خط گزارش نیست، بلکه واقعیتی بوده که عده‌ای نسبت به درک این حقیقت سر سختی نشان می‌دهند. حضور عادی مردم و بدون استفاده از ماسک و دستکش در سطح بازارها، پارک و خیابان‌های زنجان و شهرستان‌ها گواه این است که مردم بی‌خیال شده‌اند. امیدواریم دیگر داغ عزیزی به دلیل رعایت نکردن برخی بر دل هم‌استانی‌هایمان نماند و با دیدن بی‌تابی کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند و خستگی و جان کم‌رمق پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان، باشد که عبرت گیریم./ 940

انتهای پیام


صدای زنجانشیوع کروناعلوم پزشکی زنجانعادی سازی کرونا
sedayezanjannews.ir/nx3652


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»