کد خبر: 3666
1399/04/11 - 10:21


چالش برگزاری مراسم عروسی و عزا و عرضه قلیان در اوج گیری دوباره کرونا:

عزا و عروسی و قلیان ممنوع

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان: مصوبه‌ای برای برخورد با عروسی و عزا و عرضه قلیان ابلاغ نشده است/ سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت علوم پزشکی زنجان: در برخورد با تخلف قلیانی حکم دادستانی گرفتیم

پایگاه خبری صدای زنجان

فوزیه مهدیون- در حالی که نیروی انتظامی از پلمپ ۳۱ مورد قهوه‌سرا و کافی شاپ، ۴۲۳ مورد قهوه‌خانه و سفره خانه و7 مورد تالار و باغ‌تالار در سه ماهه اول امسال در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و فرماندار زنجان هم از ادامه ممنوعیت فعالیت این اصناف از شروع کرونا ویروس تا به امروز خبر می‌دهد، گزارش‌های شهروندان از سطح شهر اما حکایت دیگری دارد.

 آنها می‌گویند برخی از قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان به‌صورت چراغ خاموش فعالیت می‌کنند و با وجود هشدار‌های مسئولان برای برگزار نکردن مراسم عروسی و مهمانی‌های خانوادگی در شرایط کرونایی، همچنان اما، شاهد پایکوبی در برخی منازل، پارکینگ‌ها و باغ‌های اطراف شهرها و روستاها هستیم.

 شهروندی که می‌گوید شاهد فعالیت ۲ مورد قهوه‌خانه به صورت پنهانی برای عرضه قلیان است، خواهان پیگیری در این مورد شده و ادعا می‌کند‌، ورودی این قهوه‌خانه‌ها به ظاهر بسته است، اما صاحبان آنها از پشت آیفون‌تصویری، پذیرای مشتریان خاص خود برای عرضه قلیان، در داخل قهوه‌خانه هستند.

سرگرد علی‌کریمی، رئیس‌پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان، در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: اگر‌چه فرماندار زنجان اعلام کرده است برگزاری مراسم عروسی و عزا و نیز عرضه قلیان در روزهای کرونایی ممنوع است، ولی مصوبه‌ای در این خصوص به فرماندهی انتظامی ابلاغ نشده است. 

او با تاکید بر اینکه از آغاز کرونا تا به امروز، مراکز عرضه قلیان، تالارها و باغ‌تالارها تعطیل و برگزاری مراسم اعم از عروسی و مهمانی در آنها ممنوع است، می‌افزاید: اگر هم موردی بوده، برخورد شده است.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان از اقدام نیروی انتظامی درخصوص برخورد با فعالیت غیر مجاز ۲ قهوه‌خانه گزارش شده از سوی یک شهروند زنجانی از طریق روزنامه می‌افزاید: به فاصله کمی پس از تماس و پیگیری روزنامه صدای زنجان و با هماهنگی قضایی برای ورود به موضوع این۲ قهوه‌خانه، در یکی از آنها با جمع آوری و معدوم کردن50 قلیان، قهوه‌خانه هم پلمپ شد.

سرگرد ‌کریمی با اشاره به اینکه درسرکشی و بازدید از قهوه‌خانه دیگر و بر اساس اظهارات صاحب آن، خیلی وقت است که فعال نیست، تاکید می‌کند:  البته نیروی انتظامی به این اظهارات بسنده نمی‌کند و قول مساعد می‌دهد که دوباره به صورت نامحسوس پیگیری کرده  و در صورت ملاحظه فعالیت، از ادامه فعالیت آن جلوگیری کند. 

دستگاه‌ها به تکلیف قانونی عمل کنند نیازی به مصوبه نیست

فرماندار زنجان هم درگفتگو با صدای زنجان، با بیان اینکه مصوبه تعطیلی و ممنوعیت فعالیت قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و قلیان‌سراها را در اسفند ۹۸ و همزمان با آغاز کرونا در ایران و استان زنجان، ابلاغ کردیم، می‌گوید: پس از آن و تاکنون هم هیچ مصوبه‌ای مبنی بر فعالیت مجدد آنها نداشتیم و کماکان این محدودیت‌ها، ادامه دارد.

 عسگری با اشاره به اینکه آنها به هیچ‌وجه اجازه فعالیت ندارند، می‌افزاید: خود این مراکز ۲ گروه هستند، گروهی که از اتحادیه مربوطه پروانه فعالیت دارند و همچنان تعطیل هستند و گروه دوم مراکزی که فعالیت آنها نه تنها در ایام شیوع کرونا، بلکه در کل غیر مجاز است و ارتباطی هم به کرونا و مصوبه ستاد مقابله با کرونا ندارد.

فرماندار زنجان با تاکید بر اینکه با مراکزی که فعالیتش غیرمجاز و نوع فعالیتش هم آسیب رسان است، به طریق اولی برخورد می‌کنیم، می‌گوید: دستگاه‌های متولی باید مانع فعالیت آنها شده، به تکلیف قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اصلاً نیازی به مصوبه هم ندارند.

 پذیرایی با قلیان تحت هر عنوان در هر صنفی تخلف است

عسگری البته به این هم اشاره می‌کند که با شروع کرونا در ایران و زنجان در اسفند‌ماه، در بین واحدهای صنفی دارای پروانه فعالیت، اولین مجموعه‌ای که پیشنهاد تعطیلی به آنها دادیم و مصوبه آن را هم در سطح ملی و استانی داشتیم، قلیان‌سراها، مراکز عرضه قلیان و یا واحد‌های صنفی که بر اساس ضوابط صنفی پروانه فعالیت، قلیان هم عرضه می‌کردند، بودند.

او با یادآوری اینکه بعد از فروکش موج اول کرونا و رفع محدودیت‌های فعالیت صنفی، بر اساس پروتکل ابلاغی دانشگاه علوم پزشکی و فعالیت برخی اصناف هم، به ممنوع بودن عرضه قلیان اشاره شده است، می‌افزاید: در پروتکل ابلاغی دقیقا  مشخص و تاکید شده، آن دسته از صنوف که در کنار پذیرایی و ارائه غذا، قلیان هم سرو می‌کردند، بخش قلیان که می‌تواند تهدید کننده سلامت مردم باشد، نباید فعالیت کند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه در آن زمان هم به شدت تاکید شد که فقط بخش طبخ و ارائه غذا به مشتریان این صنوف، آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی می‌تواند فعالیت کند، می‌گوید: پذیرایی با قلیان از مشتریان خود تحت هر عنوان، توسط اصناف تخلف است و اتحادیه مربوطه باید مانع فعالیت آن شده و برخورد لازم هم صورت می‌گیرد.

 تهدیدها و نگرانی‌ها‌ی کرونایی جدی است

عسگری با تاکید بر نگرانی‌های اخیر در خصوص شیوع دوباره کرونا و لزوم توجه بیشتر به برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صنفی، می‌افزاید: فعالیت اصنافی که مجوز آنها صرفاً برای عرضه قلیان است، از آغاز کرونا به طور کلی ممنوع بوده و ممنوعیت‌هایشان هم کماکان ادامه دارد.

وی می‌گوید: اصلا‌ در پروتکل های بهداشتی ابلاغی به صنف مربوطه، تاکید شده که عرضه مواد دخانی و نیز قلیان تحت هر شکلی در هر واحد صنفی، قطعا غیر مجاز است و محدودیت در این حوزه همچنان ادامه دارد.

فرماندار زنجان با تاکید بر اینکه آنها اجازه فعالیت ندارند و متولیان هم باید به وظایف قانونی خود عمل کنند به صراحت می‌افزاید: مردم هم هرجا که دیدند به‌صورت علنی و یا مخفیانه قلیان عرضه می شود، حتماً با اتاق اصناف، اماکن نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و موارد را گزارش بدهند چون متولی اصلی در این حوزه، اتاق اصناف و اماکن نیروی انتظامی است. 

عسگری با بیان اینکه اتاق اصناف هم در اتحادیه ها  وظیفه دارد بر رعایت ضوابط و قوانین ابلاغی نظارت داشته باشد، می‌گوید: چون نظارت اولیه توسط صنف مربوطه است و آنها باید طبق وظایف و تکالیفی که قانون‌گذار بر اساس قانون نظام صنفی، بر عهده آنها گذاشته‌است، برخورد کنند.

او قول مساعد برای پیگیری‌های لازم در خصوص گزارش‌های رسیده از عرضه قلیان هم می‌هد و می‌گوید: خودم شخصا در جلسات مربوطه مطرح و تاکید کرده و حتما هم پیگیری می‌کنم.

در برخورد با برگزارکنندگان عروسی هیچ تعارفی با هیچ کس نداریم

فرماندار زنجان در خصوص برگزاری مراسم‌های عروسی به ظاهر غیررسمی با وجود ممنوعیت های پیشین(و نیز اظهارات نیروی انتظامی مبنی بر توافق هایی با برخی متقاضیان برگزاری مراسم عروسی به شرط حضور فقط تا 10 نفر مهمان) و شیوع دوباره کرونا ویروس در بسیاری از استان‌ها از جمله زنجان هم می‌گوید: اصلا نه با نیروی انتظامی و نه هیچ جا و هیچ شخص دیگر، هیچ توافقی برای برگزاری هیچ مراسم‌ جمعی نشده است و چنین بحثی صحت ندارد، چون برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی به صورت کامل، تحت هر شرایطی و در هرجایی با توجه به وضعیت کرونا در استان زنجان ممنوع است و برخورد لازم هم با برگزارکنندگان، انجام می‌گیرد.

عسگری به گزارشی که ۲ روز پیش به او رسیده اشاره می‌کند و می‌افزاید: در یک مراسم عروسی متاسفانه ۳۵ نفر به کرونا مبتلا و ۶ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند.

و در یک مراسم خانوادگی هم که در یکی از تالارهای شهر برگزار و باعث پلمپ آن تالار هم شد، ۱۳ نفر آلوده شدند.

او این را هم اضافه می‌کند که: روز سه شنبه طبق گزارش رسیده در مراسم عروسی که روز دوشنبه گذشته در یکی از روستاهای اطراف زنجان برگزار شد، حدود ۵۰ نفر از اهالی آن روستا دچار کرونا شده‌اند و تست آنها مثبت است.

فرماندار زنجان با تاکید بر اینکه اقدامات درمانی آنها شروع شده است، می‌گوید: حتماً برخورد لازم با میزبان مراسم انجام می‌گیرد و پرونده آن هم تشکیل و رسیدگی می‌شود و در این خصوص هیچ تعارفی با هیچ کس نداریم.

هسته های مردمی به یاری می‌آیند

فرماندار زنجان از تشکیل هسته های مردمی در جلسه صبح روز سه شنبه با تشکل های مختلف صنفی و مردمی برای تذکر دادن به رفتارهایی که از سوی بعضی انجام می‌گیرد، خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این هسته مردمی، مدیران باغ شهر‌ها هم مکلف شدند اجازه ندهند مهمانی‌های خانوادگی بزرگ مانند عروسی یا حتی مهمانی‌ها و اجتماع چند نفره برخی از افراد، در این باغ شهر‌ها برگزار شود.

 عسگری  با بیان اینکه این هسته های مردمی، برای یاری رساندن به سازمان‌ها و ارگان‌های متولی مبارزه با کرونا تشکیل می شوند، می‌گوید: اگر این هسته‌ها بتوانند تذکرات لازم را به مردم و مدیران مجتمع‌ها داده و در صورت نیاز برخورد لازم را هم داشته باشند، به نظر می رسد، کمک خوبی در راستای جلوگیری از برگزاری برخی از مهمانی‌ها  توسط بعضی از افراد، باشد.

 او تاکید می‌کند مردم هر کجا و حتی اگر در مجاورت خانه خود، دیدند که مراسمی در حال برگزاری است، حتما با اماکن نیروی انتظامی، پلیس ۱۱۰ و یا حتی مرکز بهداشت تماس بگیرند تا برخورد لازم صورت گیرد.

فرماندار زنجان یادآوری می‌کند که هم نیروی انتظامی و هم مرکز بهداشت می‌توانند به این موضوع ورود کنند و برخورد لازم را داشته باشند.

با اطلاع و ورود به موقع، مانع از برگزاری عروسی‌های زیادی شدیم

عسگری با اشاره به اینکه مصوبات تالارها در خصوص ممنوعیت فعالیت مشخص است، می‌افزاید: برای مجموعه‌های شخصی که در محیط‌های شهری و روستایی مراسم عروسی و یا مهمانی برگزار می‌کنند، نیروی انتظامی می‌تواند وارد شود و تذکر و برخورد لازم برای ممانعت از برگزاری مراسم را هم داشته باشد، همانگونه که در موارد بسیاری و با اطلاع از محل برگزاری مراسم، قبل از اجتماع مردم و شروع مراسم، مانع از برگزاری آن شدیم. 

برای برخورد با متخلفان عرضه قلیان حکم دادستانی گرفتیم

جلیل نصیری، سرپرست گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به وضعیت قرمز زنجان در خصوص شیوع کرونا،  برگزاری هر نوع مراسم باید ممنوع شود و نیروی انتظامی هم با ما همکاری کند تا جلوی برگزاری مراسم اعم از عروسی و عزا و یا مهمانی در منازل، باغ‌ها و  هر‌‌جایی که باعث تجمع بیش از ۱۰ نفر شود، گرفته شود. 

 او درخصوص اینکه نیروی انتظامی می‌گوید ما مصوبه‌ای برای برخورد قاطع با برگزاری مراسم در منازل و باغ نداریم می‌گوید: در جلسه ای که عصر سه شنبه برگزار ‌شد،کمیته های مبارزه با کرونا، مصوبه‌ای داشتند  که در آن نیروی انتظامی جهت همکاری قید می‌شود و بنابراین به راحتی می‌توانند به مراسم ورود و برخورد کنند. 

 نصیری البته به بحث قلیان هم اشاره می کند و می‌افزاید: ممنوعیت قلیان از اول بوده و همچنان هم هست و در حال حاضر هم، همکاران ما کم و بیش برای سرکشی مراجعه می‌کنند اما گاهی صاحبان آنها، مانع از ورود و اقدام لازم توسط همکاران ما می‌شوند.

او می‌گوید: برای رفع این مشکل هم حکم دادستانی را گرفته ایم تا نیروی انتظامی بتواند به موضوع ورود کند.

صحبت‌های مسئولان در خصوص برخورد با عرضه کنندگان قلیان و نیز برگزار‌کنندگان مراسم عروسی، عزا و یا هرنوع مهمانی که باعث شیوع کرونا و نگرانی و مشکلات بیشتر مردم می شود، به ظاهر امیدوارکننده‌است

اما اینکه در عمل تا چه حد موفق شوند را آمار‌ روزها و هفته‌های آینده مشخص می‌کند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع کرونا در زنجانمراسم عزا و عروسیفرماندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3666


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»