بیشفعالی، شیطنت و انرژیهای غیر قابل کنترل، ضعف در علوم پایه و نبود تمرکز، در بسیاری از دانشآموزان سنین مختلف دیده میشود. اما وقتی انرژیها به درستی هدایت شوند، استعدادها شکوفا خواهند شد. حاصل آن میشود نمونهای مانند مایکل فلپس، نابغه دنیای شنا و مدالآورترین بازیکن بازیهای المپیک.
برنامه
ملی شهاب، تغییر در فرهنگ آموزشی کشور
پریسا
احمدی- بیشفعالی، شیطنت و انرژیهای غیر قابل کنترل، ضعف در علوم پایه و نبود
تمرکز، در بسیاری از دانشآموزان سنین مختلف دیده میشود. اما وقتی انرژیها به درستی
هدایت شوند، استعدادها شکوفا خواهند شد. حاصل آن میشود نمونهای مانند مایکل فلپس،
نابغه دنیای شنا و مدالآورترین بازیکن بازیهای المپیک.
به
گزارش صدای زنجان، دانشآموز پر جنب و جوش و شلوغ، بیاستعداد نیست؛ شاید استعداد حرکتی
دارد. دانشآموز پر حرف، مخل آسایش کلاس نیست؛ شاید استعداد کلامی دارد. تیزهوشی فقط
در استعداد ریاضی خلاصه نمیشود. جامعه تنها مهندس نمیخواهد، ورزشکار نیز لازم است.
جامعه پزشک میخواهد اما هنرمند یا نویسنده نیز لازم دارد. چه استعدادهایی که با فرهنگ
غلط حاکم بر جامعه و خانوادهها، مجالی برای شکوفایی و ظهور نیافتند. حال برنامه ملی شهاب، به دنبال تغییر
در فرهنگ آموزشی کشور است.
طرح
شهاب در سال 86 با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانشآموزان، به تایید هیئت
امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. اجرای این طرح از سال تحصیلی 92_91 به صورت آزمایشی برای
7 درصد از دانشآموزان مناطق مختلف آغاز شد و در سال 95_94 به برنامه ملی شهاب ارتقا
پیدا کرد.
در
این برنامه که از سال تحصیلی چهارم دبستان آغاز میشود، استعدادهای دانشآموزان توسط
معلمان در سالهای مختلف تا اول متوسطه شناسایی و در چک لیستهایی که به این منظور
تهیه شده است، ثبت و ضبط میشود. این چک لیستها شامل هشت جدول در هشت حوزه استعدادیست
و در پایان سال اول متوسطه، برای هدایت تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد.
برنامه
شهاب به اعتقاد جمال رحمتی، رئیس اداره استعدادهای درخشان استان زنجان نزدیک به عدالت
آموزشیست؛ به گونهای که شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان را در حوزه
استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی حرکتی، اجتماعی، علوم تجربی و فرهنگ دینی در بر
میگیرد. این برنامه برای تمامی دانشآموزان مدارس مختلف، حتی مدارس خاص نظیر سمپاد
اجرا میشود و تحقق اهداف آن نیازمند تغییر در نگاه معلمان و خانوادهها به تواناییهای
دانشآموزان است. تغییر در دیدگاهی سنتی که هوش و استعداد را در نمرات بالای علوم پایه
خلاصه میکند.
رئیس
اداره استعدادهای درخشان استان، از تجربیات خود در طی سالیان میگوید، از مواجه با
دانشآموزانی میگوید که تحت فشارهای خانواده و جامعه برای انتخاب رشتهای خاص، مقدمات
شکست خود در آینده را فراهم میآورند. خانوادههایی که با سوق فرزندانشان به سمت رشتهای
با ذهنیت پولساز بودن آن، توجهی به علاقه و توانایی این دانشآموزان ندارند.
رحمتی
سالهای آغازین اجرای این برنامه را صرفا با هدف شناسایی و ثبت استعدادها در پرونده
دانشآموزان میداند و معتقد است طراحان شهاب، ادعایی مبنی بر پرورش تمامی استعدادها
در سالهای اول اجرای آن ندارند.
اجرای
برنامه شهاب در زنجان از سال تحصیلی 94_93 در خرمدره آغاز شد و 890 دانشآموز را تحت
پوشش قرار داد. در سال تحصیلی 96_95، این آمار به 6 منطقه با 18 هزار و 500 دانشآموز
افزایش یافت و بنا به گفته رحمتی، سال آینده تمامی مناطق استان تحت پوشش این برنامه
قرار خواهند گرفت.
وی
استان زنجان را یکی از استانهای موفق در اجرای طرح شهاب میداند که انتخاب زنجان به
عنوان میزبانی از 16 استان طی دورههای آموزشی تامین مدرسان استانی در تابستان جاری،
دلیلی بر این مدعاست.
" در این گونه دورهها، افرادی با مدارک روانشناسی و مشاوره از
استانهای مختلف، آموزشهایی در زمینه شناسایی استعدادها، هوش و خلاقیت میبینند و
در مراجعه به استانهای خود، این آموزشها را در اختیار معلمان و مدیران قرار میدهند.
از سال گذشته آموزش و پرورش بر آن است که برای تغییر دیدگاه والدین، آموزشهایی را
به آنها ارائه دهند تا موفقیت فرزندانشان را در ورود به حوزهای خاص ندانند."
رئیس
اداره پرورش استعدادهای درخشان استان از دانشآموزی میگوید که به نقل از استادش، علاوه
بر استعداد در علوم و ریاضی، توانایی فوقالعادهای در نقاشی از خود نشان میداد. والدین
این کودک، خواهان آموزش او در زمینه طبابت بودند. اما اگر استعداد بینظیر او را نادیده
میگرفتند، شاید امروز کسی این نقاش بزرگ در حوزه نگارگری و مینیاتور را نمیشناخت.
این کودک کسی نبود جز استاد محمود فرشچیان.