کد خبر: 3704
1399/04/17 - 14:56


فرماندار زنجان:

مهمانی جرم است

شهرها و روستاها رصد می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فرماندار زنجان گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تجمع در مراسم عروسی و ترحیم به مراکز بهداشت و یا 110 گزارش دهند.

حدود 5 ماه از تعطیلی تالارهای پذیرایی زنجان می‌گذرد و در زمان بازگشایی بسیاری از صنوف، مجوز فعالیت به این مراکز نیز ارائه شد ولی با گذشت یک ماه از فعالیت این صنف، افزایش مبتلایان در مراسمات سبب شد که دوباره مسئولان استانی تصمیم به تعطیلی تالارهای پذیرایی بگیرند.

چند روز پیش بود که 50 نفراز هم استانی‌ها در مراسمی به بیماری کرونا مبتلا شوند که به اعتقاد دانشگاه علوم پزشکی استان برگزاری این چنین مراسمات یکی از دلایل ابتلای دست جمعی مردم به کرونا می‌شود ولی با این وجود، برخی از خانواده‌ها نسبت به برگزاری مراسم‌ها به ویژه جشن عروسی در منازل و باغ‌های اطراف شهر اقدام می‌کنند و یا حتی مراسم عروسی را به روستاهای اطراف می‌برند.

فرماندار زنجان در گفتگو با صدای زنجان گفت: اخیرا 3 مراسم در زنجان منجر به ابتلای مهمانان به بیماری کرونا شده که توسط مرکز بهداشت استان اعلام جرم شد و حتی دادستان استان نیز دستور رسیدگی به موضوع را ابلاغ و صاحبان این مراسمات به دادسرا احضار شدند و هم اکنون نیز مراحل قانونی آن در دست اقدام است.

 رصد می‌شوند

رضا عسگری با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس مناطق شهری و روستایی رصد می‌شوند، ابراز کرد: هم اکنون محله‌های شهری توسط ماموران مراکز بهداشت رصد می‌شود و یا اگر مراسمی برگزار شود، پایگاه‌های سلامت و یا خود مردم در تماس با فرمانداری، مراکز بهداشت و یا 110 گزارش می‌دهند و ماموران مراکز بهداشت با حضور در محل، اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را ارزیابی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلفات و یا اصرار خانواده برگزارکننده به ادامه مراسم، بلافاصله اقدامات قانونی و برخورد با این متخلفان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدا به برگزارکنندگان مراسمات تذکرات لازم داده می‌شود و در مراحل بعدی جریمه و محل برگزاری اگر در تالارهای پذیرایی باشد، پلمب می‌شود.

 هسته همیاری مانع از برگزاری مراسمات

عسگری با بیان اینکه در روستاها نیز از برگزاری مراسمات عروسی و یا ترحیم جلوگیری می‌شود، توضیح داد: در روستاهای استان هسته‌های همیار مبارزه با کرونا، از دهیار، شورای اسلامی، و بهورز، پایگاه‌های بسیج و یا روحانیون حاضر در روستاها ایجاد شده که در صورت مشاهده مراسمات، تذکرات لازم به صاحبان مراسمات ارائه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تذکراتی که توسط هسته‌های همیار در روستاها انجام می‌شود، تاثیر زیادی در کاهش تجمعات و مراسمات داشته است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از این مراسمات با دریافت تذکرات از سوی هسته‌های همیار، خانواده‌های برگزارکننده، مراسمات خود را لغو و یا مراسمات را در حد بستگان درجه یک محدود کردند.

وی با ابراز تاسف از این که در شهر و یا در روستاها، مراسماتی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود، ادامه داد: اخیرا 3 مراسم عروسی و یک مراسم ترحیم به دلیل اجتماع زیاد و همچنین یکی از واحدهای کارگزاری بورس نیز که فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت نشده بود، شناسایی و با صاحبان آنها برخورد قانونی شده است.

«عسگری» اظهار داشت: امروز این کارگزاری توسط مرکز بهداشت شهرستان و با همکاری نیروی انتظامی تعطیل و تا اطلاع ثانوی پلمب شد.

این مسئول با بیان اینکه برگزاری مراسم ازدواج در خانواده تخلف محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: گاها در شهر گزارشی از عروسی و یا تزئین ماشین عروسی شده که بازرسان بهداشت برای رسیدگی در محل حاضر شدند ولی تخلفی در این اماکن مشاهده نشده زیرا نو عروس و داماد بدون برگزاری هیچ جشنی به خانه مشترک خود رهسپار شدند.

هیچ اغماضی وجود ندارد

وی با بیان اینکه هم اکنون برگزاری مراسمات در شرایط شیوع کرونا جرم محسوب می‌شود، تاکید کرد: در صورت مشاهده مراسم و تجمعات، جرم توسط مرکز بهداشت اعلام می‌شود و دادستان نیز به عنوان نماینده مدعی‌العموم وارد شده و با توجه به میزان تخلف و تعداد مبتلایان در مراسم، برخورد لازم را داشته و این برخورد قابل اغماض نخواهد بود.

و این در حالی‌ست که دادستان استان نیز نسبت به برگزاری هرگونه مراسم هشدار داده و تاکید کرده که  برگزاری هرگونه اجتماعات و مراسم از جمله عروسی و ترحیم حتی در روستاها که زمینه شیوع ویروس کرونا را فراهم می‌کند، ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

حجت السلام محسن کرمی برگزاری مراسم عروسی و ترحیم را از علل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان دانسته که توجه به این موضوع و نظارت بر برگزار نشدن این چنین مراسمی الزامی بوده و در صورت مشاهده برابر قانون اقدام و برخورد می‌شود./ روزنامه صدای زنجان/ 940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرماندار زنجانرضا عسگریکرونا
sedayezanjannews.ir/nx3704


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»