کد خبر: 3711
1399/04/21 - 10:53


صدای زنجان چالش رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در حمل و نقل عمومی زنجان را بررسی می‌کند؛

مسافران کلافه در ایستگاه کرونا

با وجود این‌که حمل‌ونقل عمومی یکی از گلوگاه‌های انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شود، مسئولان استانی از شرایط این گلوگاه در زنجان رضایت ندارند و در مقابل شهرداری بر انجام کامل وظیفه خود تاکید دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ظهر تابستان است و ایستگاه اتوبوس هم شلوغ. ظرفیت اتوبوس جلویی تقریبا تکمیل است. البته نه مانند سابق. بلکه صندلی‌ها یکی ‌در ‌میان مسافر دارد چون سیاست جدید بر همین است. اتوبوس آماده حرکت است. ناگهان اما، پیرزنی که سرفه‌ شدید می‌کند و البته ماسک هم ندارد، سوار اتوبوس شده و بدون هیچ ملاحظه و توجهی روی یکی از صندلی‌هایی که برچسب «نشستن ممنوع» دارد، می‌نشیند. تذکر راننده، مردم و حتی بازرس سازمان ناظر هم بی‌فایده است.

به او می‌گویند با تاکسی برود. توجیه او اما، برای استفاده از اتوبوس، گران بودن کرایه تاکسی است. مسافران وقتی که می‌بینند زور او به همه می‌چربد، چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه از اتوبوس پیاده شوند ویا از دوری کنند.

آن سوی خیابان و در ایستگاه تاکسی هم، اوضاع چندان مساعد به نظر نمی‌رسد راننده و 3 مسافر درگیری لفظی دارند.

 راننده تاکسی می‌گوید بیشتر از 3 نفر نمی‌توانم سوار کنم برایم مسئولیت دارد صندلی عقب خالی است و فقط 2 نفر از شما می‌توانید سوار شوید.

 سه مسافر اما اصرار دارند که ما باهم هستیم و باهم می‌رویم. راننده می‌گوید با ماشین عقبی دربست بروید. سه مسافراما در جواب می‌گویند نمی‌توانیم دربست گران است.

واین قصه پرغصه همیشگی مسافر و راننده ادامه دارد.

با اوج‌گیری دوباره کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها در چند روز گذشته و با وجود تلاش‌های بسیار برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس ناخوانده کرونا، همچنان اما، نارضایتی‌هایی در برخی از اماکن عمومی از جمله تاکسی واتوبوس وجود دارد.

درحالی‌که استاندار زنجان در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه حمل و نقل عمومی شهری، رضایت کامل ندارد و می‌گوید هنوز اقدامات مطلوبی در این حوزه انجام نگرفته است، رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان، می‌گوید: همه پروتکل‌های بهداشتی را بدون استثنا و بی‌کم‌و‌کاست به رانندگان تاکسی و اتوبوس ابلاغ کرده‌ایم.

فرهاد رفیعی مدعی است از همان روزهای اول کرونا در این خصوص نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز بوده و هم اکنون هم هستیم.

او با‌ بیان اینکه اتوبوس و تاکسی به عنوان وسیله نقلیه ‌عمومی، زیر نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: علاوه بر وظایفی که ما در این حوزه داریم، وظایفی هم بر دوش رانندگان تاکسی، اتوبوس و نیز مردم است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان با تاکید بر اینکه این سازمان و شهرداری همه وظایف خود را به نحو احسن و اکمل انجام داده است، می‌گوید: ۷۰ درصد رانندگان و مالکان تاکسی و اتوبوس استفاده از ماسک را رعایت می‌کردند که این رقم در چند روز گذشته به ۹۰ درصد رسیده ‌است.

رفیعی البته به این هم اشاره می‌کند که به دستور شهردار و با توزیع ۳ هزار ماسک بین رانندگان، ۱۰ درصد باقیمانده هم به جمع رعایت کنندگان پروتکل‌های بهداشتی پیوستند!

او با اشاره به اینکه برخوردهای انضباطی با رانندگان خاطی را شروع کرده‌ایم، می‌افزاید: با آن تعداد از رانندگان که دستورالعمل استفاده از ماسک را رعایت نکنند قطعا برخوردهای انضباطی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان می‌گوید: به ‌منظور نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان در خصوص استفاده از ماسک، در همین یکی دو روز گذشته، علاوه بر اینکه نیروها و بازرسان تاکسیرانی و اتوبوسرانی، تا ۱۱ شب کار می‌کردند، خود من هم با همراهی فرماندهی پلیس راهور و گشت‌های مستمر، مدارک رانندگان متخلف را ضبط و از آنها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعهد گرفتیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه ضلع دیگر و البته خیلی مهم مثلث رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا، خود مردم هستند، می‌افزاید: مردم باید هنگام استفاده از اتوبوس و تاکسی، موارد بهداشتی را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کنند.

رفیعی البته به این هم اشاره می‌کند که مردم، خارج از حوزه اختیارات سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بوده و مانند رانندگان اتوبوس و تاکسی، زیر نظر سازمان نیستند، که بتوان با آنها برخورد کرد.

پول ماسک ندارم

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان، دلیل نارضایتی‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل عمومی در ایام کرونایی را که البته نگرانی و گله‌مندی عموم مردم و مسئولان را هم در پی دارد، استفاده نکردن بیشتر شهروندان از ماسک، در وسایل حمل‌ونقل عمومی عنوان ‌می‌کند و می‌افزاید: از اول امسال تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بنر و برچسب در خصوص آگاه سازی مردم و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی هزینه کرده‌ایم.

رفیعی تاکید می‌کند: همین چند روز پیش (۱۳تیرماه) بنر و برچسب هشدار‌های بهداشتی ویژه مقابله با کرونا مانند تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، مخصوص بدنه و صندلی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، به ارزش ۷ میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تومان را نصب کردیم اما امروز حتی یک بنر هم نمانده و همه را پاره کرده‌اند.

او می‌گوید: مطمئنا غیر از مردم کسی نمی‌تواند آنها را پاره کند چون رانندگان اتوبوس دلیلی برای این‌کار ندارند، آنها حقوق خود را روزانه و به طور مرتب می‌گیرند، حالا اتوبوس خالی برود یا پر از مسافر باشد.

رفیعی با اظهار تاسف از عدم همکاری بعضی از شهروندان در خصوص نهادینه کردن لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط حساس کرونایی می‌گوید: مسافری که از تامین هزینه ماسک، در این گرانی و تورم، عصبانی است، جلوی چشم ما برچسب ها را که از بیت‌المال هزینه کرده‌ایم پاره می‌کند و می‌گوید: حتی اگر ماسک، زیر ۵۰۰ تومان هم باشد باز هم نمی‌توانم بخرم چون اگر پول داشتم، به‌جای اتوبوس با تاکسی رفت ‌و آمد می‌کردم.

این مسئول به صراحت تاکید می‌کند آیتمی که نیازمند رسیدگی است، همان مردم (استفاده‌کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی) هستند، چون بهره‌برداران که مالکان و رانندگان بوده و ناظران هم که مدیران، پلیس راهور و نظارت کنندگان هستند، کار خودشان را به خوبی انجام می‌دهند.

 رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان در ادامه با اشاره به اینکه با یک گشت کوچک در سطح شهر ملاحظه می‌شود که ۱۰۰ درصد رانندگان اتوبوس و بیش از ۹۵ درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند، می‌گوید: چون تعداد رانندگان اتوبوس در زنجان ۱۰۰ نفر است، و با قاطعیت می‌گویم که همه آ‌نها را کنترل می‌کنم، رانندگان تاکسی اما ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هستند و غیر‌قابل کنترل.

بدون ‌ماسک سوار می‌شوم تا ببینم چه کسی می‌تواند مانع من شود

رفیعی با تاکید بر اینکه ۲ ضلع مثلث حمل‌ونقل عمومی شهری شامل بهره‌بردار و نیز مدیریت و نظارت کننده، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و موارد را رعایت می‌کنند، می‌افزاید: ضلع سوم اما مردم هستند و رعایت نمی‌کنند که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است که البته خارج از وظایف و اختیارات رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر است.

او در ادامه با اظهار تاسف از رفتار برخی مسافران، به یک نمونه از آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس گزارش‌های رسیده، ‌رفتار مسافری که در حضور ناظر و بازرسان، بدون ماسک سوار اتوبوس می‌شود و در مقابل بازرسان که پس از تذکر، مجبور می‌شوند او را به خارج از اتوبوس هدایت کنند مقاومت کرده و با داد و فریاد می‌گوید من بدون ‌ماسک سوار می‌شوم تا ببینم چه کسی می‌تواند مانع من شود، نشانه‌ای از بد‌رفتاری برخی از مردم  به ‌جای همدلی در شرایط خاص وبحرانی است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان می‌افزاید: او با گفتن فحش و ناسزا که البته کسی انتظار نداشت چنین حرف‌‌های ناشایست از طرف یک خانم مسن گفته شود، همه را غافلگیر می‌کند و چنان بدوبیراه می‌گوید که مسافران دیگر در اعتراض به این مسافر بدون ماسک که البته سرفه‌های شدید هم داشت، تنها کاری که می‌کنند از اتوبوس پیاده می‌شوند.

رسانه ها به داد ما برسند

 رفیعی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص رعایت حق شهروندی در محافل عمومی، از رسانه‌ها کمک می‌خواهد و می‌گوید: ما دست رسانه‌ها را می‌بوسیم و از آن‌ها می‌خواهیم که به داد ما برسند.

رفیعی با بیان اینکه متاسفانه، عدم رعایت نکات بهداشتی، بیشتر از سوی خود مردم است، می‌گوید: در موارد لزوم وقتی به آنها تذکر می‌دهیم که نباید بیش از ۳ نفر، سوار یک تاکسی شوند، می‌گویند ما ۳ نفر باهم هستیم و باید باهم برویم، وقتی هم که راهکار استفاده از تاکسی دربست را می‌دهیم، می‌گویند، هزینه دربست زیاد است و در توان ما نیست.

جریمه‌ راننده حامل مسافر بدون ماسک

وی در خصوص اینکه اگر راننده تاکسی یا اتوبوس، مسافر بدون ‌ماسک را سوار کند، چه میزان باید جریمه شود، هم می‌افزاید: هرگونه اعمال جریمه، باید یک مبنای قانونی داشته باشد، مثلا برای تخلف‌هایی مانند نبستن کمربند ایمنی و یا عبور از چراغ قرمز، جریمه‌هایی بر مبنای قانون و مصوبه مجلس، تعیین شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان با تاکید بر اینکه در خصوص میزان جریمه راننده حامل مسافر بدون ماسک، تا این لحظه هیچ رقم و مبنایی بر اساس قانون و مصوبه، دست ما نرسیده است، می‌گوید:  اگر کسی در این خصوص اطلاعاتی دارد می‌تواند آن را به ما اعلام کند.

به گفته رفیعی، اما یک کمیته انضباطی متشکل از اعضایی که ازمراجع مختلف است، برای رسیدگی به تخلفات مختلف رانندگان اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

او می‌افزاید: تخلف‌هایی مانند پوشیدن پیراهن آستین کوتاه در زمان سرویس دهی، بالا بردن صدای ضبط صوت، رعایت نکردن شئونات اخلاقی و یا گرفتن کرایه بیشتر از نرخ مصوب از مسافر، آیتم‌های مخصوص خود را دارند که اعضای این کمیته در خصوص مجازات راننده خاطی تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهر زنجان با بیان اینکه در چند روز گذشته نزدیک به ۴۰ تاکسی را متوقف و به پارکینگ هدایت کرده‌ایم می‌گوید: و از آنها نامه محضری گرفتیم و تعدادی را حتی برای ۲ هفته دیگر، متوقف کرده‌ایم چون بر این باور هستیم که راننده تاکسی که ماسک هم به او داده شده ولی استفاده نمی‌کند، باید با موارد تنبیهی که در حیطه اختیاراتمان داریم، به اشد مجازات برسد.

حالا باید منتظر شد و دید که آیا تلاش مسئولان مربوطه، سر شوریده تاکسی و اتوبوس‌‌ را حداقل در این آشفته بازار کرونا سامان می‌دهند!؟ البته سامانی که رضایت حالا نه کامل، بلکه نسبی استاندار و صد البته مردم را تامین می‌کند./ روزنامه صدای زنجان/ 940

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونا در حمل و نقل عمومیشهرداری زنجانفرماندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3711


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»