کد خبر: 3725
1399/04/24 - 10:13


مدیر عامل موسسه کوثر ولایت:

افزایش اعتیاد در زنان نگران‌کننده است

کرونا منجر به افزایش سرقت توسط معتادان متجاهر شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - مدیر عامل موسسه زنان کوثر ولایت با بیان اینکه خانواده‌های درگیر اعتیاد نیازمند حمایت‌های مالی هستند، می‌گوید: خیرین استقبالی از حوزه اعتیاد ندارند.

تهمینه ناجی، مدیر عامل کانون کوثر ولایت زنگان در گفتگو با صدای زنجان می‌گوید: این موسسه از سال ۷۴ تا امروز زیر نظر استانداری در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که پیشگیری از اعتیاد نیز یکی از ارکان اصلی آن است؛ با محوریت آموزش در حوزه شهری و روستایی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر نهادهای دولتی و غیردولتی همکاری لازم با این موسسه دارد، تصریح می‌کند: استانداری زنجان بیشترین همکاری را با این موسسه در غالب برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی، همسرداری و فرزند‌پروری دارد. ناجی می‌افزاید: استانداری در طرح‌هایی از قبیل طوبی و رحمت در جوامع شهری و روستایی با محوریت آموزش خانواده همکاری‌های لازم با این موسسه را دارد.

این مسئول با عنوان اینکه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی استان از ظرفیت بالایی برای آموزش خانواده برخوردارند، ابراز می‌کند: در روستاها آسیب‌هایی از قبیل خشونت در خانواده، کودک آزاری، معضلات اعتیاد و در شهرها نیز رفتارهای پرخطر به ویژه در مقطع سنی جوانان و نوجوانان مطرح است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش از این آسیب‌ها کاست.

وی با بیان اینکه شهرداری نیز در برگزاری کلاس‌های آموزشی همکاری مناسبی با این موسسه دارد، اظهار می‌کند: پارک بانوان محل مناسبی برای ارائه مشاوره‌های لازم برای بانوان و مادران جامعه است و موسسه زنان کوثر ولایت توانسته با حضور در این مکان و برگزاری کلاس‌هایی اقداماتی را انجام دهد.

تهمینه ناجی؛ طرح مانا را یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی برای بانوان زنجان عنوان می‌کند و می‌گوید: در طرح مانا، بانوان در پایگاه‌های اجتماعی محور محلات زیر نظر سازمان بهزیستی استان جمع شده و از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت موسسه، همکاری با دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است، ادامه می‌دهد: با هماهنگی این شورا کلاس‌هایی با محوریت آموزش و شیوه‌های کنار آمدن‌ و ایجاد ارتباط با مصرف‌کننده و بهبود یافته برای مادران و فرزندان افراد درگیر اعتیاد از سوی این موسسه برگزار می‌شود.

 حمایت از خانواده‌های معتاد از وظایف این موسسه

وی ادامه می‌دهد: محوریت فعالیت سمن‌ها؛ برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها در شهر و روستا است که از سال ۷۴ تا به امروز کلاس‌های هفتگی با حضور خانواده‌های درگیر در رابطه با پیشگیری و نحوه برخورد با فرد معتاد انجام می‌شود.

مدیر عامل این موسسه می‌افزاید: در مدارس شهرها و روستاهای استان نیز با محوریت مبارزه با آسیب‌های  اجتماعی و همچنین تبعاتی که مواد مخدر برای خانواده و جامعه دارد، آموزش‌های لازم ارائه داده‌ایم و علاوه بر آن در زمینه درمان فرد معتاد و راه‌ها و شیوه برخورد همسران و مادران با معتادین، آموزش‌هایی داده شده که خروجی خوبی در این زمینه داشتیم.

به گفته وی حضور در کمپ‌ها و جشن‌های شکوفایی و همچنین برگزاری کلاس‌هایی برای خانواده‌‌ها و همچنین شناسایی خیرین برای دریافت کمک‌های مادی در زمینه پرداخت هزینه ترک، آزمایش و داروها، ارائه سبد کالا و سبدهای آموزشی برای خانواده‌ها و فرزندان درگیر اعتیاد، از فعالتی‌های سمن‌های زنجان است.

 توانمندسازی از الویت‌های موسسه زنان ولایت کوثر

وی با بیان اینکه علاوه بر حمایت‌های مالی از سوی این موسسه با دعوت از خیرین به خانواده‌های درگیر اعتیاد، کمک‌هایی انجام می‌شود، ابراز می‌کند: توانمندسازی همسر و فرزندان معتادان از الویت‌های موسسه زنان کوثر بوده بطوری که در راستای اشتغال‌زایی و درآمدزایی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، حرفه‌هایی برای این افراد آموزش داده می‌شود تا خود افراد بتوانند درآمدزایی داشته باشند.

این مسئول می‌‌افزاید: در همین راستا کارگاه‌های زودبازدهی برای این افراد با حفظ حرم خانواده‌ها از سوی موسسه زنان کوثر ولایت معرفی می‌شوند.

 خیرین علاقه‌ای برای حمایت از خانواده‌های معتادان ندارند

وی با ابراز اینکه در حوزه حمایت از خانواده‌های معتادان استقبال زیادی از سوی خیرین انجام نمی‌شود، خاطر نشان می‌کند: حمایت‌های مالی و مادی از مددکاران در حوزه اعتیاد کمتر از دیگر حوزه‌هاست و انتظار می‌رود خیرین به کودکان و خانواده‌های درگیر اعتیاد که با مشکلات مالی روبرو می‌شوند، کمک‌رسانی نمایند.

این مسئول با ابراز تاسف از اینکه سن اعتیاد کاهش یافته است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مواد مخدر مختلفی در حوزه اعتیاد اضافه شده است؛ سن مصرف‌کنندگان نیز کاسته شده که این موضوع برای جامعه بسیار نگران‌کننده است.

 اعتیاد زنان بسیار مخرب‌تر از مردان

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زنان معتاد نیز افزایش یافته است، تصریح می‌کند: زنان به عنوان رکن رکین خانواده در نقش مادر، زمانی که به اعتیاد گرفتار می‌شوند آسیب جدی به فرزندان و جامعه وارد می‌کنند.

 زنان در کمترین زمان به بیشترین دوز مواد می‌رسند

مدیر عامل این موسسه ادامه می‌دهد: زنان وقتی گرفتار مواد مخدر می‌شوند در کمترین زمان به دوز بالای مواد می‌رسند و این درحالی‌ست که یک مرد معتاد ممکن است پس از 10 سال از مصرف به دوز بالاتر برسد و این موضوع برای جامعه و خانواده ناگوار خواهد بود.

این مسئول به شیوع کرونا و اثرات این بیماری اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس گزارشات، پس از شیوع کرونا سرقت توسط معتادان متجاهر افزایش یافته زیرا قبل از این بیماری، معتادان از سطح شهر جمع‌ آوری و به گرم‌خانه منتقل می‌شدند ولی هم‌اکنون به دلیل اینکه این معتادان در شهر جولان می‌دهند برای امرار معاش و تامین مواد، نیاز به منابع مالی دارند و برای همین اقدام به سرقت می‌کنند.

 

انتهای پیام


اقدام کننده: س.س

صدای زنجانسرقتافزلیش اعتیادمعتادان متجاهر
sedayezanjannews.ir/nx3725


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»