کد خبر: 3892
1399/05/09 - 15:15


در گفت‌وگو با مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان؛

دومین جایزه کتاب شیخ اشراق؛ در سایه بی‌توجهی مسئولین

کتاب «کتاب فرهنگ مردم افشار» و «تاریخ و فرهنگ طارم همراه با 36 داستان عامیانه» برگزیده شده و کتاب «مقالات برگزیده درباره زنجان» شایسته تقدیر شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - امسال برای دومین بار جایزه کتاب شیخ اشراق در زنجان در شرایط شیوع کرونا برگزار شد که مورد بیمهری مسئولان قرار گرفت. جشنواره‌ای که بنا بود به یکی از جشنواره‌هایی تبدیل شود که به صورت اختصاصی به کتاب‌هایی با محوریت زنجان و نویسندگان زنجانی می‌پردازد .

سال گذشته این جشنواره با حضور جمعی از مسئولین استانی برگزار شد و معاون سیاسی، امنیتی استانداري زنجان، خدابخش مرادی نافچی، در مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به اینکه هشتم مرداد ماه، روز زنجان است، گفت :امروز نیاز جامعه جوان ما  این است که اندیشه سهروردی را در فضای زندگی جوان جاری و ساری کنیم و بنایمان است که اگر رویکرد ما در جامعه توسعه پایدار است، باید ببینیم داشته‌های استان در گذشته و امروز چه است که از این داشته‌ها استفاده کنیم و به عنوان مبنا بتوانیم برای تحقق و توسعه آینده استان استفاده کنیم که یکی از این داشته‌ها، مشاهیر، علما و فضلایی مثل سهروردی است. همه این‌ها اگر به کار گرفته شود و بهره برده شود می‌توانیم آینده خوبی را برای زنجان متصور شویم.

وی با اشاره به چند رویکرد پیش رو در این زمینه خاطرنشان کرد: برای تحقق توسعه پایدار و آینده مطلوب زنجان، باید حرکت برنامه‌ای را شروع کنیم که در حرکت برنامه‌ای بایستی نسل امروزمان را به گذشتگان و مشاهیر این استان آشنا کنیم که بنا را در استانداری بر این گذاشته‌ایم که دبیرخانه شناسایی و شناخت مشاهیر استان را در دستور کار قرار دهیم. به این شکل که یک مطالعه‌ای در فضای اجتماعی جامعه داشتیم و حس کردیم که ما دو رویکرد را در حوه فرهنگی باید انتخاب کنیم که یکی از این دو رویکردی است که نشاط را به جامعه هدیه دهد و از آن طرف، داشته‌ها و قابلیت‌ها را هم به عرصه بگذاریم که هفته فرهنگی در شهرستان‌ها نمودی از این رویکرد است. این هفته فرصتی است که داشته‌ها را بدانیم و معرفی کنیم و اگر به داشته‌های خود برسیم، میزان وابستگی به ورای مرزهای جغرافیایی کمتر خواهد شد.

این مسئول افزود: اینکه سهروردی را تنها به برگزاری مراسم گرامی‌داشتی در سهرورد محدود کنیم، قطعا کافی نخواهد بود و بایستی اندیشه سهرودی را به شکل داستان، شعر و رمان و فیلم بشناسیم و او را به بطن جامعه بیاوریم تا محسوس و ملموس شود چرا که ما نتوانستیم ایده‌های فلاسفه خود را به جوان امروزی انتقال بدهیم و بایستی در این زمینه از ابزار هنر برای شناساندن او و سایر علما و فضلا بهره ببریم.

مرادی با اشاره به اینکه ما باید برای معرفی مشاهیر خود تبیین عالمانه، تبلیغ هنرمندانه و ترویج فناورانه داشته باشیم یعنی هم از علم و هم از فن و هنر استفاده کنیم چرا که برای بهره‌مندی از هر کدام اینها در عرصه معرفتی و شناخت و عرصه تبیین و تبلیغ و ترویج بدون بهره‌گیری از فن و هنر راه را کامل نرفته‌ایم.

هنوز یک سال از برگزاری این جشنواره نگذشته است که این جشنواره نیز مشابه بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی دیگری که معمولا مورد بی‌توجهی مسئولان و ارگان‌های فرهنگی قرار می‌گیرد؛ در شرایط شیوع کرونا بدون هیچ حمایتی از هیچ ارگان و نهاد فرهنگی برگزار شد و برگزیدگان خود را تنها برای روشن نگه داشتن چراغ راه فعالان فرهنگی این حوزه، معرفی کرد.

مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، مهدی افضلی، با اشاره به اینکه جایزه کتاب شیخ اشراق و مراسم بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، با هدف تجلیل از آثار مرتبط با تاریخ و فرهنگ زنجان، همه ساله در هشتم مردادماه از طرف انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم از میان تمامی آثار منتشر شده در سه محور تاریخ زنجان، فرهنگ و هنر زنجان و همچنین فلسفه و شیخ اشراق، آثار شاخص برگزیده و معرفی می‌‌شوند .

وی ادامه داد: سال گذشته اولین دوره این جشنواره، برگزار شد که بر اساس رأی هیات داوران، در بخش تاریخ زنجان، کتاب «دارالسعاده زنجان» به کوشش حسن حسینعلی، در بخش فرهنگ زنجان، کتاب «قصه‌های محلی زنجان» به اهتمام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و با ویراستاری علی محمد بیانی و در بخش هنر زنجان نیز کتاب «زنجان میزبان مهربان» از ناصر محمدی، عنوان کتاب سال را به دست آوردند و کتاب «آینه نور، کتابشناسی شیخ شهاب‌الدین سهروردی» اثر آقای قاسم موحدیان و خانم گیتی شاه‌محمدی، لوح سپاس دریافت کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دومین دوره این جشنواره کتاب‌های منتشر شده در طی سال 1398 مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های انتشار کتاب تعداد کتاب‌ها از 57 مورد در سال 1397 به 19 عنوان در سال 1398 کاهش یافته بود.

مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان ادامه داد: پس از بررسی‌های هیأت داوران در نهایت دو اثر به عنوان کتاب برگزیده در حوزه تاریخ و فرهنگ استان زنجان برگزیده و یک عنوان شایسته لوح سپاس تشخیص داده شد.

مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان با اشاره به اینکه به دلیل بروز بیماری کرونا امکان برگزاری جلسه عمومی در هشتم مرداد وجود نداشت، افزود: طی مذاکراتی که با بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی به عمل آمد همه آنها قول همکاری و مساعدت در برگزاری این رویداد فرهنگی با در نظر گرفتن شرایط فعلی را به انجمن دادند. در نهایت مقرر شد مراسم شب هشتم مرداد از شبکه استانی اشراق و برنامه «گجه‌لر» به طور مستقیم پخش شود آیتم‌های نمایشی و سنایورهای برنامه تهیه و هماهنگی‌های لازم با بعضی از دوستداران فرهنگ و تاریخ زنجان در طی یک‌ماه گذشته صورت گرفت. بعضی از آیتم‌ها حتی در استودیوهای صدای زنجان ضبط شود. اما در نهایت وقتی به مرحله اجرا رسیدیم هیچکدام از ادارات و سازمان‌ها به تعهدات و قول‌های خود عمل نکردند و انجمن را تنها گذاشتند. در هر صورت مراسم تجلیل از نویسندگان در غربت برگزارشد.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از نویسندگان نتوانستند در این مراسم ساده حضور داشته باشند و مجبور شدند نمایندگان خود را به این مراسم اعزام کنند. از طرفی استاد ذبیح الله شاهمحمدی نیز به دلیل شرایط سنی و خطر بیماری، امکان خروج از منزل را نداشتند و به همین دلیل همراه جمعی از دوستان به عیادت ایشان رفتیم تا یادآور این نکته باشیم که کسانی که عاشق تاریخ و فرهنگ دیارمان هستند همیشه تنها بوده و غریب هستند.

وی افزود: علیرغم تمام بی‌مهری‌های صورت گرفته از سوی ارگان‌ها و نهادها، انجمن تاریخ و فرهنگ زنجان امید دارد تا سال آینده، سومین دوره این جشنواره را با کیفتی بالاتر و بدون اعتماد به سایر سازمان‌ها و ادارات در خدمت اهل کتاب و پژوهش باشد.

مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان خاطرنشان کرد: برگزیدگان این دوره از جشنواره کتاب شیخ اشراق عبارتند از «هادی غلام دوست» با کتاب فرهنگ مردم افشار، و «اصغر بهرامی» با کتاب تاریخ و فرهنگ طارم همراه با 36 داستان عامیانه. همچنین کتاب مقالات برگزیده درباره زنجان نوشته ذبیح‌الله شاه‌محمدی شایسته لوح سپاس شد که در مراسم عیادتی که از ایشان به عمل آمد، لوح سپاس به ایشان اهدا شد.

وی افزود: مجموعه‌ی «فرهنگ مردم افشار»، آخرین عنوان از کتاب‌های هادی غلام‌دوست است که به تازگی از انتشارات پازینه در ۵۲۵ صفحه و شمارگان ۲۸۰ نسخه و بهای هفتاد و پنج هزار تومان چاپ و منتشر شده است. این کتاب حاصل بیش از ده سال حضور و زندگی نویسنده در میان مردمی است که از ابتدایی‌ترین اسباب و ابزار رفاهی محروم بوده‌اند، در بیست و نُه فصل تدوین و تالیف شده و شامل بیش از ششصد موضوع مختلف است .از موضوعات مهم و جالبی که در این کتاب به آن توجّه شده، تاریخ و جغرافیا و طوایف و ویژگی‌های باشنده‌ی این منطقه‌ی اصیل و تاریخی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: کتاب «تاریخ و فرهنگ طارم» به عنوان اولین اثر تحقیقی و علمی درباره تاریخ و فرهنگ شهرستان طارم در ۲ بخش ارائه شده است، بخش اول این کتاب در سه فصل به زبان و وجه تسمیه طارم، تاریخ و جغرافیای تاریخی این منطقه، فولکور و ادبیات عامیانه طارم می‌پردازد .در بخش دوم این کتاب ۳۶ داستان شفاهی که اغلب از زبان کهنسالان منطقه طارم بوده، برای اولین بار در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ عامیانه در سراسر ایران قرار گرفته است.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجاندومین جایزه کتاب شیخ اشراقمدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجانکتاب شیخ اشراق
sedayezanjannews.ir/nx3892


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»