کد خبر: 3945
1399/05/13 - 10:55


در جلسه مشترک شورای اسلامی استان زنجان با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مطرح شد؛

شورا میانجی مشکلات اداره میراث با شهرداری‌ها

جلسه مشترک شورای اسلامی استان زنجان با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر‌عیسی‌خانی- جلسه مشترک شورای اسلامی استان زنجان با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شد و در این جلسه امیر ارجمند، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی پیگیر مباحث مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تک تک شهرهای کوچک و بزرگ کشور از طریق تشکل‌های مردمی است، گفت: پیشنهادی شده بود که از ظرفیت شوراهای شهر که یک نهاد مردمی هست  در جهت حل اختلافات مابین شهرداریها و میراث فرهنگی استفاده شود. اخذ این تفاهمنامه به این شکل است که وظایف، امورات و به ویژه مشکلات اداره میراث فرهنگی و شهرداری‌ها توسط یک نهاد مردمی مثل شورای شهر رفع شود. به همین سبب تفاهم نامه منعقد می‌شود تا در شهرهایی که  بافت تاریخی وجود دارد و ضوابط شهری تاحدودی سختگیرانه‌تر است، اتفاقات مهمی بین میراث فرهنگی‌ها و شهرداری‌ها شکل بگیرد.

انعقاد تفاهمنامه بین اداره میراث فرهنگی و شورای شهر، فرصتی برای حل مشکلات این اداره با شهرداری

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته شد و در بهمن ماه در سازمان یونسکو به ثبت رسید، ادامه داد: درست است که در کشور ما متولی امور فرهنگی و گردشگری، میراث فرهنگی است اما سازمان جهانی تمامی امورات مدیریت شهر را مربوط به شهرداری می‌داند و از همین جهت لوح ثبتی شهر ملیله به نام شهردار زنجان صادر شده است. از همین رو انعقاد این تفاهمنامه فرصت مناسبی است که بتوانیم همکاری‌های خوبی را بین شهرداری‌ و اداره میراث فرهنگی شاهد باشیم و مشکلاتی که بین شهرداری استان و میراث فرهنگی ایجاد شده است و در گیر آن هستیم حل شود.

اقامتگاه‌های بومگردی؛ یکی از مشکلات اصلی اداره میراث فرهنگی با شهرداری

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به برخی از مشکلات پیش روی شهرداری و میراث فرهنگی اظهار کرد: در زمینه بومگردی تا آذر ماه 98، بالغ بر 102 اقامتگاه بومگردی در استان زنجان پروانه بهره برداری صادر شد و رویکرد میراث فرهنگی این بود که به سمت اقامتگاه‌های ارزان قیمت مثل اقامتگاه‌های بومگردی حرکت کند که ما ظرف 8ماه گذشته 36پروانه بومگردی صادر کردیم و اکنون استان زنجان 138 اقامتگاه بومگردی دارد که عمدتا این اقامتگاهها در شهرستان خدابنده بوده است. همچنین ما تلاش کرده‌ایم که اخذ پروانه اقامتگاه‌های بومگردی ساده شود و  زمان اخذ این پروانه از یک ماه به 7 روز کاری کاهش یابد. ولی در این زمینه همواره با شهرداری دچار مشکل بوده‌ایم و یکی از مشکلات اصلی که میراث فرهنگی استان زنجان با شهرداری منطقه 3 دارد بابت همین اقامتگاه‌های بومگردی است که مکاتبات زیادی ما بین میراث فرهنگی و شهرداری منطقه سه رخ داده تا یک پروانه به یک بنا واقع در خیابان ضیایی داده شده و مرمت شود بدون اینکه آجر از آجر جدا شود و یا متراژ این بنا کم یا زیاد شود که اگر فرماندار و استاندار در این زمینه ورود پیدا نمی‌کردند افتتاح این اقامتگاه با مشکل رو به رو می‌شد. این مشکلات موجب می شود که یک پروسه چهل ساعته طی 8 ماه صورت گیرد.

مرمت و احیای ابنیه تاریخی، جذب گردشگر و رونق بخشیدن به بازار صنایع دستی از رسالتهای اداره میراث فرهنگی

ارجمند با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه وظیفه دارد،که یکی از این وظایف مرمت و احیای ابنای تاریخی است، افزود: خوشبختانه استان زنجان در بخش ابنیه و یا محوطه تاریخی، استانی غنی است و هر 8 شهر زنجان دارای محوطه‌ها و ابنیه‌های تاریخی است که باید مرمت شود.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف این اداره می‌توان به بحث گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد که ما به عنوان متولیان این امر در هر سه حوزه ورود کرده‌ایم و از همین جهت از شورای شهر در این زمینه کمک می‌گیریم تا مشکلات موجود در این حوزه‌ها را برطرف کنیم چرا که شورای شهر جدای از مردم نیست و در واقع از بطن همین مردم است.

تبدیل سراهای بازار زنجان به بازارچه صنایع دستی

ارجمند خاطر‌نشان کرد: یکی از وظایفی که از سوی وزیر گردشگری به من محول شده بود ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی بود که در دیداری که با وزیر داشتم ابراز کردم طبق وظایفی که به من محول شده است بایستی در جهت ایجاد این بازارچه ها در سطح شهر زمینی را پیدا کنم و مجوزهای لازم آن را بگیرم و اعتباری هم از وزارتخانه بگیرم تا بازارچه صنایع دستی را افتتاح کنم در حالی که در استان بازاری سنتی در بافت شهر وجود دارد که 11 سرا دارد و این سراها اکنون تبدیل شده است به انباری برای مغازه‌دارانی که در راسته اصلی مغازه دارند و می‌توان از ظرفیت این سراها استفاده کرد و آنها را احیای نمود که در این زمینه شهرداری بسیار می‌تواند کمک کند که برای نمونه سرای ناصری را به صورت مشارکتی با مالک احیا کردیم و بخشی از این سرا تبدیل به مکانی برای پذیرایی و بخش دیگر تبدیل به موزه گیاهان دارویی و بخشی نیز تبدیل به مرکزی برای فروش صنایع دستی شده است و گردشگر به این محوطه هدایت می‌شود تا از این سرا نیز بازدید کند.

ارجمند اظهار کرد: با تبدیل کردن سراها به بازارچه صنایع دستی، هم زمینه را برای احیای سراهای بازار مهیا کرده ایم و هم جذب گردشگر داشته‌ایم و هم فروش صنایع دستی را رونق  داده ایم و در واقع با بازسازی سراها هر سه رسالت میراث فرهنگی را در این زمینه به مرحله اجرا رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه کف سازی نامناسبی در راسته  بازار قیصریه اتفاق افتاده است، گفت: ما کاملا مخالف استفاده از پیور سیمانی آماده در یک مکان تاریخی هستیم و به زودی این کف سازی را که پیش از این استفاده شده است جمع خواهیم کرد و از سنگ در کف سازی بازار استفاده می‌کنیم چرا که متریال و مصالحی که در فضای تاریخی استفاده می‌شود باید همردیف با آن باشد.

مهم ترین رویدادهای ملی و بین المللی میراث فرهنگی به دلیل شیوع کرونا لغو شده‌اند

مدیر کل میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی استان افزود: ما امسال در تقویم رویداد‌های گردشگری خود 24 رویداد را در نظر گرفته بودیم که به دلیل شیوع کرونا متاسفانه نتوانستیم این رویدادها را به مرحله اجرا برسانیم که 5 مورد از این رویدادها تنها مختص به شهرستان طارم بود.

وی با اشاره به اینکه امسال مهم ترین رویدادهای ملی و بین المللی خود را نتوانستیم اجرا کنیم، ادامه داد: جشنواره آش و جشنواره غذای اکو متاسفانه به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری ندارند و اخیرا نیز به مناسبت روز استان زنجان درخواست اجرای تور رالی اتومبیل رانی خانوادگی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی داشتیم که متاسفانه وزارت بهداشت مجوز این موضوع را هم ندادند.

نمایندگی یا اداره بودن  میراث فرهنگی در شهرستان ها تابع میزان جمعیت آن شهرستان است

این مسئول در خصوص کمبود نیرو و اینکه برخی از مراکز میراث فرهنگی در شهرستان‌ها به صورت نمایندگی و برخی به صورت اداره فعالیت دارند، گفت: متاسفانه سازمان امور استخدامی بر اساس جمعیت شهرها اجازه استخدام و مجوز اداره و نمایندگی می‌دهد و در شهر زنجان ما 5 نمایندگی میراث فرهنگی داریم و مسلما چارت نمایندگی‌های ما به مراتب ضعیف تر از ادارات ما است که در این زمینه متاسفانه نمی توانیم اقدامی انجام بدهیم.

انتهای پیام


صدای زنجانشورای اسلامی استان زنجانمدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی زنجانمرمت و احیای ابنیه تاریخی
sedayezanjannews.ir/nx3945


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»