کد خبر: 4028
1399/05/20 - 17:14


مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان خبر داد:

10 درصد بستری‌ها در بیمارستان‌ها بی‌مورد است

معافیت مددجویان کمیته امداد از آزمون وسع/ دفترچه رایگان برای مددجویان کمیته امداد روستایی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل بیمه سلامت استان از مستثنی شدن مددجویان کمیته امداد از آزمون وسعی که برای دریافت دفترچه بیمه سلامت انجام انجام می‌شود، خبر داد و گفت: مددجویان کمیته امداد ساکن در روستاها دفترچه بیمه سلامت را رایگان دریافت می‌کنند.

خدیجه ابراهیم‌خانی امروز در نشست شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان با اشاره به مستثنی شدن روستاییان تحت پوشش کمیته امداد از آزمون وسعی که برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت انجام شد، اظهار کرد: این افراد در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شدند و آزمون وسعی برای آن‌ها انجام نمی‌شود و می‌توانند به صورت رایگان دفترچه‌های خود را دریافت کنند.

وی به مشکلات روستاییان در زمان تمدید دفترچه‌هایشان اشاره کرد و گفت: این بیمه‌شدگان بیمه سلامت پس از 6 ماه با مراجعه برای تمدید دفترچه‌های خود با مشکل مواجه شده و گمان می‌کردند چون تحت پوشش کمیته امداد هستند باید پول پرداخت کنند از همین رو سازمان بیمه سلامت برای حل این مشکل تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش کمیته امداد که در روستا سکونت دارند را در سایت نشان‌دار کرد تا در زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان برای دریافت دفترچه‌های خود نیازی به ارزیابی وسع نباشد.

اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در 96 درصد مطب‌های استان

این مسئول با اشاره به اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی و دستاوردهای آن در مدت اجرای آن این‌گونه عنوان کرد: 175 مطب مشمول طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی بودند که از این تعداد 170 مطب یعنی 96 درصد آن از ابتدای اجرای آن تاکنون وارد طرح شدند.

وی با بیان این‌که 143 مرکز مشمول طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی همانند داروخانه، آزمایشگاه و مراکز پرتو پزشکی بودند که از این تعداد 128 مرکز وارد طرح شده و توانستند صورتحساب‌های خود را تولید کنند، بیان کرد: از مدت زمان اجرای طرح تاکنون 157 هزار و 933 نسخه الکترونیکی صادر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر این‌که در حوزه داروخانه‌ها تحقق 70 درصد بوده ولی در پی برگزاری جلساتی با انجمن داروسازان و ارائه آموزش‌های لازم شاهد افزایش این درصد نیز می‌شویم، تصریح کرد: 80 مورد جدید داروی نیازمند کد اصالت و ابلاغ آن به داروخانه‌ها مطرح بود که مورد بررسی قرار گرفت.

اجرای طرح تشخیص درست برای پذیرش و بستری بیماران در بیمارستان

وی با اشاره به این‌که بررسی اسناد بستری از شهریور ماه امسال مبنی بر درست و مناسب بودن پذیرش و بستری‌ بیماران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در این روش تشخیص مناسب پزشک برای بستری شدن در بیمارستان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان دریافت پزشک مربوطه تشخیص درستی بر بستری شدن فرد بیمار داده یا خیر؟ چرا که بخشی از بستری‌ها بی‌مورد تجویز می‌شود و فرد در منزل با مراقبت‌های لازم بهبود می‌یابد.

ابراهیم‌خانی با بیان این مطلب که طرح مذکور به صورت پایلوت در شهرستان خدابنده به اجرا درآمد و موفقت‌آمیز بود، افزود: این طرح در دو مرحله انجام شد یکی در تابستان سال 98 بود که برای همان پزشکان کارنامه‌ای مبنی بر این‌که بیش از حد انتظار بیماران را بستری کردند در حالی که با توجه به تشخیص‌های انجام شده لزومی بر بستری شدن این بیماران نبود از همین رو این پزشکان پس از دریافت کارنامه خود به نوعی در تجوزهایشان تغییر رفتار را شاهد بودیم.

به گفته این مسئول در کل کشور طرح مذکور به صورت پایلوت در یک بیمارستان به اجرا درآمد که نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این بود که بالای 10 درصد بستری‌ها و تعداد روزهای آن بی‌مورد بوده است.

وی یادآور شد: از آنجایی که این طرح در کل کشور موفق ارزیابی شد از همین رو قرار بر این است که در تمامی بیمارستان‌های کشور به اجرا در می‌آید.

مدیرکل بیمه سلامت استان هدف از اجرای طرح مذکور را کاهش هزینه‌های درمان و سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: با توجه به محدود بودن تعداد تخت‌های بیمارستانی باید به درستی مورد استفاده بیماران قرار گیرد چرا که در بسیاری از موارد بیمار با درمان سرپایی بهبود پیدا می‌کند و نیازی به بستری ندارد از همین رو بیشتر بر کاهش هزینه‌ها متمرکز شدیم.

وی با بیان این‌که وقتی بیماری می‌تواند به صورت سرپایی درمان شده و بهبود یابد چرا باید در بیمارستان بستری شده و به عفونت‌های بیمارستانی مبتلا شوند، خاطرنشان کرد: این طرح نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته و اجرایی می‌شود.

برگزاری آزمون وسع برای بیش از 37 هزار متقاضی سرپرست خانوار

ابراهیم‌خانی به نتایج ارزیابی وسع انجام شده از گروه‌های هدف بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: تاکنون 37 هزار و 324 نفر متقاضی سرپرست خانوار در سامانه ثبت شدند که دهک‌های 96 درصد آن‌ها مشخص شده است از همین رو 35 هزار و 385 نفر دفترچه بیمه سلامت خود را با آزمون وسع دریافت کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از مجموع متقاضیانی که آزمون وسع برای آن‌ها انجام شده 21 هزار و 605 نفر در دهک یک تا سه قرار گرفتند از همین رو می‌توان گفت 60 درصد افراد دفترچه بیمه سلامت را به صورت رایگان دریافت کردند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر این‌که 49 هزار 26 نفر در دهک 4 قرار گرفتند که تخفیف 50 درصدی را در زمان دریافت دفترچه بیمه سلامت شامل حال آن‌ها شده است، تصریح کرد: 26 درصد از متقاضیانی که آزمون وسع برای آن‌ها انجام شده نیز باید سرانه کامل را برای دریافت دفترچه‌های خود پرداخت کنند.

وی با اشاره به این‌که از سال 93 تا آیان ماه سال 96 بیمه سلامت به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفت ولی پس از آن این رویه متحول شد، عنوان کرد: در حال حاضر 25 درصد بیمه‌شدگانی که باید صد در صد سرانه‌ بیمه‌ای خود را پرداخت کنند نیز به این روند معترض هستند ولی نمی‌دانند که ارزیابی وسع بر عهده بیمه سلامت نیست ولی دهک‌های 5 و 6 که به نتیجه ارزیابی وسع شکایت دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان فرم تعهد را پر کرده و یا بدون تعهد به دهک خود اعتراض کرده و در وزارت رفاه مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گفته این مسئول برای دهک‌های بالای 7 دیگر امکان اعتراض وجود ندارد چون در صورت تأیید نیز نهایتاً یک یا دو دهک افت می‌کنند که در این صورت نیز باید صد درصد سرانه بیمه‌ای خود را برای دریافت دفترچه بیمه سلامت پرداخت کنند.

اتخاذ شرایط ویژه برای بیماران کرونایی و اورژانسی

وی با بیان این‌که برای وضعیت فعلی با توجه به شیوع کرونا شرایط را ویژه و اورژانسی در نظر گرفتیم و تمامی آن‌ها خارج از وضعیت تعیین شده برای سایرین نظیر آزمون وسع و غیره هستند، بیان کرد: یک بیمار اورژانسی که هیچ پوشش دفترچه‌ای را ندارد با داشتن گواهی پزشک معالج و مراجعه به دفاتر پیشخوان یک تا دو روزه ارزیابی وسع برایش انجام شده و با دفترچه بستری شود هر چند این موضوع مشمول خانواده فرد نمی‌شود و حتماً باید 10 روز دوره انتظار را طی کنند.

در ادامه مدیرکل بیمه سلامت استان در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط پیش آمده برای بیمارستان بهمن زنجان و احتمال واگذاری سهام آن، وضعیت قراردادهای بیمه سلامت با این بیمارستان و نحوه خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان چگونه می‌شود، بیان کرد: بیمه سلامت همکاری خود را با بیمارستان بهمن طبق قرارداد منعقده ادامه داده و برای ما فرقی نمی‌کند که سهامدار چه کسی باشد. از طرفی بهمن تنها بیمارستان خصوصی زنجان است.

وی با تأکید بر این‌که بیمه سلامت بر قراردادهای خود متعهد بوده و طبق آن پیش می‌رود، مگر این‌که از سوی این بیمارستان خلف وعده‌ای شده یا این‌که بیمه سلامت نیز ایراداتی در خدمات‌دهی به بیماران مشاهده کرده و ناچار به تعلیق شود، بیان کرد: امیدواریم در فعالیت‌های بیمارستان بهمن خللی ایجاد نشود و همانند گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

توزیع کتابچه‌های توانمندسازی بیمه‌شدگان

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به توزیع کتابچه‌هایی در راستای توانمندسازی بیمه‌شدگان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها این‌گونه عنوان کرد: از آنجایی که در حدود دو سوم جمعیت بیمه‌شده بیمه سلامت در استان را روستائیان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند از همین رو با توجه به تفاهم‌نامه منعقد شده با دانشگاه علوم پزشکی قرار بر این شده که در سال ۹۸ و ۹۹ کتابچه‌هایی با مضمون سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، سلامت روان و غیره به صورت کتابخانه‌ای توزیع می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که کتابچه‌های مذکور به تعداد 18 هزار جلد به صورت کتابخانه‌ای در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد و پس از مدتی پس گرفته شده و نتیجه طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بیان کرد: اجرای این طرح مقدمه‌ای برای طرح مشوق بیمه‌‌ای است تا بیمه‌شدگان سبک زندگی سالم را در پیش‌ گرفته و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

اجرای طرح مشوق بیمه‌ای در زنجان

 وی با بیان این مطلب که طرح مشوق بیمه‌ای به صورت پایلوت در استان گلستان اجرایی شد و قرار بر این است که در شهر زنجان نیز به اجرا درآید، خاطرنشان کرد: اجرای طرح مشوق‌های بیمه‌ای در حفظ ارتقاء سلامت بیمه‌شدگان کمک بسزایی دارد.

این مسئول در توضیح وضعیت پرداختی‌های بیمه سلامت به مراکز و بیمارستان‌های تحت پوشش این بیمه نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر در پرداختی‌ها به روزتر از به روز هستیم و در برخی موارد به دلیل آماده نبودن اسناد و عدم ارائه آن از سوی مراکز و بیمارستان‌ها، بخشی از پرداختی‌ها به صورت علی‌الحساب انجام می‌شود.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانخدیجه ابراهیم‌خانیآزمون وسع بیمه سلامت
sedayezanjannews.ir/nx4028


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»