کد خبر: 4214
1399/06/18 - 9:57


دبیر حزب اعتماد ملی زنجان در میزگرد صدای زنجان مطرح کرد:

نمایندگان پاسخگوی ما نیستند، چه برسد به مردم

ابراهیم راسخی، فعال سیاسی اصولگرا: فضای مجازی باید ساماندهی شود ولی فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد/ عبدالمطلب طاهری، فعال سیاسی اصلاح طلب: مجلسی که با دغدغه اقتصادی شروع شد، سیاسی‌ترین مجلس تاریخ ایران است/ مرتضی تمجیدی، مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان: نشانه‌هایی از بحران تصمیم‌گیری در کشور مشاهده می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پرونده یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفندماه سال گذشته برای شهروندان زنجان و طارم پایان نیافت. دور دوم این انتخابات بین دو کاندیدای راه‌یافته به دور بعد در هفته جاری برگزاری می‌شود تا تکلیف آخرین کرسی نمایندگی این استان نیز مشخص شود. این در حالی است که انتخابات اسفند ماه رکورد کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس را با 42.57 درصد آمار مشارکت در کشور و 48.63 درصد در زنجان شکست و از حوزه زنجان و طارم مصطفی طاهری، یکی از کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با 59 هزار و 800 رای از حوزه زنجان و طارم راهی بهارستان شد.

در این حوزه انتخابیه شیخ مهدی باقری دیگر کاندیدای شورای ائتلاف با 27 هزار و 500 رای و نبی‌اله محمدی با 17 هزار و 600 رای به دور دوم راه یافتند.

حسن شجاعی علی‌آبادی با ۱۹ هزار و ۴۵۴ رأی از مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه، موفق به کسب اکثریت آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات شد.

محمدرضا خاتمی با ۱۷ هزار و ۷۶۳ رأی به عنوان نماینده مردم ماهنشان، ایجرود، بوغداکندی و قلتوق به مجلس رفت و سیدالبرز حسینی با کسب ۳۰ هزار و ۸۵۲ رأی از حوزه خدابنده، صاحب یکی از کرسی‌های مجلس یازدهم شد.

فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی دلایل مختلفی برای کاهش میزان مشارکت مردم در این دوره عنوان کردند، اصولگرایان از کارنامه ضعیف حامیان دولت به عنوان دلیل این امر یاد می‌کنند در حالی که اصلاح‌طلبان یکی از دلایل اصلی این موضوع را رفتار شورای نگهبان در ردصلاحیت کاندیداهای دسته اول مورد حمایت خود می‌دانند.

اینک که بیش از 100 روز از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشته و در آستانه دور دوم انتخابات قرار داریم، صدای زنجان میزبان حسن کریمیان، دبیر حزب اعتماد ملی زنجان، عبدالمطلب طاهری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای اتحاد ملی، ابراهيم راسخي عضو جبهه متحد اصولگرايان و مرتضی تمجیدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان بود تا در خصوص دلایل کاهش مشارکت مردم در این انتخابات، عملکرد نمایندگان در سه ماه گذشته و نیز مسائلی از جمله موضوع کرونا و بازگشایی مدارس که این روزها مورد انتقاد بسیاری از دغدغه‌مندان قرار گرفته است به گفت‌وگو بنشیند که مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

نمایند‌گان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند

حسن کریمیان، دبیر حزب اعتماد ملی زنجان، با اشاره به اینکه چه کسی به حرف احزاب گوش می‌دهد؟، گفت: احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات اخیر کاندیدا داشتند ولی همگی ردصلاحیت شدند.

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن احزاب توسط مسئولین و دولتمردان ادامه داد: از نظرات حزب‌ها در کجا استفاده شده است؟ کدام مدیرکلی یک بار در این زمینه ورود پیدا کرده است تا بیاید و پای حرف آنها بنشیند؟ مشکل این است که مردم باید دغدغه‌ها و مشکلات خود را به ما منتقل کنند تا ما به واسطه نمایندگان خود آنها را به دولت منعکس کنیم و در این زمینه از دولت مطالبه‌گری نماییم اما این اتفاق نیافتاد.

این کنشگر سیاسی افزود: ما به آقایان مسئول می‌گوییم که بیایید از ما و کارشناسان درجه یکی که در این زمینه داریم، مشورت بگیرید و استفاده کنید، اما این کار را هم نمی‌کنند و در هر سال فقط یک‌بار، آن هم در زمان انتخابات، سراغی از احزاب می‌گیرند. پس احزاب برای چه تشکیل شده‌اند؟ اینکه تنها زمان انتخابات به احزاب مراجعه داشته باشند، که نمی‌شود! بر روی اساسنامه و قوانین احزاب کار زیادی شده و در شهرستان‌ها شعبه زده شده، اما یک نفر هم در طول سال سراغ آنها را نمی‌گیرد. تا خود ما نرویم و در این زمینه ورود نکنیم و پیگیر نماینده‌ها و دغدغه مردم نباشیم کسی نمی‌پرسد فلانی احوال شما چطور است؟! نمایندگان پاسخگوی ما که حزب داریم نیستند چه برسد به مردم.

رئیس سابق خانه احزاب استان زنجان خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم هم صریحا بیانیه دادیم و مطرح کردیم که این نماینده‌ها، نمایندگان جناح ما نیستند، نمایندگان ما همگی رد صلاحیت شدند و مردم خودشان صلاح خود را می‌دانند و هر که را بخواهند می‌توانند انتخاب کنند. درست است که تفکرات ما با نمایندگان انتخاب شده متفاوت است اما همین نماینده‌ها هم باید در خانه احزاب بیایند و به پرسش‌های ما جوابگو باشند.

ناامیدی مردم از دولت باعث مشارکت پایین آنها در انتخاب مجلس شد

ابراهیم راسخی، قائم مقام جبهه پایداری در استان زنجان با اشاره به اینکه وقتی دولت روحانی با شعار «ارتباط سازنده با غرب» در سال 94 بر سر کار آمد، یک خوش‌بینی مفرط در جامعه ایجاد شد و از همین زمان بیشترین وقت دولت اختصاص به مذاکره با غرب یافت، گفت: این موضوع که دولت از ابتدای سرکار آمدن چه کارهایی کرده یا نه، بحث ما نیست. سال 94 شاهد یک دید خوشبینانه نسبت به توافق با غرب بودیم و همین موضوع باعث شد که مردم سر صحنه انتخابات آمدند و درصد مشارکت خوبی را نیز به نمایش گذاشتند تا اینکه به تدریج با وجود اقدام ایران به اجرای تعهدات خود نسبت به برجام مشاهده کردیم که این مذاکرات هم جواب نداد و در زمان انتخابات 98 شاهد بودیم که مردم نسبت به وعده‌های دولت و این مذاکرات مایوس بودند و همین موضوع باعث کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم شد. ضمن اینکه سال 96 با فراخوان آقای خاتمی میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش یافت، ولی سال 98 با تغییر جو و از بین رفتن خوشبینی مردم به مساله ارتباط با غرب، شاهد بودیم که اغلب کسانی پای صندوق رای رفتند که احساس تعهد و مسئولیت می‌کردند و مشابه سال 96 هیچ کدام از سیاسیون حاضر نبودند بیایند این ریسک را بکنند که به مردم بگویند پای صندوق‌های رای بیایید.

وی ادامه داد: در دور اول انتخابات مجلس یازدهم آقای مصطفی طاهری با توجه به حمایتی که از طریق نیروهای انقلابی و شورای انقلاب می‌شد و با توجه به مشخصه‌های که خود ایشان از نظر علمی و سیاسی و اجتماعی داشتند، توانستند میزان رای خوبی بیاورند و آقای مهدی باقری نیز با توجه به اینکه با آقای طاهری در یک جریان فکری قرار دارند، نیز رای آوردند و به مرحله دوم رفتند.

هیچ انگ و برچسبی به ما نمی چسبد

عبدالمطلب طاهری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با اشاره به اینکه امام حسین(ع) جز برای اصلاح امت جدشان و امر به معروف و نهی از منکر قیام نکردند، گفت: اهداف قیام امام حسین در آزادی‌خواهی و عدالت‌محوری و صلح‌طلبی خلاصه می‌شود که ما اصلاح‌طلبان نیز آزادی‌خواه، صلح‌طلب و عدالتخواه هستیم و هر انگ و برچسبی که به ما زده می‌شود، به ما نمی‌چسبد و ما همان قدر متدین به دینداری و اقامه امر به معروف و نهی از منکر هستیم، همان‌قدر هم به اصلاح‌طلبی و اصالت اصلاح‌طلبی اصرار می‌ورزیم.

وی افزود: دو تفکر در نظام جمهوری اسلامی در زمینه موضوع انتخابات وجود دارد که یک تفکر ریشه در «حکومت اسلامی» و دیگری ریشه در «جمهوریت حکومت اسلامی» دارد و معتقدین به برپایی «حکومت اسلامی» که اکنون رنگ و لعاب «مردم سالاری» را هم به آن چسبانده‌اند تحت عنوان «مردم سالاری دینی» فعالیت می‌کنند. تفکر دیگر جمهوری اسلامی تاکید بر «جمهوریت نظام» در کنار «اسلامیت» آن دارد.

طاهری خاطرنشان کرد: تفکری که اصرار بر «مردم‌سالاری دینی» دارد، معتقد است خبرگان جامعه و شورای نگهبان بایستی نظارت استصوابی داشته باشند. ولی نظر دیگر که اصلاح‌طلبان به آن معتقدند «نظر جمهور» است که در انتخابات رئیس‌جمهوری، انتخابات مجلس و شورا تجلی می‌یابد و اکثریت مردم مستقیما رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند.

این کنشگر سیاسی خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر، که پس از 42 سال ما شاهد پایین‌ترین سطح مشارکت مردمی بودیم، طبق اخبار وزارت کشور تنها در حدود 40 تا 43 درصد مردم در انتخابات مشارکت داشتند و شاهد این بودیم که در تهران میزان مشارکت زیر 20 درصد و در شهرهای بزرگ به همین اندازه و در شهرهای کوچک و روستاها زیر 50 درصد بود.

طاهری افزود: بدترین اتفاقات را در اسفند 98 و در انتخاب مجلس یازدهم شاهد بودیم، چرا که حتی در مجلس هفتم که حدود 50 تا 60 درصد نمایندگان رد صلاحیت شده بودند این اتفاق نیفتاده بود و باز ما افرادی را داشتیم که برویم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم و به مجلس بفرستیم و یا انتخابات مجلس 94 که جریان اصلاح‌طلبی باز نیروهای شاخص خود را نداشت و نیروهای درجه پنج به بعد، تحت عنوان لیست امید به مجلس فرستاده شد. در سال 98 اما ما شاهد بودیم که جریانی در مجلس یازدهم شکل گرفت که خمیرمایه این انتخابات، مجلسی شد که در حال حاضر داریم.

وی اظهار کرد: به عقیده بنده اولین و مهم‌ترین دلیل این امر «نظارت استصوابی» است و اینک مجلسی شکل گرفته است که در طول 42 سال انقلاب اسلامی تندترین مجلس است. مجلسی که با شعار «نان مردم» ورود پیدا می‌کند و در ابتدای امر، دغدغه اقتصادی داشت ولی در روزهای آغازین فعالیت خود، سیاسی‌ترین مجلس را در طول تاریج ایران ایجاد کرد و چند طرح پر سر و صدا ارائه داد که اولین طرحشان، عدم کفایت رئیس‌جمهور و طرح استیضاح وی بود ولی خوشبختانه با ورود و دخالت مقام رهبری این طرح موقتا به تعویق افتاد.

طاهری با اشاره به اینکه اگر روند چنین نبود افراد دیگری هم می توانستند وارد صحنه انتخابات شوند، افزود: دومین طرح این مجلس، طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی است و این طرح به خوبی بیانگر این است که نمایندگان دیگر دغدغه «نان شب مردم» را ندارند و دغدغه آنها این شده است که چطور شبکه‌های اجتماعی را ساماندهی کنند. ضمن اینکه باید توجه داشت که چه کسی می‌خواهد بر روی شبکه‌های اجتماعی و به چه طریقی نظارت داشته باشد؟ ما بایستی کل پول نفت ایران را هزینه کنیم تا بر روی شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشم. همان افرادی که مدعی نظارت بر شبکه‌های اجتماعی هستند، همه از توییتر و تلگرام و واتساپ استفاده می‌کنند ضمن اینکه آن را حرام هم می‌دانند!

این کنشگر اجتماعی با اشاره به اینکه برای بررسی عملکرد نمایندگان این مجلس سه ماه زمان مناسبی نیست اما با نگاهی به طرح‌های که در این مجلس در حال بررسی است می‌توان به این نتیجه رسید که این مجلس، چگونه خواهد بود، تصریح کرد: اما سومین و بدترین طرح این مجلس، از راس امور انداختن همان مجلسی که آقایان در حال فعالیت در آن هستند، است و همین مجلس در تلاش است که برای انتخابات رئیس‌جمهوری این طرح را به تصویب برساند. ضمن اینکه اکنون اعضای شورای نگهبان را در طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌کنند، ورود داده‌اند و عملا مجلس اختیارات خودش را به شورای نگهبان تفویض کرده چون وام‌دار آنان هستند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

در ادامه مرتضی تمجیدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه انتخابات یکی از جلوه‌های مشارکت مردم در فرآیند اداره کشور است و مجلس قوی در این زمینه بسیار می‌تواند کمک کند، گفت: چه در دوره مجلس قبلی و چه در این سه ماه، متاسفانه عملکرد مجلس ناامیدکنند بوده است و ما از دوره اول که حرکت می‌کنیم به سمت مجلس یازدهم، شاهد این هستیم که این مجلس ضعیف‌ترین مجلس است.

وی ادامه داد: برای برخی‌ها خیلی ایراد ندارد که چنین مجلسی بر سر کار باشد چرا که به مجلس اعتقاد ندارند و به همین خاطر آن‌ها در فکر یک مجلس تزئینی هستند و این که چه میزان مردم مشارکت داشته باشند کم یا زیاد، چندان مهم نیست و اگر یک مجلسی می‌داشتیم که در راس امور باشد و در آن افراد متخصص و تحصیل‌کرده ورود پیدا می‌کردند مسلما در اداره بهتر جامعه و برطرف کردن مشکلات مردم کمک شایانی می‌کرد. به همین دلیل وقتی مردم شاهد این هستند که این مجلس و قبل آن، مجلس دهم چندان عملکرد خوبی ندارد و عملکردش ناامیدکننده است نباید انتظار داشته باشیم که مردم سر صندوق بیایند.

تمجیدی اظهار کرد: عملکرد شورای نگهبان باعث شده است که نیروهای دسته هفتم و هشتم بر سر کار بیایند و همه این را قبول دارند که در استان زنجان بهترین نیروها و اساتید دانشگاه و افراد زیادی را داشتیم که بر سر کار بیایند. اینکه چه موانعی موجب می‌شود که این افراد در این حوزه ورود نکنند، موضوعی است که باید به آن توجه داشت و آن دسته از افرادی هم که در این زمینه ورود پیدا می‌کنند نیز کنار گذاشته می شوند و مردم وقتی که می‌بینند که مجلس هیچ کاره است و هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند تصویب کند، میزان مشارکت کمتری خواهند داشت.

تمجیدی افزود: متاسفانه در مجلس دهم اتفاقاتی مثل رانت‌خواری و سوءاستفاده از جایگاه و موقعیت مجلس اتفاق افتاد و باعث ناامیدی بسیاری از مردم شد چرا که افکار عمومی به این نتیجه رسیدند که از این مجلس نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات مردم را درک کنند و گویا نمایندگان مجلس سراغ مشکلات شخصی و رانت‌خواری و سوءاستفاده از موقعیت رفته‌اند که از استان ما هم این تعداد از نمایندگان کم نبودند.

این کنشگر سیاسی اظهار کرد: یکی از مشکلات دیگر ما در مجلس دهم، دخالت‌های بیجای نمایندگان در مدیریت نهادهای دولتی است. در دوره قبلی مجلس شاهد بودم که برخی از نمایندگان به ویژه برخی از نمایندگان زنجان، وقت خود را برای برای حل دغدغه‌های شخصی گذاشته بودند و به دولت و مدیران دولتی فشار می‌آوردند و برخی از مدیران کل را وام‌دار خود می‌کردند و وقتی که مردم این موارد را مشاهده می‌کنند که نماینده به جای اینکه به فکر مشکلات آنها باشد به دنبال این است که کسی که در ستادش کار کرده است را در جایی بند کند، موجب نا‌امیدی آنها خواهد شد.

تمجیدی افزود: از طرفی دیگر در فقدان احزاب قوی ما شاهد این بودیم مشارکت در انتخابات پایین آمد و بر خلاف دوستان که معتقدند به این زودی نمی‌توان در خصوص عملکرد مجلس یازدهم قضاوت کرد، من می‌خواهم بگویم که سالی که نکوست از بهارش پیداست و از عملکرد این سه چهار ماهه مجلس می‌توان استنباط کرد که آینده چگونه خواهد بود و نحوه انتخاب شدن این افراد نشان می‌دهد که این افراد فاقد درک و هوشمندی لازم برای حل مشکلات داخلی هستند. به همین خاطر بعید می‌دانم که این مجلس بتواند مشکلات جامعه را حل بکند و وقتی که مردم احساس کنند که این مجلس کارآمد نیست و با دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی وارد کار می‌شوند ولی اصلی‌ترین برنامه‌هایی که دارند مربوط به محدود کردن حضور نخبگان برای انتخابات سال آینده و  فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است، مسلما مشارکت کمتری خواهند داشت. ضمن اینکه متاسفانه ما کسانی که بتوانند که این مجلس را به شرایط مطلوب‌تری برگردانند و جلوی انحراف آن را بگیرند، نداریم.

وی در پاسخ به اینکه چه کسی باید جلوی این انحراف را بگیرد، اظهار کرد: در خود مجلس یک هیئتی هست تحت عنوان هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان و ظاهرا این هیئت سال گذشته نیز وجود داشت اما عملکردشان باعث شد که نظر مردم در این زمینه تغییر کند .

مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: در زمان فعالیت من در آموزش و پرورش نیز  دخالت نمایندگان بسیار زیاد بود ولی در اوایل دوره‌ای که در آموزش و پرورش فعالیت داشتم، استاندار وقت آقای انصاری موقعیتی را ایجاد کرده بودند که نمایندگان به خود جرات دخالت در این امور را نمی‌دادند ولی با رفتن ایشان نمایندگان دست و بالشان بازتر شد و آقای وقفچی صبح تا شب در وزارتخانه به جای اینکه پی حل مشکل مردم باشد در فکر این بود که چه کسی بر سر کار باشد.

تمجیدی افزود: همین که اکثریت مردم نمی‌دانند که نمایندگان استان زنجان در چه کمیسیونی هستند یعنی اکثریت مردم به این موضوع بی‌توجه هستند و خیلی امیدوار نیستند و کاری با مجلس ندارند.

احزاب در ایران جایگاهی ندارند

ابراهیم راسخی، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه تا حزب نباشد بسیاری از کارها درست نمی‌شود چرا که اصلا کسی در این زمینه جوابگو نیست، اظهار کرد: یک نفر با شعارهای بسیار دهان پر کن رای می‌آورد و دو سال بعد کسی نمی‌تواند از او پرسشی در مورد عملکردش کند چرا که مردم او را انتخاب کرده‌اند، اما اگر حزبی باشد، حزب جوابگوست چرا که یک گذشته‌ای و آینده‌ای دارد.

وی ادامه داد: در ایران ما اصلا حزبی نداریم و واقعیت این است که اگر چگونگی تشکیل احزاب غرب را مطالعه کنیم، می‌بینیم که احزاب آنجا در یک راستای اقتصادی به وجود آمدند و هر کدام یک ادعای اقتصادی دارند و احزابی هستند که در آنجا سابقه 150 تا 200 ساله دارد ولی در کشور ما زمینه تشکیل احزاب وجود نداشته است که مثل غرب احزاب در کشور شکل بگیرد.

این کنشگر سیاسی با اشاره به اینکه احزاب در ایران جایگاهی ندارند، خاطرنشان کرد: ما در کشور محفل و پایگاه سیاسی داریم ولی حزب واقعی نداریم. ضمن اینکه بایستی یک فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد حزب  داشته باشیم چرا که نه مردم و نه مسئولین به حزب اعتقاد ندارند در حالی‌که چاره‌ی بسیاری از مشکلات حزب است.

راسخی با اشاره به اینکه مجلس ششم که سرکار آمد، شعارشان غیراقتصادی بود ولی دیدیم که اولین جلسه‌ای که تشکیل داد برای مسائل رفاهی خود نمایندگان بود، افزود: در رابطه با عملکرد مجلس یازدهم نمی‌توانیم پیش داوری کنیم. من برخلاف نظر دوستان به مجلس یازدهم بیشتر امیدوارم چرا که چند وزیر و چند نماینده قوی در این مجلس حضور دارند و  به امید خدا مجلس یازدهم قوی‌ترین مجلس خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطرح نیست، خاطرنشان کرد: متوسط رای مجلس در طی این دوره یازده ساله حدود 60 تا 50 درصد است و در آمریکا و فرانسه هم گاهی تنها 20 درصد مردم رای می‌دهند و کسی هم فکر نمی‌کند که این نماینده منتخب، فقط برای 20 درصد مردم است.

راسخی در پاسخ به اینکه در انتخابات دور دهم مجلس، نیروهای اصولگرا از دو نماینده استان که اینک در زندان به سر می‌برند حمایت می‌کردند و اینک چگونه پاسخگوی عملکرد آنان هستند، اظهار داشت: در آن دوره، نماینده اول ما محمد اسماعیلی بود و آقای احمدی در این دوره بدترین حمله‌ها را به آقای اسماعیلی می‌کرد، در دور دوم ما مجبور به دفع افسد به فاسد می‌شویم که من این را هم نمی‌گویم و می‌گویم دفع خوب‌تر به خوب. گرچه من هرگز برای آقای وقفچی و احمدی هیچ کاری نکردم و اصلا اعتقادی به این نداشتم که این دو می‌توانند نماینده مناسبی باشند. به نظر من اصولگرایان آمدند و تحلیل کردند که اگر این افراد به مجلس بروند بهتر از این است که آن دو (سیدافضل موسوی و آقای خانمحمدی) انتخاب شوند ولی در دور اول آقای احمدی و وقفچی در بین 30 کاندیدای ما اصلا طرفداری نداشتند ولی در دور دوم، ناچار به انتخاب آن دو شدیم.

امروز نمایندگان از جایگاه خود عدول کرده‌اند

 در ادامه کریمیان با اشاره به اینکه احزاب باید به انتخابات ورود پیدا کنند و به مجلس نماینده بفرستند، گفت: در سطح کشور حدود500 حزب وجود دارد و این تعداد حزب متاسفانه نمی‌توانند یک نظریه بدهند.

وی ادامه داد: حزب اگر نماینده‌ای معرفی کند، باید هوای او را داشته باشد و همه موارد را به نماینده معرفی شده القا کند چرا که نماینده از طرف حزب و با حمایت آن‌ها به مجلس فرستاده شده است. اکنون نمایندگان ما به صورت مستقل به انتخابات ورود پیدا کرده‌اند و از احزاب ما تا‌کنون تعداد نماینده محدودی به مجلس ورود داشته‌ است و این یعنی اینکه پس از اتمام دوره نمایندگی این نماینده، کسی نمی‌تواند نسبت به عملکرد او پاسخگو باشد.

این کنشگر سیاسی با اشاره به اینکه هر حزب برای خود خط مشی دارد و باید آن را در جامعه پیاده کند و استانداران و فرمانداران و این افراد باید با احزاب هماهنگ باشند، خاطرنشان کرد: نمایندگانی که  اکنون وارد مجلس شدند بایستی به ما پاسخگو باشند و مطالبه‌گری‌های ما در این زمینه زیاد خواهد بود.

کریمیان با اشاره به اینکه امروز نمایندگان از جایگاه خود عدول کرده‌اند، گفت: مشکل این است که از ابتدا مردم را در زمینه شرح وظایف نمایندگان آگاه نکرده‌ایم و نماینده اکنون به کسی تبدیل شده است که تنها به مشکلات شخصی مردم رسیدگی می‌کند و اکنون سر نماینده با خرده مشکلات مردم گرم شده است و از جایگاه خود عدول کرده است.

روحانی اصولگرا، نماینده اصلاح‌طلبان بود

 در ادامه عبدالمطلب طاهری با اشاره به اینکه در انتخابات 96 با یک حرف آقای خاتمی که گفتند «دوباره تکرار می‌کنیم» آقای روحانی اصولگرا رای آورد و رای او، رای جریان اصلاح‌طلبی بود، گفت: اکنون که فریدون احمدی و محمد عزیزی (دو نماینده سابق استان) در زندان هستند، نمی‌شود که بگوییم این افراد اصولگرا نیستند. در آن دوره اصولگرایان از این دو نماینده حمایت کردند، این رفتار کنونی شما مثل این می‌ماند که بگوییم روحانی اصلاح‌طلب نیست، ما روحانی اصولگرا را به جهت عقلانیتی که در شعارهایش داشت مورد حمایت قرار دادیم چرا که معتقد بودیم شعار‌های او اصلاح‌گرایانه است و عارف اصلاح‌طلب را در این زمان قانع کردیم که به نفع روحانی کنار برود و روحانی که عضو جامعه روحانیت مبارز و اصولگرا بود و در روزگاری برعلیه جریان اصلاح‌طلبان مصاحبه می‌کرد، کاندیدای اصلاح‌طلبان شد و از روحانی حمایت کردیم و اکنون هم به عنوان یک کنشگر سیاسی در مطالبم می‌نویسم اگر روحانی کم‌کاری دارد و نتوانسته است موفق شود، به دلیل این است که در اقتصاد ایران پول در جاهای دیگر است ولی دیواری کوتاه‌تر از دیوار رئیس‌جمهور وجود ندارد و کسی نمی‌آید از بنیاد برکت، از آستان قدس و بنیاد مستضعفان سوال بکند، پول در این مکان‌هاست ولی پاسخگوی همیشگی مسائل اقتصادی رئیس جمهوری است.

وی افزود: ما علیرغم اینکه محدودیت‌های نهاد رئیس‌جمهوری را می‌دانیم، ولی اکنون من معتقدم که جریان اصلاح‌طلبی به خاطر اینکه در دوره‌های متوالی در سال‌های 92 و 96 از مردم خواسته که در راس به اقای روحانی رای بدهند، به سهم خودشان و به اندازه آن به ملت عذرخواهی بدهکاریم. ما نمی‌گوییم روحانی رئیس‌جمهور ما نیست، مثل اصولگرایان که می‌گویند فریدون احمدی و عزیزی نمایندگان اصولگرایان نبودند. در انتخابات مجلس یازدهم اگر کریم خان‌محمدی را در زنجان تایید می‌کردند ما با جان و دل برای کریم خان‌محمدی کار می‌کردیم، علیرغم اینکه می‌دانستیم که مردم از جریان اصلاح‌طلبی استقبال نمی‌کنند. قرار نیست که ما همیشه برنده انتخابات باشیم، گاهی باید بازنده هم باشیم تا درصدد جبران ضعف‌ها برآییم. ما در این انتخابات کاندید نداشتیم و در این دوره نخواستیم از سرمایه‌های اجتماعی خود بهره ببریم.

وی ادامه داد: ما نخواستیم به هر سازی برقصیم چرا که اگر این موضوع را قبول می‌کردیم، به انتخاب کاندیداهای درجه چندم توسط شورای نگهبان تن می‌دادیم. ما این سری نخواستیم با این قاعده‌بازی کنیم که 130 نفر را به اسم لیست امید به مجلس بفرستیم و این افراد به اسم اصلاح‌طلب ورود پیدا کنند ولی با اصولگرایان شام بخورند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه طرح مجلس خلاصه می‌شود در فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی که به نظر من این طرح آب در هاون کوبیدن است و به جایی نمی‌رسد، گفت: مجلس یازدهم قوی‌ترین مجلس نخواهد بود و تجربه و تاریخ نشان می‌دهد که از کاندیدهای دوره اول مجلس زنجان که امثال محمد جواد رجاییان و مرحوم شیخ محمد شجاعی بوده‌اند، اکنون به شیخ مهدی باقری و محمد طاهری رسیده‌ایم که زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند.

فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد

راسخی، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه به نظر من ایده‌آل‌ترین شکل یک شبکه اجتماعی این است که همه با یک تابلویی وارد این فضا شوند و هر کس یک شناسنامه‌ای داشته باشند و مشخص شود که او چه کسی هست، گفت: در حال حاضر این موضوع در شبکه‌های اجتماعی ما وجود ندارد و اسامی افراد مشخص نیستند و چون خیلی از این شبکه‌های اجتماعی مربوط به خارج است، کنترل هم نمی‌توان کرد. ایده‌آل‌ترین حالت این است که هر کسی یک تابلویی داشته باشد و بر اساس این تابلو وارد فضای مجازی شود و به نظر من باید این موضوع را نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان امکان‌پذیر کنیم ضمن اینکه در حال حاضر در بسیاری از شبکه اجتماعی بالغ بر 60 درصد افراد هویتشان مشخص نیست و به راحتی می‌توانند هنجارهای اخلاقی را زیر پا بگذارند و افرادی که با تابلو در فضای مجازی هستند کارشان تا حدودی سخت‌تر است و من با این موضوع موافق هستم که فضای مجازی باید ساماندهی شود ولی فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد.

می‌توان عقب افتادگی تحصیلی را جبران کرد اما سلامتی را نه

اما طاهری در خصوص کرونا و وضعیت فعلی جامعه اظهار کرد: امروز بچه‌های خود را در شرایطی به مدارس فرستادیم که ستاد ملی کرونا تا به امروز یک موضوعی را مطرح می‌کرد و رئیس جمهور یک چیز دیگری می‌گفت و وزیر آموزش و پرورش هم چیزی دیگری. اما این بحث جدی است و به نظر می‌رسد که باید به این مساله توجه داشت که با یک سال مدرسه نرفتن فرزندانمان اتفاقی نمی‌افتد ولی مساله سلامتی را نمی‌توان در صورت ابتلا شدن هر یک از آنها به کرونا جبران کرد.

وی ادامه داد: اگر بچه‌های ما یک یا دو سال به مدرسه نروند می‌توان این مساله را جبران کرد ولی اگر سلامتشان به خطر بیفتد نمی‌توان این مساله را جبران کرد. ضمن اینکه این بیماری حدود 20 روز دوره نهفتگی دارد و نمی‌توان آن را در مدارس تشخیص داد، آن هم مدرسه‌ای که حتی در برخی موارد مایع دستشویی هم در آن وجود ندارد.

این کنشگر سیاسی افزود: بسیاری از نخبگان و بزرگان کشور و مسئولین برای رئیس‌جمهور نامه نوشتند و از ایشان خواستند که مدارس را تعطیل کنند، اما اتفاقی نیفتاد. به نظر می‌رسد که این تصمیم آموزش و پرورش، تصمیم ناشیانه‌ای باشد و و بدترین تصمیمی است که نظام آموزش و پروش در این زمینه گرفته است.

وی ادامه داد: جالب این جا است که دانشگاه‌ها با وجود اینکه دانشجویان بهتر از دانش‌آموزان می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، تعطیل است و بنا است کلاس‌های آنها به صورت مجازی برگزار شود اما مدارس بازگشایی شده‌اند.

طاهری با انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهوری افزود: انتقادی به آقای روحانی وارد است که خودشان مدارس را در اولین روز تحصیلی به صورت مجازی افتتاح می‌کنند اما توقع این را دارند که در همین شرایط دانش‌آموزان در مدارس حضور داشته باشند.

نشانه‌هایی از بحران تصمیم‌گیری در کشور مشاهده می‌شود

تمجیدی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان در این زمینه افزود: ما یک تجربه زیستی قابل ارجاع در زمینه کرونا نداریم و نمی‌دانیم که در این مواقع چه کار کنیم ضمن اینکه اگر تجربه بشری هم در این زمینه وجود داشته باشد استفاده نمی‌کنیم چرا که ما کلا عقلانیت و تجربه بشری را به رسمیت نمی‌شناسیم .

وی اظهار کرد: نشانه‌هایی از بحران تصمیم‌گیری در کشور مشاهده می‌شود و کشور ما کارشناسانه مدیریت نمی‌شود و اظهارنظرهای غیرمنسجم و ضد و نقیض و متفاوت در بین مسئولین دیده می‌شود که برای نظام ما چندان مناسب نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه به صورت کلی سه راه حل برای این موضوع وجود دارد، افزود: بازگشایی مدارس، آموزش مجازی یا تلفیق این دو مورد از راه حل‌هایی است که در این زمینه می‌توان ارائه کرد و هر کدام از این موارد ضعف‌ها و قوت‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی ادامه داد: برای آموزش مجازی ما با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستیم و مشکلات مالی خانواده‌ها برای تامین گوشی همراه، عدم آمادگی برخی از معلمان برای تدریس در فضای مجازی و فراهم نبودن زیرساخت اینترنتی و فضای مجازی از مواردی است که بایستی به آن توجه داشت.

زمان آن رسیده که آموزش را در مدارس تغییر دهیم

راسخی با بیان اینکه کرونا یک پدیده نوظهوری است، اظهار کرد: کرونا در آمریکا با آن همه پیشرفت و آن همه امکانات 192 هزار کشته داده است و همین موضوع بیانگر این است که باید در این شرایط در مورد این بیماری تحقیق کرد و همه جوانب را برای بازگشایی مدارس بررسی کرد.

وی ادامه داد: کرونا این شرایط را فراهم آورده است که تفکر خود را نسبت به پدیده آموزش حضوری تغییر دهیم و شاید زمان آن رسیده باشد که آموزش را در مدارس تغییر دهیم و شاید کرونا باعث شد که در نظام آموزشی خود تفکر کنیم و راه حل‌های درست‌تری را پیدا کنیم. ضمن اینکه عملکرد کشور در خصوص کرونا چندان بد نبوده است.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننشست سیاسیعبدالمطلب طاهریمرتضی تمجیدی
sedayezanjannews.ir/nx4214


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»