کد خبر: 4215
1399/06/19 - 10:40


صدای زنجان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دهه نخست محرم در هیئت‌های مذهبی گزارش می‌دهد؛

نمره قبولی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان: از عملکرد عده‌ای از هیئت‌ها ناراضی هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در ایام محرم امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا مسئولان و مردم نگرانی‌هایی نسبت به افزایش شمار مبتلایان در این ایام به سبب برگزاری مراسمی که همه ساله برگزار می‌شدند، بودند. قرار شد راهکارهایی برای ایمن نگه‌داشتن جان مردم در برابر کرونا در کنار برپایی مراسم‌ عزاداری سیدالشهدا تدوین شود که برای همین منظور ستاد مبارزه با کرونا پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای فعالیت‌ هیئت‌های مذهبی تدوین کرد و شرط اصلی برپایی هیئت‌ها اجرای این پروتکل‌ها اعلام شد.

حال با پایان یافتن دهه نخست محرم امسال در زنجان مسئولان از رعایت این پروتکل‌های بهداشتی توسط اکثر هیئت‌های مذهبی استان سخن گفته و به آمارهای قابل قبول در این بخش اشاره دارند تا جایی که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اعلام کرده که در مجموع مراسم عزاداری ماه محرم امسال در استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بوده و تعداد هیئت‌هایی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت نشان ندادند، بسیار کم بود.

دسته عزاداری که در هشتم محرم در زنجان برپا می‌شود همه ساله نه تنها از نقاط مختلف کشورمان بلکه از کشورهای دیگر نیز میزبان میلیون‌ها عزادار بود ولی این دسته عزاداری امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و طبق تصمیم ستاد مبارزه با کرونا برپا نشد و برنامه دیگری جایگزین دسته عزاداری شد که همین موضوع نیز رضایت‌مندی کادر درمانی استان را در پی داشت به طوری که قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از نحوه برگزاری مراسم یوم‌العباس زنجانی‌ها در محرم امسال ابراز رضایت کرده و معتقد بود در این راستا هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان تلاش زیادی برای جایگزین کردن برنامه دیگری به جای یوم‌العباس داشتند که همه این اقدامات در راستای جلوگیری از تجمعات و حفظ سلامتی مردم بوده و در نهایت برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شد که شکل برگزاری مراسم قابل قبول بود؛ چرا که معتقدیم کمک‌های مومنانه بهترین شیوه برای برگزاری این مراسم بود.

به جز یکی دو مورد ازعملکرد هیئت‌های مذهبی استان در ایام محرم راضی هستیم

سرهنگ علی‌اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راهور استان نیز ضمن ابراز رضایتمندی از عملکرد دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی استان در ایام تاسوعا و عاشورا و نیز دهه نخست محرم امسال ابراز کرد: به جز یکی دو مورد از هیئت‌ها مابقی به ویژه دسته حسینیه و زینبیه پروتکل‌های ابلاغ شده را رعایت کردند.

وی با تأکید بر این‌که پلیس راهور به هیچ کدام از دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم مجوز صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: برابر پروتکل‌های بهداشتی و دستور استاندار صدور مجوز برای هیئت‌ها و دسته‌‌های عزاداری باید از سوی فرمانداری و یا استانداری انجام شود.

مسافر غیربومی بسیار کم بود

به گفته شیرمحمدی پس از صدور مجوز به پلیس راهور استان اعلام می‌شد که هیئت مدنظر دارای مجوز برای برگزاری مراسم است و ما نیز محدودیت ترافیکی را برای آن‌ها اجرا می‌کردیم که فقط برای یک مورد آن هم برای هیئت ثاراله برای برگزاری مراسم‌شان طبق پروتکل‌های بهداشتی محدودیت ترافیکی اعمال کردیم.

وی یادآور شد: در دهه نخست محرم و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ورود مسافران به زنجان خیلی کم بود چون اطلاع‌رسانی خوبی در مورد عدم برپایی دسته‌های عزاداری همانند حسینیه که میزبان عزاداران از شهرهای مختلف است انجام شده بود و مشکلی از این بابت نداشتیم.   

رعایت 97 درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئت‌های مذهبی

با وجود این‌که برخی مسئولان بر این باورند که در مجموع 97 درصد هیئت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و این آمار در میانگین گرفته شده به 80 درصد می‌رسد عده‌ای از درصد پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از هیئت‌های مذهبی گله‌مند بودند که حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان دلیل آن را مقایسه نسبی انجام شده می‌داند و معتقد است اگر در برخی از آمارها مشاهده می‌کنیم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین است، دلیل این امر آن است که این مقایسه، یک مقایسه نسبی است چرا که در شهر زنجان هیئت‌هایی بودند که به دلیل این‌که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن‌ها کمتر از ۶۰ درصد بود، این موضوع در آمار نهایی تأثیرگذار بودند هر چند هیئت‌های شاخص عملکرد خوبی داشتند.

این مقام ناظر بر فعالیت هیئت‌های مذهبی استان نیز ضمن اظهار رضایت از عملکرد هیئت‌های مذهبی استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی معتقد است بیش از ۹۷ درصد هیئت‌های مذهبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند که این دستورالعمل‌ها شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بود.

وی با اشاره به نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال در استان با توجه به شیوع ویروس کرونا، افزود: هیئت‌های مذهبی استان زنجان ثابت کردند که هم اقامه عزای سیدالشهدا (ع) را در نظر دارند و هم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

اخذ مجوز برای فعالیت 410 هیئت مذهبی در استان

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان این‌که بیش از ۴۱۰ هیئت مذهبی و مسجد در استان زنجان برای برگزاری عزاداری در این ماه اقدام به اخذ مجوز در راستای برگزاری این مراسم در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کردند تا بتوانند نسبت به اقامه عزای امام حسین (ع) اقدام کنند، تصریح کرد: همین امر سبب شد تا گروه‌های مختلف در سطح استان نسبت به نظارت بر نحوه برگزاری این مراسم اقدام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان معتقد است که بحث نذورات و پذیرایی‌ها در ایام محرم مدیریت شده بود و در این بخش نیز هیئت‌های مذهبی ثابت کردند که می‌توانند دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

از عملکرد  10 درصد هیئت‌های مذهبی در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناراضی هستیم

با وجود این‌که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان به عنوان دستگاه مرجع در ارائه پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر عملکرد هیئت‌های مذهبی در ایام کرونایی نمره قبولی به فعالیت آن‌ها در این ایام داده و معتقد است هیئت‌های مذهبی استان در ایام محرم امسال توانستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمره قبولی را به لحاظ مسائل بهداشتی دریافت کنند، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز ضمن ابراز رضایت از 90 درصد هیئت‌های مذهبی استان از عملکردشان در ایام محرم امسال و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از 10 درصد هیئت‌هایی که توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نداشتند ابراز نارضایتی کرده و افزود: از 90 درصد هیئت‌های مذهبی که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده تلاش کردند تشکر می‌کنیم ولی در مورد 10 درصد مابقی هیئت‌ها معتقدیم کار ناشایستی انجام دادند.

وی بر این باور است که «وقتی همه تصمیم می‌گیرند کار مثبتی را انجام دهند چرا یک عده از افراد به هیچ صراطی مستقیم نیستند و دردسرهایی را به کشور با وجود کمبود تجهیزات و کادر پرستاری، تحریم‌ها، شرایط بحران تحمیل می‌کنند، واقعاً چه فکری می‌کنند در مورد خودشان؟ کرونا جهانی است و فقط مختص من و شما نیست.»

آرمانی‌کیان معتقد است «آموزش‌پذیری ما از بدو دوران ابتدایی اشتباه بوده و خیلی آماده انجام کار تیمی با مردم نیستیم، چرا در بحث‌های اجتماعی همکار و همراه نیستیم؟ چرا در برخی از مسائل خودشیفته هستیم؟»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان متذکر شد: 10 درصد هیئت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند زحمات همه را به باد می‌دهند به همین دلیل ما از عملکرد عده‌ای از هیئت‌ها ناراضی هستیم و از عده دیگر نیز بسیار راضی بوده و از عملکرد مثبت‌شان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایت کامل داریم و از آن‌ها بسیار تشکر می‌کنیم.

رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز ضمن انتقاد از رفتارهای نادرست برخی مسئولان هیئت‌های مذهبی معتقد بود: «نباید محبوبیت سبب شود تا فرد دچار وهم شده و شرایطی را ایجاد کند که مردم را به خطر بیاندازد. مردم خوب تشخیص می‌دهند و افکار عمومی نیز مطالبه لازم را در مورد افرادی که به این  بیماری در مراسم‌های پرخطر آنان دچار شدند خواهند داشت. مسئولان این هیئت‌ها در صورتی که یکی از اعضای هیئت دچار بیماری شوند باید پاسخگو باشند.»

وی معتقد است « متأسفانه شاهد این بودیم که برخی افراد علی‌رغم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحبت‌های خود نیز مدعی بودند، این افراد اگر اعتقاد شرعی داشته و بر حسب آن مراسمات خود را برگزار می‌کنند باید بدانند که شرع مقدس ما تأکیدات زیادی بر حفظ جان مردم دارند از جنبه سیاسی نیز مسئول آن هیئت‌ها نگاهی کاملاً مغایر با سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی دارند وقتی رهبری فتوا صادر می‌کنند شرط اولیه تبعیت از رهبری این بود که در ایام محرم از تأکیدات ایشان تمکین می‌کردند نه این‌که هم رفتارهای پرخطری داشته باشند هم جان مردم را به خطر انداخته و مدعی هم باشند.»

فعالیت 4 هیئت مذهبی متخلف

به گفته این مسئول متأسفانه 4 مورد از هیئت‌های مذهبی که بدون مجوز فعالیت داشتند پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در برگزاری مراسماتشان رعایت نکرده ومجموعه را به زحمت انداختند.

وی با تأکید بر این‌که پرونده‌های قضایی برای هیئت‌های متخلف که خارج از ضوابط و پروتکل‌های تعیین شده در ایام محرم فعالیت داشتند تشکیل شد، بیان کرد: از دستگاه قضا تقاضای برخورد با این هیئت‌های متخلف را داشتیم.

فرماندار زنجان با بیان این‌که به طور یقین برخوردهای لازم با هیئت‌هایی که سال گذشته بدون دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی استان و امسال نیز بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برپایی مراسمات خود کردند انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخورد با مسئولان و متولیان این هیئت‌ها با کسی تعارف نداریم چرا که هشدارهای لازم به آن‌ها داده شده بود ولی کماکان رفتارهایی را از مسئولان این هیئت‌ها شاهد بودیم که در حوزه سلامت مردم بسیار نگران‌کننده بود.

به گفته این مسئول متولی برخورد با هیئت‌های متخلف سازمان تبلیغات اسلامی استان بوده و به طور یقین این نهاد بررسی‌های لازم را انجام داده و پیگیری‌هایی را در این زمینه دارند.

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه مجموعه هیئت‌های مطرح شهر که هر شب میزبان هزاران عزادار هستند عموماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند، بیان کرد: هیئت‌های مطرحی همچون حسینیه اعظم، ثاراله، رزمندگان طبق برنامه‌ریزی‌های خوبی که داشتند توانستند پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و مردم در محیط بهداشتی به عزاداری خود بپردازند.

وی با اشاره به این‌که از حوزه‌های مختلف نظارت‌های لازم بر فعالیت هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم اعمال می‌شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر گشت‌های نظارتی، کمیته بازرسی ذیل ستاد مبارزه با کرونا برای اعمال نظارت‌های لازم تشکیل شده بود و بازرسان آن‌ها در هیئت‌های مذهبی حضور داشته و نظارت‌های مستمری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داده و گزارشات خود را به صورت لحظه‌ای برای استاندار و دیگر مسئولان ارائه می‌دادند.

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هیئت‌های مذهبی 80 درصد بود

به گفته فرماندار زنجان به طور میانگین 80 درصد هیئت‌های مذهبی استان پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط  فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند و عملکرد قابل قبولی از منظر مرکز بهداشت شهرستان زنجان داشتند.

هر چند رئیس پلیس راهور استان معتقد بود که مجوز برگزاری مراسم برای هیئت‌های مذهبی از سوی فرمانداری و یا استانداری صادر شده و به منظور اعمال محدودیت‌های ترافیکی به پلیس راهور ابلاغ می‌شد ولی فرماندار زنجان مدعی است صدور مجوز برای فعالیت‌ هیئت‌های مذهبی صرفاً از سوی سازمان تبلیغات بوده و تمامی فعالیت‌های انجام شده در این حوزه تحت نظارت این سازمان بود.

وی این‌گونه عنوان کرد که در مجموع 97 درصد هیئت‌های مذهبی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده را رعایت کردند و به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی هیئت‌ها 80 درصد بود هر چند برخی از هیئت‌ها همانند ثاراله، رزمندگان اسلام، حسینیه اعظم 100 درصد موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده بود.

مجوزی برای پخش نذورات و غذا صادر نشده بود

در حالی در دهه اول محرم امسال به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد پخش اطعام نذری پخت شده از سوی برخی از مساجد در بین مردم بودیم که فرماندار زنجان مدعی است توزیع نذورات طبق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی غیرقانونی و ممنوع  بود و مجوزی هم در این زمینه صادر نشده است.

وی متذکر شد: هر نوع پخش نذورات از قبیل شربت، غذای پخت شده و غیره ممنوع بوده و عاملان آن مرتکب تخلف شدند و کاملاً به صورت غیرمجاز اقدام به این کار کردند.

تشکیل پرونده برای عاملان برپایی ایستگاه صلواتی در شهر زنجان

به گفته این مسئول به جز یک مورد رسمی در شهر زنجان که اقدام به پخش نذورات کرده بودند مورد دیگری در این بخش به ما گزارش نشد که با عوامل پخش‌کننده آن نذورات هم که اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی کرده بود  با دستور قضایی فرد احضار و تشکیل پرونده شد.

وی مدعی است گزارشی از پخش غذای پخته شده نذری به فرمانداری ارسال نشده است و گزارش‌های موردی نیز سریعاً از سوی مرکز بهداشت مورد رسیدگی قرار گرفته و برخورد لازم انجام می‌شد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت های مذهبیدانشگاه علوم پزشکیدکتر آرمانی کیان
sedayezanjannews.ir/nx4215


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»