کد خبر: 4296
1399/06/25 - 10:5


صدای زنجان از پروژه ورزشی رها شده در منطقه آزادگان و حواشی آن گزارش می‌دهد

3 میلیاردِ خواب‌رفته

شهروندان: پروژه نیمه‌کاره شرکت آب منطقه‌ای، پاتوق معتادان و اراذل‌ شده است/ معاون شرکت آب منطقه‌ای زنجان: محدودیت در منابع، علت توقف 10 ساله! پروژه را می‌فروشیم/ معاون ورزش و جوانان استان: اگر پروژه دارای کاربری ورزشی است باید طبق قانون فروخته شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجانتعدادی از ساکنان منطقه آزادگان زنجان در تماس با دفتر صدای زنجان با اشاره به تبدیل زمین‌های مربوط به اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله پروژه نیمه کاره ورزشی شرکت آب منطقه‌ای به محلی برای تردد معتادان و اراذل‌‌واوباش، خواستار تعیین تکلیف پروژه پس از 10 سال شدند.

همان‌گونه که توسعه عمرانی و ساختمانی هر شهر، موجبات عمران و آبادانی کشور را فراهم می‌آورد، به همان میزان ناتمام ماندن پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نیز آثار و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی دارد و این حوزه‌ها را دچار مشکل می‌کند. در زنجان هم پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی از جمله تغییر سیاست‌های کلان کشوری و چرخش مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها و محدودیت در منابع دولتی سالیان سال مسکوت مانده‌اند. یکی از این پروژه‌ها، پروژه ورزشی شرکت آب منطقه‌ای در محله آزادگان بوده که نزدیک به 10 سال است سبب ایجاد نارضایتی ساکنان به علت تردد افراد معتاد و اراذل‌واوباش در محل پروژه نیمه‌تمام ای شرکت شده است.

به طور کلی مباحث برقراری امنیت در سطح جامعه از مهم‌ترین رویکردهای مسئولان در اداره هر کشور است. از این منظر ایجاد ناامنی برای ساکنان ساختمان‌های مجاور ساختمان‌های نیمه‌تمام از مهم‌ترین مشکلات بلاتکلیف ماندن اجرای پروژه‌ها برای بافت شهری پیرامون آنها است.

شهروندان ناراضی از پروژه‌های رهاشده

یکی از شهروندان با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ داده در ساختمان نیمه‌کاره ورزشی این شرکت و تبدیل محل به مامنی برای حضور اشخاص معتاد که زمینه‌ای برای بروز مشکلات اجتماعی می‌تواند باشد، خواستار رسیدگی مسئولان به دغدغه ساکنان آزادگان شد. 

او با بیان اینکه تداوم امنیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی اجتماعی از جمله حقوق مسلم ساکنان هر منطقه و در ابعاد وسیع‌تر شهر و کشور است، معتقد است: اغلب ساختمان‌های نیمه‌کاره (از جمله پروژه ورزشی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در آزادگان) بدون نظارت و سرکشی مالکان حقیقی یا حقوقی رها می‌شوند، در حال حاضر تبدیل به محیطی امن برای تجمع اراذل و اوباش، معتادان شده‌اند. علاوه بر بحث امنیت، مسائل مرتبط به بهداشت و سلامت ساکنان مجاور پروژه‌های نیمه تمام نیز قابل تامل است، بنابراین این گونه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به علت متروکه بودن به محلی برای تجمع زباله و به تبع آن تجمع حیوانات موذی و ناقل بیماری‌های واگیردار و نیز حیوانات ولگرد تبدیل شده است که استمرار بیش از حد این روند، آلودگی محیطی را به دنبال دارد. با این اوصاف نیمه کاره ماندن پروژه‌های ساختمانی و عمرانی خطری جدی برای سلامتی و بهداشت بافت شهری اطراف آنها به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

پروژه در گروی پیمانکار طلبکار؟

قرار شد در سال 88 پروژه ورزشی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در بازه زمانی 3 ساله تکمیل شود اما به دلایل محدودیت در منابع دولتی و تغییر در تصمیم‌گیری این امکان پس از گذشت 10 سال فراهم نشده است. علاوه بر آن به نظر می‌رسد صدور حکم توقیف برای پروژه به دنبال شکایت پیمانکار طلبکار یکی از پروژه‌های این شرکت در سال 98، روند تعیین تکلیف پروژه را تا حدودی به تعویق بیاندازد.

حسین مهدی‌نژاد، معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه مقرر شده بود پروژه ورزشی این شرکت در بازه زمانی 3 ساله تکمیل شود، عنوان می‌کند: سال 88 کار استارت خورد مقرر شده بود این پروژه از محل یک درصد اعتبارات ورزشی اجرایی شود.

به گفته مهدی‌نژاد اعتبارات مالی تزریقی پروژه تا پایان مرحله سفت‌کاری طبق روال تعیین شده انجام گردید اما بعدها با حذف محل اعتبار (قانون واگذاری یک درصد بودجه ادارات به ورزش) و یا اعمال تغییرات در آن طی مقاطع مختلف، عملا با توجه به امکانات محدود دولتی امکان سرمایه‌گذاری در آن ممکن نشد به طوری که تا به این لحظه پروژه نامبرده در مرحله سفت‌کاری نهایی شده است.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به هزینه 3 میلیارد تومانی صورت گرفته برای تکمیل پروژه تا پایان مرحله سفت‌کاری می‌گوید: «برای ادامه کار نیز اعتبار 3 میلیارد تومان نیاز بود که بنا به دلایلی که گفته شد امکان برگزاری مناقصه و ادامه کار فراهم نشد. حتی در مقطعی نیز خواستیم بفروشیم اما مشکل سند داشتیم. موضوع را جهت رفع مشکل پیگیری کردیم اما وقتی خواستیم مراحل صدور سند را نهایی کنیم متوجه صدور حکم توقیف قضایی سند (مربوط به پروژه ورزشی شرکت آب منطقه‌ای در منطقه آزادگان) شدیم. پیمانکار طلبکار یکی از پروژه‌های شرکت آب منطقه‌ای (نه این پروژه) با حکم دادگاه اقدام به این کار کرده بود. ما منتظر حکم (نتیجه) دادگاه هستیم.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شرکت آب منطقه‌ای زنجان اجازه فروش پروژه دارای کاربری ورزشی را دارد، به صدای زنجان می‌گوید: این پروژه جزو اموال شرکت آب منطقه‌ای محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد کلیه اموال باید به نام صاحبان سهام باشد اما به اشتباه به نام دولت جمهوری اسلامی نوشته شده بود، نیاز به اصلاح داشتیم، سند را در سال 97 اصلاح کردیم و هم اکنون مشکلی در رابطه با فروش وجود ندارد. ما منتظر رای دادگاه می‌مانیم حالا اگر رای به نفع ما شد ما می‌فروشیم اگر به نفع پیمانکار بود، او می‌فروشد.

برنامه‌ای برای احداث تالار نداشته‌‌ایم

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با ادعاهای مطروحه در رابطه با برنامه‌ریزی برای ساخت تالار در طبقه فوقانی و اختصاص طبقه پائین به سالن‌های بولینگ و بیلیارد در زمینی که دارای کاربری ورزشی بوده و اجرای آن دارای منع قانونی است، تاکید می‌کند: این ادعا به هیچ عنوان درست نیست. شرکت هیچ برنامه‌ای برای ایجاد تالار در این محل نداشته است. قرار بود در این پروژه مکانی برای ایجاد کافی‌شاپ به عنوان محل خدمت و پذیرایی از مراجعه‌کنندگان تعبیه شود همانند سایر سالن‌های ورزشی که چنین امکاناتی را برای ورزشکاران در نظر می‌گیرند.

مهدی‌نژاد در رابطه با میزان طلب پیمانکار از شرکت آب منطقه‌ای زنجان ادامه می‌دهد: این پیمانکار سند 7 تا 8 میلیون تومانی داشت که با پیگیری از طریق مجاری قانونی حکم توقیف پروژه نیمه کاره ورزشی شرکت در محل آزادگان را گرفته بود. در حال حاضر این پروژه از سوی کارشناس 11 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. ما از خدایمان است که بفروشیم.

تعللی نداشته‌ایم

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای زنجان در پاسخ به این سؤال که چرا پروژه‌ای که قرار بود طی 3 سال عملیات احداث آن طول بکشد پس از گذشت نزدیک به 10 سال محقق نشده است، می‌گوید: «کلی پروژه در ممکلت داریم که به دلیل عوض شدن قانون، تغییر سیاست‌های کلان کشوری و محدودیت منابع مالی نیمه‌کاره مانده‌اند. در زنجان هم از این پروژه‌ها کم نداریم، مثل پروژه ساختمان مدیریت بحران در محل استانداری یا پروژه ورزشی 15 هزار نفری گاوازنگ. شرکت در حد توان، در حوزه نگهداری تلاشش را کرده است. مشکل در حذف ردیف بودجه بود که اول داشت و برای مراحل بعد اجرا، دیگر نداشت.»

مهدی‌نژاد در مورد هزینه‌های تحمیل شده در حوزه نگهداری پروژه نیمه کاره ورزشی شرکت آب منطقه‌ای در منطقه آزادگان می‌گوید: در این مدت هزینه خاصی به شرکت تحمیل نشده، این هزینه در حد یک الی 2 میلیون تومان بابت اصلاح فنس‌‌کشی‌های اطراف پروژه بوده است.

تنها مرجع ذی‌صلاح تغییر کاربری اراضی کمیسیون ماده ۵ است

زمین محل اجرای پروژه طبق اظهارات مسئولان شرکت آب منطقه‌ای دارای کاربری ورزشی است و بنا به قانون نیز این پروژه در صورت فروش باید بر اساس نظر کمیسیون ماده 5 استان باشد.

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در این رابطه با بیان اینکه این دستگاه برای اخذ مجوز موافقت اصولی جهت احداث یا اخذ مشاوره هیچ مراجعه‌ای از شرکت آب منطقه‌ای زنجان نداشته است، تاکید می‌کند:  اگر زمین محل اجرای پروژه دارای کاربری ورزشی است خریدار باید طبق قانون نسبت به احداث سالن یا هر مکان ورزشی اقدام کند. 

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با یاداوری قانون مربوط به تغییر کاربری ورزش تاکید می‌کند: تنها مرجع ذی صلاح تغییر کاربری اراضی کمیسیون ماده ۵ بوده و تصمیم نهایی در این رابطه توسط این کمیسیون اتخاذ می‌شود.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآب منطقه‌ای زنجانپروژه ورزشی آب منطقه‌ای زنجان3 میلیارد تومان هزینه
sedayezanjannews.ir/nx4296


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»