کد خبر: 4335
1399/06/27 - 12:53


مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار کرد:

رفع هم‌پوشانی بیمه‌ای در 10 دقیقه

عدم تخصیص 22 درصد اعتبارات اختصاص داده شده به بیمه سلامت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت استان در رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران، در ارائه آخرین آمار از ارزیابی وسع انجام شده در بین جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت این‌گونه عنوان کرد: تاکنون 44 هزار و 855 نفر سرپرست خانوار به آزمون وسع معرفی شدند که دهک درآمدی 42 هزار و 977 نفر آن‌ها معادل 96 درصد مشخص شده است.

به گفته این مسئول جمعیت دهک‌های یک تا سه در حدود 25 هزار 680 نفر در حدود 59 درصد که دفترچه‌های بیمه سلامت را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، در این بین دهک‌های درآمدی 4 هم که 12 درصد از سرپرستان خانواری که آزمون وسع دادند را شامل می‌شود با 50 درصد تخفیف می‌توانند دفترچه بیمه سلامت را دریافت کنند.

وی متذکر شد: دهک‌های درآمدی 5 به بالا هم که 29 درصد از جمعیت معرفی شده را شامل می‌شوند، باید سرانه کامل به میزان 668 هزار تومان را برای دریافت دفترچه پرداخت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت رفع همپوشانی‌های انجام شده خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته که طرح رفع همپوشانی انجام شده مشکل همپوشانی بیش از ۱۰۰ هزار نفر تاکنون برطرف شده است.

رفع‌همپوشانی در 10 دقیقه

وی با تأکید بر این‌که به منظور رفع همپوشانی بیمه سلامت با تأمین اجتماعی یک تا دو روز زمان نیاز بود ولی در حال حاضر این زمان به 10 دقیقه کاهش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر هر بیماری که به مراکز درمانی و سرپایی مراجعه کند در اولین اقدام استحقاق‌سنجی انجام شده و در صورتی که احیاناً هم‌پوشانی وجود داشته باشد در سیستم مشخص شده و هشدار می‌دهد.

ابراهیم‌خانی متذکر شد: موضوع همپوشانی در هنگام تعویض و تمدید دفترچه‌ها در دفاتر پیشخوان نیز مشخص شده و برطرف می‌شود.

عدم تخصیص 22 درصد اعتبارات اختصاص داده شده به بیمه سلامت

وی به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت اشاره داشته و یادآور شد: در سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب شده از سوی دولت تاکنون ۲۲ درصد آن به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشده است که این موضوع آثار منفی در پرداخت مطالبات موسسات و ارائه‌دهندگان خدمات‌درمانی در سال ۹۸ دارد.

این مسئول با بیان این‌که مجموع بدهی بیمه سلامت در سال ۹۸ به بیمارستان‌های دانشگاهی در حدود سه ماه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌های غیردانشگاهی تا پایان بهمن ماه پرداخت شده و تمامی مطالبات پزشکان، دندانپزشکان و پاراکلینیک نیز تسویه شده است.

به گفته این مسئول اتفاق خوبی که در سال‌های گذشته رخ داده این است که مطالبات سال ۹۷ بخش‌های دولتی دانشگاهی پرداخت شده است و تنها مطالبات مربوط به حفظ قدرت خرید اسناد خزانه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باقیمانده که معادل هشت روز از عملکرد دانشگاه‌هاست که به محض تأمین اعتبار این مبالغ نیز پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که بودجه مصوب هیئت دولت برای امسال در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: از مجموع بودجه در نظر گرفته شده تاکنون باید چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه‌ها تأمین می‌شد ولی فعلاً در حدود۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

کاهش هشت درصدی هزینه‌های بستری در سال 97

وی در ادامه به کاهش هشت درصدی هزینه بستری‌ها در سال ۹۷  نسبت به سال ۹۶ اشاره داشته و یادآور شد: این کاهش هزینه رخ داده توانسته زیان انباشته را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گفته این مسئول در حال حاضر صد درصد مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ و ۷۰ درصد مطالبات خردادماه و  در بخش غیراز دولتی دانشگاهی مطالبات دارو خانه ها، بیمارستان ها، پزشکان و پاراکلینیک سال ۹۹ نیز لغایت پایان خردادماه ماه تسویه شده است.

ابراهیم‌خانی با اشاره به این‌که در حال حاضر 90 درصد اسناد بستری در مراکز دولتی دانشگاهی به صورت الکترونیکی پذیرش و رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: در مراکز غیر دولتی و دانشگاهی نیز اقداماتی در این راستا انجام شده به طوری که در حال حاضر رسیدگی به اسناد بستری به صورت الکترونیکی در بیمارستان‌های بهمن، امام ‌حسین و امید ابهر نیز آغاز شده و مبادله الکترونیکی در حال انجام است.

به گفته این مسئول انعقاد قرارداد و ارائه آموزش‌های لازم برای راه‌اندازی سیستم رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری در بیمارستان ارتش نیز در حال انجام بوده و در کلینیک‌های امام علی، شفا و حکیم نیز این سیستم راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی سیستم رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری در مراکز خیریه

مدیرکل بیمه سلامت استان ابراز کرد: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی سیستم رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری در مراکز خیریه همانند مهرانه و انجمن حمایت از بیماران کلیوی آغاز شده ولی برنامه‌ آن‌ها با تأخیر بیشتری انجام شده ولی تا آبان ماه انتظار ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه وجود دارد.

این مسئول بر این باور است که با توجه به اقدامات انجام شده، بیمه سلامت جزو پیشروترین سازمان‌ها در الکترونیکی کردن خدمات بوده و معتقدیم با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی می‌توان نظارت مناسبی بر بیمه‌شده‌ها و رفتارشناسی آن‌ها انجام داد و برای این موضوع باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد.

به گفته این مسئول اگر بخواهیم نگاه متعالی‌تری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به پیش، حین و پس از خدمت تبدیل کنیم، در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع‌آوری و تحلیل و رسیدگی نشود، به اهداف مورد نظر نمی‌رسیم چون هدف این است که روی اسناد پزشکی بررسی دقیقی داشته باشیم و با استفاده از اصول و قواعد بتوانیم مدیریت منطقی روی منابع انجام بدهیم تا عدالت در دسترسی به خدمات سلامت اجرایی شود از طرفی باید نیازهای ذینفعان هم شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد که یکی از اصولی که باید رعایت شود، جدا کردن لایه تصمیم‌های راهبری از مدیریت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که برای بررسی سند، ابتدا باید مشخص باشد که قوانین چیست و سپس براساس قوانین، تقبل هزینه انجام شود که اطلاعات آن به سامانه مالی می‌رود و در سامانه مالی براساس بودجه، تخصیص داده شده و در نهایت پرداخت می‌شود، بیان کرد: اگر این زنجیره در نظر گرفته شود، می‌بینیم با یک رسیدگی ساده سروکار نداریم و با زنجیره‌ای از فعالیت‌ها در ارتباط هستیم.

91.3 درصد مطب‌ها نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی دارند

ابرهیم‌خانی در ارائه گزارشی از نتایج پروژه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 91.3 درصد مطب‌های طرف قرارداد با بیمه سلامت متصل به نسخه‌نویسی الکترونیکی بوده و در آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها نیز به صورت صد درصدی و در داروخانه‌ها ۶۵ درصد نسخه‌پیچی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از حدود ۱۱۱ داروخانه در استان، ۷۷ داروخانه نسخه‌پیچی انجام می‌پذیرد و انتظار داریم تا 9/9/99 همه نسخه‌پیچی‌ها و نسخه‌نویسی‌ها به طریق الکترونیکی انجام شود، یادآور شد: الکترونیکی شدن خدمات به ویژه در زمان شیوع کرونا بسیار راهگشا بوده و امیدواریم تا تاریخ اعلام شده تمامی نسخه‌پیچی‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود تا کاهش مصرف دفترچه درمانی اتفاق بیافتد.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان در حال حاضر در بخش بستری و سرپایی مراکز طرف قرارداد، نیازی به ارائه دفترچه درمانی نبوده و در حالی مردم می‌توانند با ارائه کد ملی، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند که در گذشته در صورت نبود دفترچه بیمه‌شده به اجبار باید تمامی هزینه‌های درمانی خود را از جیب پرداخت می‌کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان در پاسخ به صدای زنجان در مورد پوشش بیمه‌ای معتادان برای درمان آن‌ها در مراکز ترک اعتیاد این‌گونه عنوان کرد که در حال حاضر خدمات بیمه سلامت برای معتادان در مراکز سرپایی بوده و فعلا صحبتی در مورد پوشش بیمه‌ای آنان در کمپ‌های ترک اعتیاد انجام نشده است.

این مسئول در ادامه در پاسخ به پیشنهاد صدای زنجان در مورد تحت پوشش قرار گرفتن معتادان برای درمان آن‌ها در کمپ‌های ترک اعتیاد با توجه به هزینه بالای درمان آن‌ها در این مراکز عنوان کرد: در حال حاضر در این مورد صحبت‌هایی از سوی سازمان انجام نشده ولی این موضوع را به عنوان پیشنهاد با سازمان بیمه سلامت در میان می‌گذاریم.

با کمپ‌های ترک اعتیاد قرارداد نداریم

وی با اشاره به این‌که طبق سیاست‌های کلان اتخاذ شده در این زمینه تا سال ۹۷ با مراکز سرپایی ترک اعتیاد برای پوشش درمانی معتادان قرارداد داشتیم ولی به دلایل مختلف یک سال این قرارداد لغو شد، افزود: این قرارداد امسال مجددا با توجه به نظر سازمان با مراکز سرپایی ترک اعتیاد منعقد شده است ولی در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد فعلا صحبتی انجام نشده است‌ چرا که اجرایی شدن آن نیاز به ابلاغ از سوی سازمان بیمه سلامت است.

افزایش 81 تخت ویژه در زنجان

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به افزایش ۸۱  تخت ویژه در استان خاطرنشان کرد: طی نامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت به استان‌ها ابلاغ شده، تعداد ۸۱ تخت ویژه در استان زنجان افزایش پیدا کرده است و این امر با توجه به هزینه بالای تخت‌های ویژه انجام شد.

وی در پایان ضمن تأکید بر هزینه‌های بالای تأمین یک تخت ویژه تصریح کرد: بیمه سلامت تعهدات افزایش تخت‌های ویژه‌ای که در دانشگاه‌ رخ داده را بر عهده می‌گیرد.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانخدیجه ابراهیم‌خانیهم پوشانی بیمه ها
sedayezanjannews.ir/nx4335


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»