کد خبر: 4357
1399/06/29 - 14:23


پیشکسوت فوتبال:

فوتبال ایران آینده خوبی ندارد

تمام امید فوتبال ایران به پرسپولیس و استقلال است که حداقل از دور گروهی صعود کنند و به مراحل حذفی مسابقات برسند و چه بسا در این مرحله هم موفقیت‌هایی داشته باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی برگزار شد که نمایندگان ایران همانند هفته سوم یک پیروزی و دو شکست به دست آوردند. به جز پرسپولیس که توانست به صدرجدول گروهش صعود کند، شهرخودرو و سپاهان راه خروج از این مسابقات را با مربیان جوانشان در پیش بگیرند.

در بازی‌های این هفته، استقلال به علت انصراف الوحده به استراحت پرداخت اما پیروزی الشرطه عراق برابر الاهلی عربستان، این تیم را در وضعیتی قرار داده که حداقل باید از بازی با الاهلی حداقل یک امتیاز به دست آورد و حتما الشرطه را ببرد و یا بالعکس.

پرسپولیس با دومین پیروزی متوالی مقابل التعاون و شکست الدحیل برابر الشارجه به صدرجدول گروه رسید و به صعود امیدوار شد؛ اگرچه وضعیت تیم‌ها در این گروه پیچیده شده و هر اتفاقی ممکن است در دو بازی آینده رخ دهد.

شهرخودرو با چهارمین شکست، به طور قطعی از این مسابقات حذف شد و امیدی برای ادامه رقابت ها ندارد تا نخستین تجربه رحمتی به عنوان سرمربی در آسیا برای او خوش یمن نباشد. سپاهان هم با دومین شکست برابر النصر تا حدود زیادی در آستانه حذف شدن قرار گرفت و اگر دو بازی آینده خود را هم ببرد، امکان صعودش بسیار کم است.

با این اوصاف، تمام امید فوتبال ایران به پرسپولیس و استقلال است که حداقل از دور گروهی صعود کنند و به مراحل حذفی مسابقات برسند و چه بسا در این مرحله هم موفقیت‌هایی داشته باشند.

رسول کربکندی، کارشناس فوتبال درباره نتایج اخیر تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا که به صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود، گفت: برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز برای جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش رفت‌و‌آمد تیم‌ها موثر است اما برای کشورهایی مانند ایران که از قدرت هواداری برخوردار هستند، چندان مناسب نیست. نیمی از موفقیت‌های اخیر تیم‌های ایرانی در شرایطی رقم خورده که در خانه از نعمت هوادار برخوردار بودند اما امسال مجبورند در شرایطی با تیم‌های عربی کم هوادار بازی کنند.

این کارشناس فوتبال ایران، رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال جاری را دشوارتر از سالیان گذشته برای ایرانی ها ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر تیم های ایرانی هواداری ندارند و از طرفی نتوانستند در پنجره نقل و انتقالات بازیکن و مربی خارجی جذب کنند و به سراغ مربیان جوان و تفکرات نو رفتند. محدودیت های مربوط به ثبت قرارداد بازیکنان جدید که دامن گیر استقلال و شهرخودرو هم شد، مزید بر علت شده تا ایرانی ها با افت بسیار شدید نسبت به سالیان گذشته به این مسابقات بروند. معتقدم فوتبال ایران با این وضعیت آینده خوبی ندارد.

او با اشاره به کوچ بازیکنان سرشناس داخلی به خارج از کشور گفت: سرشناس ترین بازیکنان عربی در تیم های کشورشان بازی می کنند اما در ایران وضعیت متفاوت است. ما در شرایطی هستیم که بازیکنان معمولی و رو به بالا هم به خاطر ارزش بیشتر ارزهای خارجی راهی خارج از کشور می شوند و در نتیجه تیم های داخلی هر روز ضعیف تر می شوند. معتقدم با وضع قوانینی مانند منع ورود خارجی ها ما ضعیف تر خواهیم شد و در آسیا هم نتایج خوبی را کسب نمی کنیم.

کربکندی درباره عملکرد پرسپولیس در برابر التعاون عربستان گفت: پرسپولیس بهتر از سایر نمایندگان ایرانی عمل کرد و توانست از دو بازی خود دو پیروزی به دست بیاورد و صدرنشین شود. با این حال این روند راضی کننده نیست و احتمالا با این وضعیت در مرحله بعد به مشکل بخورد. پرسپولیس با تیمی بازی کرده که تا چند هفته قبل در کشورش در آستانه سقوط بود اما الان به سختی مقابل نماینده ایران به زانو درآمد. گل‌محمدی باید با افزایش هماهنگی تیمش برای مرحله بعد فکری بکند.

او معتقد است هنوز بازیکنان جدید در قالب تاکتیکی گل محمدی قرار نگرفتند و افزود: البته عملکرد پرسپولیس نسبت به بازی رفت با التعاون بهتر بود اما راضی کننده نیست. با توجه به اینکه پرسپولیس تیمی سرشناس است، انتظارات هم بالا است و احتمالا با این روند در مرحله بعد به مشکل بخورد. به نظرم بازیکنانی مانند علیپور و ترابی در روند گلزنی پرسپولیس نقش موثری داشتند و رفتنشان تاثیر خود را گذاشته است.

این کارشناس فوتبال درباره نتایج ضعیف سپاهان با مربیگری نویدکیا در آسیا گفت: اگر به نتایج نگاه کنیم حرفی برای گفتن باقی نمی ماند و سپاهان هم خوب عمل نکرده است اما در بازی این تیم بارقه هایی از امید را مشاهده کردم. سپاهان در هر دو بازی از نظر فنی خوب و رو به جلو عمل کرد و مشکل اصلی تیم در دو نقطه بود که باید دید چه چاره ای از سوی کادرفنی اتخاذ خواهد شد. اولین مشکل سپاهان در خط دفاعی است. ولسیانی و پورقاز در ابتدای لیگ نوزدهم دو مدافع اصلی سپاهان بودند اما با مصدومیت، مدت طولانی بیرون نشستند و الان آماده شده اند. به همین دلیل همچنان ناهماهنگ هستند. به این موضوع رفتن سعید آقایی و محمد ایران پوریان را هم اضافه کنید. در نتیجه خط دفاعی تیم کاملا دگرگون شده و باید یک هارمونی مناسب ایجاد شود.

کربکندی به ضعف سپاهان در خط حمله اشاره کرد و گفت: سپاهان سعی دارد روی زمین بازی کند و به همین دلیل از دو هافبک بازی‌ساز و دو وینگر نفوذی استفاده می کند اما ارسال به روی دروازه به حدی نیست که مهاجمان سرزن سپاهان موفق به گلزنی شوند. این تیم باید برنامه خود را عوض کند یا به فکر بازیکنانی باشد که سریع هستند و می توانند ضربات آخر را دقیق‌تر بنند. اگر این دو مشکل حل شود، به آینده سپاهان و نویدکیا خوشبین هستم.

سرمربی سابق ذوب آهن  درباره عملکرد شهرخودرو مشهد مقابل الاهلی امارات و تحمل دو شکست یک بر صفر مقابل این تیم اظهار کرد: اگر شهرخودرو تقویت شده بود، شاید می‌ توانست این تیم را شکست دهد. به وضوح الاهلی تیم قدرتمندی نبود اما شهرخودرو مشکلاتی را داشت. از طرفی معتقدم کادرفنی و بازیکنان شهرخودرو کم تجربه تر از سایر تیم ها هستند و نیاز به فرصت بیشتری دارند. علت ناکامی اصلی تیم هم همین موضوع است. با شرایطی که این تیم دارد، نمی توان انتظار بیشتری از شهرخودرو داشت. این تیم اصلا برای موفقیت در آسیا بسته نشده است.

او درباره ورود مهدی رحمتی به عرصه مربیگری گفت: درباره دلایل این اتفاق صحبت نمی کنم اما دوست دارم به او فرصت داده شود و خودش هم قدر این فرصت را بداند. رحمتی در خلال این اتفاق باید دوره های لازم را سپری کند و علمش را بالاتر ببرد. از طرفی از حمیداوی انتظار دارم با چند نتیجه ضعیف قید او را نزند و بیشتر به رحمتی فرصت دهد چون در غیر این صورت ممکن است رحمتی در ابتدای مربیگری حیف شود.

کربکندی همچنین درباره وضعیت استقلال که از هفته پنجم وارد مسابقات می شود اظهار کرد: شرایط استقلال بد نیست. این تیم در گروهی حضور دارد که رقبای چندان قدرتمندی هم نیستند و از طرفی به جز حواشی مربوط به استراماچونی، استقلال همه بازیکنانش را حفظ کرده و به صعود آن ها از این مرحله خوشبین هستم. امیدوارم نامجو مطلق که مدت زمان زیادی بالای سر تیم بوده، وحدت لازم را در تیم ایجاد کند و استقلال به مراحل بالاتر صعود کند. اگر حواشی هفته های اخیر نبود، استقلال را آماده تر از سایر تیم های ایرانی می دیدم.

جماران

انتهای پیام


صدای زنجانجام باشگاه های اسیارسول کربکندیفوتبال ایران
sedayezanjannews.ir/nx4357


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»