کد خبر: 4395
1399/07/01 - 15:33


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان عنوان کرد:

کاهش 5درصدی جمعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان

آمارها بیان‌گر آن است استان زنجان در زمینه حاشیه‌نشینی پایین‌تر از نرم کشوری است و جزو 15 استان مشکل‌دار در کشور به شمار نمی‌‌آید و در ردیف 10 استان آخر است ولی با این حال مشکلات این مناطق قابل تأمل است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان جمعیت حدود 65 هزار نفری سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان نسبت به سال 90 با کاهش 5 درصدی مواجه شده است.

مسیح‌اله سلطانی امروز در پنجمین جلسه کارگروه امور اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان با اشاره به این‌که در زنجان حاشیه‌نشینی به مفهوم حلبی‌آباد  وجود ندارد که به طور کامل فاقد زیرساخت‌های اساسی از جمله آب، برق، گاز، تلفن باشد، اظهار کرد: تمامی سکونت‌گاه‌های مورد بحث، بخش و یا تمامی زیرساخت‌های اساسی را دارا هستند اما با این حال کیفیت این خدمات در برخی از موارد در مقایسه با بافت‌های اصلی شهری از شرایط قابل قبولی برخوردار نیستند.

به گفته این مسئول آمارها بیانگر آن است که خوشبختانه استان زنجان در زمینه حاشیه‌نشینی پایین‌تر از نرم کشوری است و جزو 15 استان مشکل‌دار در کشور به شمار نمی‌‌آید و در ردیف 10 استان آخر است ولی با این حال مشکلات این مناطق قابل تأمل است.

وی با تأکید بر این‌که در استان شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره درگیر موضوع حاشیه‌نشینی هستند، خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال 95 حدود 65 هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان ساکن هستند که نسبت به سرشماری سال 90 که 69 هزار نفر بوده 5 درصد کاهش یافته است.

وجود 9 منطقه غیررسمی در استان زنجان

سلطانی با بیان این‌که 9 منطقه در استان زنجان جزو محلات غیررسمی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده، استان در سال 95 نسبت به سال 90 بیشتر مهاجرفرست بوده است.

وی در ادامه به گزیده‌ای از چالش‌های پیش‌روی استان اشاره داشته و به لزوم توجه ویژه و نگاه انسانی، اخلاقی و دینی به ساکنان مناطق حاشیه‌نشین و نیز به حداقل رساندن تفاوت‌های کالبدی و اجتماعی آنان با دیگر مناطق شهری تأکید کرد و افزود: توجه ویژه به مناطق حاشیه‌نشین به علت اثرگذاری تحولات این مناطق در ظهور و بروز مسائل و چالش‌های اجتماعی و امنیتی امر ضروری است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به این‌که باید به مسئله حاشیه‌نشینی و حل مشکلات این مناطق به عنوان یک دغدغه ذهنی و تعهد نگاه کرد نه صرفاً یک مسئولیت اداری یادآور شد: با توجه به وجود مسئله حاشیه‌نشینی در استان، ضروری تا توجه ویژه‌ای به مبدأ و مناطق مهاجر فرست در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای مناطق حاشیه‌نشین مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت فعالیت صداوسیما در امر تغییر نگاه مردم نسبت به حاشیه‌نشینان

وی با تأکید بر این‌که مرکز صداوسیما، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مورد تغییر نگاه‌ مردم نسبت به حاشیه‌نشینان و تنظیم قضاوت‌ها و داوری‌ها در افکار عمومی و فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدام کنند به گونه‌ای که عزت و کرامت ساکنان محلات حاشیه‌نشین حفظ شود، بیان کرد: طرح اکرام و کمک‌های مومنانه به نیازمندان در حاشیه شهرها و سایر مناطق که مورد تأکید رهبری است همچنان از سوی دستگاه‌های عضو کارگروه مورد تقویت و پیگیری قرار گرفته و نسبت به اجرای گسترده‌تر آن همکاری لازم انجام شود.

سلطانی به ارائه بسته تحلیلی توسط ستاد استانی بازآفرینی شهری مستمل بر چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی در چهار حوزه نهادی و سازمانی، برنامه‌ریزی و پیشگیری، مالی و حقوقی و قانونی اشاره داشته و خاطرنشان کرد: ضروری است فرمانداران شهرستان‌های زنجان، ابهر، خدابنده و خرمدره نسبت به احصای عناوین وظایف و اختیارات مورد نیاز استان برای اجرای هر چه مطلوب‌تر برنامه‌های مربوط به مناطق حاشیه‌ای و پیگیری تصویب آن‌ها از مراجع ذی‌ربط اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که اداره کل کار و تعاون و  فنی و حرفه‌ای باید موضوع حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال در این محلات را در اولویت کار خود قرار دهند، افزود: با توجه به گزارش‌هایی که در مورد نقش موثر دفاتر تسهیل‌گری و بازتاب مثبت عملکرد این دفاتر منعکس می‌شود دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز نسبت به درخواست استقرار دفاتر مذکور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تقاضای طلاق در دنیا در مدت شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: در حال حاضر بحثی به عنوان طلاق کوویدی مطرح بوده و طبق آمارهای موجود ایران نسبت به دیگر کشورها در این بخش وضعیت بهتری دارد.

این مسئول به بررسی‌های انجام شده در مورد تعیین شاخص‌های نارضایتی اجتماعی در کشور اشاره داشته و یادآور شد: در این حوزه 9 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته که در با توجه به آمارهای موجود زنجان وضعیت خیلی خوبی در این بخش دارد.

942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسیح اله معصومیحاشیه نشینیسکونت گاه های غیررسمی
sedayezanjannews.ir/nx4395


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»