کد خبر: 3548
1399/03/24 - 13:2


ادامه پیگیری ابهام‌های پروژه پل امام حسن مجتبی (ع)

بدهی 17 میلیارد تومانی پل گلشهر

سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان: شهردار وقت در پل امام حسن مجتبی (ع) 17 میلیارد تومان بدهی به بار آورده است/ رئیس وقت شورای شهر زنجان و رئیس وقت کمیسیون ‏شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان: سکوت می‌کنیم/ رئیس شورای شهر زنجان: ادعای شهردار زنجان را باید بررسی کنم

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- موضوع از آنجایی شروع شد که معصومی شهردار سابق زنجان و شورای شهر وعده ساخت پل امام حسن مجتبی (ع) را در مدت یکسال دادند و 10 خرداد ماه سال 97 کلنگ ساخت آن را بر زمین زدند و 6 تیر ماه سال 98 با شعار «وعده یکساله تحقق یافت» اتمام ساخت پل را اعلام کردند. حالا با گذشت یک سال از آن روز و روی کار آمدن شهردار فعلی و برکناری برخی از اعضای شورای شهر، شهردار زنجان از  باز بودن پروژه و به پایان نرسیدن آن سخن می‌گوید و همین موضوع شعار «تحقق وعده‌ یکساله» را با ابهاماتی مواجه کرده است.

دلیل حبیب یگانه بر باز بودن پروژه به دلیل نیمه کاره رها شدن یوترن و گلایه‌های شهروندان از نبود پل عابر پیاده در این محور است.

شهردار زنجان در مورد چرایی نیمه کاره بودن یوترن پل امام حسن مجتبی(ع) مدعی است پل مذکور و یوترن در قالب یک قرارداد بوده و باید هم‌ زمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت چرا که در مصوبه‌ اجرای پل تقاطع غیرهمسطح امام حسن مجتبی اجرای یوترن، پل عابر پیاده و سایر موارد باید به صورت هم زمان انجام و مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت ولی در گذشته به دلیل مسائلی پل امام حسن را افتتاح کردند و پل دیگر( یوترن و عابر پیاده) ناقص مانده است در حالی که همه این‌ها یک پروژه بوده و یک قرارداد داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توضیحات ارائه شده، پروژه پل امام حسن مجتبی(ع) یکساله به پایان نرسیده است، گفت: بله. پروژه به لحاظ زمانی فعلاً باز است.

شهردار وقت در پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) 17 میلیارد تومان بدهی به بار آورده است

در این بین سعید عباسی، سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان نیز مدعی است پل امام‌حسن مجتبی(ع) حدود ۱۷ میلیارد تومان بدهی به بار آورده است و تا زمانی که بدهی این پروژه برطرف نشود پیمانکار تمایلی به تکمیل یوترن پل امام حسن مجتبی ندارد. این پروژه به لحاظ مالی دچار مشکل شده و تا زمانی که ۱۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار پروژه پل امام حسن مجتبی(ع) تسویه نشود پیمانکار حاضر نیست ادامه ساخت پروژه یوترن که در حال حاضر با پیشرفت 60 درصدی مواجه است را انجام دهد.

این مسئول مدعی است ساخت یوترن به دلیل قوسی که دارد پیچیده‌تر از پل امام حسن مجتبی (ع) است از طرفی طول این یوترن با پل امام حسن مجتبی(ع) برابر بوده و در حال حاضر نیز برای تکمیل آن علاوه بر تأمین طلب پیمانکار می‌بایست برای برطرف کردن معارض و تملکات اعتباراتی در نظر گرفت.

علامت‌های سوال

با توضیحات ارائه شده از سوی شهردار و سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان علامت سوال بزرگی در ذهن شهروندان بابت افتتاح یک ساله پل امام حسن مجتبی (ع) و وعده داده شده به آنان ایجاد شده است.

برخی مدعی‌اند شهرداری برای پرداخت هزینه‌های ساخت پل امام حسن مجتبی(ع) زمین‌هایی را به قیمت بسیار پایین از ارزش واقعی آن‌ها در اختیار پیمانکار پروژه (شرکت جهاد نصر) قرار داده است که این موضوع از سوی رئیس شورای شهر زنجان تکذیب شد.

رئیس وقت شورای شهر و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا سکوت کردند

در بررسی صحت موضوع با دویران، رئیس وقت شورای شهر زنجان و نیز حمیدی، رئیس وقت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان تماس حاصل شد که حمیدی در ابتدا توضیحاتی در این زمینه ارائه داد ولی در پایان عنوان کرد که «هیچ مصاحبه‌ای از وی در این زمینه منتشر نشود و ترجیح می‌دهد سکوت کند». دویران نیز در پاسخ عنوان کرد که «بنده مسئولیتی ندارم از مسئولان حاضر بپرسید بهتر می‌توانند پاسخ دهند.»

قرارداد یوترن و پل عابر پیاده ضمیمه قرارداد پل امام حسن(ع) بود

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان که در طول اجرای پروژه در شورای شهر حضور داشته و عضو کمیسیون عمران شورای شهر بود، در جریان کامل موضوع قرار دارد اما نظر دیگری داشته و معتقد است که قرارداد یوترن و پل عابر پیاده ضمیمه قرارداد پل امام حسن مجتبی (ع) بود ولی طبق قرارداد انجام شده باید هم زمان به اتمام می‌رسید.

به گفته این مسئول موضوع مالکیت‌ها و شکایات سبب شد پل به اتمام برسد ولی یوترن نیمه کاره ماند و در حال حاضر یوترن به یک قرارداد جداگانه تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پرداخت هزینه به شرکت جهاد نصر از سوی شهرداری برای انجام پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) و ابهامات مطرح شده در این زمینه این‌گونه عنوان کرد: جهاد نصر در ابتدا خدمت بزرگی برای شهرداری انجام داد چرا که 13.5 میلیارد تومان از هزینه پروژه را اسناد خزانه دریافت کرد در حالی که همین اسناد را در بازار با 60 درصد قیمت حدود 10 میلیارد تومان به زور به فروش می‌‌رسید چرا که اسناد خزانه سررسید 5 ساله داشته و نمی‌توان به قیمت واقعی به فروش رساند.

به گفته این مسئول جهاد نصر از شهرداری درخواست کرده برای مشارکت‌ در پروژه‌های دیگر به منظور رونق ساخت و ساز و تولید در شهر حاضرند تمامی اسناد خزانه را به قیمت روز دریافت کنند.

راشاد با اشاره با این‌که قرارداد پل امام حسن مجتبی (ع) به مبلغ 24 میلیارد تومان بسته شد، بیان کرد: پس از چند ماه انعقاد قرارداد پل با پیمانکار، قیمت‌ها در بازار با رشد چندین باره مواجه شد و همین موضوع منجر به بروز اختلافاتی بین جهاد نصر و شهرداری شد ولی با این وجود پروژه راکد نماند.

مصوبه هیئت دولت عامل بروز اختلاف بین شهرداری و جهاد نصر شد

وی با بیان این‌که شهرداری علاوه بر اسناد خزانه 13.5 میلیارد تومانی بخشی از مابقی مطالبات خود به پیمانکار را پرداخت کرد، افزود: مشکل اصلی در این پروژه مابه‌التفاوتی بود که به دلیل مصوبه هیئت دولت ایجاد شد به طوری که در این مصوبه شرکت‌هایی که پروژه‌هایی دارند و به سبب آن خسارت‌هایی را متحمل شدند کمیته‌ فنی تشکیل و براساس تصمیم این کمیته افزایش قیمتی که در پروژه‌ها به وجود آمده نظرنهایی صادر شود.

رئیس شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که با رشد قیمت مبلغ قرارداد پل امام حسن‌ مجتبی (ع) نیز بیش از 24 میلیارد تومان شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبلغ پروژه مذکور به 37 میلیارد تومان رشد پیدا کرده است از همین رو 13 میلیارد تومان مبلغ اضافه شده باید در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته و مجوز پرداخت آن صادر شود.

مطالبه دریافت مبلغ مابه‌التفاوت از سوی پیمانکار براساس صورت وضعیت‌های کاملاً مشخصی است

وی با اشاره به این‌که استناد مدیرعامل جهاد نصر بر افزایش قرارداد پروژه بر مصوبه مذکور دولت بود که ضمیمه قرارداد کردند، خاطرنشان کرد: مطالبه دریافت مبلغ مابه‌التفاوت از سوی پیمانکار براساس صورت وضعیت‌های کاملاً مشخصی است.

راشاد به پیگیری‌های انجام شده برای تشکیل کمیته فنی و بررسی و تصویب نرخ مازاد پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: طبق گفته شهردار زنجان این کمیته به زودی تشکیل می‌شود تا تسویه‌ حساب با شرکت جهاد نصر انجام شود.

ادعای شهردار زنجان را باید بررسی کنم

وی در پاسخ به این سوال که آیا گفته‌های شهردار زنجان مبنی بر باز بودن پروژه پل امام حسن مجتبی(ع) و تمام نشدن یک ساله آن را تأیید می‌کنید؟ تصریح کرد: بنده در آن زمان که عضو کمیسیون عمران شورای شهر بودم از جزئیات قرارداد اطلاع دارم ولی در مورد ادعای شهردار باید جزئیات قرارداد را مجدداً باید بررسی کنم.

رئیس شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که اقداماتی که شرکت جهاد نصر در پل امام حسن مجتبی (ع) انجام داد از توان هر شرکت دیگری خارج بود و در صورت مواجه با مشکلات پیش آمده در طول انجام پروژه یقیناً آن را متوقف می‌کرد، خاطرنشان کرد: حل هر کدام از مشکلات از قبیل ( خط لوله گازی که از زیر پل رد شد، برطرف شدن معارض‌ها و غیره) کار بزرگی بود که مانع اجرای پروژه نشد.

نه تنها جهاد نصر بلکه هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند قراردادی را تا بی‌نهایت باز بگذارد

وی در پاسخ به این سوال که شما در طول اجرای پروژه پل با توجه به مسئولیت‌تان در شورای شهر و در جریان جزئیات قرارداد بودید حالا با توجه به قرارداد منعقده بین شهرداری و جهاد نصر می‌توان گفت این پل یکساله به اتمام رسیده است یا خیر؟ بیان کرد: طبق قرارداد کارفرما مکلف بود تمام معارضان به وجود آمده در طول انجام پروژه را حل و فصل کند، نه تنها جهاد نصر بلکه هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند قراردادی را تا بی‌نهایت باز بگذارد، چون این موضوع به رویه عادی حل نشد نیاز به توافق بین شهرداری و شرکت جهاد نصر است چون هر کدام دلایل خود را دارند.

راشاد در ادامه یادآور شد: با توجه به کار جهادی شرکت جهاد نصر در انجام پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) و نیز به منظور حل مشکل به وجود آمده، شهرداری موظف است همکاری لازم را با شرکت مذکور در پروژه پل داشته باشد.

رئیس شورای شهر زنجان این موضوع را که شهرداری برای پرداخت بخشی از هزینه‌های پروژه زمین‌هایی را با قیمت کارشناسی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن‌ها در اختیار شرکت جهاد نصر قرار داده و به نوعی تهاتر انجام داده است را تکذیب کرد و افزود: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد چون تمام توافقاتی که بین شهرداری و جهاد نصر در پروژه انجام می‌شد توسط کارشناسان سه نفره دادگستری بود و همه مراحل به صورت قانونی طی شد و موضوع عنوان شده به هیچ عنوان صحت ندارد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپل امام حسن(ع) زنجانمسیح اله معصومیشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3548


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»