کد خبر: 4467
1399/07/08 - 12:43


صدای زنجان در پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور‌باز هم درخشید؛

صدای زنجان، فاتح جشنواره شمالغرب

پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور‌ نفرات برگزیده خود را شناخت و گروه رسانه‌ای صدای زنجان توانست با کسب 2 مقام اولی و 2 مقام سومی عنوان رسانه برتر این جشنواره را از آن خود کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور‌ نفرات برگزیده خود را شناخت و گروه رسانه‌ای صدای زنجان توانست با کسب 2 مقام اولی و 2 مقام سومی عنوان رسانه برتر این جشنواره را از آن خود کند.

در پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور هیئت داوران در بخش جنبی «مرتضی شیرمحمدی» از روزنامه صدای زنجان را برای اثر «سالاری المان‌های‌ شهری در زنجان» به عنوان نفر برگزیده انتخاب کردند و در بخش ویژه با محوریت «ایثار و فرهنگ شهادت»به ترتیب از اول به سوم، «یاشار آذرتاش» از خبرگزاری اردبیل با اثر «چرا سردارها بی‌دست می‌شوند» نفر اول، سمیه محرمی از خبرگزاری فارس «جریان دلداری مدافعان حرم توسط حاج قاسم» نفر دوم و طاهره نویداری از ندای قلم با اثر «قلب روستاییان در دل این خانه می‌تیپد» مقام سوم را از آن خود کردند. همچنین در محور گام دوم انقلاب، حسن سروری از نشریه آینده اردبیل با اثر «بگذارید جوانان به صحنه بیایند» مقام سوم و میلاد رحمان شکرگزار از نشریه طلوع فردا با اثر «ویکتورینی که خاک می‌خورد» مقام دوم را از آن خود کردند و هیئت داوران در این بخش برای مقام اول اثری را حائز عنوان ندانست.

در بخش اصلی جشنواره نیز در بخش عکس مقام سوم به  اثر «سایه سنگین کرونا بر سر کارگران» اثر علی کابلی بدیهی از شهریار نیوز، مقام دوم به اثر«انتخابات در روستاهای برفی ارومیه» اثر مجتبی اسماعیل‌زاده از خبرگزاری تسنیم و مقام اول به اثر«عاشقان والیبال در انتظار شور و شوق دوباره» اثر سهیل فرجی از خبرگزاری ایسنا تعلق گرفت.

همچنین در بخش تیتر مقام سوم به «هیس! پرواز خواب است» اثر مهدی سهرابی از روزنامه صدای زنجان، مقام دوم «برف بارید، بنزین گران شد و مردم عیدی گرفتند» اثر صغری محمدی از هفته نامه صیانت و مقام اول «گدایان منعم و فقیران شاه»اثر پریسا یوسفی از خبرگزاری ایسنا رسید.

در بخش خبر نیز مقام سوم به اثر«حکایت شیر آب بازار زنجان» اثر فوزیه مهدیون از نشریه زنگان امروز و مقام دوم با اثر «کوچ عشایر شاهسون در زمانه کرونا» اثر نعمت منعم‌زاده از خبرگزاری ایرنا رسید و هیئت داوران در این بخش برای مقام اول اثری را حائز عنوان ندانست.

در بخش سرمقاله نیز هیئت داوران دو اثر«پول و خواص نفرت انگیز آن» اثر وحید حاج سعیدی از آسا خبر و «چالشهای اجتماعی و رسانه‌های نو» اثر سید مصطفی جمشیدی از زمانه اردبیل را شایسته تقدیر معرفی کرده است  و مقام دوم مشترکا به دو اثر «اعتراض مردم حق قانونی مردم است» اثر لیلا نورانی زنوزی از ندای قلم و «تقلا در عسر و حرج فرهنگ» اثر فرهاد باغ شمال از پایگاه خبری همنوا رسید و هیئت داوران در این بخش برای مقام نخست اثری را حائز مقام ندانسته است.

در بخش یادداشت نیز هیئت داوران دو اثر «کوریم و نمی‌بینیم ورنه همه بیماریم» اثر ثریا خواصی از مردم نو و «اگر روزنامه نداریم صدا و سیما هم نداریم» اثر حامد عاطفی‌فر از مهد تمدن را شایسته تقدیر دانست و مقام سوم به اثر «اندر امیدواری» احسان شامی از روزنامه سرخاب و مقام دوم به اثر « توفیق خصوصی سازی» میلاد رحمان شکرگزار از هفته نامه طلوع فردا و مقام اول به اثر «قدیم‌ها جنگ داشتیم الان همه چیز» ساناز شهابی از دیبا خبر تعلق گرفت.

در بخش صفحه‌آرایی نیز هیئت داوران «علیرضا محمدپور» از روزنامه مهد تمدن تبریز و «ناصر دبیر» از هفته نامه فیروز تبریز را در شایسته تقدیر عنوان کردند و مقام سوم به «جواد کریمی» از روزنامه زنگان امروز و مقام دوم به «حمید رضا خیری» از هفته نامه آذرپیام و مقام اول به «فاطمه سیاحتی» از هفته نامه موج بیداری رسید.

در بخش مصاحبه نیز مقام سوم به سه اثر «جهل انسان را قرار است ادبیات از بین ببرد» اثر مریم رضایی از خبرگزاری ایبنا و «اجبار نیست استقبال می‌کنند» اثر فوزیه مهدیون از صدای زنجان و «شفیقه‌ای در دنیای نقاشی و عقاشی» اثر توحید محمدپور از ندای قلم به صورت مشترک رسید و هیئت داوران در این بخش اثری را حائز مقام دوم و اولی ندانستند.

در بخش گزارش نیز هیئت داوران سه اثر «رنسانس مطبوعات» اثر حبیب یزدانی از هفته‌نامه طلوع فردا و «گهواره جنبان کودکان زلزله زده کجاست؟» اثر طاهره نوید‌آریان از ایرنا و «واکنش به یک بازدید جوجه‌ای» اثر یوسف ناصر از هفته نامه پیام زنجان را شایسته تقدیر عنوان کردند و مقام سوم به اثر «کاهش بی‌سابقه موجودی کتاب در کتابفروشی‌ها» از مریم رضایی از خبرگزاری ایبنا و مقام دوم به اثر «مهمان تبریزی گورستان نوغم خالق؛ قله ماندگار شعر و ادب» ژینوس اکبرزاده از فارس و مقام اول به اثر «یک جهان وعده» لیلا محمدی از پایگاه صدای زنجان رسید.

شایان ذکر است در بیانیه هیات داوران پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور آمده است جشنواره‌هاي مطبوعات اعم از ملي، منطقه‌اي و محلي رويدادي مبارك است كه مي‌تواند تاثيري چشمگير در ارتقاي سطح روزنامه‌نگاري كشور داشته باشد و برگزاري پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمال غرب کشور‌، اقدامي خجسته و ميمون است كه تداوم برگزاري آن مي‌تواند نويدبخش ظهور عرصه‌هاي جديدتر براي ارايه آثار قوي در عرصه رسانه‌اي كشور باشد.

همچنین داوران با بررسی 422 اثر در بخش‌های مختلف بر این باورند کارهای ارايه ‌شده نسبتاً قابل ‌قبول بوده است، هر چند انتظار مي‌رفت كميت و كيفيت آثار ارايه ‌شده فراتر از وضع موجود باشد. در بخش خبر، ضعف استفاده درست از عناصر خبر و به كار بردن پيشينه و تكنيك‌هاي خبرنويسي مشهود بود. تیتر بسیاری از اخبار ضعیف و فاقد جذابیت بود بیشتر اخبار در قالب «وی گفت» و «وی افزود» تنظیم شده بود و فاقد جزئیات پیشینه و اطلاعات لازم بودند. سوگیری مستقیم و ارایه دیدگاه‌های شخصی در بعضی اخبار مشاهده می‌شود بسیاری از لیدها اخبار اصلاحاً شسته رفته نیستند و رعایت بیش از پیش آئین نگارش فارسی و پرهیز از استفاده از واژه‌هایی که چیزی به خبر نمی‌افزایند توصیه می‌شود. در دو بخش گزارش و گفت‌وگو که از ارکان اصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستند، آثار ارایه شده گویای ظرفیت‌ها و انتظارات در این دوره از جشنواره نبود. ضعف اطلاعات و نارسایی در محتوای آثار و نیز ساختارهای غیرجذاب و گیرا، عمده‌ترین کاستی‌های این دو بخش بودند. گرچه بارقه‌هایی از کار خوب هم قابل تأمل بود.

همچنین در بخش مقاله و تیتر دقت بیشتر و توجه ویژه به رویدادهای محلی‌، خبری گرچه‌ مشهود بود، اما تلاش‌های چشمگیری در این بخش را شاهد بودیم در انتخاب تیترها باید با پرهیز از تیترهای تکراری‌، شعاری و یا نقل قول‌های ساده به معنای واژه‌ها بیشتر دقت کنیم.

در مورد یادداشت فراموش نکنیم توجه به ساختار یادداشت شامل ورودی، بدنه ‌شامل پارگراف‌های مرتبط بهم و پایان بندی مرتبط با ورودی در بسیاری از آثار دیده نمی‌شود بعضی از مقاله‌ها کپی بدون ذکر منبع است.

تیتر بسیاری از آثار ارسالی فاقد جذابیت حداقلی است وحدت موضوع در بیشتر آثار مشاهده نمی‌شود و مطالب بیشتر به سمت دل نوشته رفته است.

در بخش صفحه‌آرايي، خوشبختانه صفحه‌آرایی نشریات بسیار خوب بودند‌، زیبایی و شادابی نگاه درست به مخاطبان‌، چینش خوب، استفاده از تصاویر و رنگ در اندازه‌های مناسب‌، سفید خوانی همه کمک کرده‌اند که نشریات جذابیت بصری بیشتری داشته باشند همچنان باید بدانیم فرم می‌تواند محتوا را نجات دهد.

در بخش عکس نیاز به کار زیاد داریم، فراموش نکنیم در بسیاری از نشریات عکس ویترین نشریه است و عکس خوب هم نشان می‌دهد و هم حرف می‌زند.

در مجموع، نگاه دقيق‌تر به سوژه‌ها و پرداختن عمیق به جزئيات، تاكيد بيشتر بر سوژه‌هاي محلي و بومي، پرهيز از كلي‌گويي و تطويل كلام و تاكيد بر رعايت ايجاز، بيان مستند و به‌ دور از حُب و بُغض مسايل و رعايت تكنيك‌هاي عرصه‌هاي مختلف روزنامه‌‌نگاري اصولي هستند كه رعايت آنها نقش بسزايي در اعتلاي سطح آثار خواهد داشت. 

شایان تاکید است عدم آشنایی جمعی از شرکت کنندگان در جشنواره با تکنیک‌های روزنامه‌نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت‌الشعاع قرار داده است که به با‌ور هیات داوران برگزرای کارگاه آموزشی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هيات‌ داوران هر چند احتمال خطاهاي سهوي را در ارزيابي‌هاي خود منتفي نمي‌داند ولي با تمام توان كوشيده است در كمال بي‌طرفي و تنها با رعايت معيارهاي علمي و حرفه‌اي، آثار برجسته‌تر را برگزيند.

بديهي است معرفي آثار برتر به معناي ناديده گرفتن اعتبار و ارزش ساير آثار نيست.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرتضی شیرمحمدیجشنواره شمالغربرسانه
sedayezanjannews.ir/nx4467


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»