الهام احمدی- سیدمحسن نجفیان رئیس
دانشگاه زنجان دیروز در نخستین نشست خود با اصحاب رسانه پس از فعالیت رسمی وی در
کسوت ریاست دانشگاه در پاسخ به سؤال صدای زنجان در زمینه منفعل بودن دانشگاه و عدم
ورود آنان در معضلات و بحرانهای موجود استان در حوزههای مختلف زیستمحیطی، آسیبهای
اجتماعی و غیره و مشروطکردن اقدامات و پژوهشهایشان به عقد قرارداد با سازمانهای
مرتبط عنوان کرد: در زمینه حل هر مسئلهای دستگاه متولی وجود دارد و دانشگاه
رأساً نمیتواند برای حل بحران محیط زیست ورود کند و در صورتی که از دانشگاه
خواسته شود میتوانیم ورود کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال صدای زنجان
در این زمینه که چند درصد اولویتهای پژوهشی دانشگاه به بحرانها و معضلات مطرح در
استان مرتبط است، گفت: اولویتبندی پژوهشهای انجام شده در دانشگاه زنجان ممکن است
با الویتبندیهای دستگاههای متولی در استان متفاوت باشد این به معنی فعالیت
جزیرهای دانشگاه نیست بلکه اولویت پژوهشها براساس گرایش و تعریفی است که پژوهشگر
از یک مسئله در ذهن دارد زمینه پژوهش خود را مشخص میکند هر چند سالانه پیشنهادات
دستگاهها و سازمانها به دانشگاه ارائه میشود ولی هیچ شخصی نمیتواند پژوهشگر
را ملزم به انجام پژوهش در مورد مسئله خاص بکند چرا که هر پژوهشگر زمینه فعالیتی
خود را براساس تخصص و رشته فعالیتی خود انجام میدهد.
نجفیان تصریح کرد: کارگروهی ذیل شورای
برنامهریزی استان که مسئولیت تمام در زمینه مسائل توسعهای استان بر عهده دارد و
ریاست آن بر عهده استاندار است، تشکیل شده با نام پژوهش و فناوری است که دانشگاه
نیز به عنوان دبیرخانه این کارگروه فعالیت میکند مسائل و مشکلات دستگاهها در این
کارگروه مطرح و ما نیز سالی دو بار به فراخوان ملی میگذاریم و از پژوهشگران خارج
از استان نیز دعوت به همکاری میکنیم. اگر معضلاتی همچون آسیبهای اجتماعی، بحران
آب، زیست محیطی و غیره در استان وجود دارد دستگاههای متولی باید این معضلات را در
قالب یک پروژه تعریف کرده و به کارگروه ارائه کنند تا اعتبار لازم در سازمان
برنامه و بودجه استان تأمین شده و مراحل بعدی انجام پژوهش طی شود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در زمینه
تندوریهای سیاسی موجود در سالهای گذشته در بین دانشجویان دانشگاه زنجان و روند
رو به بهبود آن در سالهای اخیر و نیز برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه
زنجان ابراز کرد: عموم جامعه دانشگاهی در کنار فعالیتهای علمی و پژوهشی در حوزههای
دیگر اجتماعی و سیاسی نیز فعال هستند و دانشگاهها بستر شکلگیری اینگونه فعالیتها
را نیز آماده کردهاند که در سطح دانشجویان بیشتر نمود داشته و دانشجویان و جامعه
دانشگاهی زنجان در دهه اخیر همواره شاهد این فعالیتها در محیط خود بودهاند هر
چند در مواقعی تندرویهایی هم مشاهده شده اما آن چیزی که مهم است این است که
دانشجویان در این محیط تمرینی برای حضور در اجتماع داشته و خودشان این برنامهها
را طرحریزی و اجرایی میکنند و در چند سال اخیر شاهد گسترش فضای باز سیاسی در
دولتهای یازدهم و دوازدهم بودهایم و در حجم بسیار وسیعی از حرکتهای تند فاصله
گرفته شده است.
تاکنون کرسیهای آزاداندیشی
به مفهوم واقعی در دانشگاهها برگزار نشده است
رئیس دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد:
متأسفانه هنوز از نظر رشد سیاسی و بلوغ فکری به مرحلهای نرسیدیم که بتوانیم به
معنای واقعی کرسیهای آزاداندیشی را در سطح دانشگاهها داشته باشیم ولی جلسات
مناظره و تریبونهای آزاد دانشجویی که میتواند برشهایی از این کرسیهای آزاداندیشی
باشد در سطح دانشگاهها فعال بودند و با آرامش و سعه صدر صاحبان ایدهها و تفکرات
مختلف در طول سالهای اخیر برگزار شده است.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در زمینه
توسعه رشتههای دانشگاهی نیز یادآور شد: توسعه رشتههای دانشگاهی یکی از راهبردهای
اساسی هر دانشگاهی بوده و ما در این زمینه کار میکنیم اما این حرکت شاید شتابش
مانند ده سال گذشته نباشد اما براساس برنامه راهبردی 10 ساله برنامهریزی کردهایم
و ایجاد 12 رشته جدید در مقاطع مختلف در
حال بررسی است و برای چند رشته برای مهرماه سال ۹۷ موافقت آن اخذ شده است که از
کنکور امسال پذیرش دانشجو در این رشتهها
را داریم.
دانشگاه زنجان در ارتباط با
صنعت ضعف دارد
این مقام مسئول با تأکید بر ضعیف بودن ارتباط دانشگاه با صنعت
استان تصریح کرد: باید اقرار کنیم که خیلی از دانشگاهها در این زمینه نقص و ضعف
داشته و ارتباط مستقیم و پررنگ بین دانشگاهها و صنعت نبوده و نیست و دانشگاه
زنجان هم از این آسیب رنج میبرد که علل زیادی نیز برای آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی
ضعیف بودن ارتباط بین صنعت و دانشگاه را در سیاستگذاری اقتصادی و سرمایهگذاری
صنعتی عنوان کرد و افزود: متأسفانه صنعت رقابتی نیست و اقتصاد بر پایه رقابت شکل
نگرفته است و پویا و متحرک نیست وقتی که رقابت در این فضا وجود نداشته باشد به
حالت سکون عادت پیدا کرده و نیازی به نو آوری و خلاقیت احساس نمیشود در نتیجه
نیازی به استمداد و کمک از دانشگاهیان نمیبیند.به همین دلیل خیلی از صنایع با وضع
موجود سالهاست به حیات خود ادامه داده و نیازی به خلاقیت و تغییر نمیبینند.
نجفیان در ادامه دومین عامل در ضعیف کردن
ارتباط بین صعنت و دانشگاه را در سایستگذاری علمی عنوان کرد و گفت: بخشی از سیاستگذاری
علمی جامعه به سمتی است که توان و انرژی اعضای هیئت علمی به سمتی هدایت میشود که
ماحصل آن متمایل کردن آنان به چاپ مقالات در مجلات بینالمللی بوده و همین عامل در
ارتقاء امتیازات اعضای هیئت علمی تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه امیدواریم سیاستگذاریها
به سمتی پیش رود که خود دانشگاهیان احساس نیاز کرده و به سمت اقتصاد کشور حرکت
کنند و با آنها در ارتباط بوده و ارزش افزوده بیشتری خلق کنند، تصریح کرد: در
تلاشیم تا از مسئله پژوهش صرف خارج شده و به سمت کارآفرینی پیش رویم که در این
راستا پارکهای علم و فناوری نیز شکل گرفته و بر تقویت آنها تأکید میشود.
دانشجوی ستارهدار نه ولی
مشروط داریم
وی در ادامه در پاسخ به دیگر سؤال صدای
زنجان در زمینه تعداد دانشجویان ستارهدار در دانشگاه زنجان نیز گفت: در دانشگاه
زنجان خوشبختانه دانشجوی ستارهدار نداریم ولی دانشجوی مشروط داریم که با لحاظ
کردن تعهداتی در حال تحصیل هستند و مرجع تشخیص آن نیز از سوی سازمان سنجش انجام میشود
این بحث در حالی مطرح است که نه تنها در دانشگاه زنجان بلکه در دانشگاههای سراسر
کشور نیز در یکی دو سال اخیر دانشجوی ستارهدار نداشتند.
در اغتشاشات اخیر نیز هیچ دانشجویی از
دانشگاه زنجان بازداشت نشده بود ولی براساس شنیدههایم یک نفر از دانشجویان استان
غیر از دانشگاه زنجان به مدت دو سه روز بازداشت بوده که پس از آن آزاد شده و حتی
سر جلسه امتحان نیز حاضر شده است.
رصد سلامت جسمی و روانی
دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه
رئیس دانشگاه زنجان در ادامه پاسخ به
صدای زنجان در زمینه رصد سلامت روانی- جسمی دانشجویان دانشگاه در طول دوره تحصیل
آنها با توجه به شیوع اعتیاد در بین دانشجویان نیز اینگونه عنوان کرد: دانشجویان
در بدو ورود به دانشگاه سلامت روان آنها در غالب طرح پایش سلامت روان توسط
متخصصان خارج از دانشگاه مورد سنجش قرار گرفته و از آنان تستهای سلامت روان اخذ
میشود که در این بخش نیز دانشجویانی که با مشکلاتی مواجه هستند در طول دوران
تحصیلشان با مرکز مشاوره در ارتباط بوده و رصد میشوند.در این بین به منظور بررسی
سلامت جسمی دانشجویان نیز فراخوانهایی برای انجام برخی از معاینات به دانشجویان
ابلاغ میشود و دانشجو برای انجام این معاینات مختار است و دانشگاه مسئولیتی در
این زمینه ندارد.
وی در ادامه شفافیت اطلاعاتی را یکی از
ویژگیهای بارز کشورهای توسعهیافته دانست و خاطرنشان کرد: عامل اصلی این شفافیت
اطلاعات کار رسانهها بوده که حداکثر اطلاعات به صورت واضح و مستقیم
در جامعه جاری میشود.
نجفیان تصریح کرد: دانشگاه زنجان به
عنوان قطب آموزش عالی و دانشگاه مادر استان مطرح بوده و به عنوان دانشگاه جامع در
استان به فعالیت میپردازد و نقش ناظر را
در این راستا ایفا میکند.
تحصیل 10 هزار و 500 دانشجو در
دانشگاه زنجان
وی با
ارائه آمار دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه زنجان ابراز کرد: هم اکنون
بالغ بر 10 هزار و 500 دانشجو در دانشگاه زنجان مشغول به تحصیل هستند که از این
تعداد 2 هزار و ۹۳۰ نفر در دوره کارشناسی، ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد
و ۷۰۰ دانشجو در مقطع دکترا را شامل میشوند.
وی با تأکید بر اینکه 402 نفر عضو هئیت
علمی دانشگاه زنجان هستند، عنوان کرد: بیش
از ۳۰۰ استاد مدعو نیز با این دانشگاه همکاری دارند که این تعداد دانشجو و اعضای هئیت علمی سرمایه عظیم برای جامعه علمی استان محسوب میشوند.
رئیس دانشگاه زنجان در پاسخ به سؤالی در
زمینه عدم تعامل و ارتباط دانشگاه با سازمانها و دستگاههایی همچون اتاق بازرگانی
در برقراری ارتباط با کشورهای دیگر عنوان کرد : در زمینه اتاق بازرگانی ارتباط
بخصوصی نداشتهایم و ارتباطات دانشگاه باید در چارچوب ارتباطات علمی بوده و اگر
هیئتی به استان سفر کند که امکان و ظرفیت همکاری علمی مطرح باشد در این زمینه
دانشگاه وارد شده است و در صورت حضور سفرای کشورهای دیگر در استان در جلسات آنان
شرکت کرده و مشتاق به ایجاد ارتباط در این زمینه هستیم.
فعالیت 14 واحد دانشبنیان در
مرکز رشد دانشگاه زنجان
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ واحد
دانشبنیان در مرکز رشد این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، گفت: در یک سال گذشته
سه واحد دانشبنیان به ۱۱ واحد دیگر اضافه شده که گرچه رضایتبخش نیست، اما رشد آن
مطلوب است.
رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه
فعالیتهای بینالمللی دانشگاه زنجان به صورت فعالیتهای مشترک و به صورت پژوهش
مختلف و مقالات پیگیری میشود، ابراز کرد: در سالیان اخیر دانشگاههایی که در سطح
کشور دانشجوی خارجی پذیرفتهاند، انگشتشمار بوده است.
نجفیان ادامه داد:حضور دانشجویان خارجی
دارای تبعات اجتماعی فرهنگی و غیره بوده و باید تسهیلات رفاهی و کنسولی لازم برای
آنها فراهم شود و در مجموع سختی راه در این مسیر زیاد است، اما حضور دانشجویان
خارجی فواید بسیاری دارد.
حل مشکل خوابگاه صدرا نیاز به
ورود مرجع فرادانشگاهی دارد
رئیس دانشگاه زنجان در رابطه با مشکلات
خوابگاه صدرا نیز با بیان اینکه این خوابگاه مشکلات زیادی را ایجاد کرده و موضوع
را فرادانشگاهی و فرا استانی کرده و بخشی از وزارتخانه را نیز درگیر کرده است،
گفت: در این رابطه باید یک مرجع فرادانشگاهی ذیصلاح وارد شده و این موضوع را حل
کند و یا باید در این رابطه سازش صورت گرفته و یا خوابگاه به دانشگاه واگذار شود.
وی با اشاره به اینکه برای انجام معامله
و خرید خوابگاه از سرمایهگذار در چارچوب قانون اعلام آمادگی میکنیم، تصریح کرد: مهمترین مسائل اختلافی سرمایهگذاران
خوابگاه خصوصی صدرا که در داخل دانشگاه زنجان ساخته شده است، با مسئولان دانشگاه
زنجان درباره میزان شهریه دریافتی است همین اختلاف و ضعف در عقد قرارداد همکاری و
ساخت خوابگاه باعث شده بیش از 3 سال دانشجویان دغدغه میزان پرداختی شهریه را داشته
باشند.
#رئیس دانشگاه زنجان، نجفیان، دانشجوی
ستارهدار