کد خبر: 4591
1399/07/21 - 13:16


100 میلیون برای تعمیر ماشین آتش‌نشانی ارمغانخانه نیازمندیم

ماه‌هاست که خودروی آتش‌نشانی شهر ارمغانخانه انتظار تعمیر را می‌کشد اما هنوز 100 میلیون تومان لازم برای این تعمیر تهیه نشده است و برای اطفای حریق از خودروهای روستاهای اطراف استفاده می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که مغازه‌ای در شهر ارمغانخانه زنجان را نشان می‌داد که دچار حریق شده و پس از گذشت ساعاتی از آتش‌سوزی خودروی آتش‌نشانی از روستای «سهرین» برای اطفای حریق به منطقه اعزام می‌شود. حالا این  سوال پیش می‌آید که چرا شهر ارمغانخانه با وجود داشتن ایستگاه آتش‌نشانی دست به دامن آتش‌نشانی روستای سهرین شده است.

شهردار ارمغانخانه در پاسخ به این سوال اظهار می‌کند: در محل حادثه لاستیک و مواد اشتعال‌زا وجود داشت که باید با کپسول‌های آتش‌نشانی، آتش را خاموش و سپس از آب برای خنک نمودن محل استفاده می‌شد و چون با مخزن آب پشت نیسان این حریق خاموش شد، مردم گمان نداشتند که آتش‌سوزی که وسیع بود توسط نیسان خاموش شود و زمانی ماشین آتش‌نشانی از سهرین در محل حادثه حاضر شد که حادثه رفع شده و آتش خاموش شده بود.

یوسف ملایی با بیان اینکه شهر ارمغانخانه دو خودروی نیمه‌سنگین «نیسان مستهلک» و یک «کامیونت» آتش‌نشانی دارد، می‌افزاید: هم اینک کامیونت آتش‌نشانی شهرستان ارمغانخانه نیاز به تعمیر دارد و هزینه تعمیر آن حدود 100 میلیون تومان برآورد شده است.

وجود روستاهایی با راه‌های صعب‌العبور در قره‌پشتلو

وی از اینکه منطقه قره‌پشتلو وسیع بوده، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: بخش قره‌پشتلو با حدود 50 روستا دارای سکنه که برخی از روستاها دارای راه‌های صعب‌العبور از جمله روستای جزوان است، تنها سه ایستگاه در سهرین، حاج‌سیران و ارمغانخانه دارد که این تعداد جوابگوی این منطقه نیست.

95درصد آتش‌سوزی‌ها در روستاها رخ می‌دهد

این مسئول با بیان اینکه ایستگاه آتش‌نشانی ارمغانخانه روستاهای اطراف شهرستان را نیز پشتیبانی می‌کند، خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر اهالی منطقه به کار کشاورزی مشغولند آتش‌سوزی‌های مزارع و یا انبار گندم در این بخش بیشتر اتفاق می‌افتد بطوری‌که 95درصد آتش‌سوزی‌ها در روستاهای اطراف شهر ارمغانخانه رخ می‌دهد و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در ارمغانخانه اقدام به اطفای حریق در این روستاها می‌کند.

وی بر این باور است: در دو سال اخیر هیچ حمایتی از سوی مسئولان استان در راستای ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کمک و تامین ماشین‌آلات عمرانی نشده و هم اکنون نیز شهرداری شهر ارمغانخانه هزینه تعمیر خودروی آتش‌نشانی را تامین می‌کند.

شهردار ارمغانخانه از کمبود خودروهای آبرسانی و آتش‌نشانی برای اطفاء حریق در منطقه قره‌پشتلو ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: روستاهای صعب‌العبوری در این منطقه وجود دارد که در صورت آتش‌سوزی، اعزام خودروهای آبرسانی و آتش‌نشانی به محل حادثه بیش از یک ساعت زمان می‌برد و ممکن است به دلیل شدت آتش‌سوزی نیاز به آبرسانی مجدد داشته باشد که تا به ایستگاه برگردد خسارات جبران‌ناپذیری به منطقه وارد می‌شود.

ایستگاه آتش‌نشانی ارمغانخانه از نیروهای متخصص بهره‌مند است

رحیم افشاری، رئیس شورای شهر ارمغانخانه نیز با بیان اینکه ایستگاه آتش‌نشانی ارمغانه فعالیت 100درصدی داشته و همچنین از نیروهای متخصص برای اطفای حریق بهره‌مند است، می‌گوید: آتش‌سوزی در ارمغانخانه یک حادثه همیشگی است و هر هفته شاهد اینگونه حوادث هستیم زیرا منطقه کشاورزی بوده و احتمال آتش‌سوزی گندم‌زارها و یا انبار گندم وجود دارد و با توجه به اینکه متاسفانه حتی در برخی از دهیاری‌های روستاها کپسول اطفای حریق وجود ندارد، خودروهای آتش‌نشانی مستقر در ایستگاه آتش نشانی در ارمغانخانه عازم اطفای حریق می‌شوند.

وی به روستای 2 هزار نفری مشکین در بخش قره‌پشتلو اشاره می‌کند و تصریح میکند: روستای مشکین با جمعیت بالایی که دارد هنوز مجهز به ایستگاه آتش‌نشانی با حتی کپسول آتش‌نشانی هم نیست و برای همین در صورت آتش‌سوزی در این منطقه ایستگاه آتش‌نشانی ارمغانخانه برای اطفای حریق دست به کار می‌شود.

رئیس شورای شهر ارمغانخانه به فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره آتش‌سوزی که اخیرا در ارمغانخانه رخ داده بود اشاره می‌کند و ابراز می‌کند: با وجود اینکه کامیون آتش‌نشانی در ارمغانخانه نیاز به تعمیر اساسی داشته، آتش توسط نیسان آتش‌نشانی خاموش شد و در مرحله آخر خودورهای آتشنشانی از سهرین در محل حاضر شد و حتی یکی از مامورین شهرداری نیز در این حادثه دچار مصدومیت و سوختگی شده و هم اکنون در بیمارستان بستری است.

به گفته این مسئول، در صورت آتش‌سوزی در این منطقه و روستاهای اطراف خودروهای آتش‌نشانی از روستای سهرین، حاج‌سیران و یا ارمغانخانه برای اطفا حریق اعزام می‌شوند. گفتنی است؛ فاصله روستای سهرین تا ارمغانخانه 17 و حاج سیران تا ارمغانخانه 37 کیلومتر است.

شهردار ارمغانخانه با تاکید بر اینکه خودروی آتش‌نشانی برای ایستگاه ارمغانخانه از سوی شهرداری شهر درخواست شده است، اعتقاد دارد: بخش قره‌پشتلو وسیع بوده و وجود 3 ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه 20 هزار نفری نمیتواند به طور 100درصدی پوشش دهد و مدیریت کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران استان میتوانند در تامین خودروهای آتش نشانی و کمک به تامین هزینه تعمیر کامیونت آتش نشانی دخیل باشند.

نصب شیرهای هیدرانت در روستاها لازم است

وی همپنین نصب شیرهای هیدرانت آتش نشانی در روستاهای قره‌پشتلو را راه حل مناسب و سریع اطفای حریق عنوان می‌کند و می‌گوید: شیرهای هیدرانت می‌تواند از خسارات جدی جلوگیری کند و  در روستاهای کوچک نیز با وجود این شیرآلات در صورت حریق نیاز به خودروهای آتش‌نشانی نیست.

این درحالیست که مدیر بحران استان و مدیرکل پدافندغیر عامل استان بر این باورند که ایستگاههای آتش‌نشانی از بخش‌های هر شهرداری محسوب می‌شود و شهرداری وظیفه تامین و نگهداری خودروهای آتش‌نشانی را دارند.

صفی‌اله کرامتی، مدیرکل بحران استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با نصب شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی در روستاها مخالف بوده و اظهار می‌کند: در روستاها فشار آب زیاد نبوده و نصب این شیرالات در روستاها راه حل مناسبی برای اطفا حریق نیست.

943

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتش نشانی ارمغانخانهیوسف ملاییاتش سوزی
sedayezanjannews.ir/nx4591


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»