کد خبر: 4595
1399/07/21 - 15:56


پاسخ مدیرکل محیط زیست استان در واکنش به اعتراض اهالی روستای سردهات و روستاهای اطراف آن به دپوی پسماند روی در این منطقه؛

دپوی پسماند روی در روستای «سردهات» مشکلی ندارد!

به گفته مدیرکل محیط زیست استان زنجان محل مورد نظر برای دپوی پسماند در روستای سردهات هیچ مشکلی به لحاظ قانونی و کارشناسی نداشته و صفر تا صد نظارت بر ایجاد زیرساخت در این منطقه بر عهده محیط زیست است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته مدیرکل محیط زیست استان زنجان محل مورد نظر برای دپوی پسماند در روستای سردهات هیچ مشکلی به لحاظ قانونی و کارشناسی نداشته و صفر تا صد نظارت بر ایجاد زیرساخت در این منطقه بر عهده محیط زیست است.

حسین آبسالان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در واکنش به اعتراضات و نارضایتی اهالی روستای سردهات و روستاهای اطراف آن به خاطر دپوی پسماند روی و قرارگیری آن در جوار زمین‌های کشاورزی اظهار کرد: مکان‌یابی انجام شده برای دپوی پسماند در روستای سردهات به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هیچ مشکلی ندارد.

وی با اشاره به این‌که طبق قانون، تعیین محل قرارگیری پسماند باید در کارگروه پسماند استان مطرح و مورد تأیید قرار گیرد، بیان کرد: تأییدیه اولیه انتقال پسماند به روستای سردهات انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان این‌که مطالعات اقتصادی، اجتماعی و ارزیابی زیست محیطی، خاک و آب و غیره برای انتقال پسماند به روستای سردهات انجام شده است، بیان کرد: مطالعات انجام شده در حضور اعضای کمیته ارزیابی استان ارائه شد و پس از احصاء ایرادات و برطرف کردن آن‌ها مطالعات انجام شده مورد تأیید کمیته ارزیابی استان قرار گرفت.

صفر تا صد نظارت بر ایجاد زیرساخت برای دپوی پسماند بر عهده محیط زیست استان است

آبسالان با بیان این‌‌که طبق تصمیم اتخاذ شده در کارگروه پسماند استان قرار بر این است هزینه‌کردها برای ایجاد زیرساخت باید به صورت مرحله‌ای و فاز به فاز انجام شود، بیان کرد: صفر تا صد نظارت بر ایجاد زیرساخت برای دپوی پسماند بر عهده محیط زیست استان است.

وی معتقد است در صورت عدم رعایت ضوابط زیست محیطی و تمامی موارد تأکید شده در ایجاد زیرساخت‌ها اولین کسی که در مورد حفاظت از محیط زیست معترض می‌شود ما هستیم چرا که اجازه هرگونه فعالیتی که به محیط زیست آسیب بزند در استان داده نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به این‌که هر واحدی که آلایندگی دارد باید موارد زیست محیطی را رعایت کند در غیر این صورت باید جوابگو باشند، بیان کرد: اگر چنین واحدی در استان در حال راه‌اندازی باشد از ابتدا تحت نظارت محیط زیست قرار می‌گیرد تا مبادا موارد زیست محیطی نادیده شود.

به گفته این مسئول محل در نظر گرفته برای دپوی پسماند در روستای سردهات هیچ مشکلی به لحاظ قانونی و کارشناسی نداشته و زمین در نظر گرفته شده نیز متعلق به منابع طبیعی است.

آبسالان با تأکید بر این‌که مدیریت پسماندها نیاز به هزینه دارد چرا که دپوی پسماند در یک منطقه روال خاص خود را داشته و باید به صورت دقیق و قانونی طی شود.

فاصله محل دپوی پسماند از روستا و زمین‌های کشاورزی رعایت شده است

وی در واکنش به اعتراض اهالی روستای سردهات و چند روستای اطراف آن به انتقال پسماند روی به این منطقه  و قرارگیری در مجاورت زمین‌های کشاورزی این‌گونه عنوان کرد: تمامی ضوابط در این منطقه برای دپوی پسماند رعایت شده است چرا که در صورت آسیب‌زا بودن محیط زیست نخستین معترض به این اقدامات می‌شود از طرفی فاصله قانونی تا روستاها و زمین‌های کشاورزی رعایت شده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان این‌که هیچ مشکل زیست محیطی بابت انتقال پسماند به روستای سردهات به وجود نمی‌آید چرا که باید هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌ها و مهار کردن آسیب‌های احتمالی به محیط زیست انجام دهند، بیان کرد: مدیریت این پسماندها کاملاً علمی و فنی و کارشناسی شده انجام شده و فعالیت‌های آن به صورت مستمر از سوی محیط زیست پایش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از عناصر پسماندهای منتقل شده به روستای سردهات با استفاده از روش‌های جدید حذف شده و در صورت رعایت ضوابط و اصول تعیین شده، دپوی پسماند خطرات زیادی برای محیط زیست منطقه ندارد.

به گفته آبسالان تفاوت اساسی زباله‌های شهری و پسماندهای صنعتی در این است که برای دفن پسماندهای صنعتی باید لندفیل ایجاد شده و زیر‌ساخت‌ها با هزینه‌های میلیاردی ایجاد شود.

چندی پیش تعدادی از اهالی روستاهای سردهات بیات جعفری٬ اندآباد٬ مهرآباد٬ گوموش‌آباد در اعتراض به موضوع انتقال پسماند روی در استانداری زنجان تجمع کرده بودند.

مراحل آماده‌سازی برای ذخیره پسماندها با دقت و حساسیت انجام شده و بخش عمده‌ای از نگرانی اهالی نیز حل شده است

گفتنی است چندی پیش ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در واکنش به نگرانی اهالی بیش از ۳۰ روستا به علت تصمیم اتخاذ شده در رابطه با انتقال پسماندهای روی به روستای سردهات عنوان کرده که با توجه به این نگرانی‌ها، مراحل آماده‌سازی برای ذخیره پسماندها با دقت و حساسیت انجام شده و بخش عمده‌ای از نگرانی اهالی نیز حل شده است.

وی آماده کردن محل دائمی دپوی پسماند روی مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، افزود: روستای «سردهات» محل دائمی برای ذخیره پسماند روی شده است. البته این محل مربوط به دپوی موجودی کارخانجات فعلی روی بوده و به هیچ عنوان قرار نیست پسماند دپو شده در شهرک روی (۷ میلیون تن) به این روستا منتقل شود.

942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپسماند رویروستای سردهات زنجانمحیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4595


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»