کد خبر: 4612
1399/07/24 - 13:26


معاون سلامت اداره کل دامپزشكی استان زنجان:

دامداران برای تب‌برفکی، ضوابط قرنطینه‌ای را رعایت کنند

مجید اسکندرپور: بيش از 506 هزار رأس دام سبک و سنگین عليه بيماری تب‌برفكی مايه كوبی شدند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به منظور پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی یا دباغ، بیش از 506 هزار راس دام سبک و سنگین مایه‌کوبی شدند اما معاون سلامت اداره کل دامپزشكی استان زنجان معتقد است واکسینایون دام‌ها کافی نیست و دامداری‌های صنتی و صنعتی باید ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند.

مجید اسکندرپور، معاون سلامت اداره کل دامپزشكی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به لزوم توجه به واکسیناسیون دام‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری اظهار کرد: در كنترل بيماری‌های مربوط به دام از ابتلا به بیماری تب برفكی یا «دباغ» که دارای سويه‌های مختلف است، صرفا واكسيناسيون دام‌ها برای كنترل و پيشگيری از ابتلا کافی نیست بلکه ضروری است ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از سوی پرورش‌دهندگان مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه اين بيماری در دام های نابالغ همراه با تلفات است با اشاره به علائم این بیماری گفت: تب برفکی نوعی بيماری ويروسی و به شدت واگيردار است كه سریعا منتشر شده و مهم‌ترین راه انتقال آن، حمل و نقل دام است. این بیماری در دام‌های بالغ با بروز ضايعات در ناحيه دهان و پا و همچنين كاهش محصولات دامی همراه است.

اسکندرپور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بيش از 506 هزار رأس دام سبک و سنگین بر عليه بيماری تب برفكی در استان مايه كوبی شده‌اند. از این میزان 422 هزار راس گوسفند و بز، 84 هزار و 100 راس گاو و گوساله بوده‌ است.

این مسئول تاکید کرد: طرح مايه‌كوبی علیه بیماری تب برفکی هر ساله در گاوداری‌های صنعتی و نيمه صنعتی و در مناطق روستایی و عشايری هر 6 ماه يكبار در طول سال انجام می‌شود.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتب برفکیمجید اسکندرپوردامپزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4612


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»