کد خبر: 4648
1399/07/30 - 16:46


گزارش صدای زنجان از وضعیت توزیع انسولین در داروخانه‌های زنجان؛

بازار تلخ انسولین

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی: از دو ماه قبل انسولین قلمی عرضه نمی‌شود/ رئیس انجمن داروسازان زنجان: تا دو هفته قبل آخرین انسولین‌ها توزیع شد/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: هفته آینده سهمیه استان وارد می‌شود، بیماران آرامش خود را حفظ کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با بیان اینکه انسولین‌های قلمی با ارز 4200 وارد کشور می‌شود، گفت: برای جلوگیری از قاچاق معکوس و برخی سوءاستفاده‌ها، انسولین‌های قلمی از طریق سامانه «تی‌تک» عرضه می‌شود.

هم اکنون بیش از 70 درصد بیماران دیابتی استان از قلم‌های انسولین خارجی استفاده می‌کنند که علت استقبال بیماران از این نوع قلمها تاثیرگذاری بیشتر، تزریق راحت و بدون درد برای بیمار و عدم افت قند خون در زمان تزریق و نگهداری در هر دمایی است ولی هر از گاهی به دلیل خارجی بودن‌شان مشکلاتی در تهیه آن به‌وجود می‌آید.

از زمانی که ارز دولتی برای این دارو اختصاص داده شد مشکلاتی برای بیماران به وجود آورد که سهمیه‌ای‌شدن و توزیع آن فقط در برخی از داروخانه‌ها از جمله این مشکلات بود ولی هم اکنون 20 روزی است که کمبود جدی آن در داروخانه‌های منتخب احساس می‌شود و آن‌گونه که در اخبار منتشر می‌شود، این معضل کشوری بوده و مختص استان زنجان نیست.

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان زنجان می‌گوید: در ابتدا این نوع داروها تحت پوشش بیمه نبود ولی با گذشت زمان که زیر چتر بیمه قرار گرفت و بیماران دیابتی از سهولت تزریق و کیفیت بالای آن اطلاع یافتند استقبال زیادی از این نوع داروها شد و کمتر بیماری از انسولین‌های داخلی که به صورت ویال است، استفاده کرد.

انسولین قلمی در ایران 6 برابر ارزان‌تر است

وی با بیان اینکه انسولین‌های قلمی در کشورهای همسایه 5 تا 6 برابر گران‌تر از داخل کشور است، اظهار می‌کند: بیش از یکسال است که ارز دولتی 4200 به این دارو اختصاص یافته و از زمانی که اختلاف بین قیمت دلار آزاد و دولتی افزایش یافت؛ سودجویی و قاچاق معکوس این نوع داروها به کشورهای همسایه نیز بیشتر شد.

این مسئول ادامه می‌دهد: دولت برای جلوگیری از این تخلفات تدابیری اتخاذ کرد که سهمیه‌بندی استان‌ها، توزیع فقط در چند داروخانه شهرها و زمان خاص برای توزیع این دارو از اقدامات دولت برای توزیع هدفمند و کنترل توزیع انسولین‌های قلمی بود ولی همچنان راه‌هایی برای سوءاستفاده سودجویان وجود دارد.

سامانه «تی‌تک» برای تهیه داروهای کمیاب

بیگدلی سامانه «تی‌تک» را برای توزیع داروهای کمیاب از قبیل انسولین قلمی معرفی و ابراز میکند: دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و کنترل بیشتر سامانه «تی‌تک» را برای عرضه داروهای کمیاب در نظر گرفته تا بیماران با مشخصات هویتی و کدملی خود، آن داروها را تهیه کنند. وی می/گوید: به گفته مسئولان این سامانه برای توزیع انسولین‌های قلمی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا دو هفته قبل آخرین انسولین‌های قلمی در داروخانههای زنجان توزیع شده است، می‌گوید: طبق آخرین اخبار تا هفته آینده انسولین‌های قلمی به داروخانههای استان عرضه می‌شود.

بیگدلی با اذعان به اینکه استان‌ها در دریافت سهمیه‌ها نقشی ندارد، می‌افزاید: براساس جمعیت و نیاز استانه‌ا، انسولین سهمینه‌بندی شده و عرضه می‌شود.

کرونا؛ تهیه انسولین را دشوار کرده است

این در حالیست که لیلا غفاری، مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی در استان اعتقاد دارد: از زمانی که این دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت تهیه انسولین قلمی برای بیماران دیابتی مشکل بود و به صورت سهمیه‌ای به بیماران عرضه می‌شود و با شیوع کرونا این معضل افزایش یافته و هم اکنون دوماهی است که انسولین قلمی در داروخانه‌های زنجان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این دارو در بیشتر داروخانه‌های دولتی و همچنین برخی از داروخانه‌های خصوصی عرضه می‌شد، ابراز می‌کند: در حال حاضر در هیچ یک از داروخانه‌های دولتی و یا خصوصی انسولین قلمی توزیع نمی‌شود.

بیماران از انسولین‌های قدیمی استفاده می‌کنند

لیلا غفاری با ابراز اینکه بیماران دیابنتی چاره‌ای جز استفاده انسولین‌های قدیمی ندارند، اذعان میکند: هم اینک به بیماران پیشنهاد می‌شود تا از پزشکان خود بخواهند از انسولین‌های داخلی و ویال‌ها که دقت بالایی برای تزریق می‌خواهد و همراه با درد است را برای کنترل بیماری‌شان تجویز کنند.

انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های شهید رجائی، 5 شهریور، دکتر بهشتی و هلال احمر عرضه می‌شود که مسئول یکی از داروخانه‌های دولتی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هم اکنون انسولین‌های قلمی در داروخانه عرضه نمیشود، می‌گوید: از حدود یکماه پیش هیچ داروی انسولین در این داروخانه توزیع نمی‌شود.

نایاب بودن نوارهای تست قند

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی در ادامه با تاکید بر اینکه نوار تست قند خون نیز در زنجان نایاب شده است، تصریح میکند: هم اکنون نوار تست قند خون از نوع 01 در زنجان نایاب شده و به ناچار می‌بایست از سایر دستگاه‌ها برای تست قند خون استفاده کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه استرس برای بیماران دیابتی بسیار مضر است، اظهار می‌کند: هم اکنون کمبود انسولین سبب شده بیماران مضطرب بوده و مراجعات مکرر به داروخانه‌ها داشته باشند که شرایط کنونی و شیوع کرونا می‌تواند برای بیماران خطرساز باشد.

هفته آینده انسولین وارد استان می‌شود

مریم نوبرانی در ادامه با بیان اینکه کمبود انسولین از هفته آینده وارد استان زنجان می‌شود، می‌افزاید: کمبود انسولین به دلیل تاخیر در واردات، یک مشکل کشوری بوده که تا به امروز 2 محموله وارد کشور شده و با رایزنی‌هایی که انجام شده هفته آینده سهمیه استان وارد می‌شود.

وی با ابراز اینکه سهمیه استان بیشتر از ماه‌های گذشته خواهد بود، می‌گوید: علاوه بر انسولین‌های وارداتی، انسولین‌های قلمی ساخت ایران نیز وارد بازار می‌شود و با توجه به رایزنی‌هایی که با سازمان غذا و داروی کشور انجام شده؛ سهمیه استان بیشتر از دورههای قبلی خواهد بود و بیماران دیابتی نگران کمبود این نوع دارو نشوند.

بیماران آرامش خاطر داشته باشند

این مسئول با اذعان به اینکه بیماران دیابتی نگران ماه‌های آینده هستند که مبدا با کمبود انسولین مواجه شوند، خاطر نشان می‌کند: مشخصات افراد در سامانه سازمان غذا و دارو وجود دارد و با توجه به اطلاعات هویتی آنها انسولین عرضه می‌شود و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت و بیماران دیابتی آرامش خاطر داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از بیماران دیابتی در مدت کمبود انسولین‌های قلمی مجبور به استفاده از انسولین‌های ویال شدند، توصیه میکند: لازم است میزان دوز مصرف این نوع ویالها توسط پزشک معالج تجویز شود.

زهرا احمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود انسولینداروخانه های زنجانغذا و داروی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4648


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»