کد خبر: 3717
1399/04/23 - 13:17


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان:

انسولین بیماران دیابتی از این هفته توزیع می‌شود

رئیس انجمن داروسازان استان: تعداد داروخانه‌های توزیع انسولین باید افزایش یابد اما معاونت غذا و دارو مخالف است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- در روزهای کرونایی که همه اخبار بر شیوع و آمار مبتلایان به کرونا متمرکز شده است، بیماران مبتلا به دیابت با کمبود انسولین‌ در داروخانه‌ها مواجه هستند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان می‌گوید: داروخانه‌های استان دو هفته‌ای است که با کمبود 2 دو نوع انسولین قلمی مواجه است بطوری که در 6 روز اخیر هیچ توزیعی در این زمینه انجام نشده است.

محمدی یکی از شهروندان زنجانی که پدرش دچار بیماری دیابت است در گفتگو با صدای زنجان خاطر‌نشان می‌کند: قبلا پزشک هر تعداد قلم که تجویز می‌کرد داروخانه ارائه می‌داد ولی هم اکنون که پزشک معالج 10 قلم برای پدرم تجویز کرده داروخانه از ارائه آن سر باز می‌زند.

وی می‌گوید: سیستم داروخانه‌ها که به وزارت بهداشت متصل است برای ارائه 10 قلم خطا داد و برای همین داروخانه فقط 4 قلم را تحویل داد و این در حالی بود که پدرم به این قلم‌ها نیاز داشت و حتی با نشان دادن نتیجه آزمایشات نیز نتوانستم تعداد قلم‌هایی که توسط پزشک تجویز شده بود را دریافت کنم.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان تاکید دارد هم اکنون 80 تا 90 درصد بیماران دیابتی استان از قلم‌های انسولین استفاده می‌کنند و می‌گوید: بیماران دیابتی به دلیل اینکه قلم‌ها، تاثیرگذاری زیادی داشته و حمل راحت و با سوزن کوچکتری که نسبت به انسولین داخلی دارد و تزریق راحت‌تر و بدون دردی برای بیمار و چون سبب افت قند خون نمی‌شود و برای نگهداری نیاز به یخچال ندارد، بیماران تمایل بیشتری به استفاده از این نوع دارو دارند ولی در روزهای اخیر این بیماران با مشکل کمبود این دارو مواجه شدند بطوریکه که در هیچ یک از داروخانه‌های استان قلم‌های انسولین یافت نمی‌شود.

بیماران ترجیح به تجویز داروهای قدیمی دردناک دارند

لیلا غفاری با ابراز اینکه بیماران دیابتی در تهیه دارو با مشکل بزرگی مواجه هستند، ادامه می‌دهد: بیماران دیابتی که از قلم استفاده می‌کنند با کمبود شدید این دارو در داروخانه‌ها روبرو بوده و برای همین از پزشک معالج درخواست دارند داروی ویال که قدیمی بوده و تزریق آن درد زیادی نسبت به قلم دارد را تجویز کند.

مشکل سراسری است

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان کمبود انسولین‌های روزهای اخیر را کمبود سراسری می‌داند و اظهار می‌کند: مشکل در واردات این دارو و استریل آن به علت شیوع بیماری کرونا سبب کمبود مقطعی این دارو در کشور شده است ولی هم اکنون این مشکل برطرف شده و سهمیه استان نیز مشخص گردیده که در هفته جاری توسط داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

قاچاق معکوس دارو

وی قاچاق معکوس را یکی از دلایل عمده کمبود انسولین در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: طبق بررسی‌های وزارت بهداشت، انسولین در کشور به علت اینکه به صورت یارانه‌ای و با ارز دولتی وارد می‌شود ارزان‌تر از کشورهای همسایه بوده که این موضوع سبب قاچاق معکوس می‌شود و دولت برای جلوگیری از این موضوع سهمیه‌ای برای هر استان و بیماران دیابتی در نظر گرفته است.

این مسئول با ابراز اینکه 6 ماه از قضیه کنترل دولت بر این داروها می‌گذرد، ادامه می‌دهد‌: در دو هفته اخیر با کمبود شدید 2 نوع انسولین در داروخانه‌های استان مواجه بودیم که به مدت 6 روز در هیچ داروخانه‌ای توزیع نشد ولی با برطرف شدن مشکلات واردات، از هفته جاری این داروها در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

کاهش تعهدات بیمه‌ای

رئیس انجمن داروسازان استان نیز یکی دیگر از مشکلات کمبود توزیع انسولین‌های قلمی در داروخانه‌ها را بیمه عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت این نوع داروهای خارجی، بیمه‌ها در راستای جلوگیری از هدر‌رفت دارو سقف‌هایی در تعهدات خود در نظر گرفته‌اند که اگر تعداد دارو بیش از تعهدات بیمه باشد، آن بیمه هزینه‌ای برای دارو پرداخت نمی‌کند.

داروهای انسولین در داروخانه‌های مشخصی در استان توزیع می‌شود که در شهر زنجان داروخانه‌های دکتر بهشتی، هلال احمر، مطهری، رجائی و 5 شهریور برای توزیع انسولین در نظر گرفته شده است که به گفته رئیس انجمن داروسازان استان، با وجود بیماری کرونا و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی می‌بایست تعداد داروخانه‌های توزیع این داروها افزایش یابد.

افزایش داروخانه‌های توزیع ضروری است

وی بیان به اینکه بیشتر این داروخانه‌های در نظر گرفته شده در مرکز شهر قرار دارند، اظهار می‌کند: برای کاهش تردد در مرکز شهر پیشنهاداتی از سوی انجمن داروسازان به دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر اینکه تعداد داروخانه‌های توزیع انسولین‌های قلمی افزایش یابد، ارائه شد که معاونت غذا و دارو با تاکید بر کنترل بیشتر بر توزیع داروهای مورد نظر، با این پیشنهاد مخالفت کرد.

مهدی بیگدلی در ادامه با بیان اینکه این 5 داروخانه مذکور به علت بدهی بالای داروخانه‌ها جزو لیست سیاه و بلوکه شرکت‌های توزیع دارو هستند، تصریح می‌کند: داروخانه‌های مطهری، دکتر بهشتی، رجائی، 5 شهریور و هلال احمر بدلیل حجم بالای بدهی توانایی پرداخت هزینه این اقلام دارویی را ندارند و چون بازپرداخت انسولین‌های قلمی حدود یک‌ماه است این داروخانه‌‌ها بعضاٌ بدهی 9 ماهه از خرید این داروها را دارند و برای همین نمی‌توانند سهمیه خود را دریافت کنند.

لزوم ورود داروخانه‌های شبانه‌روزی به لیست توزیع‌کنندگان قلم

وی با اشاره به اینکه تعداد مراجعات در داروخانه‌های شبانه روزی بیشتر از این 5 داروخانه است، می‌گوید: انجمن داروسازان استان پیشنهاد افزایش داروخانه‌های شبانه‌روزی به تعداد داروخانه‌های توزیع انسولین داده که معاونت غذا با این طرح مخالفت نموده است.

رئیس انجمن داروسازان استان بر این باور است که افزایش تعداد داروخانه‌های توزیع از 5 به 10 عدد سبب کاهش کنترل بر داروخانه‌ها نمی‌شود بلکه سبب کاهش مراجعات بیماران در ایام کرونایی به این داروخانه‌ها می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اخذ سهمیه دارویی در استان به کندی انجام می‌شود، خاطر‌نشان می‌کند: از دانشگاه علوم پزشکی استان نیز انتظار می‌رود در زمینه سهمیه اقلام دارویی استان نیز سنجیده‌تر اقدام نماید تا با این چنین کمبودهایی در استان مواجه نشویم.

این در حالی‌ست که معاون غذا و دارو معتقد است: این داروها به تاکید سازمان غذا و داروی کشور و برای کنترل بیشتر فقط در چند داروخانه در سطح شهر توزیع شود و برای تمرکز و  برای کنترل بیشتر انسولین در زنجان نیز 5 داروخانه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان در نظر گرفته شده است .

جواد تاجکی می‌گوید: تحریم‌ها سبب ایجاد مشکل در توزیع این نوع داروها شده و دولت برای برقراری عدالت در میان بیماران مبتلا به دیابت و جلوگیری از قاچاق معکوس این تصمیم را اتخاذ کرده است.

وی با تایید کمبود انسولین در روزهای اخیر در استان زنجان ابراز می‌کند: سهمیه یک‌ماهه استان توسط شرکت‌های توزیع دارو تامین شده که از این هفته در میان داروخانه‌های در نظر گرفته شده توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز امیدواری می‌کند: با سهمیه در نظر گرفته شده برای استان زنجان، به اندازه کافی انسولین در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و این کمبودهای روزهای اخیر که به دلیل موانع وارداتی در گمرک و استریل اقلام دارویی کشوری مقطعی بوده و چنین مشکلی برای ماه‌های آینده پیش نمی‌آید.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانکمبود انسولیندانشگاه علوم پزشکی زنجانانجمن داروسازان استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3717


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»