کد خبر: 4690
1399/08/06 - 16:40


پاسخ مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان به مشکلات متقاضیان بیمه بیکاری که تاکنون موفق به دریافت آن نشدند؛

بیمه بیکاری تا 15 آبان ماه واریز می‌شود

تاکنون بخشنامه‌ای برای پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلین غیررسمی به تأمین اجتماعی استان ارسال نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عده‌ای از متقاضیان بیمه بیکاری که کار خود را از دست داده‌ و بیکار شده‌اند با وجود مراجعه به تأمین اجتماعی تاکنون نتوانستند بیمه بیکاری خود را دریافت کنند که به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان بیمه بیکاری برای تمامی متقاضیان تا 15 آبان ماه واریز می‌شود.

یکی از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا علاوه بر این‌که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند سبب تعطیلی بسیاری از کسب‌و کارها و به تبع آن بیکاری عده‌ای از کارگران شده است که این افراد با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی به دنبال دریافت بیمه بیکاری رفتند ولی با مشکلاتی مواجه شده و موفق به دریافت آن نشدند.

مسعود علیاری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در واکنش به این موضوع عنوان کرد تمامی افرادی که بیمه شده تأمین اجتماعی بوده و مشمول قانون کار هستند طبق حکم صادر شده تا 15 آبان ماه بیمه بیکاری را دریافت می‌کنند.

عده‌ای از متقاضیان بیمه بیکاری نیز با مشکل عدم تأیید احراز رابطه کارگری و کارفرمایی از سوی تأمین اجتماعی که توسط اداره‌کار تأیید شده، مواجهند که مدیرکل تأمین اجتماعی استان معتقد است هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و در صورتی که اسم فرد در لیست کارفرما که به تأمین اجتماعی ارائه می‌کند، باشد و از طرفی این لیست مورد تأیید قرار گرفته باشد مشکل خاصی در مورد تأیید احراز رابطه کارگری و کارفرمایی وجود ندارد ولی در این بین افرادی همانند کارگران ساختمانی و یا بیمه شدگان خویش‌فرمایی به تأمین اجتماعی مراجعه کرده و متقاضی بیمه بیکاری می‌شوند در حالی که این افراد طبق قانون مشمول بیمه بیکاری نشده و نمی‌توانیم برای آن‌ها مقرری بیمه بیکاری پرداخت کنیم.

چند روز پیش رهبری در جمع مسئولان به این موضوع اشاره کردند که « برخی افراد بیکارشده در اثر کرونا، بیمه بیکاری ندارند، تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.»

با وجود این‌که تفسیرهای مختلفی از افراد بیکار شده بر اثر کرونا وجود داشت ولی طبق گفته سخنگوی دولت فرمایشات رهبری نسبت به بیکار شدن شاغلین غیررسمی بوده است از همین رو طبق آمار منتشر شده در کشور 6 میلیون شغل غیررسمی داریم که تحت پوشش بیمه نیستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان در پیگیری این موضوع و این‌که آیا در استان اقدامی در این راستا انجام شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: پرداخت بیمه بیکاری برای افرادی که بیمه شده تأمین اجتماعی نیستند مربوط به این سازمان نبوده و مشکلشان باید از طریق وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل شود از همین رو تاکنون بخشنامه‌ای نیز در این زمینه به تأمین اجتماعی استان ابلاغ نشده است.

طبق اظهارات سخنگوی دولت تاکنون 3 میلیون نفر در 4 مرحله سبد حمایتی دریافت کردند و همچنین به تعدادی از این افراد وام 6 میلیونی پرداخت شده است از همین رو بنا داریم برای این افراد، پوشش بیمه بیکاری در نظر بگیریم و حمایت از آنان را بیشتر کنیم.

 گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده از اسفند ماه سال گذشته حدود 6 میلیون از مشاغل رسمی و غیر رسمی در اثر کرونا دچار تهدید شدند که از این تعداد سه و پنج دهم میلیون شغل رسمی و دو و پنج دهم میلیون شغل غیر رسمی هستند که در نهایت یک میلیون و 600 هزار نفر بیکار و از بازار کار خارج شدند که از این تعداد 850 هزار نفر و همچنین 240 هزار نفر از بیکارشدگان مشاغل رسمی که در بیمه بیکاری وجود داشتند به تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه بیکاریتامین اجتماعی زنجانمسعودعلیاری
sedayezanjannews.ir/nx4690


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»