کد خبر: 4730
1399/08/12 - 16:10


رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به برخی ادعاها در مورد کم‌کاری معاونان شهردار زنجان:

شهرداری جرأت کار ندارد

راشاد: نامه‌های رگباری نهادهای بازرسی جرأت کار از شهرداری گرفته است/ رحیما: برخی انتخاب‌های شهردار بازدهی ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی از اعضای شورای شهر زنجان بر این باورند که شهردار زنجان در مسائلی تحت فشار بوده و همکارانشان بازدهی کافی را ندارند و همین عامل سبب عدم پیشرفت پروژه‌ها و راکد ماندن برخی فعالیت‌ها در شهرداری است که در نهایت نبود بازدهی کافی در بین معاونان و عوامل شهرداری منجر به این شد که شهردار از برخی اعضای شورا تذکر دریافت کند.

رئیس شورای شهر زنجان نیز ضمن تأیید این موضوع در توضیح خود این‌گونه عنوان کرد که اختلال کارکردی در هماهنگی بخش‌های مختلف شهرداری وجود داشت و تلقی ما بر این بود که شهرداران مناطق باید از اختیارات کافی برای انجام کارها برخوردار باشند و فضای حاکم بر شهرداری و شورا فضای خوبی نیست.

عباس راشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در پاسخ به چرایی و دلیل اصلی کم‌کاری برخی معاونان شهرداری متذکر شد: با توجه به اتفاقات رخ داده سال گذشته در شهرداری و شورای شهر یک مقدار جرأت کار از عوامل شهرداری گرفته شده است چرا که نامه‌های متعددی از ناحیه دستگاه‌های مختلف نظارتی به صورت رگباری مبنی بر این‌که فلان کار را انجام دهید فلان کار را انجام ندهید، به شهرداری ارسال می‌شود که ما این موضوع را به اعضای شورای تأمین نیز انتقال دادیم.

این مسئول معتقد است رفتارهای این چنینی دستگاه‌های نظارتی دست و بال شهرداری و شورا را بسته است چرا که فضای حاکم بر شهرداری و شورا فضای خوبی نیست هر چند در حال حاضر وضعیت نسبت به سه ماه گذشته بهتر شده است ولی افرادی هستند که این شرایط را تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: هر موضوعی که در شهرداری مطرح می‌شود سریعاً دستگاه‌های مختلف نظارتی ورود کرده و می‌گویند حتماً عقبه فسادی دارد این‌گونه رفتارها منجر به این شده که جرأت معاونان و شهرداران گرفته شده است.

رئیس شورای شهر زنجان در بیان مثالی به تجمع چندین باره انبوه‌سازان در شورای شهر در اعتراض به تصمیمات اتخاذ شده در مورد نحوه ساخت و ساز و ارائه مجوز اشاره داشته و عنوان کرد: این انبوه‌سازان می‌گفتند چرا شهرداری مانع کارشان شده در حالی که در سنوات گذشته نیز روال کار در ساخت پیلوت و زمین به همین ترتیب بود، پاسخ شهرداری هم این است که دستگاه‌های نظارتی گفتند که نگذاریم به شیوه گذشته ساخت و ساز انجام شود.

برای حل مشکل بین شورا و شهرداری با بازیگران دیگری در میدان درگیر هستیم

وی متذکر شد: در حال حاضر برای حل مشکل بین شورا و شهرداری با متغیرها و بازیگران دیگری در میدان درگیر هستیم که در اختیار شورا و شهرداری نیست و این بازیگران خارج از مجموعه شورا و شهرداری هستند.

راشاد با بیان این‌که این موضوع مذکور را با استاندار زنجان و معاون عمرانی وی در میان گذاشتیم و گفتیم که جرأت عوامل شهرداری گرفته شده است، تصریح کرد: نتیجه وضعیت فعلی این شده، انجام کار یک روزه، یک هفته به طول می‌انجامد، بخشی از درخواست‌ها در قالب طرح تفصیلی، درخواست‌های قانونی نیست ولی قابل حل است.

کمیسیون ماده 5 باید پاسخگوی هزینه‌های تحمیلی به شهرداری باشد

به گفته این عضو شورای شهر زنجان، کمیسیون ماده 5 تکالیفی بر عهده شهرداری گذاشته که نتیجه آن معطل ماندن بخشی قابل توجهی از شهر شده است و از طرفی هزینه‌های سنگینی بر گردن شهرداری گذاشته است به همین دلیل کسی که این هزینه‌ها را به شهرداری تحمیل می‌کند خود باید در قبال تأمین این هزینه پاسخگو باشد در حالی که هیچ کس پاسخگو نیست. از طرفی عضو شورای شهر در کمیسیون ماده 5 نیز صاحب رأی نبوده و هیچ‌کاره است.

وی یادآور شد: اعضایی که به جهش اقتصادی تأکید دارند معتقدند شهرداری با توجه به ظرفیت‌هایی زیادی که دارد باید در وضعیت فعلی که در جنگ اقتصادی قرار داریم فعال شوند چرا که بسیاری از این پروژه‌ها صرفاً با یک بررسی و ارائه راهکار قابل حل و اجرایی هستند، برای مثال در پروژه گلشهر کاظمیه، شهرداری قرار نیست کاری انجام دهد فقط باید به مردم اجازه دهیم تا اقدام به ساخت واحدهای خود کنند.

در سال جهش اقتصادی باید فرماندهی میدانی در شهر وجود داشته باشد

وی معتقد است در حال حاضر شرکت تعاونی‌های متعددی وجود دارد که مشکل جزئی برای آغاز پروژه‌های خود دارند از همین رو از استاندار و مسئولان مربوطه درخواست کردیم تا بررسی کرده و سریعاً مشکل‌شان برطرف شود، یک شرکت تعاونی در حال ساخت 1250 واحد است و با یک مشکل جزئی مواجهند و یا شرکت تعاونی در بخشی از ارتش در قسمت جنوبی اتوبان 22 بهمن که پروژه‌ای با زیربنای نزدیک به 140 هزار متر مربع دارند ولی به دلیل اختلاف جزئی بین شرکت تعاونی، شهرداری و سرمایه‌گذار، تاکنون حل و فصل نشده است.

رئیس شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذارانی در زنجان ده‌ها میلیارد تومان هزینه کردند ولی پروژه به دلیل بهانه‌های مطرح شده از سوی طرفین متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در سال جهش اقتصادی باید فرماندهی میدانی در شهر وجود داشته باشد و استاندار و مسئولان دیگر به صورت دستوری کارها را پیش ببرند.

درخواست راشاد از استاندار: گارد جنگ اقتصادی بگیرید

وی معتقد است این قبیل اقدامات در حوزه اختیارات شورای شهر نیست به همین دلیل از استاندار درخواست می‌کنیم با توجه به جنگ اقتصادی حاکم بر کشور، گارد جنگ اقتصادی بگیرند و مشکل جزئی پروژه‌های سرمایه‌گذاری را حل و فصل کنند تا در وضعیت فعلی و جهش اقتصادی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن‌ها باشیم.

راشاد با تأکید بر این‌که چند پروژه سرمایه‌گذاری مشارکتی نظیر پروژه مجتمع تجاری شهرک کارمندان و پارکینگ طبقاتی دروازه ارگ و گلشهر کاظمیه در شهر وجود دارد که زمان آن در حال اتمام است و امسال باید به اتمام می‌رسیدند ولی هر روز شاهد اختلافاتی بین شهرداری و سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها هستیم، بیان کرد: یکی باید داوری کرده و این‌گونه مشکلات را برطرف کند تا شاهد مسکوت ماندن پروژه‌های چند صد میلیارد تومانی و سرمایه شهرداری نباشیم.

این عضو شورای شهر زنجان معتقد است از آنجایی که این پروژه‌ها در شورای چهارم آغاز به کار کردند، اگر تخلفی در این پروژه‌ها رخ داده دستگاه‌های نظارتی بیایند حل و فصل کرده و متخلف را مشخص کنند، نمی‌شود که سرمایه چند صد میلیارد تومانی مردم معطل بماند.

افراد با قصد و غرض پروژه‌ها را معطل می‌گذارند

وی بر این باور است افرادی که پروژه‌ها را معطل می‌گذارند قصد و غرضی دارند تا به مردم شهر و کشور آسیب بزنند، کار به شخص و افراد ندارم ولی معتقدم یک خلا جدی در استان برای فرماندهی میدانی جنگ اقتصادی وجود دارد، چرا برای یک موضوع خیلی جزئی ده‌ها نامه می‌نویسند ولی هیچ‌گاه نامه‌ای مبنی بر چرایی عدم تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری‌های معطل مانده نوشته نمی‌شود؟ چرا برای کند کردن چرخ کارها صدها نامه می‌نویسند ولی در راه‌انداختن کارها هیچ پیگیری نمی‌کنند؟

راشاد در واکنش به این موضوع که گلایه اکثر سرمایه‌گذاران بر کارشکنی در شورا و شهرداری است به طوری که مانع پیشرفت پروژه‌ها می‌شوند، گفت: خیر، اراده‌ای که مانع انجام پروژه‌هاست در شورا و شهرداری نیست چون ما نامه‌های متعددی داریم که تشکیک انداختند مبنی بر این‌که فلان قرارداد نظیر پروژه افق در ابتدا دارای مشکل بوده و علت هم این است که در زمان شهردار قبلی یعنی آقای معصومی این افراد در قراردادهای دیگری شرکت کردند و حالا می‌گویند در آن قرارداد دومی که عملیاتی نشد بخشی از عوامل شهرداری و شورا نقش داشتند به همین سبب مانع اجرای کار در حال حاضر هستند.

وی معتقد است برای مدیریت شهر باید بهانه‌ برای کار و حل مشکل داشته باشیم نه گیر دادن و کارشکنی کردن.

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که امسال به جز پارک بانوان غرب زنجان هیچ پروژه دیگری در زنجان مورد بهره‌برداری قرار نگرفت و شیوع کرونا نیز بهانه‌ای بر عدم پیشرفت پروژه‌ها مطرح شد، افزود: اولاً تا پایان امسال پارکینگ طبقانی سعدی وسط افتتاح می‌شود در ثانی ما کرونا را بهانه‌ای برای عدم پیشرفت پروژه‌ها نمی‌دانیم و نمی‌توانیم برای حل مشکل به مردم بگوییم کرونا است به همین دلیل معتقدیم دلیل و اراده‌ای است که تلاش بر ایجاد ناامیدی دارند چرا که به گفته رهبری جریان تحریف خطرناک‌تر از تحریم است.

معاونان شهردار برای اتخاذ برخی تصمیمات مشاوره نمی‌گیرند و تک‌روی می‌کنند

سرور رحیما دیگر عضو شورای شهر زنجان اما در اظهارنظر خود در مورد دلیل کم‌کاری برخی معاونان شهرداری معتقد است که صرف داشتن تخصص نمی‌تواند در گرفتن تصمیمات درست موثر باشد از طرفی معاونان شهرداری برای اتخاذ برخی تصمیمات و راه‌حل‌ها مشاوره نمی‌گیرند و همین سبب بروز مشکلاتی در فعالیت‌های شهرداری و عدم پیشبرد پروژه‌ها در شهر شده است.

وی با تأکید بر این‌که برخی معاونان شهرداری در بعضی از موارد تک روی می‌کنند، خاطرنشان کرد: از عدم پیشرفت کارها و پروژه‌های شهرداری کاملاً مشخص است که یک جای کار می‌لنگد و تنها شهردار مقصر نیست و بسیاری از موارد در انجام نشدن پروژه‌ها در شهرداری دخیل است.

برخی از افرادی که شهردار جدیداً انتخاب کردند بازدهی لازم را ندارند

رحیما با اشاره به این‌که برخی افرادی که شهردار جدیداً انتخاب کردند بازدهی لازم را ندارند از طرفی نمی‌توانم این ادعا را داشته باشم که فرد دیگری بهتر از آن‌ها از پس کار بر می‌آید، تصریح کرد: موضوع مهم این است که نمی‌توان گفت در بحث‌های پیش آمده در شهرداری صرفاً شهردار مقصر است.

 به گفته این عضو شورای شهر زنجان در مورد مسئله ترافیک شهر زنجان نیاز به نگاه تخصصی و قوی است که در شهرداری وجود ندارد، برخی تصمیمات اتخاذ شده در شهرداری به نظر می‌رسد آنی و عجولانه است.

وی معتقد است برخی مسائل پیش آمده در شهرداری نشأت گرفته از اتفاقات رخ داده سال گذشته در شورا و شهرداری است چون بعضی از مشکلات فعلی حاصل تصمیمات اشتباه گرفته شده در سال‌های گذشته بوده و در حال حاضر اثرات آن را شاهدیم.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعاونان شهرداری زنجانسرور رحیماعباس راشاد
sedayezanjannews.ir/nx4730


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»