کد خبر: 4756
1399/08/20 - 10:58


صدای زنجان از سرانجام راهکار شهرداری و شورای شهر برای تعیین تکلیف 713 نیروی فضای سبز شهرداری زنجان گزارش می‌دهد؛

تعدیل قطعی 183 کارگر شهرداری زنجان

عضو شورای شهر: شهردار زنجان هم‌چنان تأکید بر این دارد که مشکلی برای جذب تمامی نیروهای فضای سبز ندارد مشروط بر این‌که ابلاغ رسمی از سوی شورای شهر و نیز نهادهای نظارتی به شهرداری ارائه شود تا بعداً در این زمینه بازخواستی انجام نشود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از ماه‌ها پیگیری صدای زنجان در مورد تعیین تکلیف 713 نیروی فضای سبز شهرداری زنجان در نهایت راهکارهای اعضای شورا و شهرداری به اینجا رسید که 395 نفر را جذب شهرداری کردند، 135 نفر از طریق واگذاری به بخش خصوصی در امور شهری منطقه 4 شهرداری مشغول به فعالیت می‌شوند و مابقی 183 نفر از سیستم شهرداری کنار گذاشته شدند.

713 نفر از مجموع نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان چند ماهی است با موضوع تعدیل از سوی شهرداری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تاکنون ۲۳۰ نفر آن‌ها کارشان را از دست دادند و مابقی نیز به قول خودشان هر روز با ترس شنیدن خبر تعدیل‌شان بر سر کار حاضر می‌شدند.

ابتدای آبان ماه امسال رئیس شورای شهر زنجان در ادامه پیگیری‌های صدای زنجان گفته بود که «پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و راهکار نهایی مبنی بر این‌که چه تعداد کارگر فضای سبز در شهرداری جذب و یا تعدیل می‌شوند، صورتجلسه شده و مورد موافقت همه قرار گرفته است و در نهایت ۱۰ آبان ماه ابلاغ و اجرایی می‌شود.»

حالا کاظم افشارچی که پیگیر موضوع تعیین تکلیف نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان است در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در توضیح تعیین تکلیف این نیروها و تصمیمات نهایی اتخاذ شده در این زمینه اظهار کرد: «اتفاقی که در حال حاضر رخ داده این است که از 713 نفر نیروی فضای سبز شهرداری 395 نفر توسط شهرداری به طور مستقیم جذب شدند، با 135 نفر از این نیروها نیز از طریق بخش خصوصی قرارداد منعقد شده و در امور شهری مشغول به فعالیت می‌شوند.»

به گفته این عضو شورا، منطقه 4 شهرداری زنجان با کمبود نیرو مواجه بوده و از مناطق دیگر شهرداری نیروهای مورد نیاز خود را تامین می‌کردند که با واگذاری 135 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری به بخش خصوصی همه این افراد در منطقه 4 مشغول به فعالیت می‌شوند و نیروهایی که از مناطق دیگر در این منطقه بودند به کار خود برگشتند و برای مابقی نیروها نیز شهرداری تمایلی به جذب ندارد.

فعلاً تصمیمی برای نیروهای باقی مانده گرفته نشده است

افشارچی با اشاره به این‌که نظر شورا بر این است که 150 نفر از نیروهای باقی‌مانده نیز تحت عناوین مختلفی از قبیل نظافت و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا و غیره از طریق واگذاری به بخش خصوصی مشغول به کار شوند ولی شهرداری بر این کار مایل نیست، بیان کرد: شهرداری به لحاظ بودجه‌ای برای جذب این نیروها با مشکل مواجه بوده و دست‌شان بسته است به همین دلیل فعلاً هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

وی با بیان این‌که اعضای شورا به واگذاری 150 از نیروهای فضای سبز شهرداری از طریق واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی رأی دادند ولی این‌که به فرمانداری ارسال شود و مورد تأیید قرار بگیرد اطلاعی ندارم، تصریح کرد: نامه‌ای در این زمینه به شهرداری ارسال شده است ولی نمی‌دانم شهرداری بتواند این نامه را در قالب طرح به اجرا درآورده و به فرمانداری ارسال کند یا خیر؟

شهرداری مشکل بودجه‌ای برای جذب نیروهای باقی‌مانده فضای سبز دارد

این عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برای جذب 150 نفر از نیروهای باقی‌مانده از طریق بخش خصوصی لایحه‌ای به شورای شهر ارائه نمی‌کند تا رسماً مورد بررسی و تصویب قرار گیرد؟ گفت: شهرداری به لحاظ بودجه‌ای با مشکل مواجه است و موضوع باید به صورت طرح به فرمانداری ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری طبق چه معیارهایی از بین 713 نیروی فضای سبز شهرداری 395 را مستقیماً جذب کرده است، خاطرنشان کرد: فرم امتیازبندی در شورای شهر مصوب شد و در آن معیارهایی از قبیل سابقه کار در شهرداری، فرزند و غیره تمامی 713 نفر امتیازبندی شدند و افراد دارای امتیاز بیشتر به صورت مستقیم جذب شهرداری شدند.

از آنجایی که در مدت چند ماه گذشته تأکید شورای شهر زنجان از ابتدا بر این بود که راهکاری برای حفظ تمامی 713 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری اتخاذ شود و در این بین یکی از اعضای شورای شهر بر انعقاد قرارداد با حقوق پایه برای جذب تمامی نیروهای مذکور اشاره کرده بود و حالا با تصمیمات اتخاذ شده شاهد بلاتکلیفی 150 از این نیروها هستیم.

افشارچی در واکنش به این موضوع تصریح کرد: شهردار زنجان هم‌چنان تأکید بر این دارد که مشکلی برای جذب تمامی نیروهای فضای سبز ندارد مشروط بر این‌که ابلاغ رسمی از سوی شورای شهر و نیز نهادهای نظارتی به شهرداری ارائه شود تا بعداً در این زمینه بازخواستی انجام نشود.

وی با بیان این‌که نظر ما بر این بود که غیر از 395 نفر نیرویی که مستقیماً جذب شهرداری شدند مابقی به بخش خصوصی واگذار شده تا به کارگیری این نیروها عملیاتی شود، بیان کرد: واگذاری به بخش خصوصی از الزامات قانونی است و می‌توانستیم مابقی نیروها را از این طریق به کارگیری کنیم ولی شهرداری با این رویه نیز برای جذب 150 نفر باقی‌مانده موافق نیست.

این عضو شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که دلایل شهرداری بر عدم موافقت با جذب 150 نفر نیروی باقی‌مانده درست است چرا که شهرداری در فصل زمستان فقط به 250 نیرو نیاز دارد نه 713 نفر، خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اگر برای جذب 150 نیروی بلاتکلیف فضای سبز طرحی به فرمانداری ارسال شده و مورد تأیید قرار گیرد راهکاری برای بکارگیری این نیروها نیز وجود دارد.

به گفته افشارچی از 200 نیروی فضای سبزی که شهریور ماه امسال تعدیل شدند فقط 30 چهل نفر آن‌ها روزانه به شهرداری برای پیگیری کارشان مراجعه می‌کنند و مابقی به نوعی منصرف شده‌اند.

در گذشته در مورد برونسپاری سازمان‌های شهرداری در شورای شهر زنجان تأکید اعضا بر این بود که یا تمامی مناطق به بخش خصوصی واگذار می‌شوند یا هیچ کدام، حالا شاهد واگذاری نیروهای منطقه 4 شهرداری به بخش خصوصی هستیم.

این عضو شورای شهر زنجان در واکنش به این موضوع متذکر شد: تصمیم شورا بر واگذاری فضای سبز شهرداری بود که برای همه آن‌ها باید یک تصمیم واحد اتخاذ شود.

سازمان بازرسی مانع واگذاری فضای سبز مناطق شهرداری زنجان به بخش خصوصی شد

وی ضمن ارائه توضیحاتی این‌گونه عنوان کرد که فضای سبز منطقه یک شهرداری را به بخش خصوصی واگذار کردیم و پیمانکار نیز برنده شد و طبق دستور دادستانی مبنی بر مشکلات اقتصادی و توصیه بر عدم برونسپاری، واگذاری فضای سبز منطقه یک شهرداری متوقف شد.

افشارچی با اشاره به این‌که بنا نبود برونسپاری امور شهری شهرداری به طور هماهنگ در تمامی مناطق انجام شود، گفت: امور شهری را نمی‌توان برونسپاری کرد چون کارکنان آن سال‌های سال است که با شهرداری قرارداد دارند و واگذاری به بخش خصوصی اصلاً امکان‌پذیر نیست.

افراد مد نظر سازمان بازرسی که امسال وارد شهرداری شده بودند، هستند یا رفتند؟

اوایل امسال بود که نامه‌ای در فضای مجازی از سوی رئیس شورای شهر زنجان خطاب به شهردار ارسال شد و در حال عنوان شده بود که طبق دستور سازمان بازرسی تعدادی از افرادی که اوایل امسال جذب شهرداری شدند باید تعدیل شده و از شهرداری خارج شوند، این نامه بهانه‌ای بر تعدیل حدود 200 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان در شهریور ماه امسال شد. بگذریم از این‌که شهردار زنجان دلیل این اقدام را دستور شورای شهر و استناد به نامه مذکور عنوان کرد و رئیس شورای شهر زنجان نیز در پی اعتراضات و تجمع‌های کارگران فضای سبز در مقابل استانداری و شورا عنوان کرد که منظورش چند نفر افرادی بودند وارد شهرداری شده بودند و اصلاً منظورشان کارگران تعدیل شده نبوده است.

حالا سوال اینجاست آیا با رویه‌ای که در طول چند ماه گذشته در شهرداری و شورای شهر در پیش گرفته شد و در نهایت تعدادی یا جذب شهرداری شدند یا واگذار به بخش خصوصی و در این میان 150 نفر نیز بلاتکلیف ماندند، سوال اینجاست آیا چند نفر مدنظر نظر سازمان بازرسی که با تعدیل‌های انجام شده از شهرداری رفتند یا همچنان حضور دارند؟

این عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به سوال مذکور افزود: «بله همین طور است، شهرداری بعد از عید امسال تعدادی را جذب کردند، سال گذشته در پایان فصل زمستان 400 نفر نیرو در شهرداری بودند، 300 نفر نیز جذب شدند از این تعداد زیر 30 نفر افرادی هستند که امسال آمدند و سابقه قبلی فعالیت در شهرداری را نداشتند که این تعداد حتماً در فرم امتیازبندی درنظر گرفته شده امتیاز پایینی کسب کرده و جزو نیروهای تعدیل شده هستند.»

وی در ادامه متذکر شد: نظر شهردار بر این بود که تمامی 300 نفر جذب شده امسال به شهرداری تعدیل شوند ولی نظر ما بر این بود از آنجایی که برخی از این نیروها در سال‌های گذشته هم سابقه فعالیت چندین ساله در شهرداری دارند که این افراد طبق فرم امتیازبندی دارای امتیاز بالایی به سبب سوابق کاری‌شان کسب می‌کنند و در سیستم می‌مانند ولی افراد فاقد سابقه فعالیت در شهرداری طبق فرم امتیازبندی باید جزو افراد تعدیل شده قرار گیرند.

تفاوت فرم امتیازبندی خانم‌ها و آقایانی که با قرارداد فضای سبز وارد شهرداری شده‌اند

افشارچی در مورد تعیین تکلیف بانوانی که با قرارداد فضای سبز در شهرداری مشغول به فعالیت هستند نیز این‌گونه عنوان کرد: از آنجایی که پارک بانوان تعدادی نیرو مورد نیاز دارد و ظاهراً قرار بر این شده که برای جذب تعدادی از این خانم‌ها برای فعالیت در پارک بانوان بین خودشان امتیازبندی شده و طبق آن جذب شوند چون نمی‌شد خانم‌ها و آقایان مطابق با یک فرم امتیازبندی جذب و یا تعدیل کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید به رغم عدم تمایل شهرداری به دلیل مشکلات بودجه‌ای برای جذب 183 نیروی بلاتکلیف فضای سبز، شورای شهر تلاشی بر جذب این نیروها انجام می‌دهد یا این‌که این افراد کلاً از سیستم شهرداری کنار گذاشته شده و شاهد بیکاری 183 کارگر خواهیم بود.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعدیل کلرگران شهرداریشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4756


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»