کد خبر: 4766
1399/08/20 - 14:10


69 زندانی زنجانی مشمول عفو رهبری شدند

رئیس کل دادگستری استان زنجان: این محکومان در کمیسیون‌های استانی عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی امروز طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان زنجان 69 زندانی زنجانی شامل عفو رهبری شدند که سه روز پیش مدیرکل زندان‌های استان زنجان عنوان کرده بود که آمار دقیقی از زندانیان معرفی شده استان برای عفو نمی‌توان ارائه داد.

قوه قضاییه با موافقت مقام معظم رهبری به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق (ع) و در ادامه سیاست کلی حبس‌زدایی و خلوت کردن زندان‌های کشور در دوران تحول عفو گسترده‌ای که شامل ۳ هزار و ۷۸۰ نفر از زندانیان و برخی محکومان امنیتی می‌شود را به مرحله اجرا گذاشته است که در این بین 69 نفر از زندانیان عفو شده متعلق به استان زنجان هستند.

به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با عنایت خاص مقام معظم رهبری به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات سه هزار و ۷۸۰ از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروی‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی در سراسر کشور موافقت شد که از این تعداد 69 محکوم از محاکم عمومی و انقلاب استان زنجان مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به این‌که این محکومان در کمیسیون‌های استانی عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، بیان کرد: پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

در حالی رئیس کل دادگستری استان زنجان از عفو و تخفیف مجازات 69 نفر محکوم از محاکم عمومی و انقلاب استان زنجان خبر می‌دهد که دو روز پیش مدیرکل زندان‌های استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان عنوان کرده بود که نمی‌توان آمار دقیقی از زندانیان معرفی شده استان برای عفو ارائه داد.

محمد جوادی در پاسخ به این سوال که کمیسیون عفو استان چه تعداد زندانی را به کمیسیون عفو کشوری معرفی کرده است، خاطرنشان کرده بود: این موضوع برای دوره‌های مختلفی بوده و نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه داد.

زنجان در مجازات‌های جایگزین حبس پیشرو است

به گفته این مسئول زنجان سال گذشته در میزان کاهش ورودی به زندان‌ها و نیز کاهش جمعیت زندانیان جزو استان‌های برتر کشور بود و در زمینه مجازات‌های جایگزین حبس نیز زنجان جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

گفتنی است این پانزدهمین آزادسازی زندانی‌ها در قالب عفو در دوره اخیر و سومین مرحله آزادی زندانیان امنیتی در طول یک سال و چند ماه گذشته است که در ادامه اقداماتی همچون تفکیک جرایم سیاسی و امنیتی از هم و ابلاغ سند امنیت قضایی از جمله مصادیق مهم تحول خواهی در قوه قضاییه محسوب می‌شوند.

نکته قابل توجه در بخشش اخیر زندانیان با عفو‌های انجام شده در گذشته این است که اولاً تعداد این عفوها و افرادی که هر بار شامل آن می‌شوند در دوره اخیر افزایش یافته، ثانیاً برخی زندانی‌ها مثل محکومان امنیتی که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند در دوره تحول برای نخستین بار از این امتیاز بهره‌مند شده و اسامی آن‌ها نیز در لیست زندانیان عفو شده قرار گرفته است.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعفو رهبریدادگستری زنجانصادقی نیارکی
sedayezanjannews.ir/nx4766


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»