کد خبر: 4778
1399/08/21 - 16:5


صدای زنجان از عدم تمکین اصناف به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در نخستین روز تعطیلی واحدها پس از ساعت 18 گزارش می‌دهد

ساعت کرونا

فرماندار زنجان: برق واحدهای صنفی پس از ساعت 18 قطع می‌شود/ صنوف: دیگر نمی‌خواهیم بیش از این ضرر کنیم!/ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: واحدهای متخلف پلمب می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در رابطه با تعطیلی واحدهای صنفی به استثنای نانوايان، خواربارفروشان، ميوه‌فروشان و فروشگاه‌های تامين‌كننده اقلام خوراكی و اساسی مردم از تاريخ ٢٠ آبان لغايت ٢٠ آذرماه، تقریبا اکثریت واحدهای صنفی سطح شهر با بی‌توجهی به این دستور، به کسب و کارشان ادامه دادند.

به دنبال تشدید وضعیت قرمز کرونایی در سطح کشور و به تبع آن استان زنجان، مسئولان تصمیم به تعطیلی اصناف شامل گروه شغلی 2 از ساعت 18 گرفتند. این دستور تا 20 آذر  به مدت یک ماه ادامه می‌یابد.

مراکز خرید، پاساژها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل صنوف گروه شغلی ۲ می‌باشند.

پیش از این واحدهای صنفی گروه سه و چهار شامل تمامی باشگاه‌های ورزشی، مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز آموزشی، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها در شهر زنجان تعطیل بودند که بنا به  اظهارات رضا عسگری، فرماندار زنجان همچنان تعطیلی آنها به قوت خود باقی است.

به گفته عسگری سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و مراکز فعال در حوزه بهداشت و درمان، تعمیرگاه‍‌ها و صنوف فعال در حوزه تامین اقلام ضروری مردم مجاز به فعالیت بعد از ساعت 18 هستند.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت با توجه به شرایط قرمز کرونایی اصناف شهر زنجان نسبت به زتصمیمات مراجع ذیصلاح توجه کرده و از ساعت 18 نسبت به تعطیلی واحدها اقدام کنند، بررسی‌های میدانی نشان می‌داد که تقریبا اکثر واحدهای مستقر در خیابان‌‌های سعدی اعم از (سعدی شمالی، سعدی وسط، سعدی جنوبی)، خیابان امام، بی‌سیم، اسلام‌آباد، خیابان انصاریه، کوی بهارستان و شهرک کارمندان و سایر مناطق قصد تعطیلی پس از ساعت اعلام شده را ندارند.

کرونا یک‌دفعه می‌کُشد اما بی‌پولی ذره‌ذره نابود می‌کند!

حمید یکی از کسبه فعال در اسلام‌آباد در گفت‌وگو با صدای زنجان بی‌اطلاعی از تصمیمات ستاد کرونا ویروس را دلیل تعطیل نکردن واحدش اعلام کرد و گفت: البته اگر هم از قبل اطلاع پیدا می‌کردم، کرکره مغازه را پائین نمی‌آوردم! در این شرایط نامساعد اقتصادی، فقط می‌گویند به دلیل کروناویروس مراعات کنیم، باور کنید درد بی‌پولی و ورشکست شدن بسیار بدتر از ابتلا به کروناست! با ابتلا به کرونا نهایتا یکبار می‌میریم اما با این فشار اقتصادی و نصف شدن درآمد ذره ذره نابود می‌شویم!

مگر ویروس کرونا ساعت 18 به بعد در سطح شهر منتشر می‌شود؟

مهدی دیگر کارگر فعال در یکی از قنادی‌های سطح شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز نگرانی از تصمیم مسئولان برای پایان کار اصناف پس از ساعت 18 که تا یک ماه ادامه‌ دارد، عنوان کرد: من در این قنادی، ساعتی حقوق می‌گیرم، چرا باید در شرایطی که اقتصاد کشور خوب نیست  چنین تصمیماتی اتخاذ شود؟ مگر کرونا قبل از آمدن خبر می‌کند؟ مثلا کروناویروس ساعت 18 به بعد در سطح شهر منتشر می‌شود؟*

واحدهای متخلف پلمب می‌شوند

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به ارسال نامه‌های مکتوب به روساي ادارات شهرستاني صمت، اتاق‌هاي اصناف شهرستانهاي زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده و اتحاديه‌هاي صنفي استان اعلام کرد: بر این اساس، با توجه به مصوبات ستاد ملي مبارزه با كرونا، فعاليت كليه واحد هاي صنفي به استثنای نانوايان، خواربارفروشان، ميوه‌فروشان وفروشگاه‌های تامين كننده اقلام خوراكی و اساسي مردم از تاريخ ٢٠ آبان لغايت ٢٠ آذر و به مدت يك ماه از ساعت ٦ غروب به بعد ممنوع است.

فغفوری در مورد تدابیر اندیشیده شده برای برخورد با واحدهای بی‌توجه نیز گفت: با واحد هاي صنفي كه نسبت به رعايت موضوع اقدام نکنند برخورد قانوني صورت گرفته و واحد صنفي تا اطلاع ثانوي پلمب می‌شود.

قطع برق در خیابان‌های اصلی شهر زنجان

رضا عسگری، فرماندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با بی‌توجهی اصناف به اطلاعیه‌های صادره مربوط به تعطیلی از ساعت 18 به بعد اعلام کرد: متاسفانه اصناف شهر زنجان شب گذشته (سه‌شنبه 20 آبان ماه) به بهانه اینکه لزوم تعطیلی 18 به بعد اطلاع‌رسانی نشده است، از تعطیلی واحدشان امتناع کردند. در حالی که اطلاع‌رسانی‌های پیامکی از طریق اتاق اصناف به اتحادیه‌های زیرمجموعه انجام شده بود، حتی دیروز تعدادی از مسئولان اتحادیه طی تماسی با بنده درخواست تغییر ساعت تعطیلی و اعطای مهلت داشتند.

عسگری با بیان اینکه تمامی صنوف مکلف به تمکین در قبال بخشنامه‌ها و دستورات مراجع ذی‌صلاح به منظور مقابله با کروناویروس هستند، بر لزوم برخورد با متخلفان تاکید کرد و گفت: اگر واحدها به تذکرات بازرسان بی‌توجهی کرده و بر عدم تعطیلی واحدها اصرار داشته باشند چاره‌ای جز پلمب نداریم.

فرماندار زنجان بیان کرد: در بازدیدهای میدانی از معابر و خیابان‌های سطح شهر، واحدهای مستقر در برخی خیابان‌ها به دستور تعطیلی بعد از ساعت 18 توجه کرده و کرکره مغازه‌ها را پائین اورده بودند اما در راسته سعدی، مجموعه اسلام‌آباد و بخشی دیگر از خیابان‌ها واحدها تعطیل نکرده بودند که طی جلسات برگزار شده، در نظر داریم برای جلوگیری از این موضوع، از ظرفیت‌های قانونی که در دست داریم استفاده کنیم.

شب متفاوت زنجانی‌ها از امشب آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه امشب (چهارشنبه 21 آبان‌ماه) یعنی در دومین روز از اجرای تعطیلی صنوف پس از ساعت 18 متفاوت‌تر از شب گذشته خواهد بود، اعلام کرد: در راستای اجرای دستورات مربوط به تعطیلی واحدهای صنفی هدف از ساعت 18 به بعد، از امروز چهارشنبه 21 آبان‌ماه برق راسته‌های اصلی و تجاری شهر زنجان اعم از حدفاصل خیابان امام تا چهارراه امیرکبیر، خیابان امام تا خیابان آزادی، شمال تا جنوب خیابان سعدی، اسلام‌آباد، میدان رسل تا میدان ولیعصر(عج)  قطع می‌شود.

عسگری با تشریح روال قطعی برق واحدهای صنفی تصریح کرد:* 10 دقیقه قبل از ساعت 18 خاموشی اولیه داده می‌شود تا کسبه نسبت به جمع‌اوری وسایل و ابزارشان اقدام کنند، مجددا برق ساعت 18 وصل می‌شود. کسبه و صاحبان کسب و کار تا 18:05 فرصت دارند تا کرکره مغازه را پایین آورده و واحد مربوطه را تعطیل کنند.

نگران بازارگردی‌ها هستیم

فرماندار زنجان در پاسخ به انتقاد برخی از واحدها مبنی بر اینکه ساعت 18 به بعد اوج درامد کسبه است و مسئولان با این دستورات صرفا وضعیت اقتصای اصناف را در شرایط کرونایی بدتر می‌کنند، اعلام کرد: بسیاری از مشتریان قبل از ساعت 18 خریدهای خود را انجام می‌دهند، افرادی که پس از ساعت 18 از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بازدید می‌کنند قصد خرید ندارند و صرفا به قصد بازارگردی در معابر اصلی شهر حاضر می‌شوند. نگرانی ما هم دقیقا همین تماشاچیان ویترین و بازارگردانی هستند که قصد خرید ندارند و با تجمع آن‌ها ممکن است کروناویروس انتشار یابد.

وی از شهروندان به ویژه کسبه خواست تا در مسیر مقابله با کروناویروس مسئولان را همراهی کرده و برای سلامتی خود، خانواده و شهروندان قبل از ساعت 18 نسبت به تعطیلی واحد اقدام کنند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحدودیت ساعتی کرونااصناف زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4778


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»