کد خبر: 4810
1399/08/24 - 15:34


واکنش سرپرست بیمه سلامت استان زنجان به ناتوانی برخی از بیمه‌شدگان سلامت برای پرداخت سرانه؛

دریافت دفترچه سلامت تا پایان سال رایگان شد

تمامی داروهای بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با شیوع بیماری کرونا در کنار تحریم‌های اعمال شده بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها با خطر مواجه شده و وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به ویژه قشر ضعیف جامعه در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت از همین رو بخش قابل توجهی از افرادی که از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌کردند با توجه به ارزیابی وسع انجام شده با پایان یافتن اعتبار دفترچه برای دریافت خدمات درمانی باید سرانه پرداخت می‌کردند.

بسیاری از متقاضیان در وضعیت فعلی از پرداخت این سرانه ناتوان بوده و درخواست حذف آن را داشتند. با توجه به درخواست‌های متعدد در نهایت 17 آبان ماه امسال در چهل و سومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مصوبه‌ای مبنی بر این‌که دفترچه بیمه پایه سلامت به صورت رایگان و بدون الزام به ارزیابی وسع در اختیار مشمولان قرار گیرد.

یعقوب شیویاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در پاسخ به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا برای برطرف کردن مشکل برخی از متقاضیانی که توان پرداخت سرانه برای دریافت خدمات بیمه سلامت را نداشتند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری، متقاضیان پوشش بیمه رایگان، اعم از صدور اولیه یا تمدید در صورت سکونت در شهر می‌توانند بدون ثبت درخواست ارزیابی وسع از پوشش بیمه پایه سلامت رایگان با اعتبار ۶ ماهه برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: این گروه از بیمه‌شدگان مطابق ضوابط جاری صرفاً امکان استفاده از خدمات بخش دولتی را دارند و برای این افراد دفترچه بیمه ۱۲ برگی صادر و تحویل داده می‌شود.

سرپرست بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: خانوارهای متقاضی پوشش بیمه سلامت ایرانیان به منظور استفاده از خدمات موسسات خصوصی همچنان می‌توانند براساس خوداظهاری و پرداخت حق بیمه کامل یا با درخواست ارزیابی وسع و نتیجه آن و با پرداخت ۵۰ یا ۱۰۰ درصد حق بیمه و رعایت ضوابط مربوط به دوره انتظار، پوشش بیمه ایرانیان دریافت کنند. برای این گروه، پس از اعلام نتیجه ارزیابی وسع، امکان اعتراض به نتیجه اعلامی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ساکنان روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و عشایر می‌توانند بدون ارزیابی وسع، پوشش بیمه روستاییان رایگان با اعتبار ۶ ماهه دریافت یا پوشش کنونی خود را در صورت اتمام اعتبار تمدید کنند.

به گفته این مسئول امکان انصراف و استرداد وجه برای بیمه‌شدگانی که با پرداخت حق بیمه در دوره انتظار 10 روزه قرار دارند، وجود نداشته و برای این افراد در صورت بستری شدن در بیمارستان، صدور معرفی‌نامه بستری امکان‌پذیر است.

شیویاری برای پیشگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان از متقاضیان پوشش بیمه خواست تا با مراجعه به پنل ISC  درخواست خود را در سامانه ثبت و پس از انتخاب، به پیشخوان مورد نظر مراجعه و دفترچه بیمه خانوار خویش را دریافت کنند.

فعلاً بارمالی تحمیل شده به بیمه سلامت استان با شیوع ویروس کرونا مشخص نشده است

این مسئول در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر هزینه‌های تحمیل شده به بیمه سلامت با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: فعلاً تفکیک هزینه‌ها در این زمینه که شیوع ویروس کرونا چه میزان بارمالی بر بیمه سلامت استان داشته است، انجام نشده ولی به طور یقین با افزایش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هزینه‌های سرسام‌آوری متحمل بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت شده است چرا که از 41میلیون افراد تحت پوشش بیمه سلامت 20میلیون نفر روستایی و عشایر هستند.

به گفته سرپرست بیمه سلامت استان زنجان در حال حاضر طبق برآوردهای انجام شده به طور متوسط هر بیمار کرونایی که در بیمارستان بستری می‌شود 5 میلیون و 400 هزار تومان هزینه در بر دارد که حدود 90 درصد آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به دیگر سوال مبنی بر تحت پوشش قرار دادن تمامی داروهایی که برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اکثر داروهایی که طبق تأیید وزارت بهداشت برای بیماران کرونایی مورد استفاده می‌گیرد تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته بود به استثنای چند داروی وارداتی گران‌قیمت.

تمامی داروهای بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

شیویاری به توافق‌ اخیر انجام شده در ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: براساس این توافق تمامی داروهایی که تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان به بیماران کرونایی سرپایی و بستری ارائه می‌شود تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

با توجه به پیگیری‌های قبلی صدای زنجان مبنی بر بالا بودن هزینه‌های درمان اعتیاد و نیاز به تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات توسط بیمه سلامت سرپرست بیمه سلامت استان از انعقاد قرارداد با 6 مرکز ترک اعتیاد خبر داد و بیان کرد: از ابتدای امسال ارائه خدمات درمانی برای معتادان مواد مخدر و روانگردان‌ها در پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفت.

خدمات درمان اعتیاد در 6 مرکز ترک اعتیاد سرپایی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

به گفته این مسئول 10 مرکز ترک اعتیاد از سوی دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر معرفی شده بود که با 6 مرکز قرارداد منعقد شده است از همین رو از ابتدای تیرماه تا 20 آبان ماه 556 نفر خدمات درمان اعتیاد دریافت کردند که از این تعداد 529 نفر را معتادان مرد و 27 نفر زن تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به این‌که کل مبلغ درخواستی برای درمان آن‌ها 30 میلیون تومان بوده که به این مراکز پرداخت شده است، بیان کرد: در حال پیگیری برای انعقاد قرارداد با 4 مرکز ترک اعتیاد سرپایی دیگر در استان هستیم.

سرپرست بیمه سلامت استان زنجان از انعقاد قرارداد با تمامی موسسات و پزشکان که درخواست همکاری داشتند خبر داد و یادآور شد: در گذشته محدودیتی در مورد عقد قرارداد با پزشکان و موسساتی که متقاضی همکاری با بیمه سلامت بودند وجود داشت ولی برای یرون‌رفت از مشکلات فعلی ایجاد شده در سطح استان با تمامی پزشکان، موسسات درمانی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها که درخواست عقد قرارداد داشتند این مهم انجام شده است.

خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت

این مسئول در ادامه به تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتن خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی به ویژه برای افراد تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و افزود: دریافت این خدمات برای متقاضیان بسیار هزینه‌بر بود که طبق توافق انجام شده قرار است بهزیستی از اعتبار حوزه سلامت خود این هزینه‌ها را به بیمه سلامت پرداخت کند.

وی به تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتن برخی از خدمات زیبایی و نیز شنوایی سنجی اشاره داشته و خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از اهداف سازمان افزایش پوشش خدمات است از همین رو سازمان در تلاش است تا خدمات زیبایی نیز با تخصیص اعتبار لازم و منابع پایدار تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرد.

شیویاری در مورد مشکلات و چالش‌های مطرح شده در مورد قانون ارزیابی وسع که برای افراد تحت پوشش بیمه سلامت انجام شد، بر این باور است که این قانون از سال 73 تقریباً اجرایی شده بود و با توجه به نیاز جامعه حتماً باید انجام می‌شد و باید ادامه‌دار باشد، نظر دولت بر این بود که افراد دارا بخشی از سرانه‌های افراد ناتوان و قشر ضعیف جامعه را پرداخت کنند اگر این قانون در سال‌های آینده نیز ادامه‌دار نباشد با مشکل مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم پوشش همگانی برای تمامی افراد جامعه داشته باشیم.

مقاومت‌های خاص برخی سازمان‌ها مانع ادغام دفترچه‌های درمانی شد

این مسئول در پاسخ سوالی مبنی بر سرانجام ادغام دفترچه‌های درمانی و چرایی عملیاتی نشدن این موضوع تاکنون خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بیمه پایه یکسان کردن ارائه خدمات به تمامی افراد جامعه بود ولی این موضوع به مرور زمان با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شد و سایر بیمه‌ها نخواستند با بیمه سلامت هماهنگ شوند.

به گفته سرپرست بیمه سلامت استان برای ادغام دفترچه‌های درمانی مقاومت خاصی از سوی برخی از سازمان‌ها انجام می‌شد چون برخی از آن‌ها همانند وزارت نفت و یا صدا و سیما و بانک‌ها خدمات خاصی را به بیمه‌شدگان خود ارائه می‌دهند.

وی متذکر شد: تا زمانی که بیمه‌ها یکسان نشود مشکلات همچنان پابرجا می‌ماند چون بیمه‌گران خدمات متفاوتی به بیمه شدگان خود ارائه می‌کنند از طرفی در برخی موارد به دلیل سیاست‌های دولت برای ماندگاری افراد در روستا خدماتی به بیمه‌شدگان روستایی ارائه می‌شد که کارمندان دولتی با وجود پرداخت حق بیمه از آن‌ها بی‌بهره بودند که مورد مناقشه قرار گرفت.

نمی‌توان ادعا کرد مشکل هم‌پوشانی به صفر رسیده است

شیویاری به سرانجام همپوشانی‌های بیمه‌ای انجام شده در استان اشاره داشته و خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت با وجود پایش‌های انجام شده مشکل همپوشانی به صفر رسیده است ولی بخش قابل توجهی از افرادی که از چندین دفترچه بیمه‌ای برخوردار بودند رفع همپوشانی انجام شد و در حال حاضر با کد ملی فرد می‌توان اطلاعات بیمه‌ای فرد را کسب کرده و در مدت 10 دقیقه رفع همپوشانی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از افرادی که از هیچ‌گونه دفترچه بیمه‌ای بهره‌مند نبوده و تاکنون برای دریافت آن مراجعه نکردند وجود دارد یا خیر، افزود: در حال حاضر 48 درصد از جمعیت کل استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد که 300 هزار نفر از آن‌ها را روستاییان و مابقی را کارمندان دولت و سایر اقشار تشکیل می‌دهند ولی این‌که چه میزان فاقد هر نوع دفترچه‌ای هستند ما اطلاعاتی در اختیار نداریم چون ما فقط آمار افراد تحت پوشش خودمان را داریم از طرفی نمی‌دانیم چه تعداد تحت پوشش بیمه سلامت نیستند.

این مسئول در پایان خطاب به بیمه‌شدگان بیمه سلامت متذکر شد: حق سرانه‌ای که بیمهشدگان واریز می‌کنند به نحو احسن مورد صیانت قرار گرفته و یک ریال نیز در مواردی غیر از آنچه در قانون مصوب شده هزینه نمی‌شود.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانیعقوب شیویاریهزینه های بیمه سلامت
sedayezanjannews.ir/nx4810


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»