کد خبر: 4817
1399/08/25 - 16:59


صدای زنجان از برگزاری زیرمینی مراسم پذیرایی در تعدادی از دفاتر ازدواج گزارش می‌دهد

عقد با کرونا

رئیس اتحادیه هتل و رستوران داران زنجان: دفاتر ازدواج مجوز برگزاری مراسم عقد را ندارند/ رئیس اتاق اصناف زنجان: به اصناف که می‌رسند، فله‌ای پلمب می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها حاکی از آن است که برخلاف شیوع گسترده ویروس کرونا و اوج گرفتن آمار فوتی‌ها و همچنین تعطیلی چند ماهه تالارها ناشی از شیوع این ویروس، تعدادی از محضرهای ثبت ازدواج در کنار خطبه عقد، فضای محدودی را برای پذیرایی ده‌ها میهمان در نظر می‌گیرند.

محمد بازرگان، رئیس اتحادیه هتل و رستوران داران زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تاکید بر اینکه دفاتر ازدواج به هیچ عنوان مجوزی برای برگزاری مراسم عقد ندارند، اظهار کرد: برگزاری مراسم عقد باید در تالارها برگزار شود، از نظر ما این اقدام دفاتر تخلف است و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مربوطه وارد شوند.

دفاتر ازدواج صلاحیت برگزاری مراسم عقد را ندارند

بازرگان ضمن تاکید بر اینکه دفاتر ازدواج صلاحیت برگزاری مراسم عقد را ندارند، با بیان اینکه دخالت دفاتر ازدواج با برگزاری مراسم عقد را 20 روز پیش در حضور مسئولان اداره اماکن زنجان مطرح کردیم، تاکید کرد: قرار است موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح قانونی پیگیری شود.

به خاطر شیوع کروناویروس در کشور از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته و به دنبال آن در استان زنجان، مسئولان ستاد مقابله با کرونای استان با اعمال محدودیت‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس، دستور تعطیلی تالارهای پذیرایی استان از روزهای ابتدایی اسفندماه سال ۹۸ را صادر کنند که تا به امروز ادامه دارد.

رئیس اتحادیه هتل و رستوران داران زنجان بیان اینکه تعطیلی تالارها طی ماه‌های اخیر و اوج گیری شیوع و فوتی‌های کرونا نشان می‌دهد که تالارها عامل گسترش این بیماری نیستند، عنوان کرد: در ابتدا می‌گفتند تالارها می‌تواند عاملی برای انتشار ویروس باشند در حال حاضر با نبود بررسی و روشهای درست کرونا اوج گرفته و ما شاهد هستیم تالارهای پذیرایی که قادر به برگزاری مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی در زمینه ضد عفونی سالن، استفاده از ماسک و دستکش و تهیه غذا هستند همچنان تعطیل‌اند، اما مراسم در خانه‌ها، رستوران ها و حتی همین سالن‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود.

دفاتر ازدواج جزو صنوف محسوب نمی‌شوند تا سازمان صنعت و معدن آن‌ها را رصد کند

به گفته رئیس اتحادیه هتل و رستوران داران زنجان از بین ۳۸ تالار فعال در زنجان، صاحبان ۶ تالار به دلیل خسارت‌های سنگین کرونا و تعطیلی ناشی از شیوع این بیماری ترجیح دادند برای همیشه کارشان را کنار بگذارند و مابقی واحدها هم ورشکست شده‌اند این در حالی است که تعدادی از دفاتر ازدواج در زنجان در کنار برگزاری مراسم عقد، مکان محدود مسقفی را برای پذیرایی ده‌ها میهمان اختصاص داده‌اند.

اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعتف معدن و تجارت استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه دفاتر ازدواج زیر نظر سازمان ثبت اسناد فعالیت می‌کنند هر گونه ارائه تذکر و اطلاع‌رسانی را مربوط به دستگاه مربوطه دانست و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت تنها بر فعالیت صنوف نظارت دارد، دفاتر ازدواج جزو صنوف محسوب نمی‌شوند در نتیجه صمت هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

اصناف، رسته‌ای به نام «سالن عقد» ندارد

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز با اشاره به درخواست دفاتر ازدواج برای فعالیت آن‌ها در قالب «سالن عقد» و صدور مجوز مربوطه اظهار کرد: در سامانه اتاق اصناف رسته‌ای به این نام وجود ندارد.

موسوی تاکید کرد: هیچ یک از زیرمجموعه‌های مربوط به اتاق اصناف مجوزی به فعالیت مراکز یا دفاتری که اقدام به برگزاری مراسم تشریفاتی در رابطه با برپایی مراسم عقد صادر نکرده است.

به اصناف که می‌رسند، فله‌ای پلمب می‌کنند

رئیس اتاق اصناف زنجان با اشاره به برگزاری مراسم عقد و پذیرایی از ده‌ها میهمان در دفاتر ازدواج در شرایط کرونایی ابراز کرد: تالارها از همان ابتدای شیوع کروناویروس در راستای حفظ جان مردم تعطیل شدند. شما تصور کنید دفاتر ازدواج کارهای مربوط به تالاری‌ها را انجام می‌دهند آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در محدودترین فضاها، اگر این اتفاق در یکی از تالاری‌ها بیفتد، تالار که هیچ، واحدهایی که در همسایگی تالار واقع شده‌اند را هم پلمب می‌کنند.

وی ضمن ابراز تاسف از پلمب فله‌ای صنوف توسط مسئولان حوزه بهداشت عنوان کرد: پلمب واحدها، تشریفات خاص خود را دارد و باید پس از اخطاریه‌های مربوطه، اقدام به پلمب شود اما این روزها شاهدیم مسئولان مربوطه بهداشت در برخورد با واحدها، تبعیض قائلند. قرار نیست محدودیت‌ها فقط در رابطه با صنف اتخاذ شود. فرقی نمی‌کند واحد صنفی باشد یا واحد غیرصنفی، در شرایط کرونایی همه موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، چرا فقط به صنوف سختگیری می‌کنند؟

گفتنی است دفاتر ازدواج و طلاق از نهادهای تخصصی مدنی هستند که بخشی از وظایف اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را انجام می‌دهند. این دفاتر از نظر مالی مستقل هستند و به‌طور خصوصی اداره می‌شوند ولی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سردفتران (مدیران دفاتر) را گزینش، قوانین این دفاتر را تنظیم و ابلاغ کرده و بر عملکرد این دفاتر نظارت می‌کند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمراسم عقد در دفاتر ازدواجاتاق اصناف زنجانسالن عقد
sedayezanjannews.ir/nx4817


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»