کد خبر: 4835
1399/08/28 - 16:46


انتقاد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ارتباط دادن کرونا به مسائل حزبی و سیاسی

کرونا را سیاسی نکنید

جزئیات محدودیت‌های دوهفته‌ای فردا اعلام می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در وضعیت فعلی که نه تنها ایران بلکه کل جهان درگیر بیماری کرونا شده است عده‌ای در این بین این بیماری را به مسائل سیاسی گره می‌زنند که یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی استان از این موضوع انتقاد کرده و معتقد است که این یک بیماری جهانی است و ربطی به هیچ گروه و حزبی ندارد.

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: کرونا یک بیماری عفونی است ولی عده‌ای این موضوع را به مسائل دیگر گره می‌زنند در حالی که این بیماری جهانی بوده و ربطی به هیچ گروه و باند و حزبی ندارد و هیچ کار سیاسی در این مسیر رخ نمی‌دهد از همین رو در سطح کلان فارغ از مرزها همه باید با این ویروس مبارزه کنیم، برخی از کشورها متأسفانه آمار مرگ و میر کرونایی بدتری نسبت به کشور ما دارند.

فردا جزئیات محدودیت‌های دو هفته‌ای و شهرهای مشمول اعلام می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در توضیح محدودیت‌های اجرایی شده از ابتدای آذرماه نیز عنوان کرد: از آنجایی که سطح‌بندی و اعداد و ارقام به لحاظ آماری تغییر کرده است به همین دلیل در مورد نحوه اجرایی شدن محدودیت‌های عنوان شده در سطح کشور فردا جزئیات و این‌که در چه شهرهایی به اجرا در می‌آید اعلام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که طبق اطلاعات دریافتی در صورتی که تعداد بیماران بستری pcr مثبت شش در 100هزار باشد وضعیت زرد، 10 pcr مثبت در صد هزار وضعیت نارنجی و بالای 10 بیمار pcr مثبت در صد هزار نیز در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد، تصریح کرد: محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذرماه به مدت دو هفته براساس رنگبندی‌های جدید اعمال می‌شود و ما نیز منتظر دستورالعمل کشوری هستیم که در یکی دو روز آینده اعلام می‌شود.

بیش از 85 درصد از تخت‌های بیمارستانی زنجان اشغال شده است

این مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان تخت‌های اشغال شده بیمارستان‌های زنجان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 85 درصد از تخت‌های بستری بیمارستان‌ها اشغال شده و در وضعیت سر به سر قرار داریم.

به گفته این مسئول از آنجایی که درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی بالای 80 درصد باشد نشان از وضعیت هشدار دارد به همین دلیل در زنجان نیز در شرایط کاملاً هشدار و خطرناکی قرار داریم و به ازای بیماران مرخص شده بیماران جایگزین بستری می‌شوند و عملاً با کوچکترین افزایش بیماران بستری در وضعیت حاد قرار می‌گیریم.

نقاهتگاه شهر زنجان با ظرفیت 3 هزار نفری آماده پذیرش بیماران کرونایی است

وی با اشاره به این‌که طبق بررسی‌ها و آموزش‌های ارائه شده بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند می‌توانند در منازل خود قرنطینه شده و سرویس‌های درمانی لازم را دریافت کنند، بیان کرد: بیمارانی که امکان قرنطینه و ایزوله در منزل را ندارند می‌توانند از ظرفیت نقاهتگاه‌ها استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان این را نیز متذکر شد که نقاهتگاه‌های غیرفعال شهرستان‌ها در صورت نیاز فعال می‌شوند از طرفی نقاهتگاه موجود در مرکز استان با ظرفیت 3 هزار تخت فعال بوده و خدمات اولیه به بیماران کرونایی ارائه می‌شود.

اولویت فعلی مراقبت از بیماران کرونایی در منازل است

به گفته این مسئول اولویت اصلی بیمارستان در وضعیت کنونی مراقبت بیماران کرونایی در منزل است از همین رو بیماران می‌توانند با مراجعه به مراکز 16 ساعته فعال در استان و شهرستان‌ها غربالگری شده و تست کرونا بدهند و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم نیز به صورت سرپایی در این مراکز انجام شده و داروهای مورد نیاز نیز از سوی همین مراکز 16 ساعته تجویز می‌شود که تولید داخل بوده و قابل تهیه از داروخانه‌هاست.

وی با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی بیماران مراجعه حضوری به بیمارستان‌ها نداشته باشند و با حضور در مراکز 16 ساعته در صورت نیاز به درمان‌های تخصصی به درمانگاه شماره 14 ارجاع داده می‌شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند، بیان کرد: در شرایط فعلی تخت‌های بیمارستانی را برای بیمارانی اختصاص دهیم که از سوی درمانگاه‌ها و پزشکان تشخیص بر بستری بیمار در بیمارستان می‌دهند.

آرمانی‌کیان بیان کرد: بعضاً افرادی در بیمارستان بستری شده و تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کنند که می‌توانند در منازل نیز مراقبت‌های لازم را داشته باشند و نیازی به بستری در بیمارستان نیست، وقتی این افراد وارد بیمارستان می‌شوند بیمارستان موظف به انجام برخی آزمایش‌هاست که شاید ضرورتی هم بر انجام آن‌ها در شرایط فعلی نباشد.

کمبود دارو برای بیماران بستری نداریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد نبود برخی از داروهای تجویز پزشک در داروخانه‌های استان با اشاره به این‌که در حال حاضر کمبود دارویی برای بیماران بستری نداریم، تصریح کرد: برخی از داروها همانند داروی رمدسیویر مصرف بیمارستانی داشته و تنها در بیمارستان‌ها آن هم برای بیماران کرونایی که ریه آن‌ها 40 درصد درگیر بیماری شده و نیاز به درمان جدی دارد.

پزشکان داروهای بیمارستانی را برای بیماران سرپایی تجویز نکنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این‌که برخی از همکاران غیردانشگاهی داروی بیمارستانی را تجویز کرده و نسخه را دست بیمار می‌دهند و بیمار نیز از هیچ داروخانه‌ای امکان تهیه آن را ندارد، یادآور شد: داروهای بیمارستانی قابل تهیه در داروخانه‌ها نیستند از همین رو پزشکان نباید بیماران را درگیر کاری کنند که پروسه علمی ندارد.

وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که پزشکان بیمارستان برای بیماری که در آی سی بستری بوده دارویی تجویز کرده و نسخه آن را به خانواده‌اش می‌دهند تا از داروخانه‌ها تهیه کنند ولی خانواده موافق به تهیه دارو نمی‌شوند، گفت: این موضوع اگر واقعیت داشته باشد قابل پیگیری است چون در صورت نیاز بیمارستان هر اقدامی را برای بیمار انجام می‌دهد و اصلاً این رویه نیست که پزشک آی سی یو بیمارستان به همراهان بیمار نسخه بدهد تا داروها را خارج از بیمارستان تهیه کنند، این اقدام از سوی پزشک خلاف بوده و قابل پیگیری است.

نسخه‌ای در بیمارستان دولتی تجویز نمی‌شود که داروی آن در داخل بیمارستان موجود نباشد

به گفته این مسئول براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت لیستی از داروها را در اختیار بیمارستان قرار می‌دهند و بیمارستان نیز مجاز است براساس آن اقدام به تهیه و تجویز دارو کند از همین رو نسخه‌ای در بیمارستان دولتی تجویز نمی‌شود که داروی آن در داخل بیمارستان موجود نباشد.

آرمان‌کیان متذکر شد: در حال حاضر برای بیماران کرونایی داروی رمدسیویر تجویز می‌شود که مبلغ آن 750 هزار تومان بوده و خوشبختانه تحت پوشش بیمه نیز قرار گرفته است هر چند این دارو متاسفانه در برخی بازار آزاد تا 10 میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

ماندگاری ویروس کرونا در بدن افراد به 90 روز رسیده است

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مدت زمان بیماری‌زایی کرونا در افراد مبتلا چه میزان است، خاطرنشان کرد: تاکنون مدت بیماری‌زایی در بیماران کرونایی را 28 روز اعلام می‌کردند که امکان سرایت و انتقال به افراد دیگر بود ولی اخیراً در بررسی جدیدی که در سطح بین‌المللی انجام شده ویروس کرونا در خون افراد مبتلا تا 90 روز باقی مانده و قابل سرایت است که این موضوع نشان از تغییر رفتار ویروس کرونا است.

به گفته این مسئول برخی از بیماران کرونایی بهبود یافته پس از پند ماه شاهد ماندگاری برخی از عوارض این بیماری در بدن خود هستند که نشان می‌دهد در برخی افراد ماندگاری این عوارض طولانی مدت است هر چند این نظرات قطعی نبوده و در حد پیش‌بینی است چون پروسه علمی و تحقیقی در مورد آن انجام نشده ولی با گذشت 9 ماه از شیوع ویروس کرونا باید به همین حد از اطلاعات اکتفا کنیم.

بیماران کرونایی از مرکز درمانی محل زندگی خود خدمات دریافت کنند و از مراجعه به بیمارستان‌های مرکز استان خودداری کنند

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران مبنی بر پذیرش بیماران کرونایی از شهرهای دیگر در بیمارستان‌های زنجان متذکر شد: مردم باید بدانند که این یک اشتباه بزرگی است که بیمار کرونایی با تردد از یک شهر به شهر دیگر سبب انتقال آلودگی می‌شود و این اصلاً اقدام درستی نیست چرا که فرد کرونایی می‌تواند تمامی امکانات درمانی مورد نیاز را از مراکز درمانی محل زندگی خود دریافت کند چرا که در حال حاضر تمامی امکانات مورد نیاز برای بیماران کرونایی در شهرها وجود دارد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در برخی شهرها با ترافیک آی سی یو مواجه می‌شوند که در این صورت برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی می‌توانند با هماهنگی لازم بیماران خود را در بیمارستان‌های زنجان بستری کنند.

کرونا بیماری جهانی است و ربطی به هیچ گروه و حزبی ندارد

وی متذکر شد: کرونا یک بیماری عفونی است ولی عده‌ای این موضوع را به مسائل دیگر گره می‌زنند در حالی که این بیماری جهانی بوده و ربطی به هیچ گروه و باند و حزبی ندارد و هیچ کار سیاسی در این مسیر رخ نمی‌دهد از همین رو در سطح کلان فارغ از مرزها همه باید با این ویروس مبارزه کنیم، برخی از کشورها متأسفانه آمار مرگ و میر کرونایی بدتری نسبت به کشور ما دارند.

 آرمانی‌کیان خاطرنشان کرد: امیدواریم واکسن‌هایی که جدیداً تبلیغ می‌شود و گفته شده بالای 90 درصد پوشش داده می‌شود حقیقت داشته باشد و تمامی انسان‌ها حق استفاده از این واکسن را دارند و سازمان بهداشت جهانی با درایت و برنامه‌ریزی به طور کامل امر را اجرایی کند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکروناوضعیت قرمزآرمانی کیان
sedayezanjannews.ir/nx4835


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»