کد خبر: 4878
1399/09/08 - 9:26


صدای زنجان از وضعیت سرانه ورزشی استان و چالش‌های آن گزارش می‌دهد؛

پول دولت به ملت نمی‌رسد

سالن‌های ورزشی دستگاه‌های دولتی که با پول دولت ساخته شده‌اند در اختیار ملت قرار نمی‌گیرند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کارشناسان معتقدند بهبود جایگاه ورزشی زنجان تنها وظیفه اداره کل ورزش و جوانان نیست بلکه تمامی ارگان‌ها باید با تدوین برنامه نسبت به تحقق اهداف ورزشی احساس مسئولیت کنند اما معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی که با پول دولت نسبت به ساخت فضای ورزشی اقدام کرده‌اند حاضر نیستند سالن‌های خود را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند!

پنجشنبه یکم آبان ماه جاری با حضور وزیر ورزش و جوانان، ۱۰ پروژه ورزشی با مساحت نزدیک به ۱۸ هزار مترمربع در سطح شهرستان‌های مختلف استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که در مجموع  ۱۵ صدم مترمربع به سرانه فضای ورزشی استان اضافه شد.

مسئولان ورزشی استان امیدوارند با تخصیص به موقع و کافی اعتبارات در نظر گرفته شده، عملیات اجرایی بیش از ۲۰ طرح ورزشی این استان تا پایان دولت یازدهم به پایان برسد.

اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان برای رسیدن به یک مترمربع فضای ورزشی مناسب تلاش دارد که با افتتاح پروژه‌های نیمه تمام مثل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، زنجان می‌تواند به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

مشکلات اقتصادی خانوارها؛ سدی برای توسعه ورزش

یکی از مربیان رشته ووشو در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه برخی رشته‌های ورزشی در زنجان از قابلیت‌های برجسته‌ای برخوردارند و در همین زمینه هدف‌گذاری‌های مناسبی هم از سوی مسئولان هیئت انجام گرفته است، گفت: در رشته‌های رزمی از جمله ووشو سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در سطح رده‌های پایه داشته‌ایم که پس از سال‌ها تلاش مضاعف شاهد حضور پررنگ ورزشکاران در میادین ملی و بین المللی و کسب عناوین افتخارآفرین هستیم.

این ورزشکار برگزاری ورزش‌های همگانی را یکی از پله‌های اصلی برای ورود نوجوانان به عرصه ورزش دانست و افزود: شخص با حضور در ورزش و برخورد با مربیان و ورزشکاران می‌تواند رشته مورد علاقه خود را یافته و به سمت ورزش قهرمانی سوق یابد.

این مربی مشکلات اقتصادی را یکی از دلیل اصلی سهم ناچیز ورزش در سبد خانوارها اعلام کرد و گفت: ارگان‌های دولتی می‌توانند با در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی، مشکل اصلی خانوارها را حل کرده و سبب ارتقا جایگاه ورزشی زنجان شوند.

ارگان‌های دولتی همکاری نمی‌کنند

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده مربوط به نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار (سال 1396) در حوزه ورزش، متوسط فعالیت ورزشی افراد 15 ساله و بیشتر را 51 درصد، متوسط هزینه ماهانه ورزشی خانوارهای کشور، 43 هزار تومان و متوسط سرانه زمان ورزش 27 دقیقه در روز بوده است.

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آخرین آمارهای مربوط به سرانه ورزش که مربوط به سال 97 است، عنوان کرد: بر این اساس، فضای ورزشی مربوط به سالن‌های سرپوشیده و روباز به ترتیب 114 هزار و 292 متر و 87 هزار و 830 متر (در مجموع 202 هزار و 122 مترمربع) بوده است که 0.2 مترمربع کشور را شامل می‌شود.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر میزان سرانه فضای ورزشی این استان به رقم 75.5 صدم مترمربع رسیده است، وضعیت زنجان در خصوص سرانه فضای ورزشی را جزو استان‌های متوسط اعلام کرد.

وی با تاکید بر بهبود جایگاه زنجان در امر سرانه ورزشی در مقایسه با کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌ رسانه‌ها، هیئت‌های ورزشی، اداره کل ورزش و جوانان و دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه شهرداری تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی و اجرایی ضروری است برای توسعه ورزش در حوزه‌های همگانی و قهرمانی سالن‌های خود را به صورت رایگان و یا با اعطای تخفیفاتی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهند تا متوسط فعالیت ورزشی استان ارتقا یافته و افرادی که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان حضور در اماکن ورزشی را ندارند از این فضاها بهره‌مند شوند.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان تصریح کرد: به استثنای سپاه، با وجود پیگیری استانداری، ادارات و دستگاه‌ها با مسئولان حوزه ورزشی برای برگزاری برنامه ورزش عصرگاهی و صبحگاهی رایگان در سالن‌های خود همکاری نکردند. اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان، هزینه تبلیغات، صوت و مربیان را تقبل کرده بود ما انتظار داشتیم دستگاه‌های اجرایی که با هزینه دولتی سالن‌های ورزشی را احداث کرده‌اند همکاری داشته باشند اما محقق نشد!

حمزه‌پور اضافه کرد: البته خانواده‌ها هم برای تضمین سلامتی فرزندان خود باید هزینه‌هایی را در نظر بگیرند که متاسفانه در این بخش میزان فرهنگ‌سازی بسیار کمرنگ بوده است.

تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم

«سرانه ورزشی» یکی از مهمترین مباحث در رابطه با ورزش است. وقتی فضایی برای ورزش کردن موجود نباشد، طبیعتاً نمی‌توان به فعالیتهای ورزشی پرداخت و آن را توسعه داد که این موضوع ازلحاظ سلامت، تأثیراتی منفی بر روی اجتماع و افراد میگذارد.

ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان معتقد است: ایجاد سرانه بیشتر ورزشی نیازمند رعایت کردن و فراهم آوردن شروط متعددی است. سرمایهگذاری، در نظر گرفتن فضای مناسب، اعمال روشهای مهندسی استاندارد، برنامهریزی دقیق و جامع مهمترین شروط برای بهبود وضعیت ورزش محسوب میشود.

این مربی به سرانه اختصاص یافته برای هر فرد در حوزه ورزش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از سرانه ورزشی در استان وجود ندارد، آن طور که در ذهن دارم 4 سال قبل این میزان برای هر دانش‌آموز 700 تومان بود که بسیار ناچیز بود.

وی با اشاره به آمار کشوری مربوط به سال 96 که در آن میزان فعالیت ورزشی افراد 15 سال به بالا 51 درصد است، عنوان می‌کند: این میزان در استان زنجان شاید 35 الی 40 درصد باشد.

اسدی با اشاره به نقش معلمان ورزشی در حوزه استعدادیابی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به این حوزه پیشنهاد کرد تا برای بهبود وضعیت ورزش در بین دانش‌آموزان و ترغیب نسل آینده به فعالیت‌های ورزشی، معلمان مدارس به هیئت‌های ورزشی معرفی شده و در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا بتوانند در مسیر استعدادیابی دانش‌آموزان و هدایت آن‌ها به رشته‌های ورزشی جهت افتخارآفرینی در ورزش همگانی و قهرمانی نقش بسزایی داشته باشند.

این مربی با اشاره به وضعیت اقتصادی نامطلوب بسیاری از خانواده‌ها عنوان کرد: هم اکنون بسیاری از اولیا توانایی پرداخت ماهانه 50 هزار تومان شهریه را ندارند تا فرزندشان در اماکن ورزشی حاضر شود. به نظرم اداره کل ورزش و جوانان استان و دستگاه‌های اجرایی باید اماکن ورزشی در اختیار خود را به صورت رایگان یا نیم‌بها به دانش‌آموزان اختصاص دهند تا زمینه ترغیب آن‌ها برای حضور پررنگ در فعالیت‌های ورزشی فراهم شود.

وی که معتقد است وضعیت ورزش در بین افراد 15 سال به بالا در زنجان مطلوب نیست، ابراز کرد: آمار دقیقی ندارم اما با توجه به فعالیتم در اماکن ورزشی و باشگاه‌ها، باید بگویم برنامه جدی برای مشارکت افراد در حوزه ورزش وجود ندارد که این مهم به کم‌کاری مربی‌ها یا کمرنگ بودن استعدادیابی‌ها و مشکلات اقتصادی خانوارها برمی‌گردد.

اسدی با اشاره به افتتاح پروژه‌های مختلف ورزشی در هفته تربیت بدنی و افزوده شدن حدود 17 هزار مترمربع به فضاهای ورزشی اعلام کرد: چنین برنامه‌هایی قطعا در بهبود وضعیت ورزشی استان تاثیرگذار است اما به نظرم تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه ترغیب شهروندان به ورزش صرفا وظیفه اداره کل ورزش و جوانان استان نیست تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان موظفند با در اختیار گذاشتن فضاهای ورزشی وضعیت سرانه فضاهای ورزشی استان را بهبود بخشند. متاسفانه تا به امروز ارگان‌ها تعامل مطلوبی در حوزه تربیت استعدادهای ورزشی و شکوفایی آن‌ها نداشته‌اند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرانه ورزشی زنجانسالن های ورزشیورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4878


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»