کد خبر: 4932
1399/09/20 - 15:55


منتفی شدن پروژه پسماند شهرداری زنجان پس از 8 سال از آغاز طرح ساماندهی پسماندهای شهری؛

طلای کثیف زنجانی‌ها در کیسه تحریم‌ها

به گفته شهردار زنجان، تحریم‌ها ساماندهی پسماندهای شهری زنجان با حضور سرمایه‌گذار خارجی را ناکام گذاشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شهردار زنجان در واکنش به سرانجام پروژه پسماند که قرار بود با استفاده از پسماند، برق تولید شود از اجرایی نشدن این پروژه و انصراف سرمایه‌گذار خبر داد.

حبیب یگانه، شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان توضیح داد که در دوره مدیریت شهردار قبلی زنجان به دلیل مسائل و مشکلات ایجاد شده به خاطر تحریم‌ها شرکت سرمایه‌گذار اعلام کرد که امکان انجام پروژه را ندارد از همین رو در حال حاضر نیز ظاهراً سپرده شرکت آزاد شده و قرارداد به مرحله اجرایی نرسید.

طبق آئين‌نامه اجرايی قانون مديريت پسماندها در سال ۸۳، شهرداری‌ها موظف به اجرای مقررات مربوط به مديريت پسماند عادی شهری بوده و شهرداری‌های شهرهای کم‌تر از يک ميليون نفر جمعيت تا پايان سال ۹۲ بايد برای تعیین تکلیف زباله‌های تولیدی اقدام می‌کردند.

شهرداری یک سال پس از مهلت داده شده در قانون مدیریت پسماندها برای مدیریت پسماندهای عادی خود اقدام به جذب سرمایه‌گذار کرد. شرکت «آتيه‌سازان ارگ» نخستين سرمايه‌گذاری بود که در طول فراخوان عمومی برای انجام پروژه پسماند در سال ۹۳ جذب شد ولی با تعلل يکساله شهرداری در واگذاری پروژه، شرکت مذکور حاضر به انجام پروژه نشد. هر چند یکی از اعضای شورای شهر دور چهارم دليل تعلل شهرداری را وجود نواقص در اسناد پروژه پسماند عنوان کرد.

پس از انصراف شرکت آتيه‌سازان ارگ از انجام پروژه، مديرعامل وقت سازمان سرمايه‌گذاری شهرداری زنجان بهمن ماه سال ۹۴ اعلام کرد دومين فراخوان عمومی جذب سرمايه‌گذار برای پروژه پسماند قرار است تا ۱۰ روز آينده انجام شود از طرفی حبيب يگانه، شهردار وقت زنجان نيز در همان سال در زمينه تعيين تکليف پروژه پسماند در جمع خبرنگاران عنوان شد که در صورت عدم موفقيت در امر جذب سرمايه‌گذار برای انجام پروژه پسماند، شهرداری خود در ۳ ماهه نخست سال ۹۵ اقدام به اجرای يکی از خطوط پردازش پروژه می‌کند.

وجود مشکلات مالکيتی در زمين پروژه پسماند واقع در «مهتر چايی» از ديگر موانع موجود در انجام پروژه مذکور بود که از سوی شهردار زنجان مطرح شد.

از سرمایه‌گذار خارجی هم آبی برای شورای پنجم گرم نشد

این سخنان شهردار وقت در حد وعده‌وعید باقی ماند تا این‌که شهردار و شورای جدید با رویکردها و دیدگاه‌های متفاوت روی کار آمدند و راه چندین ساله را دوباره از سر گرفتند و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در سال‌های قبل با روی کارآمدنشان در لای هزاران پرونده مختومه ماند و شورای دور پنجم در ماه‌های نخستین فعالیت خود گام بلندی برای اجرایی کردن پروژه پسماند برداشت و سرمایه‌گذار خارجی را برای ایجاد کارخانه پسماند و تولید برق از زباله را پای میز قرارداد کشاند.

شركت گلوبال گرين انرژی، سرمايه‌گذار خارجی بود که شورای پنجم چشم امیدش به آن بود ولی با وجود این‌که هیئت عالی این شرکت در تاريخ ۱۵ و۱۶ مهر ماه سال 96 در شهر زنجان حضور یافته و در طی جلساتی با مدیران شهری و استانی بر تداوم مناسبات تأكيد کردند ولی حالا شاهد گسست این مناسبات و انصراف این سرمایه‌گذار خارجی از انجام پروژه پسماند شهر زنجان هستیم و شهردار از به سرانجام نرسیدن این پروژه خبر می‌دهد.

شهردار زنجان در توضیح سرانجام پروژه پسماندی که قرار بود توسط شرکت گلوبال گرين انرژی انجام شود فقط به این جمله بسنده کرد که «به دلیل تحریم‌ها شرکت سرمایه‌گذار اعلام کرده امکان انجام پروژه را ندارد از همین رو قرارداد به مرحله اجرایی نرسید.»

حالا که پس از گذشت چندین سال از طرح مدیریت پسماندهای شهری شاهد عدم موفقیت شهرداران و اعضای شورای شهر زنجان در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هستیم سوال اینجاست آیا مدیریت شهری راهکاری برای ساماندهی و مدیریت پسماندهای شهر زنجان دارد یا این‌که پس از ناکامی در جذب سرمایه‌گذار از ادامه کار منصرف شده‌اند؟

تهیه طرح جامع پسماند پس از عدم موفقیت در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی

یگانه در پاسخ به این سوال که برنامه مدیریت شهری برای مدیریت پسماندهای شهر زنجان چیست؟ به تهیه طرح جامع پسماند اشاره داشته و یادآور شد: از زمانی که به این نتیجه رسیدیم که پروژه پسماند مذکور به مرحله اجرایی نمی‌رسد طبق قانون در ابتدا نسبت به تهیه طرح جامع پسماند اقدامات لازم انجام شد و در نهایت در کارگروه استانی مربوطه نیز به تصویب رسیده است.

به گفته شهردار زنجان روش‌های بازیافت پسماند در این طرح مدنظر قرار گرفته و باید براساس آن اقدامات لازم انجام شود از همین رو رویکرد فعلی در این است که بتوانیم از توان و تکنولوژی داخلی برای بازیافت پسماند استفاده کنیم.

وی به انتخاب پیمانکار برای طرح جامع پسماند اشاره داشته و عنوان کرد: پیمانکار این طرح جدیداً انتخاب شده و در کنار پیشرفت طرح جامع پسماند شهر زنجان تصمیمات لازم در مورد نحوه تعیین تکلیف پسماند شهر نیز اتخاذ می‌شود.

شرکت خصوصی هم برای حمل زباله شهر زنجان به صورت مکانیزه انصراف داد

از قرار معلوم شهرداری در آخرین اقدام خود برای جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های شهر زنجان اوایل امسال اقدام به انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی می‌کند ولی همچنان بخت با شهرداری یار نبوده و این شرکت نیز به بهانه شیوع کرونا و افزایش قیمت ماشین‌آلات حاضر به انجام تعهدات خود در قرارداد نمی‌شود و در نهایت شهرداری نه تنها موفق به جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه نمی‌شود بلکه سیستم سنتی‌اش که جمع‌آوری توسط خاورها بود هم با مشکل مواجه می‌شود و همین عاملی بر نارضایتی شهروندان از عدم جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر می‌شود.

شهردار زنجان در توضیح این موضوع و در واکنش به مشکلات ایجاد شده در جمع‌آوری زباله‌های شهر زنجان این‌گونه عنوان کرد: در مورد حمل و جمع‌آوری مکانیزه زباله‌های شهر زنجان قراردادی با یکی از شرکت‌های خصوصی منعقد کردیم و انجام اقدامات اولیه این قرارداد از ابتدای سال آغاز شد و در تیرماه به پیمانکار مربوطه ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به این‌که در این قرارداد پیمانکار مکلف شده بود برای جمع‌آوری مکانیزه زباله در 4 منطقه شهر زنجان اقدام کند، عنوان کرد: طبق اسناد قرارداد منعقد شده قرار بود پیمانکار 46 دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه را وارد شهر زنجان کند ولی برخلاف قرارداد نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

با رانندگان خاور به امید حمل زباله به صورت مکانیزه توسط پیمانکار لغو قرارداد کردیم

به گفته شهردار زنجان از آنجایی که پیمانکار در مدت زمان مراجعه به شهرداری برای انجام کارهای قرارداد در حدود نیمی از ماشین‌آلات مکانیزه مد نظر را در شهر زنجان مستقر کرده بود و متناسب با این امکانات ایجاد شده با خاورهایی که از قبل اقدام به حمل زباله می‌کردند به مرور لغو قرارداد کردیم به امید این‌که پیمانکار ماشین‌آلات خود را تکمیل کرده و جمع‌آوری زباله‌های کل سطح شهر را به صورت مکانیزه انجام می‌دهد.

وی به لغو قرارداد با پیمانکار مربوطه اشاره داشته و متذکر شد: با وجود جلسات مختلف تشکیل شده در شهرداری و شورای شهر و اخطارهای متعدد ابلاغی متأسفانه پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرد از همین رو مجبور به لغو قرارداد با این پیمانکار شدیم تا کار را مجموعه شهرداری بر عهده بگیرد.

کرونا و افزایش قیمت‌ها دلیل انصراف پیمانکار بود

یگانه در پاسخ به سوالی در مورد دلایل انصراف پیمانکار از انجام ادامه کار تصریح کرد: دلیل این پیمانکار برای انصراف، شرایط ایجاد شده به سبب شیوع کرونا و افزایش هزینه و قیمت ماشین‌آلات بود و با قرارداد منعقد شده هم‌خوانی نداشت.

به گفته این مسئول قرارداد به صورت سه ساله با پیمانکار منعقد شده بود و بیش از یک میلیارد تومان ضمانت‌نامه این قرارداد بود و هنوز هم دست شهرداری است و به لحاظ قانونی نمی‌توانیم آزاد کنیم.

وی این توضیح را هم داد که همکاری لازم را پیمانکار داشتیم چرا که در تلاش برای جمع‌آوری زباله‌ها به صورت مکانیزه بودیم ولی متأسفانه از آنجایی که پیمانکار نتوانست به تعهدات خود عمل کند از طرفی شهرداری نیز با برخی رانندگان خاور تصفیه حساب کرده بود همین آمد و رفتن‌ها مشکلاتی را در روند جمع‌آوری زباله‌های شهر ایجاد کرد.

پس از انصراف پیمانکار مجدداً مجبور به انعقاد قرارداد با رانندگان خاور شدیم

شهردار زنجان با بیان این‌که پس از انصراف پیمانکار مجدداً مجبور به انعقاد قرارداد با رانندگان خاور شدیم، بیان کرد: این اتفاقات هم زمان با فصلی شد که بیشترین حجم کاری را در امور شهری داریم چرا که در پاییز به سبب ریزش برگ‌ها و غیره میزان زباله‌های تولیدی نسبت به فصول دیگر بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاران در شهرداری به دنبال حل مشکل به وجود آمده در جمع‌آوری زباله‌ها هستند چرا که برخی از رانندگان خاور که قبلاً حمل زباله‌ها را بر عهده داشتند با لغو قرارداد در شهرداری جای دیگری مشغول به فعالیت بودند که برگرداندن آن‌ها زمانبر است و همین کمبود خاورها سبب بروز تأخیرهایی در جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر شده است.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانساماندهی پسماندهای شهریشهرداری زنجانروستای مهتر
sedayezanjannews.ir/nx4932


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»