کد خبر: 4962
1399/09/25 - 13:15


در جلسه خانه اندیشه زنجان مطرح شد؛

چشم‌مان را به روی اعتیاد زنان باز کنیم

خانه اندیشه زنجان زمینه‌ها؛ علل و ریشه‌های گرایش زنان و دختران به اعتیاد را بررسی کرد. طی این نشست مجازی، یوسف بیانلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه مقوله اعتیاد زنان جامعه، یکی از چالش‌های اساسی اکثر جوامع محسوب می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر درصد و نسبت گرایش زنان به اعتیاد افزایش یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خانه اندیشه زنجان زمینه‌ها؛ علل و ریشه‌های گرایش زنان و دختران به اعتیاد را بررسی کرد. طی این نشست مجازی، یوسف بیانلو، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه مقوله اعتیاد زنان جامعه، یکی از چالش‌های اساسی اکثر جوامع محسوب می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر درصد و نسبت گرایش زنان  به اعتیاد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در طی سال 85 حدود یک درصد معتادان را زنان و 99 درصد آنها را مردان تشکیل می‌دادند اما در حال حاضر آمار اعتیاد زنان به 6 درصد افزایش یافته است. این آمار را در استان زنجان نیز حدود4 الی 4و نیم درصد است.

افزایش 4 تا 5 درصدی آمار گرایش زنان به اعتیاد یک چالش اساسی برای جامعه محسوب می‌شود

این مسئول با اشاره به اینکه زنان بسیار نقش موثری در جامعه ایفا می‌کنند و از این نظر افزایش 4 تا 5 درصدی آمار گرایش زنان به اعتیاد یک چالش اساسی برای جامعه محسوب می‌شود، افزود: یکی از فاکتورهای اصلی گرایش جوانان به سیگار و قلیان، فرهنگ و باورهای و سنت‌های غلط در جامعه است. ما شاهد هستیم که مصرف سیگار و قلیان به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود و از دید جوانان و نوجوانان این یک نکته مثبت است. ضمن اینکه این موضوع در حوزه اعتیاد هم تاثیرگذار است. موضوع دیگری که مطرح است اینکه خود خانواده‌ها هم مصرف سیگار و قلیان را مساله مهمی نمی‌دانند و ما مشاهده می‌کنیم که پدر یا مادر در کنار فرزندان خود قلیان و سیگار می‌کشد که این موضوعات تاثیر زیادی در زمینه گرایش جوانان به این سمت دارد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی که در تهران در خصوص اعتیاد زنان با عنوان «جنس‌واره گرایش به اعتیاد» صورت گرفته است، فاکتورها و عواملی که در گرایش زنان به سمت اعتیاد وجود دارد را بررسی می کند و بیان می کند که دلایل گرایش زنان به اعتیاد متفاوت از مردان است.

در جایی که حمایت‌های عاطفی از زنان کاهش می‌یابد، گرایش به اعتیاد در آنها افزایش می‌یابد

وی در این رابطه ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم زنان در گرایش به اعتیاد «عدم حمایت‌های عاطفی» خانواده و یا اطرافیان از زنان است و در تحقیقی که در تهران بر روی حدود 700 نفر از زنان معتاد، انجام شده است، نشان داده که در جایی که حمایت‌های عاطفی از زنان کاهش می‌یابد، گرایش به اعتیاد در آنها افزایش می‌یابد.

«اختلال پس از یک رویداد»

به گفته بیانلو، فاکتور مهم دیگری که در کلانشهرها از علل گرایش زنان به اعتیاد محسوب می‌شود «اختلال پس از یک رویداد» است یعنی اغلب این زنان که مصرف مواد داشتند دیدگاهشان این بوده است که ما در زندگی‌مان یک تجربه منفی و بد (آزارجنسی، خشونت از سمت دیگران و برخوردهای تبعیض‌آمیز جنسیتی) داشتیم که این موضوع منجر به این شده است که به اعتیاد گرایش پیدا کنیم.

مسائل فرهنگی و نگرش جنسیتی

وی تاکید کرد که مسائل فرهنگی و نگرش جنسیتی به خانواده یکی دیگر از علل گرایش زنان به اعتیاد است به طوری که بسیاری از این زنان در این تحقیقات اذعان کردند که ما به خاطر فقر اقتصادی و فرهنگی در بسیاری موارد با مشکلاتی رو به رو بودیم که این موضوع منجر به گرایش ما به سمت اعتیاد شده است.

شایع‌ترین مواد مصرفی بین زنان و دختران به ترتیب تریاک، شیشه و گل بوده است

این پژوهشگر افزود: شایع‌ترین مواد مصرفی بین زنان و دختران به ترتیب تریاک، شیشه و گل بوده است در حالی که در آقایان این ترتیب تا حدودی متفاوت است. در سال‌های اخیر نیز  جای شیشه و گل عوض  شده  است و گل در رتبه دوم قرار گرفته است و پس از تریاک، بیشترین موادی که مصرف داشتند گل بوده است.

29درصد زنان اولین مصرف مواد مخدر خود را در منزل شخصی داشتند

این جامعه‌شناس گفت: مکان مصرف اولین بار مواد در زنان یکی از فاکتورهای مهمی است که باید به آن توجه داشت که بر اساس تحقیقات 29 درصد زنان، اولین مصرف مواد مخدر خود را در منزل شخصی و 24 درصد آنها در منزل دوستان و آشنایان تجربه کرده‌اند.

رابطه جنسی اجباری یکی از عوامل اصلی گرایش زنان به اعتیاد بوده است

وی ادامه داد: رابطه جنسی اجباری یکی از عوامل اصلی گرایش زنان به اعتیاد بوده است به طوری که 41.8 درصد زنانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند عنوان کرده‌اند که ما به دلیل داشتن رابطه جنسی اجباری دچار شوک روانی شدیم و برای اینکه خود را بتوانیم تسکین بدهیم به سمت اعتیاد گرایش پیدا کردیم.

باورهای غلط در جامعه، بسیار آسیب‌زننده است

بیانلو با اشاره به اینکه باورهای غلط باعث شده است که ما تریاک را به عنوان مسکنی برای درمان دردهای خود استفاده کنیم، افزود: در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است یک تعداد از این خانم‌ها عنوان کردند که به دلیل داشتن دوران قاعدگی سخت و دردناک از طریق خانواده‌ها و آشنایان به آنها تجویز مواد مخدر می‌شد و این مساله بیانگر این موضوع است که باورهای غلط در جامعه، بسیار آسیب‌زننده است و باید این باورهای غلط را از جامعه حذف کرد.

میانگین زمان تبدیل شدن یک فرد(مونث) سالم از اولین تجربه مصرف مواد مخدر به یک معتاد حدود دو سال است

به گفته این پژوهشگر، آمارهای تحقیقاتی که در کلانشهرها انجام شده است نشان می‌دهد که میانگین زمان تبدیل شدن یک فرد(مونث) سالم از اولین مرتبه مصرف مواد مخدر به یک معتاد حدود دو سال است اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که این موضوع در مورد مردان متفاوت است.

نگاه جامعه به اعتیاد زنان بسیار تاریک‌تر از مردان است

وی با بیان اینکه آمارها بیانگر این موضوع هستند که حدود 5 درصد معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، در حالی که آمار واقعی می‌تواند بیشتر از این میزان باشد، گفت: متاسفانه نگاه جامعه به اعتیاد زنان بسیار تاریک‌تر از مردان است و این موضوع باعث می‌شود که زنان دیرتر نسبت به ترک مواد و رجوع به مراکز اعتیاد درمانی اقدام کنند. همچنین امکانات و تجهیزاتی که برای ترک اعتیاد در اختیار زنان قرار داده می‌شود بسیار کمتر از مردان است و این موضوع باعث می‌شود که این افراد در اعتیاد خود باقی بمانند و نتوانند به مراکز درمانی رجوع دشته باشند.

طرد کردن زنان گرایش آنها را به اعتیاد بیشتر می‌کند

وی با اشاره به اینکه نگاه جامعه باید به اعتیاد زنان تغییر کند، ادامه داد: منظور این است که زمانی که یک زن مبتلا به اعتیاد می‌شود و دچار یک آسیب شده است ما باید این موضوع را بپذیریم و درصدد حمایت و درمان از این فرد برآییم نه اینکه چون زن است به او انگ بزنیم و او را طرد کنیم که این طرد کردن و فشار روانی که به او وارد می‌شود، گرایش او به اعتیاد را بیشتر می‌کند و این مساله در زنان بسیار مطرح است.

چشم‌مان را به روی اعتیاد زنان باز کنیم

به گفته این پژوهشگر اگر چه آمار اعتیاد زنان در زنجان کمتر است ولی این موضوع به این معنا نیست که ما باید چشممان را به روی اعتیاد زنان ببندیم چرا که اعتیاد زنان وجود دارد اما به جهت دید نادرستی که نسبت به این موضوع در جامعه وجود دارد روی آن سرپوش گذاشته می‌شود و خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که این موضوع مطرح و حل شود و از همین رو است که باید این موضوع مورد اهمیت قرار گیرد چرا که در غیر این صورت درآینده نزدیک شاهد آسیب‌ها و مشکلات عدیده‌ای در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این واقعیت را باید پذیرفت که زنان ما در جامعه نیز ممکن است دچار اعتیاد شوند، ادامه داد: متاسفانه در اغلب موارد شریک اعتیاد زنان معتاد، شریک جنسی آنها است و شاهد این هستیم که زمانی که در یک خانواده پدر خانواده دچار اعتیاد باشد مادر خانواده نیز به سمت اعتیاد کشیده می‌شود و لذا این مساله هم بسیار مهم است. همچنین در برخی از موارد شاهد این هستیم که مردان از شریک جنسی خود به عنوان ابزاری برای تهیه هزینه مواد مصرفی خود سوءاستفاده می‌کنند.

زمانی که مادر خانواده دچاراعتیاد می‌شود، آسیب دیدن سایر افراد خانواده محتمل‌تر است

 بیانلو افزود: این دسته از معتادین مرد در گام اول زنان و شریک جنسی خود را معتاد و سپس از آنها برای تامین هزینه مواد مصرفی خود سواستفاده جنسی می‌کنند، لذا به همین دلیل در یک خانواده زمانی که مادر خانواده دچار آسیب می‌شود، آسیب دیدن سایر افراد خانواده محتمل‌تر است و از همین رو است که باید از گرایش زنان به اعتیاد جلوگیری شود و از زنانی نیز که به این سمت گرایش یافته‌اند، حمایت بیشتری صورت بگیرد.

زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناعتیاد زنانخانه اندیشه زنجانیوسف بیانلو
sedayezanjannews.ir/nx4962


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»