کد خبر: 4991
1399/09/30 - 14:11


استاندار زنجان در آئین گرامیداشت روز پرستار خطاب به مردم:

دورهمی شب یلدا یعنی پیک چهارم کرونا

به گفته استاندار زنجان برگزاری دورهمی در شب یلدا 100 درصد فاجعه آفرین است به ویژه در زنجان چون بیشترین بستری‌ها مربوط به افراد مسن است از همین رو از شهروندان خواهش می‌کنیم تا در شب یلدا از برپایی هرگونه تجمع و دورهمی مطلقاً پرهیز کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته استاندار زنجان برگزاری دورهمی در شب یلدا 100 درصد فاجعه آفرین است به ویژه در زنجان چون بیشترین بستری‌ها مربوط به افراد مسن است از همین رو از شهروندان خواهش می‌کنیم تا در شب یلدا از برپایی هرگونه تجمع و دورهمی مطلقاً پرهیز کنند.

فتح‌اله حقیقی امروز در آئین گرامیداشت روز پرستار با تأکید بر این‌که امروز در زنجان با تلاش همه مسئولان و متخصصان توفیقاتی حاصل شده که می‌توانیم با رعایت و یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک سوم کرونا را به واکسن و یا فاجعه پیک چهارم کرونا وصل کنیم، اظهار کرد: یک نمونه این اقدامات برگزاری دورهمی در شب یلداست.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و معوقات چندین ماهه پرستاران این قول را داد که مشکلات و معوقات پرستاران حل و فصل شده و شاهد به روز شدن مطالبات این قشر باشیم.

استاندار زنجان گفت: در چند ماه گذشته از شیوع کرونا ویروس کادر درمانی و بهداشتی به ویژه پرستاران تلاش‌های زیادی را متقبل شدند و ما شاهد این زحمات بودیم از همین رو وقتی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه می‌بینم تأسف می‌خورم.

به گفته این مسئول پرستاری تنها رشته تخصصی است که قابل حذف شدن در هیچ مرحله‌ای از پذیرش تا درمان و پس از آن نیز حضور داشته و جایگاه ممتازی در نظام سلامت دارد.

زنجان موفق‌ترین استان در عرصه پیشگیری و مبارزه با کرونا

وی با بیان این‌که وزیر بهداشت و معاونان وی در رسانه ملی زنجان را به عنوان موفق‌ترین استان در عرصه پیشگیری و مبارزه با کرونا یاد کردند، بیان کرد: آنچه سبب کسب این افتخار برای استان شد این بود که زنجان استان پایلوت برای انجام دو تست شد که نشان از شایستگی و توانمندی تمام پرستاران و کادر درمانی و بهداشتی دارد.

حقیقی با تأکید بر این‌که استان زنجان توانست پیک سوم کرونا را بسیار کمتر و موفق‌تر از پیک دوم سپری کند، خاطرنشان کرد: طبق آمارهای موجود در گذشته 131 بیمار بستری و 111 بیمار فوتی در هفته گزارش می‌شد در حالی که امروزه این میزان بستری به 68 نفر رسیده است.

از 68 بیمار بستری 65 نفر ترخیص می‌شوند

وی با اشاره به این‌که زنجانی استانی است که در اوج پیک سوم کرونا از 68 نفر بیماری کرونایی بستری در بیمارستان‌ها 65 نفر را ترخیص کرده است، بیان کرد: ترخیص این تعداد از بیماران نشان از نصف شدن تعداد تخت‌های اشغال شده و خلوت شدن بیمارستان‌ها دارد چرا که در حال حاضر فقط 25 درصد تخت‌ها اشغال شده است.

به گفته این مسئول زنجان از جمله استان‌هایی است که بیشترین فوتی‌های ناشی از کرونا مرتبط با افراد مسن بوده و دیگر افراد مبتلا که بیماری زمینه‌ای نداشتند درمان شدند.

وی با تأکید بر این‌که 70 درصد افراد مسن که pcr مثبت داشتند در بیمارستان‌ها بستری شدند، بیان کرد: این میزان از بستری نشان از اهمیت مراقبت خانواده‌ها از سالمندان خود دارد تا مبتلا به کرونا نشوند.

توانایی انجام روزانه 2 هزار تست کرونا را داریم

استاندار زنجان با بیان این‌که تاکنون 109 هزار و 545 تست کرونا گرفته شده که بیشترین تست کرونا را زنجان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: خوشبختانه امکانات انجام تست در وضعیتی قرار دارد که روزانه از 600 تست به 1200 تست رسیدیم و ظرفیت انجام 2 هزار تست در روز را داریم.

اوایل شیوع کرونا برای تهیه 5 تا 10 هزار ماسک سه لایه با وزارت بهداشت دعوا می‌کردیم

وی با تأکید بر این‌که در اوایل شیوع بیماری کرونا برای تهیه 5 تا 10 هزار ماسک سه لایه با وزارت بهداشت دعوا می‌کردیم ولی در حال حاضر می‌توانیم ماسک سه لایه را در استان به میزان 700 هزار عدد تولید کنیم، خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین ماه امسال در استان زنجان ماسک هزار تومانی عرضه کردیم و در این اقدام نیز پیشرو بودیم.

استاندار زنجان به تولید ماسک و مواد ضدعفونی در داخل استان و تأمین نیاز داخل اشاره داشته و افزود: علاوه بر زنجان نیاز دیگر استان‌ها را تأمین کرده و به سایر شهرها نیز ارسال می‌کنیم.

به گفته این مسئول در حال حاضر دستگاه اکسیژن‌ساز در تمامی بیمارستان‌ها وجود دارد و به دنبال اضافه کردن 6 دستگاه اکسیژن‌ساز دیگر هستیم تا به عنوان ذخیره نیز داشته باشیم، برای تهیه این دستگاه‌ها نمی‌گذاریم دانشگاه به لحاظ مالی با مشکل مواجه شود.

اضافه شدن 200 تخت عمومی و تخصصی در بیمارستان‌ها پس از شیوع بیماری کرونا

وی با اشاره به اضافه کردن 200 تخت عمومی و تخصصی در بیمارستان‌ها پس از شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: تلاش بر تأمین بستر و زیرساخت‌های لازم در حد توان انجام شده تا حداقل از استانداردهای کشور بالاتر باشد، این‌ها بخشی از ماحصل مدیریت بیرونی و درون سیستمی بهداشت و درمان بوده تا بتوانیم در پیک سوم کرونا شاهد کمترین میزان مبتلایان باشیم.

حقیقی با تأکید بر این‌که امروز در زنجان با تلاش همه مسئولان و متخصصان توفیقاتی حاصل شده که می‌توانیم با رعایت و یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک سوم کرونا را به واکسن و یا فاجعه پیک چهارم کرونا وصل کنیم، تصریح کرد: یک نمونه این اقدامات برگزاری دورهمی در شب یلداست.

برگزاری دورهمی در شب یلدا 100 درصد فاجعه آفرین است

وی متذکر شد: مردم نباید خوشی یک شب را به فاجعه تبدیل کنند چرا که طبق بررسی‌های انجام شده دلیل ابتلای به کرونا در 90 درصد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها دورهمی، تجمع، مسافرت و حضور در مراسم جشن و عزاداری است.

به گفته استاندار زنجان برگزاری دورهمی در شب یلدا 100 درصد فاجعه آفرین است به ویژه در زنجان چون بیشترین بستری‌ها مربوط به افراد مسن است از همین رو از شهروندان خواهش می‌کنیم تا در شب یلدا از برپایی هرگونه تجمع و دورهمی مطلقاً پرهیز کنند.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروز پرستاراستاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4991


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»