کد خبر: 5019
1399/10/03 - 16:41


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان خبر داد:

ایجاد آزمایشگاه حیوانات در زنجان

شغلی: به جای تمرکز بر واکسن کرونا به دنبال جلوگیری از ابتلا به کرونا باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا حوزه پژوهش دانشگاه فعالیت‌هایی را آغاز کرده و در این راستا 35 طرح تحقیقاتی ویژه کرونا را فراخوان دادیم و در دو مرحله این طرح‌ها پذیرفته شدند و با حمایت‌های مالی انجام شده در دست اجرا هستند.

به گزارش صدای زنجان، علیرضا شغلی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئوکنفرانس به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد در پاسخ به این سوال که پس از شیوع بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی چه اقدامات پژوهشی در این زمینه انجام داده است، بیان کرد: از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا حوزه پژوهش دانشگاه فعالیت‌هایی را آغاز کرده و در این راستا 35 طرح تحقیقاتی ویژه کرونا را فراخوان دادیم و در دو مرحله این طرح‌ها پذیرفته شدند و با حمایت‌های مالی انجام شده در دست اجرا هستند.

وی در بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه پژوهش به موضوع ارز و گران شدن کیت و تجهیزات آزمایشگاهی و مشکل دست‌رسی به این کیت‌ها اشاره داشته و یادآور شد: گاهی نمونه مشابه کیت‌ها هم نمی‌تواند دقت لازم را داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به عدم اختصاص بودجه پیش‌بینی شده به پژوهش خاطرنشان کرد: با وجود این‌که 4درصد از بودجه سرانه تولید ناخالص ملی باید به پژوهش اختصاص داده شود در حالی که کمتر از یک درصد به این حوزه تعلق می‌گیرد که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته این میزان بیش از 15 درصد است.

وی از پژوهش و فناوری به عنوان سرمایه‌گذاری یاد کرده و افزود: باید به این نکته توجه داشتیم باشیم که آنچه برای پژوهش و فناوری اعتبار در نظر می‌گیریم سرمایه‌گذاری است نه هزینه.

حوزه پژوهش با مشکلات شدید مالی مواجه است

شغلی با بیان این‌که حوزه پژوهش با مشکلات مالی شدیدی مواجه است، خاطرنشان کرد: هر چند قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته شده ولی کافی نیست و باید به عنوان یک محور اساسی مورد توجه قرار گرفته و سرانه پیش‌بینی شده به طور کامل در این حوزه هزینه شود.

وی وجود تحریم‌های فعلی را عاملی در ایجاد مشکلات برای ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور دانست و بیان کرد: متأسفانه در وضعیت فعلی برای چاپ مقالات در مجله‌های خارجی با مشکل مواجهیم چرا که هزینه سرسام‌آوری به همراه دارد.

به جای تمرکز بر واکسن کرونا به دنبال جلوگیری از ابتلا به کرونا باشیم

این مسئول با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد واکسن کرونا عنوان کرد: فعلاً داروی مشخصی که اختصاصاً برای کووید 19 باشد تولید نشده است حتی با فرض تولید نیز فرد باید مبتلا به کرونا شود تا پس از آن اقدام به تزریق واکسن کند از همین رو باید تلاش لازم برای جلوگیری از بیمار شدن افراد داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ادعای ساخت واکسن کرونا را در داخل کشور داریم و این یک افتخار ملی است، خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم پژوهشگران به دور از جنجال به فعالیت پژوهشی خود در این زمینه ادامه داده و در مسیر درست حرکت کنند.

35 طرح تحقیقاتی ویژه کرونا در مرحله اجراست

شغلی در پاسخ به این سوال که پس از شیوع بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی چه اقدامات پژوهشی در این زمینه انجام داده است، بیان کرد: از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا حوزه پژوهش دانشگاه فعالیت‌هایی را آغاز کرده و در این راستا 35 طرح تحقیقاتی ویژه کرونا را فراخوان دادیم و در دو مرحله این طرح‌ها پذیرفته شدند و با حمایت‌های مالی انجام شده در دست اجرا هستند.

وی با تأکید بر این‌که فناوری خوبی در مورد کرونا از ماسک نانو ذرات نقره تا شش مصنوعی در مرحله ساخت دستگاه مربوطه هستیم، تصریح کرد: 10 تا 12 طرح فناورانه در مورد کرونا در حال ساخت و تولید است از طرفی پژوهشگران ما یا در دو سه طرح ملی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و یا پایلوت این طرح‌ها بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان به اقدامات فرادانشگاهی و مأموریت توسعه و حرکت دانشگاه در مسیر نسل سوم اشاره داشته و بیان کرد: مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم ثروت آفرین، ارزش آفرین و کارآفرین است.

آزمایشگاه حیوانات در زنجان احداث می‌شود

وی با بیان این‌که ایجاد دفتر مالکیت معنوی در زنجان به عنوان یکی از 10 دفتر مالکیت معنوی است که در راستای حفظ حقوق فن‌آورانه ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه حیوانات در حال احداث بوده و به عنوان یکی از استانداردترین آزمایشگاه حیوانات در سطح کشور بوده و در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.

شغلی با اشاره به این‌که در حوزه فناوری کارهای خوبی در سال‌های اخیر در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است، تصریح کرد: راه‌اندازی و رشد شتابان مراکز رشد و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی از جمله اقدامات است.

وی به ایجاد مرکز نوآوری در ایده‌های سلامت در زنجان اشاره داشته و افزود: در این مراکز از تمام ایده‌های خلاق تمام افراد استقبال کرده و فقط مختص پژوهشگران و اساتید دانشگاه نبوده و هر فردی که ایده‌ای در حوزه سلامت داشته باشد استقبال می‌کنیم.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا شغلیعلوم پزشگی زنجانآزمایشگاه حیوانات زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5019


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»