کد خبر: 5026
1399/10/07 - 8:59


صدای زنجان از مشکل کارگران با ابلاغ یک بخشنامه عجیب در تامین اجتماعی گزارش می‌دهد؛

تکمیل پازل فشار بر کارگر

کارگران ساختمانی: هم با کرونا می‌جنگیم، هم با مشکلات اقتصادی و هم با بخشنامه‌های بی‌منطق تامین اجتماعی!/ رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان: فرصت 6 ماهه را 3 ماه کردند!/ دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان: نفس مدیرکل تامین اجتماعی از جای گرم بلند می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اخیرا سازمان تامین اجتماعی بخشنامه تعیین مهلت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه را ابلاغ کرده که مورد انتقاد کارگران ساختمانی و تشکل‌های کارگری استان زنجان قرار گرفته است.

تعدادی از کارگران ساختمانی طی تماسی با دفتر صدای زنجان ضمن انتقاد به بخشنامه‌ اخیر سازمان تامین اجتماعی در رابطه با اعطای فرصت سه ماهه برای پرداخت حق بیمه مدعی شدند: برخی از کارگران بیشتر از 7 درصد برای حق بیمه خود پرداخت می‌کنند. درحالی‌که حداقل دستمزد تعیین شده برای یک کارگر مبلغ حدود یک میلیون و 800 هزار تومان است، 7درصد حق بیمه این دستمزد، حدود 130 هزار تومان است ولی کارگران ساختمانی مبلغ 170 هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کنند!

چرا تامین اجتماعی فرصت واریز حق بیمه کارگران ساختمانی را به 3 ماه کاهش داد؟

یکی از کارگران با اشاره به صدور بخشنامه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر «مهلت پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی» می‌گوید: پیش از صدور بخشنامه، کارگران از فرصت زمانی 6 ماهه، برای پرداخت حق بیمه برخوردار بودند ولی با صدور این بخشنامه مهلت زمانی تعیین شده، به 3 ماه کاهش یافت. این شرایطی در حالی است که کارگران ساختمانی با نبود کار و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، بیمه آنها سهمیه‌ای است و دستمزد کافی که بتواند زندگی‌شان را به طور کامل تحت پوشش قرار دهد، ندارند.

این کارگر ساختمانی  با بیان اینکه ما کارگران، سازمان تامین اجتماعی را سازمان مدافع حقوق کارگر می‌دانیم، تصریح می‌کند: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی آن‌گونه که شایسته است حامی اعضای تحت پوشش خود به ویژه کارگران ساختمانی نیست. صدور دستورالعمل‌ در خصوص بازه زمانی پرداخت حق بیمه ۳ ماهه، ظلمی آشکار در حق کارگران ساختمانی است. ما از مسئولان سازمان تامین اجتماعی در کشور انتظار داریم این بخشنامه را لغو کند. باور کنید هم با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنیم هم با مشکلات اقتصادی، هم با بخشنامه‌های بی‌منطق تامین اجتماعی!

کاهش ندادیم، افزایش دادیم!

اما مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه دو سوم حق بیمه کارگران ساختمانی از محل پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شود، عنوان می‌کند: کارگران موظفند 7درصد هزار تومان را واریز کنند. لازم به ذکر است انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور بر اساس دسته‌بندی افراد و قرار دادن در ردیف خیلی ماهر، ماهر و مبتدی میزان حق بیمه 7درصدی را برای هر کارگر اعلام می‌کند.

علیاری با بیان اینکه 7درصد حق بیمه پرداختی عمده کارگران معادل 130 الی 140 هزار تومان است، اضافه می‌کند: البته برای کارگران حرفه‌ای این میزان 170 هزار تومان از سوی انجمن صنفی مربوطه اعلام شده است که پس از بازنشستگی، میزان دریافتی اشخاص نیز بالا باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان ادعای فرصت 6 ماهه پرداخت حق بیمه به کارگران قبل از شیوع کروناویروس را رد کرده و می‌گوید: در حال حاضر فرصت پرداخت حق بیمه کارگاه‌های کمک دولتی 2 ماه است. کارگران ساختمانی برای پرداخت حق بیمه فرصت یک ماهه داشتند نه 6 ماه! فرصت 6 ماهه برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی بر اساس نوع شغل و بیمه آن‌ها اصلا امکان‌پذیر نیست.

فرصت 6 ماهه واریز حق بیمه را 3 ماه کردید!

اما رزاق محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان ضمن رد اظهارات مدیرکل تامین اجتماعی تاکید می‌کند که قبلا اگر کارگران ساختمانی حق بیمه خود را به هر دلیل نمی‌توانستند پرداخت کنند تا شش ماه فرصت داشتند آن را بپردازند و پرونده بیمه آنها مختومه نمی‌شد ولی در بخشنامه اخیر صراحتا اعلام شده که اگر تا سه ماه پرداخت حق بیمه دچار وقفه شد، بیمه، قطع و پرونده مختومه می‌شود.

محمدی با اشاره به مشکلات کارگران ساختمانی به علت بخشنامه اخیر سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: این بخشنامه وقت ما را گرفته و مشکلات بسیاری برای کارگران ساختمانی ایجاد کرده است، بهتر بود حداقل در شرایط کرونایی و رکود اقتصادی که چیزی عاید کارگر نمی‌شود، سازمان تامین اجتماعی با این قشر مدارا می‌کرد. وقتی موضوع را از اداره کل تامین اجتماعی استان زنجان پیگیری می‌کنیم مدیران مربوطه می‌گویند دستور تهران است و مشکل ما نیستیم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با اشاره به نداشتن سهم کارگران ساختمانی از کمک‌های معیشتی دولت در ایام کرونا تصریح می‌کند: این مشکل از یک سو و کاهش فرصت واریز حق بیمه کارگران ساختمانی از 6 ماه به سه ماه از سوی دیگر، سبب تشدید فشارهای اقتصادی به خانواده‌های آنان شده است. سازمان تامین اجتماعی به جای افزایش خدمات، خدمات جزئی را هم که ارائه می‌کرد قطع کرد آن هم در شرایط کرونایی!

حق بیمه کارگران ساختمانی در مقایسه با حق بیمه سایر کارگران عددی نیست!

با این وجود مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان تعداد کارگران ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی در استان زنجان را حدود 22 هزار نفر اعلام کرده و در پاسخ به سؤالی در رابطه با وضعیت دشوار معیشتی این قشر در ایام کرونایی و کسادی کسب‌وکارها به دنبال تدوام این ویروس و احتمال ریزش کارگران ساختمانی تصریح می‌کند: کارگران ساختمانی در جریان هستند که اگر به هر دلیلی موفق به پرداخت حق بیمه نشوند از لیست افراد تحت پوشش تامین اجتماعی خارج می‌شوند. 130 تا 170 هزار تومان حق بیمه کارگران ساختمانی در مقایسه با بیمه یک میلیون تومانی سایر کارگران اصلا عددی نیست!

رزاق محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان نیز با بیان اینکه حتی آمار دقیقی از تعداد کارگران ساختمانی از سوی مسئولان مربوطه به این انجمن ارائه نشده است، عنوان می‌کند: تصور می‌کنم آمار 22 هزارنفری کارگران ساختمانی بر اساس کارت‌های فنی‌وحرفه‌ای است که با واقعیت همخوانی ندارد! تعداد کارگران ساختمانی استان نهایتا 17 هزار نفر می‌شود که 5 الی 6 هزار نفر آن مربوط به شهر زنجان است.

مدیرکل تامین اجتماعی نفسش از جای گرم بلند می‌شود!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نیز در واکنش به اظهارات مدیرکل تامین اجتماعی استان مبنی بر «حق بیمه کارگران ساختمانی  در مقایسه با حق بیمه سایر کارگران عددی نیست»، تاکید می‌کند: ایشان (مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان، نفس‌شان از جای گرم بلند می‌شود، البته آقای علیاری عزیز دل ما هم هستند! اما اشکال کار ما دقیقا همین‌جاست. نمایندگان و تشکل‌های کارگری تمامی تلاش خود را می‌کنند تا سازمان تامین اجتماعی تمامی مطالبات انباشته شده سازمان را از دولت دریافت کنند. متاسفانه تمامی مدیران مجموعه تامین اجتماعی در کل کشور، ماهانه چندین 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و برای‌شان مهم نیست کارگر چقدر درآمد دارد و ناتوان در پرداخت حق بیمه 170 هزار تومانی هست! آن وقت کارشناسان ارشد و مدیران این سازمان حقوق‌های میلیونی دریافت کنند، این انصاف نیست! ما این موضوع را در حضور مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. اگر به دنبال اصلاح هستیم باید از خودمان شروع کنیم. من به عنوان مدیرکل تامین اجتماعی فُلان استان که کارمندم بالای 10 میلیون حقوق دریافت می‌کند، بر کارگری که ماهانه باید از جیب خودش مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کند را تحت فشار قرار داده و تاکید کنیم اگر حق بیمه را واریز نکند از مزایای تامین اجتماعی محروم می‌شود.

نجاری با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی متعلق به کارگران است، می‌گوید: کارگران نماینده واقعی ندارند و نمی‌توانند حرفشان را به گوش مسئولان برسانند. ما انتظار داشتیم در شرایط کرونایی برنامه‌ای برای حل مشکل کارگران داشته باشند. سازمان تامین اجتماعی و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر بخواهند، می‌توانند مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی را حل کنند.

مشکلات بیمه بیکاری کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی می‌گویند که کارفرمای مشخصی ندارند و به همین دلیل تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند. کارگران صنوف دیگر با ۲۵ یا ۳۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند ولی وضعیت بازنشستگی کارگران ساختمانی متفاوت است و با ۳۵ سال بازنشسته می‌شوند. کارگران ساختمانی، نه تنها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند بلکه در هنگام بازنشستگی حداقل دریافتی مستمری را خواهند داشت.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تهدید مشاغل و کسب و کار ناشی از شیوع کروناویروس می‌گوید: کارگران جزو اقشاری هستند که در شرایط کرونایی کشور و به تبع ان استان متحمل خسارت شده‌اند چرا که بیمه بیکاری که سال‌های سال است از مطالبات اصلی است تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. هم‌اکنون کارفرمایان، بسیاری از کسب‌وکارها تعدادی از کارگران خود را به دنبال تعطیلی ناشی از شیوع کرونا تعدیل کرده و آن‌ها را جهت بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری به دستگاه‌های مربوطه معرفی کردند اما کارگران ساختمانی علی‌رغم تعطیلی به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه بیکاری نگرفته و در ایام کرونایی در تهیه بسیاری از اقلام موردنیاز خانواده، هزینه‌ها، اقساط و حتی حق بیمه‌شان دچار مشکل شدند.

نجاری با بیان اینکه متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ طرح و برنامه حمایتی برای رفع مشکل بیمه بیکاری کارگران ساختمانی ارائه نکرده است، تصریح می‌کند: خلا قانونی در نبود بیمه بیکاری در بیمه کارگران ساختمانی در ایام کرونایی کاملا مشهود است. اگر کارگران ساختمانی مشمول بیمه بیکاری می‌شدند و ماهانه مبلغی در قالب بسته حمایتی به حساب‌شان واریز می‌شد، می‌توانستند در این دوران وضعیت اقتصادی و معیشتی خود را تا حدودی بازسازی کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان اعتراض و نارضایتی کارگران ساختمانی را نیاز واقعی این قشر دانسته و می‌گوید: به عنوان یک کارگر با کارگران ساختمانی همصدا هستم، نارضایتی کارگران ساختمانی کاملا منطقی بوده و از سر نیاز است.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبخشنامه تامین اجتماعیمسعود علیاریخانه کارگر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5026


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»