کد خبر: 5087
1399/10/22 - 9:47


گزارش صدای زنجان از ناگفته‌های طراحی المان برای میدان 15خرداد زنجان؛

دعوا برای پایین شهر

طراح نخست المان میدان 15خرداد: هزینه‌ها را برآورد کردیم اما گفتند ارزش ندارد این پول‌ها برای پائین‌شهر هزینه شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خردادماه سال جاری نماد میدان 15 خرداد که المانی از لاله و شهید و ایثار بود، تخریب شد که به گفته یکی از اعضای شورای شهر زنجان این تخریب بدون مصوبه رسمی شورای شهر انجام شد اما رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه این عملیات سال گذشته با مصوبه کمیته فرهنگی شورای شهر برای ساخت المانی متناسب با میدان 15خرداد اجرا می شود، اعلام کرد که برای اجرای طرح، سال گذشته 500 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

اظهارات عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در حالی است که 16 دی‌ماه حبیب یگانه، شهردار زنجان در جلسه علنی شورای شهر زنجان گفت: افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها در بازار چالش جدی در اجرای پروژه‌ها و مبالغ پیش‌بینی شده در بودجه ایجاد کرد، از طرفی در بودجه امسال برای اجرای پروژه المان میدان ۱۵ خرداد اعتباری در نظر گرفته نشده است.

8 ماه از تخریب نماد میدان 15خرداد زنجان سپری می‌شود و هنوز هیچ اقدامی برای احداث المان در شان و جایگاه این واقعه از سوی مسئولان شهری صورت نگرفته است. شهروندان زنجانی معتقدند که شورا و شهرداری عقب‌مانده است که یک میدان را نتوانسته بعد از چندین ماه اجرایی کند. البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند اگر دور میز جلسات مربوط به المان 15 خرداد افراد متخصص می‌نشستند تا به امروز عملیات اجرایی میدان مذکور در مراحل پایانی اجرا قرار داشت!

حسین اسکندری، نخستین طراح منتخب المان میدان 15 خرداد که از سوی هیئت داوری شهرداری زنجان مورد موافقت قرار گرفت در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ارائه تعاریفی از مفهوم «المان» اظهار کرد: در ساخت المان در کنار توجه به مصالح مورد استفاده، باید جنبه‌های تزئینی و ساختمانی را در نظر گرفت به طوری که طرح پس از خودنمایی در سطح شهر اذهان عموم را درگیر خود کرده و تا مدت‌ها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر در منطقه مورد نظر باشد و جزو شاخصه‌ها و هویت شهر شود.

اسکندری با بیان اینکه قبل از فراخوان طراحی المان میدان 15 خرداد، طرحی توسط کارشناسان شهرداری حدود دو سال قبل ارائه شده بود که از ما به عنوان صاحب‌نظر طرح خواسته شد نظرمان را اعلام کنیم، ابراز کرد: پس از مشاهده طرح ارائه شده، به دلیل عدم تطابق آن با مفاهیم و ماهیت المان، رد کردیم چرا که بیشتر شبیه کف‌سازی هندسی بود تا المان! المان باید عام‌گرا باشد و انتزاعی و دارای دید ناظر باشد، اما فرد برای مشاهده طرح ارائه شده باید سوار بر هلی‍‌‌کوپتر می‌شد. لازم به ذکر است مبلغ اعلامی در زمان مذکور برای المان میدان 15 خرداد 500 میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه پس از بررسی از ما دعوت شد تا المان را طراحی کنیم، تصریح کرد: در پاسخ به مسئولان شهری گفتیم ما برای تائید طرح خواسته شما را پذیرفتیم و مخصوصا اینکه چون طرف حساب شهرداری است ما اصلا با این مجموعه همکاری نمی‌کنیم چون مشخص نیست طرف حساب در این دستگاه دقیقا چه کسی است! اما رئیس شورای شهر زنجان از ما خواست تا نسبت به ارائه طرح برای المان میدان 15 خرداد اقدام کنیم و وی قول داد در این مدت حامی ما باشد، البته در این مدت تمامی تلاش آقای راشاد اجرای طرح مدنظر ما بود که از هر لحاظ مفاهیم و تعاریف المان را در خود جای داده بود.

اسکندری با اشاره به حساسیت‌های تیم خود نسبت به ارائه طرح برای المان میدان 15 خرداد و اصرار برای دریافت فرصت حدود 6 ماهه برای نهایی‌کردن طرح عنوان کرد: پس از گرفتن مهلت دو هفته‌ای، طرح اولیه را تهیه و تحویل مسئولان شهری دادیم.

طرح ابتدایی شامل سکو بود که به اندازه 2 متر بالا خواهد آمد و بعد المان به شکل پیچشی به سمت بالا رفته و پس از آن باید ببینیم پیچش‌ها به چه طرحی و چه شیوه‌ای متصل شوند.

طرح اصلی و نهایی ما بر اساس هندسه فارکتال و کاملا فلسفی بود چرا که تمام تلاش‌مان این بود که هویت تاریخی و فرهنگی 15 خرداد، قرارگیری در نزدیکی مزار شهدا و نقطه مربوطه را در ارائه طرح در نظر بگیریم اما اجازه کار به ما داده نشد.

چندین بار به مسئولان شهری گفتم که طرح سبزه‌میدان جدای از المان میدان 15 خرداد است، سبزه‌میدان سازه است اما المان 15 خرداد نمادی از هویت مردم شهر و فرهنگ و تاریخ مناطق است که بنا به کیفیت و نوع ساختش انعکاس ملی و حتی فراملی خواهد داشت پس باید با دقت طرح را ارائه می‌کردیم.

این طراح افزود: سکو و پیچش‌ها کار تیم ما بود. برای ارائه بخش نهایی نیازمند زمان بودیم اما چون مسئولان عجله داشتند برای اینکه آن‌ها را توجیح کنیم نمونه‌ای از طرح‌های برتر دوبی را ارائه کردیم و گفتیم بخش نهایی تقریبا شبیه این نمونه خواهد شد. البته تاکید کردیم کپی‌برداری نمی‌کنیم و برای ارائه بخش نهایی و تحویل کار نیاز به زمان کافی داریم تا بر اساس سکو و پیچش‌های ارائه شده، طرح نهایی را تهیه و تحویل دهیم. اسکندری تصریح کرد: 10 روز از فرصت اخذ شده از مسئولان شهری سپری نشده بود که مسئولان برای اخذ ایده‌های مطلوب و انتخاب بهترین آن‌ها تصمیم گرفتند فراخوان دهند. سپس طی تماسی با ما اعلام کردند طرح را ارائه دهیم. باز هم جا خوردیم و گفتیم که قرار نبود فرصت 6 ماهه بدهید؟ ما شرکت نکردیم. چند روز به داوری مانده بود که با پیگیری مسئولان شهری ناچارا طرح را بردیم و پس از مدتی به ما گفتند طرح شما برنده شده است!

لیسانس کرافیگ، ارشد معماری و مدیر هنرهای تجسمی خانه هنرمندان استان زنجان با یادآوری اعتراض نمازگزاران به المان میدان انقلاب تهران گفت: موضوع مربوط به سبزه‌میدان، پروژه سازه‌ای است اما بحث مربوط به میدان 15 خرداد، طراحی ایده و تهیه المان است که با هویت فرهنگی گره خورده و نمادی از شهداست از این رو اگر حساسیت‌های لازم در این رابطه صورت نگیرد مجریان و دست‌اندرکاران زیرسؤال رفته و باید پاسخگوی همه اقشار باشند.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس شورای شهر زنجان برای ارائه طرح المان میدان 15 خرداد عنوان کرد: در یکی از جلسات رئیس شورای شهر زنجان صراحتا گفت که المان 15 خرداد برای من به اندازه سر سبزه‌میدان ارزش دارد، پس بودجه‌باز، باید ساخته شود!

اسکندری با بیان اینکه مبلغ موردنیاز برای اجرای طرح مربوط به المان 15 خرداد 5 میلیارد و 600 میلیون تومان بود، با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان شهرداری مبنی بر تهیه مواد و مصالح موردنیاز طراح و مجری توسط این مجموعه تصریح کرد: کسی که طرح را ارائه می‌دهد قطعا مسئول تهیه مواد موردنیاز برای اجرا هم هست و پیشنهاد مسئولان شهری مبنی بر تقبل خرید متریال موردنیاز مجری طرح، نمی‌تواند منطقی باشد، ما این مهم را به مدیران مربوطه نیز اعلام کردیم. در جلسه وقتی اعتبار موردنیاز برای اجرای طرح اعام شد یکی از حاضران گفت آیا ارزش دارد برای المان این مبلغ را اختصاص دهیم؟ به نظرم با توجه به اهمیت و ارزش 15 خرداد و شهدای این روز و اهمیت آن برای مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری اصلا نمی‌شود برای این طرح قیمت‌گذاری کرد.

طراح نخست نه حاضر شد مبلغ نهایی پروژه را اعلام کند، نه طرحش را بفروشد!

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز در واکنش به این اظهارات در رابطه با احتمال سنگ‌اندازی برخی از مسئولان شهری برای آغاز پروژه المان 15 خرداد توسط طراح و مجری اول عنوان کرد: این مورد درست نیست، طراحی المان بر اساس نظر کمیسیون معماری و شهرسازی به این شرکت طراحی داده شد، حتی جلسات تخصصی متعددی برای به توافق رسیدن هر دو طرف برگزار شد.

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر اینکه طراح نخست المان 15 خرداد طرح ارزنده‌ای را ارائه کرد که مبلغ موردنیاز برای اجرا 3 میلیارد و 100 میلیون تومان بود، تصریح کرد: پس از 2 ماه معطلی از شرکت مربوطه دو پیشنهاد مطرح کردیم، نخست اینکه برای آغاز پروژه، مجوز شورا را گرفته و اجرایی کنند یا طرح را برآورد کرده و به ما بفروشند، ما در هر دو صورت حاضر به همکاری بودیم، اما مسئولان شرکت نه حاضر شدند قیمت قطعی برای آغاز پروژه را به ما دهند نه طرحشان را بفروشند.

رئیس شورای شهر زنجان تاکید کرد: مشکل اصلی عدم به توافق رسیدن با طراح نخست پروژه المان 15 خرداد، خودِ مسئولان شرکت بودند که هیچوقت قیمت قطعی اعلام نکردند. اگر دروغ نباشد سر اینکه مسئولان شهری و شرکت منتخب برای اجرای پروژه روی قیمت به توافق برسند حداقل 10 جلسه در اتاقم برگزار کردم تا بتوانم اواخر تابستان استارت کار زده شود اما متاسفانه محقق نشد. از این رو از نفر دوم منتخب شرکت‌کننده در فراخوان داده شده خواستیم تا اجرای پروژه را در دست گیرد. ما از ماه پنجم تا هفتم با شرکت نخست رایزنی کردیم به توافق برسیم که نشد، از ماه هفتم نیز با شرکت «نقشیاد» (طراح و سازنده المان میدان انقلاب) وارد همکاری شدیم که تا به امروز ادامه دارد.

رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه المان 15 خرداد به لحاظ ارتفاع، در حد ساختمان 4 الی 5 طبقه است، تاکید کرد: ما معتقدیم المانی که در میدان 15 خرداد مستقر می‌شود باید بسیار ارزنده باشد از این رو متخصصان شهری و مجریان طرح با حساسیت نحوه اجرای پروژه را پیگیری می‌کنند.

راشاد با بیان اینکه در رابطه با ساخت این المان و المان‌های دیگر در سال 98 اعتبار 2.5 میلیاردی در نظر گرفته شده که بنا به دلایلی اجرا نشده بود، عنوان کرد: همچنین در متمم بودجه سال 98 که می‌توانست تا تیرماه ادامه داشته باشد مجددا مبلغی برای ساخت المان پیش‌بینی کرده بودیم که با تاخیر به امسال منتقل شد.

حرفتان برایم سنگین است، مسئولان شهری اجازه کار را ندادند!

اما حسین اسکندری، طراح نخست منتخب برای اجرای المان 15 خرداد در واکنش به اظهارات رئیس شورای شهر گفت: این جمله برای ما سنگین بود. متاسفانه مسئولان شهری ماه‌ها ما را درگیر جلسات کردند اما در آخر اجازه اجرای طرح‌مان را ندادند. ما از اینکه اجازه اجرای طرح را ندادند گلایه نمی‌کنیم، زنجان نشد شهرها و استان‌های دیگر! ناراحتی ما از این است مسئولان که طرح را به هر دلیلی قبول نکردند چرا در این مدت ما را به جلسات‌شان دعوت کردند و پس از ماه‌ها، گفتند دیگر قصد همکاری ندارند.

در شهرداری و شورا به جز عده‌ای معدود اصلا متخصص ندیدم!

اسکندری با بیان اینکه افرادی که در جلسات به نام کارشناس و صاحب‌نظر از مجموعه شهری حضور داشتند اصلا اطلاعی از شغل  حرفه ما نداشتند، ابراز کرد: یکی از حاضران خطاب به بنده گفت شما تاکنون چند مورد نمای ساختمان زده‌اید! در حالی که من طراحم و ساختمان‌ساز نیستم. باور کنید من در شهرداری و شورا به جز عده‌ای معدود اصلا متخصص ندیدم!

شرکت دوم دارای رتبه‌بندی و گریددار است اما حتی نرسیدیم ببینیم شرکت نخست گرید دارد یا نه!

محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به ارائه توضیحاتی از علت طولانی شدن انتخاب پیمانکار و مجری برای اجرای پروژه المان 15خرداد ابراز کرد: پس از تشکیل جلسات مسئولان شورا و شهرداری مقرر شد تا در طرح نخست و اولیه برای المان میدان 15خرداد تجدیدنظر شود. از این رو کمیته‌ای متشکل از صاحب‌نظران و کارشناسان تشکیل و مصوب شد تا با فراخوان محدود نسبت به جذب طرح‌های قابل قبول مهندسی‌شده اقدام شود. حدود 7 شرکت در این فراخوان شرکت کردند، شرکت متعلق به آقای اسکندری به عنوان شرکت برنده توانست نظر موافق داوران را کسب کند، برای به تحقق رسیدن اهداف، جلسات متعددی برگزار شد، این شرکت، یک شرکت طراحی گریددار بود برای اجرا نیز باید یا دارای گرید می‌شد یا با شرکت دوم مجری دارای گرید قرارداد بسته و وارد همکاری می‌شد. برای آغاز پروژه ما اصرار داشتیم اما به دلیل به توافق نرسیدن به شرکت نخست، تصمیم گرفتیم پروژه را به شرکت دوم منتخبِ شرکت‌کننده در فراخوان داده شده، واگذار کنیم.

همتیان با بیان اینکه ما بارها از شرکت نخست (نخستین برنده در فراخوان المان میدان 15خرداد) خواستیم تا طرحش را به همراه مبالغ کل برآوردی ارائه دهد اما این کار را نکرد، افزود: ما نتوانستیم قراردادش را به قرارداد قانونی تبدیل کنیم از این رو با شرکت دوم (شرکت نقشیاد) وارد مذاکره شدیم. این شرکت در ابتدا طرح مربوطه را به همراه هزینه برآوردی ارائه کرد (حدود 3میلیارد تومان) که با برآوردهای شرکت نخست (مبلغ حدود 5.5میلیارد تومان) قابل مقایسه نیست. شرکت دوم دارای رتبه‌بندی و گریددار است اما حتی نرسیدیم ببینیم شرکت نخست گرید دارد یا نه! شهرداری باید با شرکت‌های دارای صلاحیت نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند.

طبق قانون عمل می‌کنیم

محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا تامین مصالح موردنیاز مجری طرح توسط شهرداری دخالت در کار مجری و طراح این اثر هنری نیست به صدای زنجان گفت: وقتی قراردادی با مجری، پیمانکار و یا طراح منعتقد می‌شود باید طبق ضوابط عمل کنیم. اگر بخواهیم با ترک تشریفات (حدود 3میلیارد تومان) پروژه ساخت المان 15 خرداد اجرا شود، این مهم در اختیار شورای شهر زنجان است و مشکلی نیست. اما اگر مبلغی نیاز باشد باید مجوز استان اخذ شود که برای طی کردن آن، روند طولانی می‌شود. ما هم گفتیم در سقف مجوز شورا ترک تشریفات می‌دهیم و اگر مجری تمایل داشت، شهرداری مصالح موردنیازش را تامین می‌کند.

گفتند ارزش ندارد این پول‌ها برای منطقه پائین‌شهر هزینه شود!

اما حسین اسکندری، طراح منتخب فراخوان ساخت المان میدان 15 خرداد در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: این‌ها بهانه است، ما تمامی هزینه‌ها را به صورت دقیق برآورد کردیم، گفتیم پیش‌قرارداد ببندید تا مبلغی هم دست ما باشد، 3 ماه برای طرح زندگی‌ام را تعطیل کرده‌ام، برای اجرا باید در جستجوی مهندس سازه که نه! باید به دنبال دکترای سازه باشم. دست خالی که نمی‌شود کار انجام داد! مسئولان شهرداری به ما گفتند کار را قبول کرده و شروع به اجرا کنید، هر چقدر مصالح و متریال نیاز دارید بگویید تا تهیه کنیم، گفتیم ما که نمی‌خواهیم ساختمان‌سازی کنیم تا بگوییم چقدر بتن نیاز داریم ما سازه پرمیت می‌کنیم!

اسکندری با بیان اینکه مسئولان اعلام کردند بیش از 3.5 میلیارد تومان نمی‌توانند به پروژه اختصاص دهند در غیر این صورت باید مبلغ به تائید دستگاه‌های ذیربط استانی برسد، اعلام کرد: در این جلسه رئیس شورای شهر زنجان صراحتا گفت مبلغ 3.5 میلیارد تومان را پرداخت کرده و مابقی را به صورت امانی و به تدریج پرداخت می‌کنیم. در جلسه همه صحبت‌های آقای راشاد را قبول کردند و مقرر شد ظرف چند روز آینده قرارداد مربوطه منعقد شود. پس از گذشت حدود یک هفته خبری از مسئولان و تماس‌شان نشد، موضوع را با مراجعه حضوری به دفتر مسئولان مربوطه پیگیری کردیم. رئیس شورای شهر در اظهاراتی عجیب در پاسخ به سؤال ما مبنی بر علت عدم تماس مسئولان شهری گفت که شما کم کاری کرده‌اید! گفتم مگر قراردادی بسته‌اید! گفتند آقای همتیان می‌گوید شما همکاری نمی‌کنید! موضوع را دوباره پیگیری کردم مسئولان شهری گفتند باید پروژه را با 3.5 میلیارد تومان اجرایی کنید، گفتم این مبلغ کافی نیست اگر قبول نمی‌کنید خب خودتان اجاره کنید! گفتند طرح را به ما بفروشید، گفتم اگر می‌توانستید خیلی وقت پیش می‌ساختید، طرح برای ماست و قصد فروش به غیر را نداریم.  

طراح منتخب برای اجرای المان میدان 15خرداد با اشاره به اظهارات قابل تامل یکی از کارکنان معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان در واکنش به اصرار نخستین طراح منتخب برای اجرای المان 15 خرداد تصریح کرد: این مسئول که به برکت خون شهدا و پول مردم پشت میزنشین شده است در اظهاراتی عجیب گفت که چرا باید این میزان پول را برای منطقه‌ای که مردمش فهمی از المان ندارند خرج کنیم؟ اگر به من باشد که این پول را برای کف سازی بازار خرج می‌کنم! دیگر فرد حاضر در این معاونت گفت هنر، لباس پادشاه است! شورای شهر و بقیه مسئولان ندیدند اما ما دیدیم و محاسبه‌ها و برآوردهای شما درست نیست، در حالی که هیچ یک از مبالغ برآوردی ما غیرمنطقی نبود.

صدای زنجان صحت ادعاهای مطروحه در رابطه با اینکه «صرف هزینه میلیاردی برای میدان 15 خرداد که از دید برخی از مسئولان جزو مناطق پائین شهر محسوب شده و از دید آن‌ها نباید خدمتی برای ساکنان، از سوی ارگان‌ها صورت گیرد» را از محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان جویا شد اما وی ترجیح داد در این رابطه سکوت کند!

لیلا محمدی

 انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالمان میدان 15خرداد زنجانعباش راشادهمتیان
sedayezanjannews.ir/nx5087


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»