کد خبر: 5093
1399/10/22 - 15:0


مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان:

آمار واقعی از افراد فاقد بیمه نداریم

مدیرکل بیمه سلامت استان از نبود آمار دقیقی از تعداد افرادی که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند خبر داد و بر این موضوع تأکید کرد که از زمان حذف آزمون وسع یعنی از 25 آبان به صورت ماهانه 4هزار و 500 نفر برای برخورداری از خدمات بیمه سلامت مراجعه کردند که آمار بالایی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل بیمه سلامت استان از نبود آمار دقیقی از تعداد افرادی که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند خبر داد و بر این موضوع تأکید کرد که از زمان حذف آزمون وسع یعنی از 25 آبان به صورت ماهانه 4هزار و 500 نفر برای برخورداری از خدمات بیمه سلامت مراجعه کردند که آمار بالایی است.

به گزارش صدای زنجان، یعقوب شیویاری امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان در پاسخ به سوالی در مورد تعداد افراد فاقد هیچگونه بیمه‌ای در استان تصرح کرد: آمار دقیقی از تعداد افرادی که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند وجود ندارد ولی از زمان حذف آزمون وسع یعنی از 25 آبان به صورت ماهانه 4 هزار و 500 نفر برای برخورداری از خدمات بیمه سلامت مراجعه کردند و همچنان نیز این مراجعات ادامه دارد ازهمین رو نمی‌توان به نتیجه قطعی از تعداد افراد فاقد بیمه در استان رسید چرا که در این بین همپوشانی نیز وجود دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان در پاسخ به این سوال که مگر با اجرای طرح رفع همپوشانی، همپوشانی بیمه‌ای برطرف نشده است؟ خاطرنشان کرد: خیر، رفع همپوشانی به صورت 100 درصد برطرف نشده است و شاید در حدود 2 میلیون نفر همچنان با مشکل همپوشانی بیمه‌ای مواجهند چرا که این رفع همپوشانی‌ها با توجه به مراجعات مردم و استحقاق سنجی انجام شده اعمال می‌شود.

به گفته این مسئول در ابتدا طبق آمار موجود 412 هزار نفر همپوشانی بیمه‌ای داشتند که این میزان با رفع همپوشانی‌ها به 352 هزار نفر در پایان سال 98 رسید.

شیویاری با تأکید بر این‌که افرادی که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند در صورت مراجعه به دفاتر پیشخوان و دریافت راهنمایی‌های لازم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: استثنائاتی هم در این زمینه اعلام شده است.

حذف قانون ارزیابی وسع برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت از 25 آبان ماه

 مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان از حذف قانون ارزیابی وسع برای افراد بیمه شده از 25 آبان ماه امسال خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر قانون وسع برای تمامی بیمه شدگان حذف شده و بیمه سلامت برای تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش خود خدمات ارائه می‌کند.

این مسئول با اشاره به این‌که شرایط کرونایی برنامه‌ها را با اختلال مواجه کرد چرا که طبق برنامه پنج ساله ششم کشور قانون وسع برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ای و متناسب با تمکن مالی ارزیابی را ملزم کرد که در این راستا دهک‌های اول تا سوم به صورت رایگان تحت پوشش قرار می‌گرفتند، بدون این‌که مبلغی را پرداخت کنند، افزود: در این قانون از دهک چهارم به بالا و برای پوشش بیمه‌ای باید مبلغی پرداخت می‌کردند و در صورت نیاز از خدمات مورد نیاز در بیمارستان‌ها و مطب‌ها و بخش خصوصی بهره‌مند می‌شدند اما به تناسب شریط کرونایی و به دستور ستاد کرونا و ابلاغ به سازمان بیمه سلامت، این قانون اجرا نمی‌شود.

وی به تمدید سیستمی و خودکار دفترچه‌های بیمه سلامت اشاره داشته و بیان کرد: بیمه شدگان تحت پوشش بیمه سلامت برای تمدید دفترچه‌های خود نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان نداشته و دفترچه‌ها به صورت سیستمی تمدید شدند و این موضوع به 25 دفتر پیشخوان بیمه سلامت نیز اطلاع‌رسانی شده است.

فعلاً آمار دقیقی از میزان هزینه‌های پرداخت شده برای درمان بیماران کرونایی در استان نداریم

این مسئول در پاسخ به سوالی در مورد میزان هزینه‌های انجام شده برای بیماران کرونایی در استان از زمان شیوع این بیماری تاکنون خاطرنشان کرد: فعلاً آمار دقیقی این موضوع نداریم و در تلاشیم تا با جمع‌بندی آمارها رقم واقعی این هزینه‌ها را در استان شناسایی کرده و اطلاع‌رسانی کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان این‌که به طور متوسط برای هر بیمار کرونایی در حدود 4 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌شود، بیان کرد: این هزینه‌ها با توجه به میزان خدمات ارائه شده به بیمار کرونایی و نیاز به بستری در بخش آی سی یو و غیره متغییر است.

وی با اشاره به این‌که برای افراد مبتلا به بیماری کرونا که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند در حدود 90 درصد از هزینه‌های آن را بیمه سلامت بر عهده دارد، بیان کرد: برای بیمارانی که به صورت سرپایی درمان می‌شوند نیز 30 درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم.

به گفته این مسئول تمامی داروهایی که برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

وی با تأکید بر این‌که اغلب بیماران کرونایی استان به ویژه سنین بالا به بستری در بخش‌های ویژه بیمارستانی نیاز داشتند، بیان کرد: با اخذ مجوز از سازمان و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی حدود ۸۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی افزایش یافت و در صورت نیاز این میزان قابل افزایش است.

ضرورت توجه به موضوع مهم افزایش سطح سواد سلامت در جامعه

شیویاری یکی از مهم‌ترین مباحث حال حاضر در حوزه سلامت را موضوع سواد سلامت در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در مورد میزان سطح سواد سلامت در جامعه تحقیقاتی انجام شده ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است ولی توجه به موضوع افزایش سطح سواد سلامت در جامعه یکی از مباحث مهمی است که رسانه‌ها نیز در این بخش باید کمک حال باشند چرا که با افزایش میزان سواد رسانه‌ای افراد هزینه‌های درمانی کاهش یافته و فعالیت‌ها بیشتر در حوزه پیشگیری متمرکز می‌شود.

وی در ادامه از پرداخت تمامی مطالبات بخش خصوصی و دولتی اعم از داروخانه‌ها، پزشکان، درمانگاه‌ها و غیره تا پایان سال گذشته پرداخت شده است، بیان کرد: مطالبات بهمن و دی ماه سال گذشته بیمارستان‌های دولتی و خصوصی باقی مانده که تا پایان این هفته پرداخت می‌شود.

پرداخت مطالبات به صورت به روز به شرط ارسال الکترونیکی نسخ و اسناد

مدیرکل بیمه سلامت استان از مشوق‌های پیش‌بینی شده برای مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که نسخ و اسناد خود را به صورت الکترونیکی ارسال می‌کنند، خبر داد و یادآور شد: در صورتی که نسخ و اسناد به صورت الکترونیکی ارسال شود مطالبات آن‌ها ماه به ماه و به صورت به روز پرداخت می‌شود از همین رو مطالبات بخش خصوصی در این بخش تا آذرماه پرداخت شده است و در صورت دریافت دستی اسناد فرایند بررسی و پرداخت زمانبر می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که در 6 ماهه نخست امسال مطالبات سطح یک به طور کامل پرداخت شده است، گفت: 80 درصد از مطالبات 3 ماهه پاییز این مراکز نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به این‌که در بخش بستری تا پایان خرداد ماه مطالبات به بیمارستان‌ها به صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: در مورد پرداختی مطالبات به بیمارستان بهمن هنوز به صفر نرسیده و امسال به تناسب اعتبار تخصیص داده شده مطالباتشان را پرداخت کردیم.

محدودیت سقف ارائه خدمات در بیمارستان‌ها برداشته شده است

شیویاری به برداشته شدن سقف ارائه خدمات در بیمارستان‌ها اشاره داشته و افزود: نه تنها بیمارستان بهمن بلکه در تمامی بیمارستان‌های استان سقف ارائه خدمات به بیماران برداشته شده است.

وی با تصریح بر این‌که بیش از 94 درصد از موسسات در استان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند، بیان کرد: به لحاط انعقاد قرارداد با موسسات و پزشکان هیچ محدودیتی نداریم.

به گفته این مسئول مطالبات بخش بستری در سال 98 به طور کامل تسویه شده است، تصریح کرد: مطالبات داروخانه‌ها نیز تا مرداد ماه 99 ، دیالیزی تا شهریور ماه ، سایر موسسات نیز تا تیرماه و مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌های خصوصی نیز تا مرداد ماه پرداخت شده است.

مشارکت 88 درصدی مطب‌ها و موسسات در طرح نسخ الکترونیکی

مدیرکل بیمه سلامت استان با تصریح بر این‌که توفیقات خوبی در الکترونیکی کردن نسخ در استان حاصل شد، خاطرنشان کرد: این طرح از اواخر سال 97 آغاز شده و در حال حاضر میزان مشارکت مطب‌ها و موسسات طرف قرارداد به 88 درصد رسیده است که پایین بودن این آمار به دلیل تعطیلی برخی از مطب‌ها به دلیل شیوع بیماری کروناست.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامت زنجانشیویاری
sedayezanjannews.ir/nx5093


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»