کد خبر: 5132
1399/10/27 - 9:24


صدای زنجان دلایل و عوامل اخذ رتبه‌های پایین پایگاه‌های خبری استان را در دور چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری بررسی می‌کند؛

امتیازدهی پشت درهای بسته

یک مسئول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: بهتر بود بخشی از این رتبه‌بندی و امتیازبندی را به خود استان‌ها واگذار می‌کردند/ مدیر مسئول پایگاه خبری پیام ملت: رسانه‌های استان‌ها را پشت درهای بسته رتبه‌بندی می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نتایج دور چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری با صدور بیانیه‌ای از سوی اعضای کمیته رتبه‌بندی اعلام شد .بر اساس گزارش دبیرخانه کمیته رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، مجموعا ۷۰۷ پایگاه خبری با تکمیل و ارسال فرم‌های خوداظهاری، در چهارمین رتبه‌بندی، مشارکت داشته‌اند .فاز عملیاتی چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، با همت و همیاری نمایندگان رسانه‌ها و مدیران مسئول در دوران شیوع کرونا، انجام گرفت و با توجه به درخواست‌های مکرر مدیران مسئول برای شرکت در رتبه‌بندی، مهلت دریافت فایل‌های خوداظهاری طی دو مرحله تمدید شد.

 بر اساس این گزارش، پایگاه‌های خبری استان زنجان به ترتیب پایگاه خبری مردم نو آنلاین 35.20 امتیاز، پایگاه خبری همدلی زنجان 29.70 امتیاز، پایگاه خبری موج رسا 23.65 امتیاز، پایگاه خبری پیام ملت 15.68 امتیاز و پایگاه خبری ندای شهروند آنلاین 9.90 امتیاز را کسب کردند که در مقایسه با 100 امتیاز در نظر گرفته شده امتیازات پایینی است.

به دنبال این رتبه‌بندی، صدای زنجان دلایل و عواملی که باعث می‌شود که پایگاه‌های خبری استان زنجان در این رتبه‌بندی امتیازات کمی را ازآن خود کنند، پیگیری کرد. در این زمینه شاخص‌های مورد توجه برای امتیازبندی شامل 24 ساعته بودن، ذکر منبع در خبر، سرعت انتشار خبر، تعداد کل مطالب، رعایت اصول خبرنویسی، درست‌نویسی و رعایت اصول ویرایشی، مشخص بودن نام پدیدآورندگان، نسبت خبر به کل مطالب، نسبت مطالب اختصاصی به کل مطالب، ضریب نفوذ اخبار در رسانه‌های دیگر، رابط با دفاتر استانی، دفاتر یا رابطان خارج استان، پیوستن به میثاق اخلاق حرفه‌ای، آموزش، انتشار به زبان‌های خارجی، فهرست بیمه، مونیتورینگ، عکس، چند رسانه‌ای، رویکردهای تعاملی با مخاطبان، آرشیو و جستجوی فعال، فروش محصولات رسانه‌ای، مزیت نسبی است که با رعایت هر یک از این عناوین در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری امتیازی به این رسانه تخصیص می‌یابد.

در این رتبه‌بندی هیچ نظری از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها گرفته نمی‌شود

 در این خصوص جعفر محمدی، رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان و با اشاره به اینکه این ارزیابی به صورت مستقیم توسط خود معاونت مطبوعات داخلی کشور صورت گرفته است، گفت: متاسفانه در این زمینه هیچ نظری از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها گرفته نمی‌شود و تنها به محصول خبری نهایی توجه می‌شود که کارشناسی که در این زمینه در نظر گرفته شده است، صفحه را باز می‌کند و به آن نمره می‌دهد.

وی در این خصوص ادامه داد: به نظر می‌رسد توجه به نظرات مسئولین در این زمینه و لحاظ این نظرات در رتبه‌بندی می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد چرا که فردی که در این زمینه پایگاه‌ها را قضاوت می‌کند، نگاهش محصول خبری است و درست است که محصول تولید شده دارای کیفیتی است که خود را نشان می‌دهد اما این محصول در بستری تولید می‌شود و با یک سری چالش‌ها و محدودیت‌هایی رو به رو است.

شرایط رسانه‌ها در سطح استان‌های مختلف متفاوت است

رئیس گروه فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد استان زنجان خاطرنشان کرد: کسی که در زنجان در این حوزه فعالیت دارد با کسی که در تهران و شهرستان‌های دیگر فعالیت دارد؛ شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و این رسانه‌ها به لحاظ شرایط در یک سطح قرار نمی‌گیرند و این خودش یک مساله‌ای است که استان‌ها باید در زمینه‌اش نظر بدهند و کسی که در تهران نشسته است و نسبت به شرایط هیچ آگاهی ندارد، نمی‌تواند در این زمینه نظر بدهند و این به نظر می‌رسد نقصی در این زمینه باشد.

بهتر بود بخشی از این رتبه‌بندی و امتیازبندی را به خود استان‌ها واگذار می‌کردند

این مسئول با اشاره به اینکه بهتر بود بخشی از این رتبه‌بندی و امتیازبندی را به خود استان‌ها واگذار کرده و نظر مدیرکل استان را هم در این زمینه لحاظ می‌کردند، اظهار کرد: منتهی اینکه چرا ما نمرات پایینی در این زمینه داریم موضوعی است که باید به صورت تخصصی‌تر در این زمینه توجه شود و نیازمند این است که این رتبه‌بندی و امتیازات با استان‌های هم‌ردیف استان زنجان مقایسه شود تا به درک درستی از وضعیت استان در این زمینه برسیم و پایین بودن این موضوع باید در نسبت با سایر استان‌ها قضاوت شود، چرا که وضعیت معیشتی خبرنگاران و امنیت شغلی در این زمینه اهمیت پیدا می‌کند‌. بالاخره پیش از کرونا امکان این وجود داشت که یک پایگاه خبری در این زمینه دو خبرنگار را به فعالیت بگیرد اما در این شرایط این امکان هم وجود ندارد.

باید دید استان‌های هم‌تراز با زنجان در این مقایسه چند امتیاز حاصل کرده‌اند

محمدی افرود: ممکن است وضعیت ارزیابی به قدری سخت باشد که استان زنجان در مقایسه با استان‌های هم‌تراز در یک سطح باشند و نمی‌توانیم بگوییم که چون این افراد از 100، 20 شدند رسانه‌های ضعیفی هستند و باید دید استان‌های هم‌تراز با زنجان در این مقایسه چند امتیاز حاصل کرده‌اند تا سپس بتوانیم در این زمینه وضعیت استان را قضاوت کنیم.

با یک نگاه سنتی از سوی مردم و مسئولان مواجه هستیم

 در ادامه علی اکبر شیوخی، مدیر مسئول پایگاه خبری پیام ملت در این خصوص با اشاره به اینکه در بحث جامعه با توجه به وجود رسانه‌های جدیدی که تحت عنوان شبکه‌های اجتماعی وارد میدان شدند ما با یک نگاه سنتی از سوی مردم و مسئولان مواجه هستیم، گفت: بصری بودن این موضوع سبب شده است که رسانه‌های الکترونیکی و برخط اعم از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها چندان مورد توجه قرار نگیرند یعنی رسانه از نگاه مدیران و مسئولان ما بیشتر در رسانه‌های مکتوب خلاصه می‌شود.

زیرساخت‌های اقتصادی برای رسانه‌ها در استان‌ها تعریف نشده است

وی ادامه داد: همچنین زیر ساخت‌های اقتصادی برای رسانه‌ها در استان‌ها تعریف نشده است و از سوی دیگر مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت نظارت در این زمینه بدون توجه به شاخص‌ها و نیازها صادر کردند و این موضوعی است که در حال حاضر مورد‌ نقد است چرا که تعداد مجوزهای بالایی در این زمینه برای افرادی که اصلا صلاحیت حرفه‌ای کار در این حوزه را ندارند صادر شده است.

نیروهای کاری که آموزش لازم را ندیده‌اند

این مسئول با اشاره به اینکه بحث دیگری که در این زمینه وجود دارد، بحث نیروهای کاری است که آموزش لازم را در این عرصه ندیده‌اند، گفت: این نیروها به صورت تجربی وارد این حرفه شده‌اند و ما نیروی آموزش دیده‌ای برای رسانه در مواقع بحران نیاز نداریم و یا کم داریم .

وضعیت در‌آمدی خبرنگار موضوعی که همواره از آن آسیب می‌بینیم

شیوخی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد و ما در حوزه رسانه همواره از آن آسیب می‌بینیم، وضعیت در‌آمدی خبرنگار است، گفت: این امر موجب می‌شود که خبرنگار رسانه را به عنوان شغل خود در نظر نگیرد و آینده خوبی از فعالیت در این حوزه را برای خود متصور نیست و همین موضوع سبب می‌شود که معمولا خبرنگاران و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نگاه امیدوارانه‌ای به این حوزه نداشته باشند و در بحث پایگاه‌های خبری با توجه به اینکه درآمد و حمایت موثری از سوی نهادهای حاکمیتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نمی‌گیرد و نگاه کارشناسی از سوی ارگان‌های حاکمیتی اعم از قوه قضائیه و مجلس و دولت به رسانه‌های برخط وجود ندارد همین فقدان باعث می‌شود که این حوزه در این زمینه آسیب ببیند.

 استان‌ها را پشت درهای بسته رتبه‌بندی می‌کنند

 وی با اشاره به تفاوتی که بین رسانه‌های استانی و کشوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: من معتقدم در بحث رتبه‌بندی رسانه‌های استانی بهتر بود هیئت داوران حداقل از استان‌ها نظرسنجی می‌کردند، غالبا بسیاری از رسانه‌ها از نهاد‌های حاکمیتی ارتزاق می‌کنند و رسانه‌هایی که به عنوان رسانه‌های شخصی ثبت شده است به نوعی به ارگان‌های حاکمیتی ربط داشته‌اند و ما نمی‌توانیم رسانه‌های مستقل را با این رسانه‌ها مقایسه کنیم و قضاوت آنها، قضاوت درستی در این زمینه نخواهد بود و عمده مشکلی که ما در نهاد حاکمیتی داریم این است که پایگاه‌های خبری استان‌ها را پشت درهای بسته رتبه‌بندی می‌کنند و این از عمده مشکلاتی است که پایگاه‌های خبری استانی با آن روبه رو هستند.

عموم خبرنگاران ما که در حوزه رسانه فعالیت دارند، خبرنگاران عمومی هستند

شیوخی اظهار کرد: آموزش رکن اصلی توسعه در هر حوزه‌ای است و رکن توسعه‌ای رسانه نیز موضوع آموزش است. مدیر مسئول و صاحب امتیاز و خبرنگاری که اشرافیت به مسائل تخصصی نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد. عموم خبرنگاران ما که در حوزه رسانه فعالیت دارند خبرنگاران عمومی هستند و ما در حوزه سلامت، اقتصاد و فرهنگ و اجتماع و حوادث خبرنگار تخحصصی نداریم و اداره ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و نهادهای مرتبط متاسفانه در این زمینه نتوانسته‌اند کاری انجام بدهند و به کارهایی که بیشتر کمی هستند پرداخته‌اند. اگر به آموزش توجه نکنیم وضعیت ما بهتر از این نخواهد بود. ضمن اینکه خبرنگاران ما هیچ آموزش برای حوادث آنی نظیر سیل، زلزله و قتل و غیره ندیده‌اند و ما خبرنگار آموزش‌دیده در حوزه‌های مورد نیاز نداریم و خبرنگاران ما به سمتی رفته‌اند که گفته‌ها و شنیده‌های مدیران را فقط بازتاب می‌دهند و ما در این زمینه نتوانستیم خبرنگار آموزش دیده داشته باشیم.


زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرتبه بندی پایگاه های خبری زنجانارشاد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5132


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»