کد خبر: 5168
1399/11/06 - 9:51


صدای زنجان از روند رسیدگی به درخواست‌های سرمایه‌گذاری در استان گزارش می‌دهد؛

عدم موافقت با 30درصد درخواست‌های سرمایه‌گذاری

تصمیم‌گیری برای معادن آهن با قوانین 30 سال پیش است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سرمایه‌گذاری یکی از الزامات توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در هر کشور و جامعه است، به طوری که ایجاد خلل و مانع در این حوزه بر همه فعالیتهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

یک سرمایه‌گذار برای شروع کار باید مجوزهای لازم را برای استقرار واحد تولیدی خود کسب کند که این زمانی را میطلبد که برای سرمایه‌گذاران خارجی و یا سرمایه‌گذارانی که از سایر استان‌ها برای سرمایه‌گذاری وارد استان زنجان می‌شوند؛ مساله مهمی به‌شمار می‌رود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مدت زمان استعلام‌های سرمایه‌گذاری در استان خاطر نشان می‌کند: در ابتدا مجوز فعالیت که توسط سازمان صمت استان ارائه میشود حداکثر تا 4 روز آماده شده که در این مجوز اطلاعات اولیه و بررسیهای کارشناسان انجام و اگر قرار باشد این سرمایه‌گذاری در داخل شهرک‌های صنعتی استان انجام شود نیازی به استعلام ندارد ولی اگر خارج از شهرک‌ها باشد نیاز به استعلام دستگاه‌های مربوطه دارد که در این بین پاسخ استعلام اداره کل محیط زیست زمان‌برتر از دیگر استعلام‌ها است که حدود 2 هفته زمان می‌برد.

اداره کل حفاظت و محیط زیست جواب ندهد، سرمایه‌گذار می‌تواند واحد خود را مستقر کند

اگر مدت زمان استعلام از سوی اداره کل محیط زیست بیشتر از دو هفته زمان ببرد و در این مدت هیچ نتیجه‌ای از سوی این اداره اعلام نشود برای جلوگیری از اتلاف وقت سرمایه‌گذار و ارباب رجوع، نتیجه را فرض بر مثبت دانسته و سرمایه‌گذار می‌تواند شرکت خود را در مکان مورد نظر مستقر کند.

وی ابراز می‌کند: اداره کل محیط زیست قانون و ضوابط خود را دارد و این به آن معنا نیست که این اداره حساسیت و سخت‌گیری بالاتری در اداره نتایج استعلامات سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

موافقت اداره محیط زیست در استقرار واحد تولیدی بسیار مهم است

معاون امور صنایع سازمان صمت زنجان بر این باور است: مهم‌ترین استعلام مربوط به بخش زیست محیطی است که سرمایه گذار میتواند پس از اخذ مجوز اداره کل محیط زیست شرکت و واحد تولیدی  خود را مستقر کند.

علی کلانتری با بیان اینکه استعلامات از سرمایه‌گذاری در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان انجام پذیر است، ادامه می‌دهد: در این مرکز خدمات سرمایه گذاری، کارشناسانی از دستگاه‌های مربوطه از قبیل گمرک، سازمان صمت، بانک‌های عامل، اداره کل حفاطت محیط زیست، بهداشت و محیط، اداره کل منابع طبیعی، شرکت شهرک‌های صنعتی، امور اب و برق و گاز حضور دارند و نیازی نیست که سرمایه‌گذار برای استعلام‌های جداگانه به این دستگاه‌ها مراجعه کند.

معادن آهن در استان به دلیل وجود قوانین 30 سال قبل راکد مانده است

این مسئول با تاکید بر اینکه بازنگری و بروزرسانی این قوانین ضروری به نظر می‌رسد، تصریح می‌کند: این ضوابط و قوانین در استعلامات به حدود بیش از 30 سال قبل برمی‌گردد و نیاز به بروزرسانی دارد. به عنوان مثال هم اکنون معادن آهن استان به دلیل این قوانین 30 سال قبل که می‌توانست درآمدزایی و اشتغال را به همراه داشته باشد، بدون استفاده مانده است.

محمدحسین فغفوری، رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان صمت استان زنجان نیز با بیان اینکه با 20 تا 30 درصد از استعلام‌های سرمایه‌گذاران مخالفت میشود، ابراز می‌کند: به دلایل مشکلات زیست محیطی با برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و استقرار شرکت‌ها مخالفت میشود که به طور میانگین 20 تا 30 درصد از این استعلام‌ها موفق به دریافت موافقت برای استقرار از سوی اداره کل محیط زیست استان نمیشوند و یا در وقت مقرر به این اداره مراجعه نمی‌کنند.

این مسئول تصریح می‌کند: نتایج استعلام برای واحدهای تولیدی در داخل شهرک‌های صنعتی 10 تا 12 روز اعلام و استعلام برای واحدهای تولیدی که قصد استقرار در خارج از شهرک‌های صنعتی دارند حداکثر تا 20 روز مشخص میشود.

پنجره‌ای برای سرمایه‌گذاری

وی به راه‌اندازی سیستم پنجره واحد در استان زنجان که فعالیت آن تحت نظارت اداره کل امور اقتصاد و دارایی است، اشاره می‌کند و میگوید: این پنجره واحد سرمایه گذاری حدود 2 سال است که در زنجان راه اندازی شده که در تسریع مدت زمان امور استعلام سرمایه‌گذاری‌ها در زنجان بسیار موثر بوده است.

محمدحسین فغفوری با بیان اینکه استعلام از طریق پنجره واحد سرمایه گذاری تاثیر بسزایی در کاهش مدت استعلامات برای سرمایه گذاری دارد، اظهار می‌کند: در این پنجره واحد اطلاعات بارگذاری و سپس دلایل موافقت و مخالفت با استقرار شرکت مورد نظر مشخص میشود.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه همه سرمایه گذاریها نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذیربط و بسته به موضوع و  زمینه سرمایه گذاری است، اظهار می کند: استعلامات درمورد فرآیندهای بین دستگاهی در حوزه صدور مجوزهای سرمایه گذاری که در سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری استان تعریف شده است که از طریق سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری انجام می شود.

نتایج استعلامات در پنجره واحد تا 10 روز اعلام می شود

ابولفضل عباسچیان با اشاره به مدت زمان استعلامات در سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری در استان زنجان خاطر نشان می کند: متوسط زمان استعلام در فرآیندهای تعریف شده در سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری در 80 درصد دستگاه‌های عضو مرکز خدمات سرمایه گذاری، حداکثر تا 10 روز کاری است. به گفته این مسئول؛ در این سیستم دستگاه‌هایی از قبیل شرکت برق منطقه ای، شرکت گاز و غیره در متوسط زمان کمتر از 2 روز پاسخگو هستند و درخصوص سایر دستگاهها نیز اصلاح مستمر فرآیندها در دستور کار قرار دارد.

این مسئول ابراز می کند: با توجه به اینکه زمان در تمامی فرآیندهای مرتبط برای سرمایه گذاران مهم است؛ چه در زمان مکان‌یابی طرح و چه در زمان اخذ مجوزهای لازم و این مدت زمان بستگی به مقیاس و زیرساخت های مورد نیاز طرح دارد.

وی در ادامه توضیح می دهد: در سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری استعلامات طرحهای سرمایه گذاری مرتبط با بخشهای مختلف از جمله صنعت، کشاورزی  و گردشگری انجام می شود و در صورت امکان تامین زیرساختهای لازم و همچنین عدم قرارگیری طرح در حرایم مربوطه، با استعلامات مربوطه موافقت شده و در غیر این صورت طبق قوانین  و مقررات اعلام مخالفت می شود.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان با اشاره به تعداد استعلامات انجام شده در سیستم پنجره واحد سرمایهگذاران عنوان میکند: از ابتدای امسال تاکنون از طریق سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری 2 هزار و 526 استعلام مرتبط با 874 پرونده ثبت شده در سیستم مذکور انجام و به 2 هزار و 377 استعلام پاسخ داده شده است.

افزایش 70 درصدی بهره‌وری با راه اندازی سیستم پنجره

این مسئول با اذعان به اینکه پس از راه اندازی سیستم پنجره واحد سرمایه گذاری، بهره‌وری در فرآیندهای مرتبط توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مجموع 70 درصد افزایش یافته است، ابراز می‌کند: رسیدن به نقطه ایده آل نیاز به اصلاح برخی روی ها و همچنین برنامه ریزی برای تامین زیرساخت های لازم دارد و طبق گزارشات اتاق ایران، بهبود مستمر محیط کسب و کار استان و کاهش رتبه استان از رتبه 19 به رتبه های دوم و سوم طی فصول گذشته نشان دهنده بهره وری سیستم پنجره واحد و همکاری تنگانگ همه دستگاه‌های اجرایی استان در این امر است.

وی با شاره به دلایل مخالفت با استعلام‌ها، تصریح می‌کند: استعلامات توسط دستگاه های مرجع فرآیند انجام می‌شود و علت عدم موافقت نیز طبق قوانین و مقررات لازم است. عباسچیان معتقد است موافقت با هرگونه سرمایه گذاری در هر منطقه‌ای لزوماً منجربه توسعه استان نمی‌شود.

این مسئول بر این باور است که محیط زیست استان منطبق با قوانین و مقررات محیط زیست کشور بررسی های لازم را انجام می‌دهد و مقایسه ادارات محیط زیست استان‌ها باتوجه به تعداد بالای متغیرها و شرایط مختلف مناطق موضوعیت ندارد.

به گفته مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان، تا به امروز سرمایه گذاری خارجی از کشورهای ترکیه، چین، روسیه، آلمان و هلند در استان در بخش صنعت استان انجام شده که طرحهای سرمایه گذاری خارجی عمده استان، اغلب درحال توسعه است.

لزوم اخذ مجوز اداره کل محیط زیست در دو مرحله

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفتگو با صدای زنجان در پاسخ به این اظهارات توضیح میدهد: ادار کل حفاظت و محیط زیست استان در کنار سایر دستگاه‌ها پاسخ دهنده استعلام‌های سرمایه‌گذاری‌ها در استان است.

علی اسدی با بیان اینکه اداره کل محیط حفاظت محیط زیست استان در دو مرحله مجوز برای واحدهای صنعتی ارائه می کند، ادامه می دهد: در ابتدا برای استقرار واحد صنعتی طبق ضوابط زیست محیطی و سپس در زمان بهره برداری نیز مجوز استعلام مجدد از خروجی نمونه برداری شده و اگر منافاتی با استاندارد آب و خاک و هوا نداشته باشد موافقت اداره کل حفاظت محیط زیست برای فعالیت واحد مورد نظر ابلاغ می شود.

هیچ تخفیفی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه نمی شود

وی با تاکید بر اینکه هیچ تخفیفی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای استقرار واحدهای صنعتی ارائه نمی شود، خاطر نشان می کند: اداره کل در صورت رعایت تمامی ضوابط زیست محیطی مجوز ارائه می دهد و با توجه به اینکه مجوز تاسیس واحدهای تولیدی بیشتر توسط  سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود این سازمان‌ها می‌توانند تخفیف در مدت زمان مجوزها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه تا 15 روز نتیجه استعلام از سوی اداره حفاظت و محیط زیست استان مشخص می شود، اذعان می کند: در ضوابط قانونی کل کشور مدت استعلام تا 30 روز است که در استان زنجان حداکثر تا 15 روزه استعلام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه استعلام از سرمایهگذاریها و استقرار واحدها به دو طریق در استان زنجان انجام میشود، توضیح میدهد: برخی از استعلامات در مرکز خدمات سرمایه گذاری‌ها انجام میشود که در سال‌های اخیر فعالیت خود را اغاز کرده و برخی دیگر نیز توسط شبکه دولت انجام می‌شود که در این روش تمامی مکاتبات وجود دارد و معمولا زودتر به نتیجه می‌رسد.

اسدی با اشاره به تعداد استعلامات انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان می‌کند: از ابتدای سال 99 تاکنون بالغ بر یک هزار و 201 مورد کل استعلامات از سوی این اداره کل بوده که با یک هزار و 67 مورد از آن‌ها موافقت و مجوز استقرار ارائه شده است.

راه‌اندازی اورژانس بررسی مشکلات واحدها

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به راه اندازی مرکز فوریتهای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی در استان زنجان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مرکز کارشناسانی از دستگاه‌های مربوطه حضور دارند و واحدهایی که در زمینه‌های مختلف از قبیل تسهیلات، کالاهای ترخیصی از گمرک، تامین آب و برق و غیره با مشکلاتی مواجه می‌شوند با مراجعه به این مرکز می‌توانند مشکلات و موانع تولید را بیان کنند.

گفتنی است؛ تا قبل از راه اندازی مرکز فوریتی بررسی مشکلات واحدهای صنعتی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مسئولیت حمایت از واحدهای تولیدی را داشته است ولی برای سرعت بخشیدن به امور این مرکز راه‌اندازی شده است.

وی می‌افزاید: استاندار زنجان اختیار تام را برای این مرکز فوریتهای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی داده تا واحدها به صورت تلفنی و یا با مراجعه حضوری، مشکلات و موانع خود را مطرح و در کمترین زمان تسهیل یابند.

مسئول دبیرخانه مرکز فوریتهای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی استان زنجان، با بیان اینکه این مرکز از آبان‌ماه امسال راه‌اندازی شده است، توضیح می‌دهد: واحدهای تولیدی بخش‌های مختلف از قبیل کشاوزی، صنعتی و گردشگری که دچار مشکل میشوند و یا درخواست‌هایی را که از دستگاههای دولتی دارند با مراجعه به این مرکز می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند تا بررسیهای لازم در راستای کاهش موانع از طریق این مرکز انجام شود.

عباس وقایی با بیان اینکه کارشناسانی از دستگاه‌های مربوطه از قبیل استانداری زنجان، اتاق تعاونی، اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و غیره در این مرکز حضور دارند خاطر نشان می‌کند: بررسی‌ها و رسیدگی‌های لازم در راستای کاهش و رفع موانع در این مرکز انجام می‌شود.

اورژانس بررسی مشکلات واحدها به‌جای ستاد تسهیل و رفع موانع

وی با بیان اینکه از سال 92 ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کمیته کارشناسی تشکیل شده بود، می‌افزاید: هر هفته موارد و مشکلات از سوی دستگاه‌های متولی به دبیرخانه ستاد ابلاغ و در نتیجه؛ اقدامات لازم برای رفع موانع مصوب می‌شد ولی هم اکنون نیاز به این ستاد نبوده و در کم‌ترین زمان مشکلات واحدهای صنعتی بررسی و برطرف می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه همه واحدهای صنعتی از وجود این مرکز اطلاع دارند، تصریح می‌کند: واحدهای خدماتی نیز از طریق اتحادیه‌ها از راه اندازی مرکز فوریتهای بررسی مشکلات واحدها اطلاع یافته‌اند.

وی با اشاره به تعداد واحدهایی که برای رفع موانع به این مرکز مراجعه کردند، عنوان می‌کند: از آبان‌ماه امسال تاکنون 180 نفر از واحدهای تولیدی به صورت حضوری مراجعه و تعداد 85 مورد نیز به صورت تلفنی مشکلات خود را با این مرکز در میان گذاشته‌اند که ممکن است از یک واحد چندین مرتبه مراجعه داشته باشند که با دریافت راهنماییهای لازم توسط این مرکز، از مشکلات آن کاسته می‌شود.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرمایه گذاری در زنجانمرکز خدمات سرمایه گذاری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5168


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»