کد خبر: 5174
1399/11/07 - 9:46


مدیر نمایندگی بنیاد تعاون ناجا:

پارکینگ‌های خودروهای توقیفی امنیت دارند

رئیس اداره آموزش و فرهنگ پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان: زنجانی‌ها به‌صورت تهاجمی رانندگی می کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارد و برای همین، واکنش پلیس در برابر این تخلفات همیشه یکسان نیست بطوریکه برای برخی از تخلفات فقط جریمه صادر می کند و برای تخلفاتی نیز علاوه بر جریمه، وسیله نقلیه توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان به تخلفاتی که سبب توقیف وسایل نقلیه می‌شود اشاره میکند و میگوید: موارد توقیف خودرو طبق قوانین راهنمایی و رانندگی از قبیل حسب دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف وسیله، توقف در زیر تابلوهای ایستادن ممنوع با نشانه حمل با جرثقیل به شرط عدم حضور راننده، رانندگی بدون گواهی نامه مجاز و نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی، نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر، رانندگی در حالت مستی و یا استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها است.

محمدحسن خلجی با بیان اینکه ارتکاب دو تخلف هم زمان در زمان رانندگی نیز سبب توقیف وسیله نقلیه میشود، ادامه میدهد: این تخلفات شامل هرگونه حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز و بیش از 30 کیلومتر در ساعت، سبقت غیر مجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، تجاوز به چپ از محور راه است که انجام هم زمان دو مورد از این تخلفات در حین رانندگی، سبب توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ میشود.

وی میافزاید: ارتکاب به تصادفات منجر به فوت نیز از دلایل توقیف وسیله نقلیه و انتقال آن به پارکینگ است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان، رسیدن مبلغ جریمه به 10 میلیون ریال پس از ابلاغ به مالک را از دیگر دلایل ارجاع وسیله نقلیه به پارکینگ عنوان میکند و می‌گوید: عدم پرداخت جریمه 10 میلیون ریالی خودرو در پایان مهلت یک‌ ماهه پس از ابلاغ به مالک، یکی دیگر از دلایل ارجاع خودروهای متخلف به پارکینگ است.

این مسئول با اشاره به تخلفاتی که سبب توقیف موتورسیکلت میشود، تصریح میکند: در خصوص راکبان موتورسیکلت علاوه بر موارد فوق، در صورت ارتکاب حرکت در پیاده‌رو، حرکت در جهت خلاف مسیر و مسیر حرکت مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، حرکت مارپیچ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی به مدت حداکثر یک هفته توقیف میشود و در صورت تکرار این تخلفات، به مدت یکماه افزایش مییابد.

وجود 20 پارکینگ اعمال قانون در استان

مدیر نمایندگی بنیاد تعاونی ناجا در فرماندهی نیروی انتظامی استان زنجان با اشاره به تعداد پارکینگ‌ها در استان اظهار میکند: در حاضر در سطح استان 20 پارکینگ فعال و در مرکز شهرستان زنجان نیز ۵ پارکینگ خدمات رسانی می کند.

سرگرد اکبر هجرودی با ابراز اینکه وسایل نقیله توقیف شده توسط نیروی انتظامی به پارکینگهای بخش خصوصی منتقل میشوند، تصریح میکند: پارکینگهای فعال موجود برای توقیف وسایل نقلیه، خصوصی بوده و در راستای اشتغال‌زایی، تسهیل در خدماترسانی به مردم و برون‌سپاری برخی از خدمات که امکان واگذاری آنها به مردم وجود داشته باشد در این بخش‌های خصوصی اداره میشوند.

مدیر نمایندگی بنیاد تعاونی ناجا در فرماندهی نیروی انتظامی استان با اشاره به وضعیت امنیت پارکینگ ها خاطر نشان میکند: در حال حاضر محل خودروهای توقیف شده از امنیت کافی برخوردار بوده و دیوارکشی شده و همچنین مجهز به دوربین مدار بسته، سیستم روشنایی و سیستم ثبت ورود و خروج وسایل نقیله مجهز است.

 وی تاکید میکند: هم اکنون پارکینگ های موجود در سطح استان در مقایسه با دیگر استان ها از لحاظ سازماندهی، وسایل و موقعیت وضعیت خوبی قرار دارند.

هزینههای پارکینگها براساس مصوبه سال 94 اخذ میشود

این مسئول در ادامه به هزینه پارکینگها اشاره میکند و میگوید: هزینه پارکینگها براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 94 و همچنین براساس مصوبات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محاسبه و اخذ میشود.

سرگرد اکبر هجرودی در ادامه با بیان اینکه وسایل نقلیه مجهول‌الهویه نیز در این پارکینگها وجود دارد، با اشاره به سرانجام این وسایل نقلیه اظهار می کند: وسایل نقلیه مجهول‌الهویه موجود در پارکینگها  براساس دستور قضایی تعیین و تکلیف می شوند.

تمدید مهلت ترخیص موتورهای رسوبی تا پایان بهمن ماه

رئیس اداره اموزش و فرهنگ پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه هم اکنون بیشتر وسایل نقلیه‌ای رسوبی که در پارکینگها توقیف هستند، موتور سیکلت است، توضیح می دهد: موتورهایی که تا قبل از  98.12.29 در پارکینگ اعمال قانون باشند؛ رسوبی محسوب شده که هم اکنون پلیس راهور تخفیفاتی برای ترخیص این وسایط نقلیه در هزینه پارکینگ در نظر گرفته است.

به گفته سرهنگ خلجی موتورسواران فاقد گواهینامه و بیمه نامه نیز می توانند با تکمیل فرم تعهد و به صورت محموله (حمل و انتقال با وانت) نسبت به ترخیص موتورسیکلت رسوبی خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طرح ترخیص موتورهای رسوبی تا آخر بهمن ماه امسال تمدید شده است، ابراز می کند: این طرح تا 18 دیماه بود که به دلیل استقبال زیاد موتور داران، این مهلت تا پایان بهمن ماه تمدید شده و با توجه به شرایط و تسهیلات و تخفیفات خوب و بالای در نظر گرفته شده؛ افراد نباید این فرصت طلایی را از دست بدهند.

در مواقع اعمال قانون، خودرو متوقف نمی شود

این مسئول در ادامه به اعمال قانون وسایط نقلیه مختلف اشاره می کند و می گوید: با توجه به به هوشمند شدن فرایند اعمال قانون، هیچ خودرویی برای اعمال قانون متوقف نمیشود بلکه صرفا نوع تخلف اعمال قانون شده از طریق پیامک به رانندگان استعلام میشود.

وی تاکید می کند: در راستای هوشمندسازی فرآیند اعمال قانون، ضروری است شهروندان نسبت به بروزرسانی شماره همراه خود در سامانه شماره گذاری اقدام نمایند.

سرهنگ محمدحسن خلجی در بخشی از سخنان خود با اشاره به میزان جرائم اعمال قانون تصریح می-کند: رویکرد پلیس راهور استان زنجان در بحث اعمال قانون بیشتر جنبه ارشادی و فرهنگی داشته و برای همین استان زنجان در خصوص میزان اعمال قانون در رتبه های پایین در بین استانهای کشور قرار داشته بطوریکه هم اکنون در جایگاه 25 تا 27 را به خود اختصاص داده است.

استان زنجان به لحاظ ترافیکی ناایمن و تعداد تصادفات بالاتری دارد

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار می کند: با توجه به امارها، استان زنجان به لحاظ ترافیکی ناایمن و تعداد تصادفات بیشتری نسبت به استانهای هم تراز دارد.

به گفته وی، تصادفات رانندگی نسبت به تعداد و شدت آن مورد سنجش قرار می گیرد که بر این اساس میزان تصادفات در استان بالاتر از استانهای هم تراز خود است بطوریکه طبق گزارش پزشکی قانونی استان، در 8 ماه امسال 26 نفر جان خود را در تصادفات شهری از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک نفر افزایش یافته است .

عدم رعایت حق تقدم و تغییر ناگهانی مسیر مهمترین علت تصادفات در زنجان

وی با تاکید بر اینکه رانندگان استان زنجان در زمان رانندگی خشن رفتار می کنند، اظهار می کند: زنجانیها به صورت تهاجمی رانندگی می کنند و با توجه به گزارشات بدست آمده بیشترین علت تصادفات داخل شهری در استان، عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر و عدم استفاده عابرین پیاده از پل هوایی است.

به گفته سرهنگ خلجی، عدم استفاده عابرین پیاده از پل هوایی و سرعت بالای خودوها بیشتر در کمربندی شمالی گزارش شده است که منجر به تصادفات میشود.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراهور زنجانپارکینگ خودروهای توقیفیبنیاد تعاون ناجا
sedayezanjannews.ir/nx5174


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»