وقتی جایی کلنگ میزنیم دو حالت دارد اینکه یا شغل تخصصی مان کلنگزنی است یا اینکه برای بقا باید کلنگ بزنیم، وقتی برای بقا کلنگ میزنیم باید تبعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن را هم لحاظ کنیم
پایگاه خبری صدای زنجان-
با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراکز آموزشی از جمله آموزشگاههای آزاد تعطیل شدند
و خسارتهای قابل ملاحظهای را متحمل شدند ولی مدیرکل فنی و حرفهای عنوان کرد
آماری از میزان خسارات نداریم.
به گزارش صدای زنجان؛ محمدرضا
انصاری در پاسخ به صدای زنجان در مورد میزان خسارات وارده بر آموزشگاههای آزاد
ناشی از شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت آنها در طول یکسال گذشته به نبود آمار در
این بخش اشاره داشته و اظهار کرد: از 135 آموزشگاه فعال در استان 70 درصد آنها در
مکان استیجاری فعالیت دارند که با شیوع ویروس کرونا و به دلیل رعایت پروتکلهای
بهداشتی و تصمیم ستاد کرونا در طول یکسال گذشته تعطیل بودند ولی با این وجود
برآوردی از میزان خسارات وارده بر این آموزشگاهها در مدت یاد شده انجام نشده و
آماری در این بخش نداریم.
به گفته مدیرکل فنی و حرفهای
استان زنجان هر چند در یک سال گذشته فعالیت این آموزشگاهها محدود و برخی از آنها
به کل تعطیل بودند ولی تعدادی از آنها با آموزشهای مجازی توانستند بخشی از هزینههای
خود را جبران کنند هر چند عدم فعالیت برخی از آموزشگاهها در فضای مجازی بحق است
چرا که 75 درصد از آموزشها عملی بوده و نمیتوان در بستر فضای مجازی آنها را
ارائه داد.
این مسئول متذکر شد: در راستای
حمایت از این آموزشگاهها سعی کردیم تا در حد توان با خرید خدمات آموزشی، معرفی
برای دریافت تسهیلات کرونایی و غیره بخشی از خسارات وارده بر این مراکز را کاهش دهیم.
70 درصد از آموزشهای مهارتی
به لحاظ حضور فیزیکی تعطیل بود
انصاری با اشاره به اینکه 70
درصد از آموزشهای مهارتی به لحاظ حضور فیزیکی از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون
تعطیل بود، بیان کرد: در مدت احترام به سلامت مردم و رعایت پروتکلهای بهداشتی و
مصوبات ستاد کرونا در دستور کار بود و تلاش بر افزایش ارائه آموزشها در قالب
محتواهای آموزشی در بستر فضای مجازی داشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که چند
از آموزشگاههای فعال استان تسهیلات کرونایی را دریافت کردند، بیان کرد: تمامی
آموزشگاههای واجد شرایط این تسهیلات را دریافت کردند که مبلغ آن بر حسب نوع فعالیت
6 تا 20 میلیون تومان بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای
استان زنجان یادآور شد: در برگزاری حضوری دورهها تابع اعلام پروتکلها و رنگبندی
مناطق هستیم و آزمونهای حضوری را نیز با یک چهارم ظرفیت انجام دادیم و سعی بر این
بود تا در ایام شیوع کرونا از ظرفیت فضای مجازی به طور حداکثری در ارائه آموزشها
بهره گرفته شود.
«هر زنجانی یک مهارت» فقط یک
شعار نیست
مدیرکل فنی و حرفهای استان
زنجان در پاسخ به این سوال که چه میزان از شعار فنی و حرفهای مبنی بر اینکه «هر
زنجانی یک مهارت» محقق شده است؟ افزود: این یک شعار نبوده بلکه یک اعتقاد قلبی است
و تلاش بر این است تا ما به سطحی از خواستگاه اجتماعی برسیم که بگوییم هر فرد دارای
یک مهارت است.
این مسئول تصریح کرد: پیشنهاد
ایجاد شرایط لازم برای خوداظهاری شاغلان و افراد جویای کار نیاز به مهارت ایجاد
شود تا بتوانیم افراد جویای کار را با ارائه مهارتهای لازم به بازار کار معرفی کنیم
که در این زمینه نیازمند همکاری دستگاههای مرتبط هستیم.
دلیل مخالفت با احداث آموزشگاه
فنی و حرفهای در ارمغانخانه با وجود کلنگزنی در سالهای گذشته
وی در پاسخ به دیگر سوال مبنی
بر مخالفت با احداث آموزشگاه فنی و حرفهای در ارمغانخانه با وجود اینکه کلنگزنی
احداث این مجموعه نیز در سالهای گذشته انجام شده بود، عنوان کرد: طبق برآوردهای ریالی
انجام شده در زمان کلنگزنی بیش از 10 میلیارد تومان برای احداث این مجموعه مورد نیاز
است که این میزان در حال حاضر چندین برابر شده است، در حالی که با احتساب جمعیت و
افراد جویای کار و فاصله آن تا نزدیکترین مرکز فنی و حرفهای خرید یک دستگاه ون و
انتقال افراد جویای مهارت برای حرفهآموزی در مرکز شهر به صرفهتر از هزینهکرد میلیاردها
تومان برای ساخت این آموزشگاه در ارمغانخانه بود.
وی با تأکید بر اینکه باید در
بخش دولتی تصدیگری را به صفر برسانیم، بیان کرد: حتی ارمغانخانه نیز چندین بار
فراخوان برای جذب مشارکتکننده به منظور احداث مرکز مذکور منتشر شد ولی حتی یک
متقاضی هم نداشت از همین رو معتقدم تصمیمات اشتباه اثرگذاری بدی در جامعه به همراه
دارد.
انصاری در پاسخ به این سوال که
چرا پیش از انجام کلنگزنی ارزیابیها از نیاز منطقه به ایجاد آموزشگاه فنی و حرفهای
در ارمغانخانه انجام نشد که حالا به این وضعیت دچار نشود؟ چرا که کلنگزنی در یک
مکان مطالبات مردمی را به همراه دارد، متذکر شد: «وقتی جایی کلنگ میزنیم دو حالت دارد اینکه یا شغل تخصصی
مان کلنگزنی است یا اینکه برای بقا باید کلنگ بزنیم، وقتی برای بقا کلنگ میزنیم
باید تبعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن را هم لحاظ کنیم.»
وی معتقد است «ارمغانخانه به قدری کمبود دارد که
فنی و حرفهای به راحتی نیاز آموزشی اهالی را میتواند برطرف کند از همین رو بر این
باورم اعتبارات این شهر به جای ساخت آموزشگاه فنی و حرفهای باید در ساخت و مقاومسازی
مدارس، ایجاد مرکز بهداشت و غیره هزینه شود، اگر این مرکز فنی و حرفهای در این
شهر احداث میشد اعتبارات ارمغانخانه به سمت فنی و حرفهای میرفت و مردم از
امکانات ضروری دیگر محروم میشدند.»
مدیرکل فنی و حرفهای استان
زنجان متذکر شد: «از مخالفتم
بر احداث این مرکز احساس سربلندی میکنم چون نمیخواستم اعتبارات ارمغانخانه فقط
برای یک آموزشگاه فنی و حرفهای صرف شود در حالی که نیازهای اولویتدار دیگری
دارند.»
تولید بیش از هشت میلیون ماسک
در مراکز فنی و حرفهای استان
وی به فعالیتهای فنی و حرفهای
استان در ایام شیوع بیماری کرونا اشاره داشته و تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته
تا کنون بیش از 8 میلیون ماسک در مراکز فنی و حرفهای این استان تولید و در زنجان
و شهرستانها توزیع شده است.
انصاری با اشاره به اینکه تولید
ماسک با مشارکت پویشهای مردمی، گروههای جهادی، مربیان و کارآموزان فنی و حرفهای
انجام میشود و این روند همچنان برای تامین نیاز موجود در جامعه ادامه دارد،
خاطرنشان کرد: ماسکهای تولید شده با قیمتهای مصوب، بدون ریالی اضافه و با گواهی
استریل در اختیار شهروندان قرار میگیرد از طرفی تاکنون ۱۲۰ هزار ماسک نیز به صورت
رایگان در مناطق محروم در بین اقشار ضعیف توزیع شده است.
ایجاد شهرک مهارت در زنجان
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای
استان زنجان از ایجاد شهرک مهارت در این استان خبر داد و افزود: امکانسنجی ایجاد
این شهرک با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی و شرکای اجتماعی در مرحله کارشناسی
تایید شده است و دستگاههای مرتبط تا تاریخ 25 بهمن ماه فرصت اعلام نظر دارند.
وی به موضوع الزام داشتن مدرک
مهارتی برای دانشجویان سال سوم و بالاتر اشاره داشته و خاطرنشان کرد: برای سربازان
نیز قرارگاه مهارت آموزی تشکیل شده و ایجاد این قرارگاه در زندانها نیز در حال پیگیری
است.
انصاری به ایجاد مرکز آموزش فنی
و حرفهای در شهرستان سلطانیه اشاره داشته و بیان کرد: کلنگزنی احداث این مجموعه
انجام شده و امیدواریم با ظرفیت خوبی که این منطقه در حوزه گردشگری دارد بتوانیم
برای جذب گردشگر آموزشهای لازم را به مهارتآموزان ارائه کنیم.
الهام احمدی
انتهای پیام/