کد خبر: 5229
1399/11/18 - 15:40


در نشست خبری مدیر درمان تامین اجتماعی زنجان مطرح شد:

حدف دفترچه تامین اجتماعی از اسفندماه

مدیر درمان تامین اجتماعی زنجان اظهار کرد: به زودی دفترچه‌های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی کشور حذف می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیر درمان تامین اجتماعی زنجان اظهار کرد: به زودی دفترچه‌های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی کشور حذف می‌شوند.

«علی محمدی»، مدیر درمان تامین اجتماعی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن بیش از 44 میلیون نفر از آحاد ملت ایران خدمات خود را از طریق گوناگون ارائه می‌دهد، گفت: خدمات درمانی به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم توسط این سازمان ارائه می‌شوند که در درمان مستقیم خدمات در مراکز ملکی سازمان ارائه و در خدمات غیرمستقیم  این خدمات در مراکز غیرملکی و با قرار دادن بستن با سایر مراکز درمانی قابل ارائه هستند.

وی ادامه داد: در سطح کشور ما 386مرکز درمانی و 77 بیمارستان و 39 مرکز سرپایی درمان داریم که در همین راستا درسال 98بیش از 139 میلیون خدمات سرپایی و 910 هزار مورد خدمات بستری  و 466 هزار مورد هم عمل جراحی توسط این سازمان انجام شده است و در درمان غیرمستقیم نیزبالغ بر 17 هزار میلیارد تومان توسط این سازمان برای ارائه خدمات هزینه شد.

این مسئول افزود: در استان زنجان ما بالغ بر دو بیمارستان در زنجان و ابهر داریم که بالغ بر 220 تخت فعال دارند و همچنین  5 مرکز سرپایی در زنجان و ابهر و خرمدره وجود دارد که برای 550 هزار بیمه شده سازمان تامین اجتماعی خدمات ارائه می‌کند.

نزدیک به 4 هزار نفر موالید در استان

به گفته محمدی ما در سال گذشته، 585هزار مورد ویزیت سرپایی داشتیم که با نظر گرفتن این مضووع که ما در اسفند ماه به دلیل شیوع کرونا و ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی تقریبا ویزیت نداشتیم. 18 هزار و 800 مورد بستری و 7 هزار و 635 مورد عمل جراحی و نزدیک به 4 هزار نفر موالید در استان صورت گرفته است که درصد بسیار بالایی است. در بحث تکمیل کارمندان نیز در مراکز درمانی انجام می‌شود. همچنین در سال 98 ، 164 هزار مورد ویزیت سالمند داشتیم که خارج ازنوبت ویزیت می شوند و در مراکز تامین اجتماعی این اتفاق می‌افتد.

23هزار نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی زیر مجموعه طرح نظام ارجاع داخلی

این مسئول با اشاره به برخی از اقدامات شاخص سازمان تامین اجتماعی افزود: طرح نظام ارجاع داخلی که چند سال گذشته شروع شده بود اکنون به پایان رسیده است و برای تمام بیماران مزمن که شامل 4 دسته بیماران دیابتی، فشار خون و قلبی و بیماران مزمن روانپزشکی هستند پرونده الکترونیک تشکیل دادیم و 23 هزار نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی زیر مجموعه این پرونده‌ها قرار گرفتند و خدمات خود را بسیار با دقت دریافت می‌کنیم.

حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی کشور

محمدی گفت: ما طرح حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی را در مراکز ملکی‌مان داشتیم که بیش از یک سال هست که این طرح در مراکز ملکی ما اتفاق می‌افتاد وهیچ دفترچه‌ای در مراکز درمانی تامین اجتماعی گرفته نمی‌شد که این طرح دارد به قسمتهای دیگر نیز تسری می‌یابد.

وی در این زمینه با بیان اینکه به زودی شاهد حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی کشور خواهیم بود، گفت: در این طرح بیمه شده  تامین اجتماعی به هر مرکز درمانی و آزمایشگاهی رجوع کند با کمک شماره بیمه و کد بیمه به راحتی می‌تواند از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره ببرند. در خصوص نسخه‌های الکترونیکی هم باید اذعان کرد که استان زنجان جزو استان‌های پیشرو در این زمینه است و حدود 92 درصد از بیمارستان‌های ما نسخه الترونیک دارند  که برای مشکلات پیش رو این خدمات مثل مشکلات اینترنتی و سخت افزاری تمهیداتی را در نظر گرفته ایم.

طرح هتلینگ بیمارستان را دنبال می‌کنیم

این مسئول اظها کرد: در ارزیابی‌هایی اصلی که در مراکز درمانی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد مبحثی دقیق و زیرساحختی به عنوان اعتبار بخشی وجود دارد که شامل 2 هزار و 300 آیتم برای ارزیابی بیمارستان‌ها است که از زمانی که این موضوع در ایران شروع شده است چند سال بیشتر نمی‌گذرد که هر دو بیمارستان استان در رتبه‌های خوب اعتباربخشیقرار دارند.

مدیر درمان تامین اجتماعی زنجان با اشاره به اینکه طرح هتلینگ بیمارستان را دنبال می‌کنیم، افزود: بخشی از این طرح (حدود 60 درصد) در سال‌های 96 و 97 انجام شد که حدود 6 میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردیم و فاز دوم آن را نتوانستیم در سال 98 به جهت اعتبارات ناکافی دنبال کنیم ولی در سال 99 بحث هتلینگ هر دو بیمارستان را شروع کردیم و فعالیت پیش ساختمانی این طرح با جدیت در جریان است. این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که ما معمولا در ماه های پایانی سال، با کمبود اعتبارات مواجه هستیم اما توانستیم در 6 ماهه آخر سال بالغ بر33 میلیارد تومان بودجه را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنیم و در چند قالب باید این بودجه را هزینه کنیم که یکی بخشی مربوط به نوسازی اساسی و 6 تخت کردن بخش NICU بیمارستان امام حسین (ع) است.

آمار سزارین در بیمارستانهای تحت نظارت تامین اجتماعی به زیر 30 درصد رسیده است

محمدی با اشاره کلیه دستگاه‌های رادیولوژی موجود در استان دیجیتال و همه مراکز درمانی ما مجهز به آمبولانس شدند، گفـت: یکی از مباحث دیگری که در این زمینه وجود دارد بحث ترویج زایمان طبیعی است که کاهش سزارین در سیاست‌های کلی کشور است و ما این موضوع را بیمارستان امام حسین(ع) و با زایمان در آب که از حدود 4 سال پیش شروع شده است دنبال می‌کنیم و از حدود 4 سال گذشته ما بالغ بر 8 هزار و 624 مورد زایمان در آب در بیمارستان امام حسین(ع) انجام شد که سهولت زایمان و بهداشتی بودن زایمان در آب است که باعث ترویج این موضوع شده است. ضمن اینکه آمار سزارین ما به زیر 30 درصد رسیده است که این آمار بسیار درخشنده‌ای است.

آمار مرگ و میر در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان پایین‌تر از متوسط کشوری

وی خاطرنشان کرد: آمار مرگ و میر در بیمارستان‌ها حدود 4.7 دهم به ازای هر هزار نفراست که متوسط کشوری 9 در هر هزار نفر است که ما حدود نصف مرگ و میر کشوری، فوتی در بیمارستان‌هایمان داریم و همچنین ما بالاترین میزان تخت نسبت به بیمه شده را در سطح کشور داریم یعنی برخوردارترین استان به لحاظ تخت در سطح کشور محسوب می‌شویم. ما به ازای هر 2 هزار و 530 بیمه شده یک تخت بستری داریم در حالیکه متوسط کشوری در سازمان تامین اجتماعی به ازای هر 4 هزار 854 بیمه شده تامین اجتماعی است.

محمدی افزود: کاهش زمان رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات به کمتر از 6 روز و افزایش رضایتمندی مراجعین به 91 درصد یکی دیگر از اقدامات تامین اجتماعی در استان بوده است. در حوزه درمان غیر مستقیم ما در سال 98 حدود 192 میلیارد تومان برای مراکز طرف قراردادمان هزینه کردیم.

پرداختی‌های به روز

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ این سازمان پرداختی‌های این سازمان به مراکز طرف قرارداد بود که حدود یک یا دو سال به تاخیر افتاده بود، گفت: اکنون خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که در این زمینه به روز هستیم و چند ماهی است که  در این خصوص هیچ شکایت و اعتراضی نداریم. همچنین تقریبا با همه مراکز درمانی ما قرارداد هستیم.

100 تخت اختصاص یافته به بیماران کرونایی

به گفته محمدی با شیوع کرونا در همان روزهای اول در فاز اول 100 تخت از بیمارستان‌های خود را به این موضوع اختصاص دادیم که 70 تخت در بیمارستان امام حسین و 30 تخت در بیمارستان «امید» ابهر به صورت فعال درگیر این مساله بودند و در موج سوم ما مجبور شدیم که تخت‌های بیشتری را به این موضوع اختصاص بدهیم که 1800 بیمار بستری کووید 19 در مراکز خود داشتیم و متاسفانه 97 مورد در این زمینه فوتی داشتیم که اکثر بیماران کهنسال بودند.

 

زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلی محمدیمدیریت درمان زنجانحذف دفترچه ها
sedayezanjannews.ir/nx5229


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»